Pětka
DUBEN /2018
FÓRUM
Čím plavební
komora prospěje
občanům Prahy 5?
Stavět „dálnici“
vedle dětského
hřiště?
Veřejný zájem
na 2. zdymadlu?
Nesouhlasím,
zničila by lokalitu
V našem zastupitelském klubu
jsme jednoznačně proti stavbě druhé plavební komory na
Smíchově a máme k tomu několik
důvodů. Za prvé nikdo z těch, kteří
druhou plavební komoru podporují,
není schopen říci jediný důvod,
v čem tato nová plavební komora
prospěje občanům Prahy.
Nesouhlasíme. Druhá plavební
komora na Smíchově se rovná
zvýšení emisí v blízkosti dětského
hřiště na Dětském ostrově. Emise
jsou první rozměr problému souvisejícího s výstavbou 2. komory.
Na základě podnětů občanů bydlících u Janáčkova nábřeží jsme
ve spolupráci s odborníky z ČVUT
a Akademie věd ČR změřili emise
z lodní dopravy, což doposud nikdo neudělal. Prokazatelně víme,
že plavební komory a náplavky,
kde kotví lodě, jsou místa na Vltavě s nejvyšší koncentrací škodlivin
a zvýšeným hlukem. Navíc emise
z lodí jsou obecně větší problém
než emise z aut, protože u nesilničních motorů, včetně lodních,
se filtry a katalyzátory zavádějí se
zpožděním, neplatí pro ně přísné
emisní normy a nepodléhají
žádným kontrolám. V tom máme
svázané ruce, tudíž nejdřív musí
dojít ke změně legislativy. Téma je
otevřené, jsme připraveni pomoci
zákonodárcům s přijetím změn
co nejdříve. Vzhledem k tomu,
že zanedlouho máme otevřít kompletně zrekonstruovaný Dětský
ostrov, jsou pro nás tyto výsledky
velmi důležité. Nikdo by přece nepostavil dětské hřiště těsně vedle
frekventované dálnice. Dalším
problémem je v zásadě likvidace
klidného úseku na Vltavě mezi
Šítkovským a Staroměstským
jezem. Tento „klidný rybníček“
lidé rádi využívají k projížďkám na
loďkách či šlapadlech, aniž by jim
hrozil střet s loděmi. n
Radnice Prahy 5 a Zelení požadují
od magistrátu vyjasnit, jak bude
kontrolovat a snižovat emise
z lodní dopravy (např. ze starých
parníků čekajících u Dětského
ostrova na vytížené zdymadlo).
Emisní limity starých motorů
může MHMP nechat pravidelně
kontrolovat (STK) a vychovat
bohaté provozovatele k přestavování motorů na moderní paliva,
přidávání katalyzátorů a filtrů do
výfuků. Veřejný zájem na financování 2. zdymadla je slabý – bohatí
jachtaři si mohou sponzorovat
výstavbu malého zdymadla sami
a pak na něm vybírat mýto. Ve
veřejném zájmu zejména nerušení
turistických loděk a plavců mohou
jachty přejet na elektrický/CNG
pohon bez hluku a emisí šetrně
podél jezu k existujícímu zdymadlu
u Mánesu.
S druhou plavební komorou
u Dětského ostrova zásadně
nesouhlasím, tato stavba by
měla samá negativa. Hrozí zde
výrazné zhoršení životního prostředí pro návštěvníky Dětského
ostrova i lidi žijící v blízkém okolí,
jak vyplývá ze studie a z měření
emisí z lodní dopravy v oblasti
plavební komory Smíchov.
Obecně radnice P5 potřebuje
od rejdařů, majitelů a správců
náplavek, aby podporovali zájmy
nejen svých jachtařů, ale i dalších
uživatelů Vltavy i břehů. Pěšáci
i cyklisté roky žádají jednoduchý
zvedací most z náplavky na Cindu
a nevěří politikům P5, že s rejdaři
neveřejně vyjednávají slušnou
cyklostezku od lihovaru podél
Strakonické na náplavku. Zelení
se těší na sliby partají a lobbistů
do voleb 2018.
Mgr. Martina Pokorná,
členka komise dopravní
a skupiny pro cyklistiku
Jsem přesvědčen, že s druhou
plavební komorou by došlo
k navýšení objemu lodní dopravy a tím k dalšímu zhoršení
kvality ovzduší na Dětském
ostrově a v blízkém okolí. Navíc
by došlo ke zničení unikátního
rekreačního prostoru na Vltavě,
kdy mezi Dětským a Slovanským ostrovem by lodičky a šlapadla nahradila viditelně kouřící
lodní doprava. To rozhodně
není v zájmu občanů Prahy 5
a za městskou část se snažíme
všemi dostupnými prostředky
stavbě druhé plavební komory
zabránit. n
Ing. Pavel Richter,
starosta MČ Praha 5
Ing. Ondřej Velek,
předseda kontrolního výboru,
člen redakční komise
Mgr. Zdeněk Doležal,
zastupitel MČ Praha 5
Ing. Jarmila Svobodová,
předsedkyně klubu
Bc. Tatiana Konrádová,
předsedkyně klubu
Mgr. Zdeněk Doležal,
předseda klubu
Jediná skupina, které to pomůže,
jsou výletní parníky vozící turisty.
Turismus v Praze je potřeba podporovat, nikoli ale na úkor občanů.
Rada MČ Praha 5 zadala studii na
emise z lodí na Vltavě a dospěli
jsme k šokujícím výsledkům. Některé lodě znečišťují ovzduší stejně
jako tisíc autobusů.
To je problém, který se snažíme
řešit, a stavba druhé plavební
komory by udělala přesný opak.
Ještě by zvýšila množství lodí
zamořujících ovzduší emisemi.
Nejdřív je potřeba vyřešit kontrolu
lodí se starými, toxickými motory
stejně jako u automobilů STK
a poté se můžeme bavit o dalších
krocích.
Takže v tuto chvíli budeme proti
druhé plavební komoře bojovat
a snažit se s ostatními kolegy
z radnice o odložení její stavby. n
Martin Slabý,
1. zástupce starosty MČ Praha 5
Jan Trojánek,
předseda klubu
t 257
000 502
e jan.trojanek@praha5.cz
e jarmila.svobodova@praha5.cz
i www.top09.cz/regiony/praha
e tatiana.konradova@praha5.cz
i www.praha5.zeleni.cz
i www.praha5.anobudelip.cz
f www.facebook.com/top09cz
f www.facebook.com/
f www.facebook.com/anobudelip
26
stranazelenychpraha5
Z výsledků měření je zřejmé, že
škodlivé emise z lodní dopravy
zde mnohonásobně převyšují
emise kolon automobilů a kvalita
ovzduší je zde horší než u frekventovaných silnic. Příčinou je
příliš benevolentní legislativa,
kdy pro lodní motory platí méně
přísné emisní limity a emise
nejsou předmětem pravidelných
kontrol, ale i ničím neregulovaný
vysoký počet lodí.
t 774
408 662
e zdenek.dolezal@praha5.cz
i www.ods.cz/os.praha5
f www.facebook.com/odspraha5