Pětka

Foto: René Volfík

www.praha5.cz 

přejeme zachování kulturní památky

i pro další generace. Současně podporujeme řešení, které bude znamenat co

nejkratší přerušení vlakového provozu

mezi oběma břehy Vltavy,“ říká. Kritici

radikálního řešení upozorňují také na

to, že Správa železnic svůj záměr nedostatečně komunikovala, což vzbudilo

u veřejnosti velkou nedůvěru.

Za Prahu 5 si přejeme zachování

kulturní památky i pro další generace.

Nový most jako jediné řešení?

Správa železnic se podle své mluvčí

Nely Eberl Friebové snaží o významnější rekonstrukci mostu již od roku

2003. Tvrdí, že se o most řádně stará.

„Původní myšlenku zachovat stávající

ocelovou konstrukci pro další plnohodnotný železniční provoz musela

Správa železnic opustit. Z výsledků

provedených průzkumů vyplynulo, že

je stávající konstrukce neopravitelná

a není možné ji zachovat,” obhajuje

mluvčí rozhodnutí.

K podobnému závěru nakonec

došla i porota soutěžního dialogu

Železniční mosty pod Vyšehradem,

který vyhlásila právě Správa železnic.

Podle zastupitelky a architektky Zuzany

Hamanové (STAN Praha 5), která byla

členkou této poroty, stanovila památ-

ková péče podmínky, v nichž trvala

na zachování kamenné spodní stavby

všech mostů – přes řeku i navazujících mostů na Výtoni. Připouštěla ale

možnost sejmutí obloukové ocelové

příhradové konstrukce mostu přes řeku

a její nahrazení novou, která by zachovala siluetu tří oblouků jako ikonického obrazu místa. Myšlenka zachovat

stávající most se podle Hamanové prý

nesla celou soutěží a pokoušelo se o ni

mnoho návrhů. „Všechny možnosti

byly podrobně posuzovány, sama

jsem snad nejdéle patřila k zastáncům

zachování starého mostu. Ale nakonec

jsem uznala, že všechny návrhy širokého soumostí, starého a nového nebo

i dvou konstrukčně oddělených nových

mostů, působí v kontextu památkové

rezervace Prahy nevhodně, zejména

JAROSLAV PAŠMIK, starosta

v průhledu v ose řeky a v hlídaném

pohledu z Vyšehradu. Jako nejvhodnější řešení ze všech nakonec vyšel jeden

nový most,” vysvětluje Hamanová.

Bude kolokvium

Podle místostarosty MČ Praha 5

Milana Kryla (Piráti) problém není

o tom, zda se návrh líbí, nebo nelíbí,

ale zda je oprava technicky možná a jak

zajistit požadavky na kapacitu dopravy

v 21. století. Vedení radnice se proto

setkává se všemi zúčastněnými stranami

a o jednáních bude informovat při veřejných jednáních dopravního výboru.

Náměstek Scheinherr se odkazuje i na

předloňský posudek švýcarských odborníků, podle něhož se most opravit dá.

Poslal také ministru dopravy Martinu

Kupkovi (ODS) dopis, v němž apeloval

za zachování a opravu mostu. Ministr

chce, aby most znovu prošel kontrolou

a odbornou diskusí, která má jasně říct,

jaký je jeho stav. Správě železnic vyčítá,

že svůj záměr nedostatečně vysvětlila

veřejnosti. Kritici nového řešení se však

pozastavují nad tím, že ministr chce, aby

SŽ podepsala smlouvu na další etapu

s vítězem soutěže ještě předtím, než se

dané kolokvium uskuteční. n

9