Pětka

www.ipetka.cz 

Otázka

Souhlasíte se stavbou

2. plavební komory na Smíchově?

Žádáme omezení

růstu lodní dopravy

na Vltavě

Horší vzduch

než u Jižní spojky

Není důvod

navyšovat

počet lodí

Promarněná

příležitost

Výše položená otázka je spíše pro

odborníky na lodní dopravu. Je

vidět, že současná koalice na radnici MČ Praha 5 se snaží vyhnout

tématům, která skutečně naše

spoluobčany tíží. To dokládá velký

počet občanských spolků a jejich

kritika především developerských projektů. Nad 2. plavební

komorou na Smíchově je nutné

provést veřejnou debatu. Je pravda,

že plavební komora Praha na

Smíchově je v důsledku intenzivní

osobní vyhlídkové lodní dopravy

nejzatíženější plavební komorou ve

střední Evropě. Počet proplavených

plavidel za rok je průměrně 25 500

a dochází k jejímu přetížení. Druhá

plavební komora má odlehčit zátěži

teď fungující plavební komoře, a to

jak u osobních lodí, tak i u rekreačních plavidel, a přispět k rozložení

hluku a emisí. V současné době je

počet osobních lodí v Praze limitován na max. 60 plavidel. Občané

bydlící v oblasti Janáčkova nábřeží

si oprávněně dlouhodobě stěžují

na negativní dopady kouřících lodí

a hluku. Musí být jasně vyhláškou

definováno, že počet licencovaných

lodí bude jednoznačně omezen.

Druhá plavební komora nesmí být

důvodem ke zvýšení intenzity lodní

osobní dopravy na Vltavě. V případě, že by k tomuto mělo dojít, náš

klub bude zásadně proti takovému

nárůstu lodní dopravy. Naším

zájmem je, aby se dopady exhalací

z lodních motorů a hluku postupně

snižovaly. n

S přáním brzkého jara

Nová plavební komora za

650 mil. Kč je pouze plýtváním

peněz státu a škodlivá k životnímu prostředí. Obyvatelům Prahy

žádný užitek nepřinese a ještě

zhorší už tak znečištěné ovzduší.

A nejhůř dopadnou návštěvníci

Dětského ostrova obklopeného

zdymadly ze všech stran. Provozovatelé lodní dopravy mají usilovat především o modernizaci

svých plavidel. Nedávné měření

prokázalo, že obyvatelé u Jižní

spojky dýchají čistší vzduch než

na nábřeží u zdymadla.

Se stavbou 2. plavební komory

(Praha – Staré Město) nesouhlasíme a jsme iniciátory odporu.

Sešli jsme se s občany z Janáčkova nábřeží a zorganizovali

jsme měření emisí lodí. Měření

provedli odborníci z FS ČVUT

a Akademie věd ČR a výsledky

jsou alarmující. Dodnes to nikdo

neřeší a asi ani nevnímá jako

problém, ale například jeden

starý lodní motor vyprodukuje

tolik škodlivin jako 1000 nových

autobusů. Na Dětský ostrov se

má vrátit dětské hřiště a nechceme, aby bylo sevřeno z obou

stran zdroji znečistění. Žádné

povinné měření emisí pro lodě

neexistuje, snažíme se proto

iniciovat změnu legislativy.

Stavba druhé plavební komory

zásadně ovlivní možnost dalšího

rozvoje Dětského ostrova, jehož

část má Praha 5 pronajatou pro

provoz dětského hřiště, které je

momentálně v rekonstrukci.

Navíc lodě při čekání poplují

blíže smíchovskému nábřeží

a ještě více zamoří ovzduší

škodlivými emisemi. Proč Ředitelství vodních cest navrhované

stovky milionů na výstavbu nové

plavební komory raději nepoužije

na opatření na snížení emisí

jednotlivých lodí? Je-li to možné

v jiných evropských městech,

proč ne v Praze? n

Přemýšlíme i o veřejném

prostoru řeky. Střední klidná hladina mezi Šítkovským

a Staroměstským jezem dnes

představuje unikátní rekreační

prostor v nejkrásnějším místě

řeky, volnočasově využívaný pro

pramice a šlapadla. Jakmile

přes něj začnou šikmo přejíždět

velké turistické lodě ze zdymadla

Mánes do nové plavební komory,

bude prostředí nenávratně zničeno. (Současná komora Smíchov

sahá výškově přes dva jezy

a střední hladiny se nedotýká.)

Jsme přitom v památkové rezervaci UNESCO. Myslíme si, že

současný počet lodí na řece stačí

a že jejich vývoj by měl směřovat

spíše ke kvalitě než kvantitě. n

Mgr. Jan Smetana,

předseda klubu zastupitelů

Jakub Suchel,

zastupitel MČ Praha 5

Ing. arch. Zuzana Hamanová,

zastupitelka MČ Praha 5

Budín, Hnyk, Matoušek, Sternová

Mgr. Jan Smetana,

předseda klubu

Ing. Josef Cuhra,

předseda klubu

JUDr. Tomáš Homola,

předseda klubu

Josef Matoušek,

předseda klubu

měsíce

Průměrná loď totiž vyprodukuje stejné množství emisí jako

stovky autobusů MHD. Výstavba

druhé plavební komory zdymadla situaci ještě zhorší. Zastánci

argumentují především odlehčením stávající komory a tím

také zrychlením průjezdnosti.

Množství lodí, které komorou

projíždějí, však stoupá. V současné době v exponovaných časech

by delšímu čekání nezabránilo

ani druhé zdymadlo.

t 605 204 665



jan.smetana@praha5.cz

e 

t 604 239 358



josef.cuhra@volny.cz

e 

i www.cssd-praha5.cz/kontakty

i www.kdu.cz

tomas.homola@praha5.cz

e 

f www.facebook.com/demokrate



janakaslap5

Pražské ostrovy jsou unikátním

prostorem v centru města, který

by měl být využit pro veřejnost

v největší možné míře. Dětský

ostrov je přístupný jen z necelé

poloviny a s nábřežím je spojen

jednou úzkou lávkou z jeho

jižního cípu.

Historicky nejcennější a nejatraktivnější je severní cíp ostrova se

sochou Vltavy a altánem od architekta Františka Sandera z roku

1916. Tento prostor je však nyní

využíván pro zařízení vodního

zdymadla. Prioritou by mělo být

upravit tento prostor, aby kromě

vodní dopravy sloužil i veřejnosti. Město však svým přístupem

nedokázalo vymoci ani zpřístupnění náplavky pod mostem Legií

ze Smíchova na Kampu. Úvahy

o možném vystavění nové lávky

nad zdymadlem zřejmě také

vyšumí do ztracena.

Velké dopravní stavby v metropoli by měly být vždy impulzem

pro úpravu okolního území. Před

výstavbou nové komory je proto

potřeba zpracovat studii úprav

celého Dětského ostrova, a hlavně tlačit na ministerstvo dopravy

ke zpřísnění emisních norem pro

lodní dopravu. n

i www.zivapraha5.cz

f www.facebook.com/zivapraha5



f www.facebook.com/smetanaj



27