Noviny Pětka
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Noviny Pětka 04/2019, Strana 27
Noviny Pětka 04/2019, Strana 28
RÁDCE
Každoročně vjarním
období probíhají zápisy do
mateřských izákladních
škol avždy jsou tyto chvíle
dětmi ijejich rodiči dlouho
očekáváné.
V
stup do vzdělávací institu-
ce je důležitým mezníkem
vživotě každého člověka,
protože přináší změnu nejen do
života dítěte samotného, ale ido
rodiny. Pravidelný denní režim,
kontakt svrstevníky, nové povin-
nosti, první úspěchy či neúspě-
chy, to vše ovlivňuje osobnost
dítěte ifungování rodiny.
Rodiče chtějí pro své dítě to
nejlepší, atak většinou věnují
výběru školky nebo školy velkou
péči. Aprotože vdnešní době
existuje velká nabídka, je zčeho
vybírat. Pátá městská část nabízí
rodičům 21 mateřských a12 zá-
kladních škol. Přestože všechny
vycházejí při tvorbě vzdělávacího
programu zjednoho dokumentu,
rozdíly mezi nimi přirozeně exis-
tují. Tvář akvalitu školy ovlivňu-
je mnoho aspektů. Jak se vnich
vyznat? Jak jim porozumět?
Podle čeho vybírat školku?
„Při výběru školky by se rodiče
měli zajímat ozpůsob, jakým jsou
utvářeny třídy. Je podstatný rozdíl
vpřístupu kdětem, vrealizova-
ch činnostech nebo akcích ve
třídách stejně starých dětí ave
třídách věkově smíšených. Obě
formy složení třídních kolekti-
vů existují aobě jsou funkční
apřínosné. Jenom rodič musí
zvážit, co vzájmu svého dítěte
upřednostňuje akterá forma mu
je bližší asrozumitelnější. Urči
bych se jako rodič ptala, na které
schopnosti adovednosti školka
klade důraz. Jsou to dovednosti
pohybové, řečové, umělecké, nebo
od všeho kousek? Důležité je také
vědět, zda školka sleduje avyhod-
nocuje pokroky aproměny dítě-
te,“ doporučuje 1. místostarostka
Renáta Zajíčková (ODS).
které školky realizují pro-
gram Začít spolu, jiné využíva
pouze jeho prvky, některé ma
vlastní vzdělávací programy. Ina
ně by se rodič měl ptát. Měl by
chtít vědět, jakými metodami
azpůsoby se ve školce pracuje, jak
je nastavená komunikace azda
je vyžadována zpětná vazba od
rodičů. Protože vzhled interiérů
avybavení všech školek jsou na
velmi vysoké úrovni, neměl by být
při rozhodování ovýběru školky
tento aspekt tím nejdůležitějším.
Podle čeho vybírat školu?
Zde je situace oněco složitější.
Škola je daleko větší organi-
zace než školka ajejí kvalita je
utvářena daleko větším počtem
vnitřních ivnějších vlivů, jako
jsou vzdělávací procesy ačinnosti,
vnější podmínky, skupiny lidí,
lokalita nebo velikost školy. Navíc
žák do ní zpravidla chodí celých
devět let avprůběhu tohoto ob-
dobí prochází několika vývojový-
mi etapami aproměnami.
Určitě je velmi riskantní se
řídit pouze doporučením kama-
rádky či kolegy nebo zkušeností
znašich mladých let, kdy jsme
sami konkrétní školu navštěvova-
li. Kamarádka či kolega mají jiné
dítě, než je naše. Mají nepochybně
iodlišné životní zkušenosti, po-
třeby, rodinné prostředí, vzdělání
apředstavy oživotě. Základní
škola, na kterou máme vzdálené
vzpomínky, se za uplynulých
dvacet let určitě proměnila amy
bychom mohli očekávat něco,
co škola již nabídnout nemůže.
Také bychom neměli dát na to,
co se oškole povídá. Mnoho
škol vuplynulém období získalo
nálepku, která nemusí vůbec ko-
respondovat se skutečností,“ míní
místostarostka Zajíčková.
Hledisek pro správnou volbu
může být velmi mnoho. Mezi ta
nejzákladnější určitě patří:
1. typ školy
Škola maloídní, nebo úplná,
třípatrová, či pavilonová, veřejná,
nebo soukromá. Každá má své
výhody inevýhody, atak záleží
na tom, co konkrétní rodina
preferuje.
2. velikost školy apočet žáků
Rodinná škola je do 250 žáků,
600 žáků avíce má škola velká. Je
potřeba si uvědomit, že velikost
školy apočet žáků vní velmi
ovlivňují atmosféru aklima ško-
ly, důvěrnost mezilidských vzta-
hů, komunikační kanály, pestrost
nabídky akcí amimoškolních
aktivit, pocit bezpečí apod.
3. lokalita
Je rozhodující, kde se škola na-
chází, ve vilové čtvrti, či na sídliš-
ti. Sociální struktura je také jeden
zvlivů, který modeluje školu.
4. ředitel/ka školy
Pro rodiče je většinou velmi
těžké rozpoznat, jak ředitel
utváří kvalitu školy. Každopádně
rozhovor sním může napovědět,
zda je lídrem pedagogického
procesu, jakou je osobností, zda
je schopen přijímat zpětné vazby,
jak umí reagovat na otázky.
Určitě se ho ptejme na vize školy
aprol žáka.
5. školní vzdělávací program
Vlastně úzce souvisí sprolem
absolventa. Vzdělávací program
navíc sděluje, jakými způsoby se
prol žáka utváří, například pro-
gramem Začít spolu, projektovou
výukou, zážitkovou pedagogikou
nebo frontální výukou.
6. klima školy
Každá škola má jedinečnou
atmosféru. Ta je výsledkem
mnoha procesů, fungujících/
/nefungujících vnitřních pravi-
del, formy komunikace aspo-
lupráce, způsobu delegování,
složení pedagogického sboru
atd. Klima školy se dá poměrně
dobře měřit. Ptejme se na reexe,
dotazníková šetření.
Na závěr ještě jedna poznám-
ka. Také je velmi důležité se zeptat
sám sebe, co od školy očekávám.
Co jsem jí ochoten „dát“? Kolik
času jsem schopen aochoten
obětovat vzdělávání svého dítěte?
Jak jsem jako rodič připraven se
školou spolupracovat? Imy rodiče
totiž zásadně vstupujeme do živo-
ta školy aovlivňujeme její kvalitu
aprocesy vní. red
VZDĚLÁVÁNÍ
Jak vybírat školku nebo školu?
ČASOPIS OŠKOLÁCH
Zcela nepochybně je vzájmu
nás všech více podporovat
prolínání apropojování všech
skupin škol aškolek zřizova-
ných radnicí Prahy 5. Ať už
se jedná ožáky, jejich rodiče,
ředitele, pedagogy, nepedagogy
nebo zřizovatele. „Ztohoto
důvodu je žádoucí vytvářet
platformy pro společná setká-
vání, kde se sdílejí zkušenosti,
nápady nebo inspirace. Jednou
ztakových platforem může
být časopis, na jehož tvorbě
mohou spolupracovat všichni.
Minulé vedení radnice vytvořilo
takzvaný místní akční plán
rozvoje vzdělávání pro území
MČ Praha 5 (MAP), který právě
tyto aktivity podporuje. Aprávě
na základě MAP se již rodí
časopis, který bude přede-
vším olidech aovšem, co se
vnašich školách aškolkách
odehrává. Knovému časopisu
byla vyhlášena výzva, pro-
střednictvím které jsme hledali
jméno časopisu. Na pilotní
číslo se můžete těšit včervnu,
informovala Renáta Zajíčková.
Výběr školy rozhodně nelze podceňovat
28
Pětka DUBEN /2019
Noviny Pětka 04/2019, Strana 29

