Pětka
ÚNOR /2023
ROZHOVOR
ČESKÝ ARCHITEKT A HISTORIK ARCHITEKTURY ZDENĚK LUKEŠ
Pěší lávka s původními
oblouky je efektní řešení
Existuje třetí cesta, jak vyřešit otázku budoucnosti
vyšehradského železničního mostu. Podle
uznávaného architekta Zdeňka Lukeše
by se měl stávající most rozebrat, opravit a znovu
postavit poblíž, ale jako pěší lávka. Na místě starého
mostu by mohl vyrůst nový, pouze pro železniční
dopravu a bez oblouků, říká v rozhovoru.
že kdyby se očistil, opravil a natřel
nějakou hezkou barvou, mohlo by to
být krásné. Stejně je tomu v případě
Petřínské rozhledny či Eiffelovy věže.
Most je zároveň možné velmi efektně
osvětlit. Je to zajímavé hlavně díky
odrazu na vodní hladině. Na svůj
článek jsem dostal poměrně arogantní
odpověď, asi od Správy železnic, nevím to jistě. Byl jsem nařknut z toho,
že tomu nerozumím, a že rez dokonce
chrání železnou konstrukci mostu. To
mě překvapilo, protože ve škole jsem
se učil něco jiného.
n Čím je železniční most výjimečný?
Železniční most pod Vyšehradem je
sice krásný, mám ho rád, ale nejedná
se o nic světově unikátního. Takových
se u nás i v Evropě postavily stovky.
Možná i to je důvod, proč nebyl dlouho
památkově chráněný. Památkovou
ochranu získal až nedávno. Jde o běžnou
železnou konstrukci, která nahradila
starší most stojící na jeho místě od roku
1872. Jednalo se o jednokolejný most,
u kterého bylo již po 30 letech provozu
rozhodnuto o jeho nahrazení mostem
dvoukolejným. Most je příhradový, má
tři oblouky ve tvaru parabolické výseče.
n Takže by se mohl opravit?
n Právě jeho vzhled je ale v Praze
výjimečný…
Ano, v pražském prostředí je atypický
tím, že má ty oblouky, zatímco ostatní
pražské mosty je nemají. Dokonce si
pamatuji na dobu, kdy probíhala architektonická soutěž na most v Troji.
Jeden architekt tehdy prohlásil, že
se mu návrh oblouků od architekta
Kouckého nelíbí, protože v Praze nemají žádnou tradici. V tu chvíli ovšem
zapomněl právě na vyšehradský železniční most. Podstatný je ale fakt, že
si na most lidé za dobu jeho existence
zvykli a patří k panoramatu Prahy.
n Podle síly zvyku by se v otázce bu-
doucnosti mostu měla řídit i odborná
veřejnost? Neměla by se vzít v úvahu
spíše bezpečnost?
Já už jsem před 20 lety v článku
o železničním mostu napsal, že mě
mrzí, že se o něj nikdo nestará a že ta
konstrukce je zrezivělá.
n Správa železnic se o most špatně
starala?
Ano, protože již před 20 lety byl
celý zrezivělý. Já jsem v článku psal,
10
Pokud
přecházíte
přes
stávající
most
a vedle vás
jede vlak, je
to nesmírně
hlučné.
Jsou lidé,
kteří kvůli
tomu
přes most
dokonce
odmítají
chodit.
Ano. Svou roli ovšem hraje nutnost
umístění třetí koleje. S tím souvisí nápad, který se objevil už před několika
lety. Tehdy se měl vedle stávajícího
dvoukolejného mostu postavit most
nový, který by byl jeho přesnou kopií.
Říkal jsem, že si myslím, že je to dost
nebezpečné, protože pokud by oba
mosty byly takto blízko u sebe, konstrukce by se překrývaly, což by z určitého pohledu skutečně působilo jako
jeden most, ale v případě, že byste se
malinko vychýlili, samotná konstrukce by značně vizuálně ztěžkla. To není
šťastné řešení.
n Je tu ale nová možnost – postavit
zcela nový most…
V tuto chvíli existují dvě možná
řešení. Jedním z nich je postavit nový
most s oblouky, jehož vizuální stránka
by odpovídala tomu současnému.
Toto řešení můžeme vidět i v rámci
vítězného návrhu. Druhou možností
je říci tomuto řešení ne. Můžeme si
říci, že stavíme nový most a nebudeme hledět na to, co tam bylo předtím.
Myslím, že existuje ještě třetí cesta,
o které se již uvažuje.
n A to je?
Že by se stávající most rozebral, opravil
a postavil se znovu a blíže centru. Mohl
by sloužit jako pěší lávka. Pokud by byl
most pouze přesunut do nové lokality,
zachoval by se a pohled na Vyšehrad
by byl v podstatě neporušený a téměř
stejný jako dnes. Na místě původního
mostu by bylo možné postavit co nejjednodušší moderní most bez oblouků.
n Nebylo by tam mostů už hodně?
Nová lávka by mohla být velmi
funkční. Pokud přecházíte přes stávající most a vedle vás jede vlak, je to
nesmírně hlučné. Jsou lidé, kteří kvůli
tomu přes most dokonce odmítají
chodit. Pokud by se zvolilo řešení pěší
lávky, most by zůstal zachován a pro
Pražany by se jednalo o velmi efektivní řešení. „Nový“ most by sloužil jako
užitečná spojnice mezi oběma dnes
tolik populárními náplavkami.
n Kritici nového řešení poukazují
na to, že výběr vítězného řešení byl
neprůhledný. Co si o tom myslíte?
V tomto případě se jednalo o takzvaný
soutěžní dialog. Je to nejlepší způsob,
jak zajistit, aby byl vítězný návrh
přijatelný pro všechny strany. O tomto
dialogu nemám informace. Nevím,
kdo byl v porotě, a dokonce ani neznám podrobnosti o vypsání soutěže.
Samotná soutěž však již z logiky věci
transparentní být nemůže. Transparentní musí být výstup z ní.
n Za zachování mostu vznikla petice,
která nyní čítá více než devět tisíc
podpisů. Mělo by zamýšlené odborné kolokvium vyústit v zachování
památky?
Názor veřejnosti určitě hraje svoji roli,
stejně jako jeho památková ochrana. Je však nutné brát v úvahu také
architekty, kteří se soutěže zúčastnili.
Jedná se často o celé týmy odborníků,
kteří do toho vložili obrovskou energii
a úsilí. V tom případě by za to někdo
musel nést zodpovědnost. Tím někým
by byl ten, kdo vypsal soutěžní dialog,
aniž by respektoval názor odborníků
z oblasti památkové péče, urbanismu
a architektury.
n Netlačí Správa železnic na to,
aby se projekt posunul k výstavbě
nového mostu?