Pětka
DUBEN /2021
ŠKOLSTVÍ
ŘEDITELKA ZŠ GRAFICKÁ RADMILA JEDLIČKOVÁ:
Z naší školy žáci neodcházejí
Nejen na zápisy prvňáčků se připravuje škola,
která byla ještě před několika lety téměř
odsouzená k zániku. Dnes na ni rodiče žáků
nedají dopustit a pedagogický sbor se připravuje
na další modernizaci výuky. Duší i tváří proměny
„ztracené“ školy je ředitelka Radmila Jedličková,
která čerstvě získala další šestiletý mandát.
n Končí vám první šestileté, a navíc
úspěšné funkční období. Na začátku
to ani na těch šest let nevypadalo…
Nastupovala jsem do školy, která měla
svou činnost ukončit. Byl zrušen zápis
do první třídy a z 89 žáků bylo 90
procent romských dětí. Ale podstatná
nebyla národnost, ale skutečnost, že
pro rodiče těchto žáků nebylo vzdělání
prioritou. Ti, kdo se o vzdělání svých
dětí zajímali, své děti umístili do jiných škol. Pedagogové se místo dalším
rozvojem školy zabývali starostmi
o vlastní budoucnost spojenou s existencí školy. Do vedení školy se nikdo
nehrnul, pro mne to byla výzva.
výhledem, co dál?
udělat?
n Jak se narychlo zlepšuje kvalita
výuky?
Přepracovali jsme školní vzdělávací
program, zrušili jsme estetickou výuku a zavedli druhý cizí jazyk. Nabídku
volitelných předmětů jsme rozšířili
o přírodovědná praktika, která vedou
žáky ke konstruktivismu. V konkurenci škol, které se nemusely potýkat
se špatnou pověstí, musíte nabídnout
něco, co jiní nemají. Já jsem si zhodnotila, co máme a nemáme. Nemáme
bazén, nemáme sportovní halu, nemáme velké a moderní tělocvičny, takže
musíme mít kvalitní výuku a schopné
pedagogy.
22
Byla jsem dokonce oslovena některými zastupiteli Prahy 5, abych jim
předala know-how, jak se nám to
podařilo. Jsme jediná škola v ČR,
která dokázala obrátit trend. Uvádí se,
že když je v jedné třídě tři a více romských žáků, tak se ta škola postupně
stane romskou školou, protože tam
majoritní část společnosti nechce dávat svoje děti. Jsme jediná škola, která
umí jít v tuto chvíli proti proudu,
a přibývají nám děti majority. Když
jsem nastoupila, měli jsme 90 žáků.
Teď jich máme dvojnásobek a žáci od
nás neodcházejí jinam.
n Škola je dnes stabilní a s dobrým
n Co vás čekalo, co se muselo
Čekala mě nadstandardní podpora
od kolegů, kteří získali naději i novou
motivaci. Ale i nepopulární kroky.
S některými jsem se musela rozloučit,
ne vždy to bylo jednoduché. Potřebovala jsem tým, který respektuje
jednotnou vizi, a to někteří odmítli.
Někteří již nebyli schopni vystoupit
ze zaběhnutých stereotypů. Jediným
komunikačním kanálem v té době
byly webové stránky a žákovské
knížky. Iniciovala jsem vznik spolku
rodičů, založila jsem školní Facebook
a Instagram, klasické třídní schůzky
nahradily tripartity.
n A to se povedlo…
Radmila Jedličková
bude školu řídit
dalších šest let
Chceme se více propojit s naší
mateřskou školou. Dojde k drobné
úpravě vzdělávacího plánu tak, aby byl
více v souladu s plánem školy a aby
mu předcházel. V základní škole se
budeme orientovat na badatelskou
výuku, a proto chceme už v MŠ začít
více s pokusy, s poznáváním, se skupinovou prací. Chceme rozšířit práci
s tablety a chceme dětem dát i základy
robotiky pomocí jednoduchých robotických hraček.
n Co to znamená badatelská výuka?
Děti si na řadu věcí přijdou přirozeně
samy. Chceme se zaměřit na čtenářskou gramotnost, která se promítne do
všech předmětů, do výuky jazyků, do
porozumění. Aby z našich žáků vyrostli
lidé, kteří si umí udělat na věci vlastní
názor, kteří umí třídit informace, kteří
nepřebírají slepě třeba nějaké konspirační teorie. Co se týká badatelské
výuky, tak ta cílí na to, aby žáci sami
přicházeli na principy, co, jak a proč
funguje. Jedním z kroků zkvalitnění
výuky je i zavedení IT výuky už od
první třídy se základy jednoduchého
programování, třeba přes robotické
hračky, jak jsem o nich mluvila u MŠ.
n Jak to bude vypadat v praxi?
Chceme během dvou až tří let vybudovat multifunkční učebnu, kde se
bude vyučovat přírodopis, matematika, fyzika, chemie a přírodovědná
praktika. Bude to takové vzdělávací
centrum a zázemí pro badatelskou výuku. Příští rok už budeme mít novou
polytechnickou dílnu, což zase propojíme s návštěvami dětí z MŠ v rámci
projektových dnů. Protože pro děti,
které by mohly uvažovat o řemesle, je
velmi pozdě začínat s polytechnickou
výukou na druhém stupni. Děti se
musí s těmi činnostmi a nástroji seznámit mnohem dříve, takže začneme
v předškolním věku. Pokračovat budeme formou volnočasových aktivit na
prvním stupni a navážeme na druhém
stupni, kde je polytechnické vzdělávání součástí výuky.
n Co vás za těch šest let nejvíce
těší a posiluje do dalšího funkčního
období?
Lidé měli a stále ještě trochu mají školu spojenou s minulostí a obávají se,
že výuka tu není dost kvalitní. Když
k nám rodiče přijdou, seznámíme je
s výukou, s konkrétním učitelem pro
jejich dítě. Já je seznámím s vizí školy
i tím, jak to v naší škole funguje a jak
zapojujeme rodiče do chodu školy
a spolupracujeme s nimi. Jim se to
líbí, ale potom se třeba ještě nechají
znejistět někým z okolí. Ovšem stalo
se nám již opakovaně, že se k nám tyto
dětí vrací, někdy i v průběhu 1. třídy.
Ale už máme řadu zpětných vazeb,
že rodiče obešli několik škol a vybrali
si nás. Těší mě, že se stáváme první
volbou, a to je ohromná motivace i do
budoucna. n sb