Pětka
www.ipetka.cz
NOVÁ PLAVEBNÍ KOMORA
Radnici vadí nejen vyšší emise
Plánovaná výstavba další
plavební komory u Dětského
ostrova vyvolává emoce. Vedení
radnice Prahy 5 ji z několika
důvodů odmítá.
Takto by měla
vypadat nová
plavební komora
(od Dětského
ostrova vlevo)
Z
áměr investora může znít
celkem bohulibě – odlehčit
stávající plavební komoře
na Smíchově, k jejímuž přetížení
dochází hlavně v letní turistické
sezoně. Současné zařízení překonává
dva výškové stupně a propojuje zdrž
Šítkovského jezu rovnou se zdrží
Helmovského jezu. Mezilehlá zdrž
Staroměstského jezu je nyní přístupná pouze seshora přes stávající
komoru Praha-Mánes.
Chystané nové plavební zařízení
je navrženo v přímé návaznosti na
nábřežní zeď Dětského ostrova. Dolní
rejda plavební komory má být plynule
napojena dělicí zdí na stávající dolní
plavební kanál smíchovské komory. Nová komora má propojit zdrže
Staroměstského a Helmovského jezu
a spolu s Mánesem vytvořit paralelní
cestu k plavbě smíchovskou komorou.
Parametry vodní cesty budou odpovídat užitným rozměrům stávající
komory u Mánesa, tj. 55 krát 11 metrů, a plánované zařízení bude určeno
především pro rekreační vyhlídkovou
plavbu turistických lodí a také pro
malá plavidla.
Jako tisíc autobusů
Radnice Prahy 5 si ale nechala zpracovat měření emisí lodních motorů
v prostoru smíchovské komory. Provedli ho odborníci z Centra udržitelné
mobility FS ČVUT a Ústavu chemických procesů AV ČVUT a výsledky
jsou alarmující. „Stav lodních motorů
není na rozdíl od aut kontrolován
žádnou legislativou a ukázalo se, že
například jedna stará loď vypouští
emise jako tisíc nových autobusů dohromady. Pátá městská část obnovuje
hřiště na Dětském ostrově a to pak
bude přímo sevřeno dvěma silnými
zdroji znečistění,“ upozornil radní
Tomáš Homola (DJK).
Měření dokázalo, že spalovací
motory používané v plavidlech (jeden
nebo více hnacích motorů, jeden nebo
více pomocných agregátů například
pro výrobu elektrické energie) jsou
podstatným zdrojem výfukových
emisí částic a oxidů dusíku podél
plavebních cest.
Stav lodních
motorů není
na rozdíl
od aut
legislativně
kontrolován.
Například
jedna stará
loď vypouští
emise jako
tisíc nových
autobusů
dohromady.
„U lodí je průměrné stáří motorů
vyšší, technický stav horší a emise nejsou předmětem pravidelných kontrol.
Z těchto důvodů emise částic oproti
silničním vozidlům je v přepočtu na
kilogram paliva výrazně vyšší. Nízké zatížení motorů v oblasti plavební komory
vede k vyšším měrným emisím zejména
semivolatilní složky částic, která je spojena s většinou toxických efektů částic
z naftových motorů na lidský organismus,“ říká zpráva odborníků. Měření
koncentrací částic a oxidů dusíku v oblasti plavební komory poukázala na to,
že mezi motory jsou podstatné rozdíly
co do stáří i technického stavu.
Narušení krásy Vltavy
Radnice Prahy 5 se domnívá, že proces EIA se problémem emisí dostatečně odborně nezabýval. Do územního
řízení městská část podala námitky.
Jednak nechce rozšiřovat turistickou
plavbu po řece a počet lodí v situaci,
kdy nelze regulovat množství škodlivin produkovaných lodní dopravou.
Druhá námitka je urbanistická ve
vztahu k veřejnému prostoru řeky.
„Střední klidná hladina mezi ŠítkovMnohé motory
viditelně kouří,
což je známkou
neuspokojivého
technického stavu
Více
najdete na
www.ipetka.cz
ským a Staroměstským jezem dnes
představuje unikátní rekreační prostor
v nejkrásnějším místě řeky mezi
Petřínem a Národním divadlem, který
je volnočasově využíván pro pramice
a šlapadla. Jakmile přes něj začnou
šikmo přejíždět velké turistické lodě,
bude prostředí nenávratně zničeno,“
míní předsedkyně Výboru územního
rozvoje ZMČ Praha 5 Zuzana Hamanová (DJK).
Podle vedení Prahy 5 další plavební
komora není nutná. Vývoj turistické
dopravy na řece by měl směřovat spíše
ke kvalitě použitých plavidel než k jejich kvantitě, k používání hybridních
motorů a elektromotorů. „Rovněž se
domníváme, že výstavba nové plavební komory je v rozporu s platným
územním plánem hlavního města,
když v územním plánu není nijak vyznačena příslušnou funkční plochou
DP – přístavy a přístaviště, plavební
komory,“ uvedl starosta Prahy 5 Pavel
Richter (TOP 09).
Jak dál s lodní dopravou?
V současné chvíli probíhá územní
řízení a pátá městská část usiluje
o to, aby byl záměr v nynější podobě
zamítnut. Radnice se snaží otevřít širší
celospolečenskou diskusi o lodní dopravě v Praze. O vzniku legislativních
pravidel hlídajících emise i o podobě
a provozu lodí. Prostor řeky je jedním
z nejdůležitějších veřejných prostorů
města a je nutno též připomenout, že
se pohybujeme v památkové rezervaci
UNESCO. Česká metropole by si měla
prostoru řeky vážit a věnovat mu pozornost a péči, jakou si zaslouží. n tk
11