Pětka
www.ipetka.cz
Otázka
Souhlasíte se stavbou
2. plavební komory na Smíchově?
Žádáme omezení
růstu lodní dopravy
na Vltavě
Horší vzduch
než u Jižní spojky
Není důvod
navyšovat
počet lodí
Promarněná
příležitost
Výše položená otázka je spíše pro
odborníky na lodní dopravu. Je
vidět, že současná koalice na radnici MČ Praha 5 se snaží vyhnout
tématům, která skutečně naše
spoluobčany tíží. To dokládá velký
počet občanských spolků a jejich
kritika především developerských projektů. Nad 2. plavební
komorou na Smíchově je nutné
provést veřejnou debatu. Je pravda,
že plavební komora Praha na
Smíchově je v důsledku intenzivní
osobní vyhlídkové lodní dopravy
nejzatíženější plavební komorou ve
střední Evropě. Počet proplavených
plavidel za rok je průměrně 25 500
a dochází k jejímu přetížení. Druhá
plavební komora má odlehčit zátěži
teď fungující plavební komoře, a to
jak u osobních lodí, tak i u rekreačních plavidel, a přispět k rozložení
hluku a emisí. V současné době je
počet osobních lodí v Praze limitován na max. 60 plavidel. Občané
bydlící v oblasti Janáčkova nábřeží
si oprávněně dlouhodobě stěžují
na negativní dopady kouřících lodí
a hluku. Musí být jasně vyhláškou
definováno, že počet licencovaných
lodí bude jednoznačně omezen.
Druhá plavební komora nesmí být
důvodem ke zvýšení intenzity lodní
osobní dopravy na Vltavě. V případě, že by k tomuto mělo dojít, náš
klub bude zásadně proti takovému
nárůstu lodní dopravy. Naším
zájmem je, aby se dopady exhalací
z lodních motorů a hluku postupně
snižovaly. n
S přáním brzkého jara
Nová plavební komora za
650 mil. Kč je pouze plýtváním
peněz státu a škodlivá k životnímu prostředí. Obyvatelům Prahy
žádný užitek nepřinese a ještě
zhorší už tak znečištěné ovzduší.
A nejhůř dopadnou návštěvníci
Dětského ostrova obklopeného
zdymadly ze všech stran. Provozovatelé lodní dopravy mají usilovat především o modernizaci
svých plavidel. Nedávné měření
prokázalo, že obyvatelé u Jižní
spojky dýchají čistší vzduch než
na nábřeží u zdymadla.
Se stavbou 2. plavební komory
(Praha – Staré Město) nesouhlasíme a jsme iniciátory odporu.
Sešli jsme se s občany z Janáčkova nábřeží a zorganizovali
jsme měření emisí lodí. Měření
provedli odborníci z FS ČVUT
a Akademie věd ČR a výsledky
jsou alarmující. Dodnes to nikdo
neřeší a asi ani nevnímá jako
problém, ale například jeden
starý lodní motor vyprodukuje
tolik škodlivin jako 1000 nových
autobusů. Na Dětský ostrov se
má vrátit dětské hřiště a nechceme, aby bylo sevřeno z obou
stran zdroji znečistění. Žádné
povinné měření emisí pro lodě
neexistuje, snažíme se proto
iniciovat změnu legislativy.
Stavba druhé plavební komory
zásadně ovlivní možnost dalšího
rozvoje Dětského ostrova, jehož
část má Praha 5 pronajatou pro
provoz dětského hřiště, které je
momentálně v rekonstrukci.
Navíc lodě při čekání poplují
blíže smíchovskému nábřeží
a ještě více zamoří ovzduší
škodlivými emisemi. Proč Ředitelství vodních cest navrhované
stovky milionů na výstavbu nové
plavební komory raději nepoužije
na opatření na snížení emisí
jednotlivých lodí? Je-li to možné
v jiných evropských městech,
proč ne v Praze? n
Přemýšlíme i o veřejném
prostoru řeky. Střední klidná hladina mezi Šítkovským
a Staroměstským jezem dnes
představuje unikátní rekreační
prostor v nejkrásnějším místě
řeky, volnočasově využívaný pro
pramice a šlapadla. Jakmile
přes něj začnou šikmo přejíždět
velké turistické lodě ze zdymadla
Mánes do nové plavební komory,
bude prostředí nenávratně zničeno. (Současná komora Smíchov
sahá výškově přes dva jezy
a střední hladiny se nedotýká.)
Jsme přitom v památkové rezervaci UNESCO. Myslíme si, že
současný počet lodí na řece stačí
a že jejich vývoj by měl směřovat
spíše ke kvalitě než kvantitě. n
Mgr. Jan Smetana,
předseda klubu zastupitelů
Jakub Suchel,
zastupitel MČ Praha 5
Ing. arch. Zuzana Hamanová,
zastupitelka MČ Praha 5
Budín, Hnyk, Matoušek, Sternová
Mgr. Jan Smetana,
předseda klubu
Ing. Josef Cuhra,
předseda klubu
JUDr. Tomáš Homola,
předseda klubu
Josef Matoušek,
předseda klubu
měsíce
Průměrná loď totiž vyprodukuje stejné množství emisí jako
stovky autobusů MHD. Výstavba
druhé plavební komory zdymadla situaci ještě zhorší. Zastánci
argumentují především odlehčením stávající komory a tím
také zrychlením průjezdnosti.
Množství lodí, které komorou
projíždějí, však stoupá. V současné době v exponovaných časech
by delšímu čekání nezabránilo
ani druhé zdymadlo.
t 605 204 665
jan.smetana@praha5.cz
e
t 604 239 358
josef.cuhra@volny.cz
e
i www.cssd-praha5.cz/kontakty
i www.kdu.cz
tomas.homola@praha5.cz
e
f www.facebook.com/demokrate
janakaslap5
Pražské ostrovy jsou unikátním
prostorem v centru města, který
by měl být využit pro veřejnost
v největší možné míře. Dětský
ostrov je přístupný jen z necelé
poloviny a s nábřežím je spojen
jednou úzkou lávkou z jeho
jižního cípu.
Historicky nejcennější a nejatraktivnější je severní cíp ostrova se
sochou Vltavy a altánem od architekta Františka Sandera z roku
1916. Tento prostor je však nyní
využíván pro zařízení vodního
zdymadla. Prioritou by mělo být
upravit tento prostor, aby kromě
vodní dopravy sloužil i veřejnosti. Město však svým přístupem
nedokázalo vymoci ani zpřístupnění náplavky pod mostem Legií
ze Smíchova na Kampu. Úvahy
o možném vystavění nové lávky
nad zdymadlem zřejmě také
vyšumí do ztracena.
Velké dopravní stavby v metropoli by měly být vždy impulzem
pro úpravu okolního území. Před
výstavbou nové komory je proto
potřeba zpracovat studii úprav
celého Dětského ostrova, a hlavně tlačit na ministerstvo dopravy
ke zpřísnění emisních norem pro
lodní dopravu. n
i www.zivapraha5.cz
f www.facebook.com/zivapraha5
f www.facebook.com/smetanaj
27