Pětka
duben /2019
rádce
Vzdělávání
Jak vybírat školku nebo školu?
Každoročně v jarním
období probíhají zápisy do
mateřských i základních
škol a vždy jsou tyto chvíle
dětmi i jejich rodiči dlouho
očekáváné.
V
stup do vzdělávací instituce je důležitým mezníkem
v životě každého člověka,
protože přináší změnu nejen do
života dítěte samotného, ale i do
rodiny. Pravidelný denní režim,
kontakt s vrstevníky, nové povinnosti, první úspěchy či neúspěchy, to vše ovlivňuje osobnost
dítěte i fungování rodiny.
Rodiče chtějí pro své dítě to
nejlepší, a tak většinou věnují
výběru školky nebo školy velkou
péči. A protože v dnešní době
existuje velká nabídka, je z čeho
vybírat. Pátá městská část nabízí
rodičům 21 mateřských a 12 základních škol. Přestože všechny
vycházejí při tvorbě vzdělávacího
programu z jednoho dokumentu,
rozdíly mezi nimi přirozeně existují. Tvář a kvalitu školy ovlivňuje mnoho aspektů. Jak se v nich
vyznat? Jak jim porozumět?
Podle čeho vybírat školku?
„Při výběru školky by se rodiče
měli zajímat o způsob, jakým jsou
utvářeny třídy. Je podstatný rozdíl
v přístupu k dětem, v realizovaných činnostech nebo akcích ve
třídách stejně starých dětí a ve
třídách věkově smíšených. Obě
formy složení třídních kolektivů existují a obě jsou funkční
a přínosné. Jenom rodič musí
zvážit, co v zájmu svého dítěte
upřednostňuje a která forma mu
je bližší a srozumitelnější. Určitě
bych se jako rodič ptala, na které
schopnosti a dovednosti školka
klade důraz. Jsou to dovednosti
pohybové, řečové, umělecké, nebo
od všeho kousek? Důležité je také
vědět, zda školka sleduje a vyhodnocuje pokroky a proměny dítěte,“ doporučuje 1. místostarostka
Renáta Zajíčková (ODS).
Některé školky realizují program Začít spolu, jiné využívají
pouze jeho prvky, některé mají
vlastní vzdělávací programy. I na
ně by se rodič měl ptát. Měl by
28
Výběr školy rozhodně nelze podceňovat
chtít vědět, jakými metodami
a způsoby se ve školce pracuje, jak
je nastavená komunikace a zda
je vyžadována zpětná vazba od
rodičů. Protože vzhled interiérů
a vybavení všech školek jsou na
velmi vysoké úrovni, neměl by být
při rozhodování o výběru školky
tento aspekt tím nejdůležitějším.
Podle čeho vybírat školu?
Zde je situace o něco složitější.
Škola je daleko větší organizace než školka a její kvalita je
utvářena daleko větším počtem
vnitřních i vnějších vlivů, jako
jsou vzdělávací procesy a činnosti,
vnější podmínky, skupiny lidí,
lokalita nebo velikost školy. Navíc
žák do ní zpravidla chodí celých
devět let a v průběhu tohoto období prochází několika vývojovými etapami a proměnami.
„Určitě je velmi riskantní se
řídit pouze doporučením kamarádky či kolegy nebo zkušeností
z našich mladých let, kdy jsme
sami konkrétní školu navštěvovali. Kamarádka či kolega mají jiné
dítě, než je naše. Mají nepochybně
i odlišné životní zkušenosti, potřeby, rodinné prostředí, vzdělání
a představy o životě. Základní
škola, na kterou máme vzdálené
vzpomínky, se za uplynulých
dvacet let určitě proměnila a my
bychom mohli očekávat něco,
co škola již nabídnout nemůže.
Také bychom neměli dát na to,
co se o škole povídá. Mnoho
škol v uplynulém období získalo
nálepku, která nemusí vůbec korespondovat se skutečností,“ míní
místostarostka Zajíčková.
Hledisek pro správnou volbu
může být velmi mnoho. Mezi ta
nejzákladnější určitě patří:
1. typ školy
Škola malotřídní, nebo úplná,
třípatrová, či pavilonová, veřejná,
nebo soukromá. Každá má své
výhody i nevýhody, a tak záleží
na tom, co konkrétní rodina
preferuje.
2. velikost školy a počet žáků
Rodinná škola je do 250 žáků,
600 žáků a více má škola velká. Je
potřeba si uvědomit, že velikost
školy a počet žáků v ní velmi
ovlivňují atmosféru a klima školy, důvěrnost mezilidských vztahů, komunikační kanály, pestrost
nabídky akcí a mimoškolních
aktivit, pocit bezpečí apod.
3. lokalita
Je rozhodující, kde se škola nachází, ve vilové čtvrti, či na sídlišti. Sociální struktura je také jeden
z vlivů, který modeluje školu.
4. ředitel/ka školy
Pro rodiče je většinou velmi
těžké rozpoznat, jak ředitel
utváří kvalitu školy. Každopádně
rozhovor s ním může napovědět,
zda je lídrem pedagogického
procesu, jakou je osobností, zda
je schopen přijímat zpětné vazby,
jak umí reagovat na otázky.
Určitě se ho ptejme na vize školy
a profil žáka.
5. školní vzdělávací program
Vlastně úzce souvisí s profilem
absolventa. Vzdělávací program
navíc sděluje, jakými způsoby se
profil žáka utváří, například programem Začít spolu, projektovou
výukou, zážitkovou pedagogikou
nebo frontální výukou.
6. klima školy
Každá škola má jedinečnou
atmosféru. Ta je výsledkem
mnoha procesů, fungujících/
/nefungujících vnitřních pravidel, formy komunikace a spolupráce, způsobu delegování,
složení pedagogického sboru
atd. Klima školy se dá poměrně
dobře měřit. Ptejme se na reflexe,
dotazníková šetření.
Na závěr ještě jedna poznámka. Také je velmi důležité se zeptat
sám sebe, co od školy očekávám.
Co jsem jí ochoten „dát“? Kolik
času jsem schopen a ochoten
obětovat vzdělávání svého dítěte?
Jak jsem jako rodič připraven se
školou spolupracovat? I my rodiče
totiž zásadně vstupujeme do života školy a ovlivňujeme její kvalitu
a procesy v ní. n red
Časopis o školách
Zcela nepochybně je v zájmu
nás všech více podporovat
prolínání a propojování všech
skupin škol a školek zřizovaných radnicí Prahy 5. Ať už
se jedná o žáky, jejich rodiče,
ředitele, pedagogy, nepedagogy
nebo zřizovatele. „Z tohoto
důvodu je žádoucí vytvářet
platformy pro společná setkávání, kde se sdílejí zkušenosti,
nápady nebo inspirace. Jednou
z takových platforem může
být časopis, na jehož tvorbě
mohou spolupracovat všichni.
Minulé vedení radnice vytvořilo
takzvaný místní akční plán
rozvoje vzdělávání pro území
MČ Praha 5 (MAP), který právě
tyto aktivity podporuje. A právě
na základě MAP se již rodí
časopis, který bude především o lidech a o všem, co se
v našich školách a školkách
odehrává. K novému časopisu
byla vyhlášena výzva, prostřednictvím které jsme hledali
jméno časopisu. Na pilotní
číslo se můžete těšit v červnu,“
informovala Renáta Zajíčková.