Pětka

www.ipetka.cz 

NOVÁ PLAVEBNÍ KOMORA

Radnici vadí nejen vyšší emise

Plánovaná výstavba další

plavební komory u Dětského

ostrova vyvolává emoce. Vedení

radnice Prahy 5 ji z několika

důvodů odmítá.

Takto by měla

vypadat nová

plavební komora

(od Dětského

ostrova vlevo)

Z

áměr investora může znít

celkem bohulibě – odlehčit

stávající plavební komoře

na Smíchově, k jejímuž přetížení

dochází hlavně v letní turistické

sezoně. Současné zařízení překonává

dva výškové stupně a propojuje zdrž

Šítkovského jezu rovnou se zdrží

Helmovského jezu. Mezilehlá zdrž

Staroměstského jezu je nyní přístupná pouze seshora přes stávající

komoru Praha-Mánes.

Chystané nové plavební zařízení

je navrženo v přímé návaznosti na

nábřežní zeď Dětského ostrova. Dolní

rejda plavební komory má být plynule

napojena dělicí zdí na stávající dolní

plavební kanál smíchovské komory. Nová komora má propojit zdrže

Staroměstského a Helmovského jezu

a spolu s Mánesem vytvořit paralelní

cestu k plavbě smíchovskou komorou.

Parametry vodní cesty budou odpovídat užitným rozměrům stávající

komory u Mánesa, tj. 55 krát 11 metrů, a plánované zařízení bude určeno

především pro rekreační vyhlídkovou

plavbu turistických lodí a také pro

malá plavidla.

Jako tisíc autobusů

Radnice Prahy 5 si ale nechala zpracovat měření emisí lodních motorů

v prostoru smíchovské komory. Provedli ho odborníci z Centra udržitelné

mobility FS ČVUT a Ústavu chemických procesů AV ČVUT a výsledky

jsou alarmující. „Stav lodních motorů

není na rozdíl od aut kontrolován

žádnou legislativou a ukázalo se, že

například jedna stará loď vypouští

emise jako tisíc nových autobusů dohromady. Pátá městská část obnovuje

hřiště na Dětském ostrově a to pak

bude přímo sevřeno dvěma silnými

zdroji znečistění,“ upozornil radní

Tomáš Homola (DJK).

Měření dokázalo, že spalovací

motory používané v plavidlech (jeden

nebo více hnacích motorů, jeden nebo

více pomocných agregátů například

pro výrobu elektrické energie) jsou

podstatným zdrojem výfukových

emisí částic a oxidů dusíku podél

plavebních cest.

Stav lodních

motorů není

na rozdíl

od aut

legislativně

kontrolován.

Například

jedna stará

loď vypouští

emise jako

tisíc nových

autobusů

dohromady.

„U lodí je průměrné stáří motorů

vyšší, technický stav horší a emise nejsou předmětem pravidelných kontrol.

Z těchto důvodů emise částic oproti

silničním vozidlům je v přepočtu na

kilogram paliva výrazně vyšší. Nízké zatížení motorů v oblasti plavební komory

vede k vyšším měrným emisím zejména

semivolatilní složky částic, která je spojena s většinou toxických efektů částic

z naftových motorů na lidský organismus,“ říká zpráva odborníků. Měření

koncentrací částic a oxidů dusíku v oblasti plavební komory poukázala na to,

že mezi motory jsou podstatné rozdíly

co do stáří i technického stavu.

Narušení krásy Vltavy

Radnice Prahy 5 se domnívá, že proces EIA se problémem emisí dostatečně odborně nezabýval. Do územního

řízení městská část podala námitky.

Jednak nechce rozšiřovat turistickou

plavbu po řece a počet lodí v situaci,

kdy nelze regulovat množství škodlivin produkovaných lodní dopravou.

Druhá námitka je urbanistická ve

vztahu k veřejnému prostoru řeky.

„Střední klidná hladina mezi ŠítkovMnohé motory

viditelně kouří,

což je známkou

neuspokojivého

technického stavu

Více

najdete na

www.ipetka.cz

ským a Staroměstským jezem dnes

představuje unikátní rekreační prostor

v nejkrásnějším místě řeky mezi

Petřínem a Národním divadlem, který

je volnočasově využíván pro pramice

a šlapadla. Jakmile přes něj začnou

šikmo přejíždět velké turistické lodě,

bude prostředí nenávratně zničeno,“

míní předsedkyně Výboru územního

rozvoje ZMČ Praha 5 Zuzana Hamanová (DJK).

Podle vedení Prahy 5 další plavební

komora není nutná. Vývoj turistické

dopravy na řece by měl směřovat spíše

ke kvalitě použitých plavidel než k jejich kvantitě, k používání hybridních

motorů a elektromotorů. „Rovněž se

domníváme, že výstavba nové plavební komory je v rozporu s platným

územním plánem hlavního města,

když v územním plánu není nijak vyznačena příslušnou funkční plochou

DP – přístavy a přístaviště, plavební

komory,“ uvedl starosta Prahy 5 Pavel

Richter (TOP 09).

Jak dál s lodní dopravou?

V současné chvíli probíhá územní

řízení a pátá městská část usiluje

o to, aby byl záměr v nynější podobě

zamítnut. Radnice se snaží otevřít širší

celospolečenskou diskusi o lodní dopravě v Praze. O vzniku legislativních

pravidel hlídajících emise i o podobě

a provozu lodí. Prostor řeky je jedním

z nejdůležitějších veřejných prostorů

města a je nutno též připomenout, že

se pohybujeme v památkové rezervaci

UNESCO. Česká metropole by si měla

prostoru řeky vážit a věnovat mu pozornost a péči, jakou si zaslouží. n tk

11