Pětka

DUBEN /2018

FÓRUM

Čím plavební

komora prospěje

občanům Prahy 5?

Stavět „dálnici“

vedle dětského

hřiště?

Veřejný zájem

na 2. zdymadlu?

Nesouhlasím,

zničila by lokalitu

V našem zastupitelském klubu

jsme jednoznačně proti stavbě druhé plavební komory na

Smíchově a máme k tomu několik

důvodů. Za prvé nikdo z těch, kteří

druhou plavební komoru podporují,

není schopen říci jediný důvod,

v čem tato nová plavební komora

prospěje občanům Prahy.

Nesouhlasíme. Druhá plavební

komora na Smíchově se rovná

zvýšení emisí v blízkosti dětského

hřiště na Dětském ostrově. Emise

jsou první rozměr problému souvisejícího s výstavbou 2. komory.

Na základě podnětů občanů bydlících u Janáčkova nábřeží jsme

ve spolupráci s odborníky z ČVUT

a Akademie věd ČR změřili emise

z lodní dopravy, což doposud nikdo neudělal. Prokazatelně víme,

že plavební komory a náplavky,

kde kotví lodě, jsou místa na Vltavě s nejvyšší koncentrací škodlivin

a zvýšeným hlukem. Navíc emise

z lodí jsou obecně větší problém

než emise z aut, protože u nesilničních motorů, včetně lodních,

se filtry a katalyzátory zavádějí se

zpožděním, neplatí pro ně přísné

emisní normy a nepodléhají

žádným kontrolám. V tom máme

svázané ruce, tudíž nejdřív musí

dojít ke změně legislativy. Téma je

otevřené, jsme připraveni pomoci

zákonodárcům s přijetím změn

co nejdříve. Vzhledem k tomu,

že zanedlouho máme otevřít kompletně zrekonstruovaný Dětský

ostrov, jsou pro nás tyto výsledky

velmi důležité. Nikdo by přece nepostavil dětské hřiště těsně vedle

frekventované dálnice. Dalším

problémem je v zásadě likvidace

klidného úseku na Vltavě mezi

Šítkovským a Staroměstským

jezem. Tento „klidný rybníček“

lidé rádi využívají k projížďkám na

loďkách či šlapadlech, aniž by jim

hrozil střet s loděmi. n

Radnice Prahy 5 a Zelení požadují

od magistrátu vyjasnit, jak bude

kontrolovat a snižovat emise

z lodní dopravy (např. ze starých

parníků čekajících u Dětského

ostrova na vytížené zdymadlo).

Emisní limity starých motorů

může MHMP nechat pravidelně

kontrolovat (STK) a vychovat

bohaté provozovatele k přestavování motorů na moderní paliva,

přidávání katalyzátorů a filtrů do

výfuků. Veřejný zájem na financování 2. zdymadla je slabý – bohatí

jachtaři si mohou sponzorovat

výstavbu malého zdymadla sami

a pak na něm vybírat mýto. Ve

veřejném zájmu zejména nerušení

turistických loděk a plavců mohou

jachty přejet na elektrický/CNG

pohon bez hluku a emisí šetrně

podél jezu k existujícímu zdymadlu

u Mánesu.

S druhou plavební komorou

u Dětského ostrova zásadně

nesouhlasím, tato stavba by

měla samá negativa. Hrozí zde

výrazné zhoršení životního prostředí pro návštěvníky Dětského

ostrova i lidi žijící v blízkém okolí,

jak vyplývá ze studie a z měření

emisí z lodní dopravy v oblasti

plavební komory Smíchov.

Obecně radnice P5 potřebuje

od rejdařů, majitelů a správců

náplavek, aby podporovali zájmy

nejen svých jachtařů, ale i dalších

uživatelů Vltavy i břehů. Pěšáci

i cyklisté roky žádají jednoduchý

zvedací most z náplavky na Cindu

a nevěří politikům P5, že s rejdaři

neveřejně vyjednávají slušnou

cyklostezku od lihovaru podél

Strakonické na náplavku. Zelení

se těší na sliby partají a lobbistů

do voleb 2018.

Mgr. Martina Pokorná,

členka komise dopravní

a skupiny pro cyklistiku

Jsem přesvědčen, že s druhou

plavební komorou by došlo

k navýšení objemu lodní dopravy a tím k dalšímu zhoršení

kvality ovzduší na Dětském

ostrově a v blízkém okolí. Navíc

by došlo ke zničení unikátního

rekreačního prostoru na Vltavě,

kdy mezi Dětským a Slovanským ostrovem by lodičky a šlapadla nahradila viditelně kouřící

lodní doprava. To rozhodně

není v zájmu občanů Prahy 5

a za městskou část se snažíme

všemi dostupnými prostředky

stavbě druhé plavební komory

zabránit. n

Ing. Pavel Richter,

starosta MČ Praha 5

Ing. Ondřej Velek,

předseda kontrolního výboru,

člen redakční komise

Mgr. Zdeněk Doležal,

zastupitel MČ Praha 5

Ing. Jarmila Svobodová,

předsedkyně klubu

Bc. Tatiana Konrádová,

předsedkyně klubu

Mgr. Zdeněk Doležal,

předseda klubu

Jediná skupina, které to pomůže,

jsou výletní parníky vozící turisty.

Turismus v Praze je potřeba podporovat, nikoli ale na úkor občanů.

Rada MČ Praha 5 zadala studii na

emise z lodí na Vltavě a dospěli

jsme k šokujícím výsledkům. Některé lodě znečišťují ovzduší stejně

jako tisíc autobusů.

To je problém, který se snažíme

řešit, a stavba druhé plavební

komory by udělala přesný opak.

Ještě by zvýšila množství lodí

zamořujících ovzduší emisemi.

Nejdřív je potřeba vyřešit kontrolu

lodí se starými, toxickými motory

stejně jako u automobilů STK

a poté se můžeme bavit o dalších

krocích.

Takže v tuto chvíli budeme proti

druhé plavební komoře bojovat

a snažit se s ostatními kolegy

z radnice o odložení její stavby. n

Martin Slabý,

1. zástupce starosty MČ Praha 5

Jan Trojánek,

předseda klubu

t 257

 000 502

e jan.trojanek@praha5.cz

e jarmila.svobodova@praha5.cz

i www.top09.cz/regiony/praha

e tatiana.konradova@praha5.cz

i www.praha5.zeleni.cz

i www.praha5.anobudelip.cz

f www.facebook.com/top09cz



f www.facebook.com/



f www.facebook.com/anobudelip



26

stranazelenychpraha5

Z výsledků měření je zřejmé, že

škodlivé emise z lodní dopravy

zde mnohonásobně převyšují

emise kolon automobilů a kvalita

ovzduší je zde horší než u frekventovaných silnic. Příčinou je

příliš benevolentní legislativa,

kdy pro lodní motory platí méně

přísné emisní limity a emise

nejsou předmětem pravidelných

kontrol, ale i ničím neregulovaný

vysoký počet lodí.

t 774

 408 662

e zdenek.dolezal@praha5.cz

i www.ods.cz/os.praha5

f www.facebook.com/odspraha5