Pětka
Foto: René Volfík
www.praha5.cz
přejeme zachování kulturní památky
i pro další generace. Současně podporujeme řešení, které bude znamenat co
nejkratší přerušení vlakového provozu
mezi oběma břehy Vltavy,“ říká. Kritici
radikálního řešení upozorňují také na
to, že Správa železnic svůj záměr nedostatečně komunikovala, což vzbudilo
u veřejnosti velkou nedůvěru.
Za Prahu 5 si přejeme zachování
kulturní památky i pro další generace.
Nový most jako jediné řešení?
Správa železnic se podle své mluvčí
Nely Eberl Friebové snaží o významnější rekonstrukci mostu již od roku
2003. Tvrdí, že se o most řádně stará.
„Původní myšlenku zachovat stávající
ocelovou konstrukci pro další plnohodnotný železniční provoz musela
Správa železnic opustit. Z výsledků
provedených průzkumů vyplynulo, že
je stávající konstrukce neopravitelná
a není možné ji zachovat,” obhajuje
mluvčí rozhodnutí.
K podobnému závěru nakonec
došla i porota soutěžního dialogu
Železniční mosty pod Vyšehradem,
který vyhlásila právě Správa železnic.
Podle zastupitelky a architektky Zuzany
Hamanové (STAN Praha 5), která byla
členkou této poroty, stanovila památ-
ková péče podmínky, v nichž trvala
na zachování kamenné spodní stavby
všech mostů – přes řeku i navazujících mostů na Výtoni. Připouštěla ale
možnost sejmutí obloukové ocelové
příhradové konstrukce mostu přes řeku
a její nahrazení novou, která by zachovala siluetu tří oblouků jako ikonického obrazu místa. Myšlenka zachovat
stávající most se podle Hamanové prý
nesla celou soutěží a pokoušelo se o ni
mnoho návrhů. „Všechny možnosti
byly podrobně posuzovány, sama
jsem snad nejdéle patřila k zastáncům
zachování starého mostu. Ale nakonec
jsem uznala, že všechny návrhy širokého soumostí, starého a nového nebo
i dvou konstrukčně oddělených nových
mostů, působí v kontextu památkové
rezervace Prahy nevhodně, zejména
JAROSLAV PAŠMIK, starosta
v průhledu v ose řeky a v hlídaném
pohledu z Vyšehradu. Jako nejvhodnější řešení ze všech nakonec vyšel jeden
nový most,” vysvětluje Hamanová.
Bude kolokvium
Podle místostarosty MČ Praha 5
Milana Kryla (Piráti) problém není
o tom, zda se návrh líbí, nebo nelíbí,
ale zda je oprava technicky možná a jak
zajistit požadavky na kapacitu dopravy
v 21. století. Vedení radnice se proto
setkává se všemi zúčastněnými stranami
a o jednáních bude informovat při veřejných jednáních dopravního výboru.
Náměstek Scheinherr se odkazuje i na
předloňský posudek švýcarských odborníků, podle něhož se most opravit dá.
Poslal také ministru dopravy Martinu
Kupkovi (ODS) dopis, v němž apeloval
za zachování a opravu mostu. Ministr
chce, aby most znovu prošel kontrolou
a odbornou diskusí, která má jasně říct,
jaký je jeho stav. Správě železnic vyčítá,
že svůj záměr nedostatečně vysvětlila
veřejnosti. Kritici nového řešení se však
pozastavují nad tím, že ministr chce, aby
SŽ podepsala smlouvu na další etapu
s vítězem soutěže ještě předtím, než se
dané kolokvium uskuteční. n
9