Obsah

Noviny Pětka 04/2019, Strana 1
Noviny Pětka 04/2019, Strana 2
Noviny Pětka 04/2019, Strana 3
Noviny Pětka 04/2019, Strana 4
Noviny Pětka 04/2019, Strana 5
Noviny Pětka 04/2019, Strana 6
Noviny Pětka 04/2019, Strana 7
Noviny Pětka 04/2019, Strana 8
Noviny Pětka 04/2019, Strana 9
Noviny Pětka 04/2019, Strana 10
Noviny Pětka 04/2019, Strana 11
Noviny Pětka 04/2019, Strana 12
Noviny Pětka 04/2019, Strana 13
Noviny Pětka 04/2019, Strana 14
Noviny Pětka 04/2019, Strana 15
Noviny Pětka 04/2019, Strana 16
Noviny Pětka 04/2019, Strana 17
Noviny Pětka 04/2019, Strana 18
Noviny Pětka 04/2019, Strana 19
Noviny Pětka 04/2019, Strana 20
Noviny Pětka 04/2019, Strana 21
Noviny Pětka 04/2019, Strana 22
Noviny Pětka 04/2019, Strana 23
Noviny Pětka 04/2019, Strana 24
Noviny Pětka 04/2019, Strana 25
Noviny Pětka 04/2019, Strana 26
Noviny Pětka 04/2019, Strana 27
Noviny Pětka 04/2019, Strana 28
Noviny Pětka 04/2019, Strana 29
Noviny Pětka 04/2019, Strana 30
Noviny Pětka 04/2019, Strana 31
Noviny Pětka 04/2019, Strana 32
Noviny Pětka 04/2019, Strana 33
Noviny Pětka 04/2019, Strana 34
Noviny Pětka 04/2019, Strana 35
Noviny Pětka 04/2019, Strana 36
Noviny Pětka 04/2019, Strana 1

