Pětka

duben /2019

rádce

Vzdělávání

Jak vybírat školku nebo školu?

Každoročně v jarním

období probíhají zápisy do

mateřských i základních

škol a vždy jsou tyto chvíle

dětmi i jejich rodiči dlouho

očekáváné.

V

stup do vzdělávací instituce je důležitým mezníkem

v životě každého člověka,

protože přináší změnu nejen do

života dítěte samotného, ale i do

rodiny. Pravidelný denní režim,

kontakt s vrstevníky, nové povinnosti, první úspěchy či neúspěchy, to vše ovlivňuje osobnost

dítěte i fungování rodiny.

Rodiče chtějí pro své dítě to

nejlepší, a tak většinou věnují

výběru školky nebo školy velkou

péči. A protože v dnešní době

existuje velká nabídka, je z čeho

vybírat. Pátá městská část nabízí

rodičům 21 mateřských a 12 základních škol. Přestože všechny

vycházejí při tvorbě vzdělávacího

programu z jednoho dokumentu,

rozdíly mezi nimi přirozeně existují. Tvář a kvalitu školy ovlivňuje mnoho aspektů. Jak se v nich

vyznat? Jak jim porozumět?

Podle čeho vybírat školku?

„Při výběru školky by se rodiče

měli zajímat o způsob, jakým jsou

utvářeny třídy. Je podstatný rozdíl

v přístupu k dětem, v realizovaných činnostech nebo akcích ve

třídách stejně starých dětí a ve

třídách věkově smíšených. Obě

formy složení třídních kolektivů existují a obě jsou funkční

a přínosné. Jenom rodič musí

zvážit, co v zájmu svého dítěte

upřednostňuje a která forma mu

je bližší a srozumitelnější. Určitě

bych se jako rodič ptala, na které

schopnosti a dovednosti školka

klade důraz. Jsou to dovednosti

pohybové, řečové, umělecké, nebo

od všeho kousek? Důležité je také

vědět, zda školka sleduje a vyhodnocuje pokroky a proměny dítěte,“ doporučuje 1. místostarostka

Renáta Zajíčková (ODS).

Některé školky realizují program Začít spolu, jiné využívají

pouze jeho prvky, některé mají

vlastní vzdělávací programy. I na

ně by se rodič měl ptát. Měl by

28

Výběr školy rozhodně nelze podceňovat

chtít vědět, jakými metodami

a způsoby se ve školce pracuje, jak

je nastavená komunikace a zda

je vyžadována zpětná vazba od

rodičů. Protože vzhled interiérů

a vybavení všech školek jsou na

velmi vysoké úrovni, neměl by být

při rozhodování o výběru školky

tento aspekt tím nejdůležitějším.

Podle čeho vybírat školu?

Zde je situace o něco složitější.

Škola je daleko větší organizace než školka a její kvalita je

utvářena daleko větším počtem

vnitřních i vnějších vlivů, jako

jsou vzdělávací procesy a činnosti,

vnější podmínky, skupiny lidí,

lokalita nebo velikost školy. Navíc

žák do ní zpravidla chodí celých

devět let a v průběhu tohoto období prochází několika vývojovými etapami a proměnami.

„Určitě je velmi riskantní se

řídit pouze doporučením kamarádky či kolegy nebo zkušeností

z našich mladých let, kdy jsme

sami konkrétní školu navštěvovali. Kamarádka či kolega mají jiné

dítě, než je naše. Mají nepochybně

i odlišné životní zkušenosti, potřeby, rodinné prostředí, vzdělání

a představy o životě. Základní

škola, na kterou máme vzdálené

vzpomínky, se za uplynulých

dvacet let určitě proměnila a my

bychom mohli očekávat něco,

co škola již nabídnout nemůže.

Také bychom neměli dát na to,

co se o škole povídá. Mnoho

škol v uplynulém období získalo

nálepku, která nemusí vůbec korespondovat se skutečností,“ míní

místostarostka Zajíčková.

Hledisek pro správnou volbu

může být velmi mnoho. Mezi ta

nejzákladnější určitě patří:

1. typ školy

Škola malotřídní, nebo úplná,

třípatrová, či pavilonová, veřejná,

nebo soukromá. Každá má své

výhody i nevýhody, a tak záleží

na tom, co konkrétní rodina

preferuje.

2. velikost školy a počet žáků

Rodinná škola je do 250 žáků,

600 žáků a více má škola velká. Je

potřeba si uvědomit, že velikost

školy a počet žáků v ní velmi

ovlivňují atmosféru a klima školy, důvěrnost mezilidských vztahů, komunikační kanály, pestrost

nabídky akcí a mimoškolních

aktivit, pocit bezpečí apod.

3. lokalita

Je rozhodující, kde se škola nachází, ve vilové čtvrti, či na sídlišti. Sociální struktura je také jeden

z vlivů, který modeluje školu.

4. ředitel/ka školy

Pro rodiče je většinou velmi

těžké rozpoznat, jak ředitel

utváří kvalitu školy. Každopádně

rozhovor s ním může napovědět,

zda je lídrem pedagogického

procesu, jakou je osobností, zda

je schopen přijímat zpětné vazby,

jak umí reagovat na otázky.

Určitě se ho ptejme na vize školy

a profil žáka.

5. školní vzdělávací program

Vlastně úzce souvisí s profilem

absolventa. Vzdělávací program

navíc sděluje, jakými způsoby se

profil žáka utváří, například programem Začít spolu, projektovou

výukou, zážitkovou pedagogikou

nebo frontální výukou.

6. klima školy

Každá škola má jedinečnou

atmosféru. Ta je výsledkem

mnoha procesů, fungujících/

/nefungujících vnitřních pravidel, formy komunikace a spolupráce, způsobu delegování,

složení pedagogického sboru

atd. Klima školy se dá poměrně

dobře měřit. Ptejme se na reflexe,

dotazníková šetření.

Na závěr ještě jedna poznámka. Také je velmi důležité se zeptat

sám sebe, co od školy očekávám.

Co jsem jí ochoten „dát“? Kolik

času jsem schopen a ochoten

obětovat vzdělávání svého dítěte?

Jak jsem jako rodič připraven se

školou spolupracovat? I my rodiče

totiž zásadně vstupujeme do života školy a ovlivňujeme její kvalitu

a procesy v ní. n red

Časopis o školách

Zcela nepochybně je v zájmu

nás všech více podporovat

prolínání a propojování všech

skupin škol a školek zřizovaných radnicí Prahy 5. Ať už

se jedná o žáky, jejich rodiče,

ředitele, pedagogy, nepedagogy

nebo zřizovatele. „Z tohoto

důvodu je žádoucí vytvářet

platformy pro společná setkávání, kde se sdílejí zkušenosti,

nápady nebo inspirace. Jednou

z takových platforem může

být časopis, na jehož tvorbě

mohou spolupracovat všichni.

Minulé vedení radnice vytvořilo

takzvaný místní akční plán

rozvoje vzdělávání pro území

MČ Praha 5 (MAP), který právě

tyto aktivity podporuje. A právě

na základě MAP se již rodí

časopis, který bude především o lidech a o všem, co se

v našich školách a školkách

odehrává. K novému časopisu

byla vyhlášena výzva, prostřednictvím které jsme hledali

jméno časopisu. Na pilotní

číslo se můžete těšit v červnu,“

informovala Renáta Zajíčková.