Pětka
ÚNOR /2023
ŠKOLSTVÍ
ZE SVĚTA UČITELŮ
Ředitelé škol se vzájemně inspirují
Především přímou komunikaci
s kolegy a sdílení zkušeností označují
ředitelé škol a školek v Praze 5
za hlavní přínos projektu, který
místní radnice téměř celý zaplatila
z evropských peněz.
Z
a evropským projektem s názvem
Místní akční plán rozvoje vzdělávání
pro Prahu 5 (MAP II) se skrývá mnoho
konkrétních aktivit, které vedly v uplynulých
čtyřech letech k dalšímu prohloubení vzájemné spolupráce mezi školskými zařízeními.
K tomu sloužily nejen schůzky v rámci oficiálních porad, ale také výjezdy do různých
středisek po republice.
„Ředitelé spolu potřebují co nejvíce komunikovat. Prostředí mimo školu jim dává příležitost jít do hloubky v tématech, nad kterými se
v běžné dny nezastaví,“ vysvětluje Jana Korecká,
vedoucí odboru školství radnice Prahy 5.
Podle Libuše Daňhelkové, ředitelky ZŠ
a MŠ Kořenského, se ředitel školy na úrovni
své práce nachází víceméně v samotářské
pozici. „MAP nám poskytl tu výhodu, že
se z jednotlivých ředitelů stala propojená
skupina, která sdílí společná témata a hledá
správná řešení. Od modelu konkurence jsme
přešli do módu spolupráce,“ kvituje Daňhelková. Nechybí však ani další pochvalné hlasy.
Mladí fanoušci deskových her poměřují své síly v soutěži Mezinárodní dáma
Například Pavel Seleši, ředitel ZŠ waldorfské Praha 5, oceňuje širší možnosti setkání
rovněž s žáky a rodiči. „V rámci MAP vznikl
také zpravodaj škol Prahy 5, který napříč
školami dovolil nahlédnout do každodenního života jednotlivých škol a dalších aktivit
v oblasti školství,“ připomíná Seleši.
Mezi významná témata, jež jsou v rámci
MAP diskutována, patří kupříkladu přechod
dětí z mateřinky do 1. třídy základní školy.
Právě proto je dobré, že spolu navzájem
komunikují nejen ředitelé „základek“, ale
v rámci celé pedagogické komunity i ředitelé
mateřských škol. n
KAM NA STŘEDNÍ ŠKOLU
Přijímačky na střední školy se blíží
18
Zájemce o informační technologie pak
osloví Smíchovská střední a průmyslová
škola a gymnázium v Preslově ulici. Obory
nábytkářství a uměleckých řemesel nabízí
Střední škola a vyšší škola umělecká a řemeslná v Hlubočepích.
Bližší informace o nabízených studijních programech, počtu přijímaných studentů či o úspěšnosti v přijímacím řízení
v minulých letech najdete na webových
stránkách jednotlivých škol.
Kam se hlásí nejvíce lidí?
Největší zájem mezi uchazeči bývá
každoročně o Gymnázium Na Zatlance,
Gymnázium Nad Kavalírkou, Gymnázium
Christiana Dopplera a o SOŠ Drtinovu.
Jak podat přihlášku?
Uchazeč o vzdělávání v oboru s maturitní
zkouškou může podat přihlášku na dva
různé obory. Dokument je nutné do školy
doručit osobně či poštou do 1. března.
Přihlášku podává uchazeč, v případě nezletilého zákonný zástupce.
Foto: René Volfík
Č
as na výběr vysněné střední školy
se krátí. Současní deváťáci musejí podat přihlášku nejpozději do
1. března. Jednotné přijímací zkoušky se
pak konají v polovině dubna. Jaké možnosti mají uchazeči v páté městské části?
Zájemci o studium na gymnáziu mají
na Pětce možností několik. Na čtyřletém
Gymnáziu Na Zatlance najdou mimo
jiné třídy s posílenou výukou jazyků.
V letošním roce otevírá dva studijní
programy – Objevovat a rozvíjet a ALT,
zaměřený na osobnostní rozvoj studentů.
Osmileté studium nabízí Gymnázium
Nad Kavalírkou, které vyniká především
velkou úspěšností při přijímacím řízení
na vysoké školy. Osmileté i čtyřleté studium má v nabídce prestižní Gymnázium
Christiana Dopplera se zaměřením na
matematiku, fyziku, informatiku a živé
jazyky.
Pětka se může pochlubit také pestrou nabídkou středních odborných škol.
Jednou z nich je i SOŠ Drtinova s právním,
ekonomickým a sociálním zaměřením.
Žáci v ZŠ Drtinova na hodině informatiky
Kdy se konají přijímací zkoušky?
Jednotné přijímací zkoušky na čtyřleté
obory se budou konat 13. a 14. dubna. Pro
uchazeče o obory šestiletých a osmiletých
gymnázií je stanoven termín na
17. a 18. dubna. Náhradní termíny se uskuteční 10. a 11. května. Zkouška se skládá
ze dvou písemných testů: z českého jazyka
a literatury a z matematiky. n