Pětka

DUBEN /2021

ŠKOLSTVÍ

ŘEDITELKA ZŠ GRAFICKÁ RADMILA JEDLIČKOVÁ:

Z naší školy žáci neodcházejí

Nejen na zápisy prvňáčků se připravuje škola,

která byla ještě před několika lety téměř

odsouzená k zániku. Dnes na ni rodiče žáků

nedají dopustit a pedagogický sbor se připravuje

na další modernizaci výuky. Duší i tváří proměny

„ztracené“ školy je ředitelka Radmila Jedličková,

která čerstvě získala další šestiletý mandát.

n Končí vám první šestileté, a navíc

úspěšné funkční období. Na začátku

to ani na těch šest let nevypadalo…

Nastupovala jsem do školy, která měla

svou činnost ukončit. Byl zrušen zápis

do první třídy a z 89 žáků bylo 90

procent romských dětí. Ale podstatná

nebyla národnost, ale skutečnost, že

pro rodiče těchto žáků nebylo vzdělání

prioritou. Ti, kdo se o vzdělání svých

dětí zajímali, své děti umístili do jiných škol. Pedagogové se místo dalším

rozvojem školy zabývali starostmi

o vlastní budoucnost spojenou s existencí školy. Do vedení školy se nikdo

nehrnul, pro mne to byla výzva.

výhledem, co dál?

udělat?

n Jak se narychlo zlepšuje kvalita

výuky?

Přepracovali jsme školní vzdělávací

program, zrušili jsme estetickou výuku a zavedli druhý cizí jazyk. Nabídku

volitelných předmětů jsme rozšířili

o přírodovědná praktika, která vedou

žáky ke konstruktivismu. V konkurenci škol, které se nemusely potýkat

se špatnou pověstí, musíte nabídnout

něco, co jiní nemají. Já jsem si zhodnotila, co máme a nemáme. Nemáme

bazén, nemáme sportovní halu, nemáme velké a moderní tělocvičny, takže

musíme mít kvalitní výuku a schopné

pedagogy.

22

Byla jsem dokonce oslovena některými zastupiteli Prahy 5, abych jim

předala know-how, jak se nám to

podařilo. Jsme jediná škola v ČR,

která dokázala obrátit trend. Uvádí se,

že když je v jedné třídě tři a více romských žáků, tak se ta škola postupně

stane romskou školou, protože tam

majoritní část společnosti nechce dávat svoje děti. Jsme jediná škola, která

umí jít v tuto chvíli proti proudu,

a přibývají nám děti majority. Když

jsem nastoupila, měli jsme 90 žáků.

Teď jich máme dvojnásobek a žáci od

nás neodcházejí jinam.

n Škola je dnes stabilní a s dobrým

n Co vás čekalo, co se muselo

Čekala mě nadstandardní podpora

od kolegů, kteří získali naději i novou

motivaci. Ale i nepopulární kroky.

S některými jsem se musela rozloučit,

ne vždy to bylo jednoduché. Potřebovala jsem tým, který respektuje

jednotnou vizi, a to někteří odmítli.

Někteří již nebyli schopni vystoupit

ze zaběhnutých stereotypů. Jediným

komunikačním kanálem v té době

byly webové stránky a žákovské

knížky. Iniciovala jsem vznik spolku

rodičů, založila jsem školní Facebook

a Instagram, klasické třídní schůzky

nahradily tripartity.

n A to se povedlo…

Radmila Jedličková

bude školu řídit

dalších šest let

Chceme se více propojit s naší

mateřskou školou. Dojde k drobné

úpravě vzdělávacího plánu tak, aby byl

více v souladu s plánem školy a aby

mu předcházel. V základní škole se

budeme orientovat na badatelskou

výuku, a proto chceme už v MŠ začít

více s pokusy, s poznáváním, se skupinovou prací. Chceme rozšířit práci

s tablety a chceme dětem dát i základy

robotiky pomocí jednoduchých robotických hraček.

n Co to znamená badatelská výuka?

Děti si na řadu věcí přijdou přirozeně

samy. Chceme se zaměřit na čtenářskou gramotnost, která se promítne do

všech předmětů, do výuky jazyků, do

porozumění. Aby z našich žáků vyrostli

lidé, kteří si umí udělat na věci vlastní

názor, kteří umí třídit informace, kteří

nepřebírají slepě třeba nějaké konspirační teorie. Co se týká badatelské

výuky, tak ta cílí na to, aby žáci sami

přicházeli na principy, co, jak a proč

funguje. Jedním z kroků zkvalitnění

výuky je i zavedení IT výuky už od

první třídy se základy jednoduchého

programování, třeba přes robotické

hračky, jak jsem o nich mluvila u MŠ.

n Jak to bude vypadat v praxi?

Chceme během dvou až tří let vybudovat multifunkční učebnu, kde se

bude vyučovat přírodopis, matematika, fyzika, chemie a přírodovědná

praktika. Bude to takové vzdělávací

centrum a zázemí pro badatelskou výuku. Příští rok už budeme mít novou

polytechnickou dílnu, což zase propojíme s návštěvami dětí z MŠ v rámci

projektových dnů. Protože pro děti,

které by mohly uvažovat o řemesle, je

velmi pozdě začínat s polytechnickou

výukou na druhém stupni. Děti se

musí s těmi činnostmi a nástroji seznámit mnohem dříve, takže začneme

v předškolním věku. Pokračovat budeme formou volnočasových aktivit na

prvním stupni a navážeme na druhém

stupni, kde je polytechnické vzdělávání součástí výuky.

n Co vás za těch šest let nejvíce

těší a posiluje do dalšího funkčního

období?

Lidé měli a stále ještě trochu mají školu spojenou s minulostí a obávají se,

že výuka tu není dost kvalitní. Když

k nám rodiče přijdou, seznámíme je

s výukou, s konkrétním učitelem pro

jejich dítě. Já je seznámím s vizí školy

i tím, jak to v naší škole funguje a jak

zapojujeme rodiče do chodu školy

a spolupracujeme s nimi. Jim se to

líbí, ale potom se třeba ještě nechají

znejistět někým z okolí. Ovšem stalo

se nám již opakovaně, že se k nám tyto

dětí vrací, někdy i v průběhu 1. třídy.

Ale už máme řadu zpětných vazeb,

že rodiče obešli několik škol a vybrali

si nás. Těší mě, že se stáváme první

volbou, a to je ohromná motivace i do

budoucna. n sb