Strana 1

Noviny Pětka 04/2019, Strana 2

Strana 2

Noviny Pětka 04/2019, Strana 3

Strana 3

Noviny Pětka 04/2019, Strana 4

Strana 4

Noviny Pětka 04/2019, Strana 5

Strana 5

Noviny Pětka 04/2019, Strana 6

Strana 6

Noviny Pětka 04/2019, Strana 7

Strana 7

Noviny Pětka 04/2019, Strana 8

Strana 8

Noviny Pětka 04/2019, Strana 9

Strana 9

Noviny Pětka 04/2019, Strana 10

Strana 10

Noviny Pětka 04/2019, Strana 11

Strana 11

Noviny Pětka 04/2019, Strana 12

Strana 12

Noviny Pětka 04/2019, Strana 13

Strana 13

Noviny Pětka 04/2019, Strana 14

Strana 14

Noviny Pětka 04/2019, Strana 15

Strana 15

Noviny Pětka 04/2019, Strana 16

Strana 16

Noviny Pětka 04/2019, Strana 17

Strana 17

Noviny Pětka 04/2019, Strana 18

Strana 18

Noviny Pětka 04/2019, Strana 19

Strana 19

Noviny Pětka 04/2019, Strana 20

Strana 20

Noviny Pětka 04/2019, Strana 21

Strana 21

Noviny Pětka 04/2019, Strana 22

Strana 22

Noviny Pětka 04/2019, Strana 23

Strana 23

Noviny Pětka 04/2019, Strana 24

Strana 24

Noviny Pětka 04/2019, Strana 25

Strana 25

Noviny Pětka 04/2019, Strana 26

Strana 26

Noviny Pětka 04/2019, Strana 27

Strana 27

Noviny Pětka 04/2019, Strana 28

Strana 28

Noviny Pětka 04/2019, Strana 29

Strana 29

Noviny Pětka 04/2019, Strana 30

Strana 30

Noviny Pětka 04/2019, Strana 31

Strana 31

Noviny Pětka 04/2019, Strana 32

Strana 32

Noviny Pětka 04/2019, Strana 33

Strana 33

Noviny Pětka 04/2019, Strana 34

Strana 34

Noviny Pětka 04/2019, Strana 35

Strana 35

Noviny Pětka 04/2019, Strana 36

Strana 36

28

Rendering Strana 29 (14185): (0/1) (66 ms)

Rendering Strana 28 (14184): (0/1) (72 ms)

Rendering Strana 27 (14183): (0/1) (71 ms)

No sync content to local

Sending statistics … done (764 ms)

Rendering Strana 31 (14187): (0/1) (752 ms)

Rendering Strana 30 (14186): (0/1) (751 ms)

Rendering Strana 29 (14185): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 28 (14184): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 27 (14183): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 26 (14182): (0/1) (775 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Noviny Pětka: theme set to 8895

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r28/appLogo-34.png

 r28/pubLogoa-42.png

 i629/vth21357-1.jpg

 i629/vth21358-1.jpg

 i629/vth21359-1.jpg

 i629/vth21360-1.jpg

 i629/bg14184.svg

 i629/bg14185.svg[p3]

 i629/vth21361-1.jpg (2x)

 i629/vth21362-1.jpg (2x)

 i629/vth21332-1.jpg

 i629/vth21333-1.jpg

 i629/vth21334-1.jpg

 i629/vth21335-1.jpg

 i629/vth21336-1.jpg

 i629/vth21337-1.jpg[p1]

 i629/vth21338-1.jpg[p1]

 i629/vth21339-1.jpg[p1]

 i629/vth21340-1.jpg[p1]

 i629/vth21341-1.jpg[p1]

 i629/vth21342-1.jpg[p1]

 i629/vth21343-1.jpg[p1]

 i629/vth21344-1.jpg[p1]

 i629/vth21345-1.jpg[p1]

 i629/vth21346-1.jpg[p1]

 i629/vth21347-1.jpg[p1]

 i629/vth21348-1.jpg[p1]

 i629/vth21349-1.jpg[p1]

 i629/vth21350-1.jpg[p1]

 i629/vth21351-1.jpg[p1]

 i629/vth21352-1.jpg[p1]

 i629/vth21353-1.jpg[p1]

 i629/vth21354-1.jpg[p1]

 i629/vth21355-1.jpg[p1]

 i629/vth21356-1.jpg[p1]

 i629/vth21363-1.jpg[p1]

 i629/vth21364-1.jpg[p1]

 i629/vth21365-1.jpg[p1]

 i629/vth21366-1.jpg[p1]

 i629/vth21367-1.jpg[p1]