Pětka

ÚNOR /2023

TÉMA

BUDOUCNOST PAMÁTKY

Boj o železniční

most. Přestavba

za 2 miliardy

vzbuzuje vášně

Přestože Správa železnic (SŽ) už v polovině

ledna veřejně prezentovala vítězný návrh

vyšehradského železničního mostu,

kritici nového řešení stále usilují o to,

aby se památka zachovala a opravila.

8

technickém muzeu vítězný návrh,

který pochází z dílny firmy 2T engineering. Plánuje, že přestavba začne

v roce 2026, trvat bude 20 měsíců

a má vyjít až na 2 miliardy korun.

Výsledek s mnoha kritiky

Hodnocení architektonických návrhů

se uskutečnilo v letech 2021–2022 ve

třech kolech. Ve třetím kole zůstalo

šest návrhů, upravených po předchozí

prezentaci. Nový most na nové ocelové

nosné konstrukci typu síťového oblouku

Vítězné návrhy

jsou na výstavě

v Národním

technickém muzeu

do 5. března

Zdroj: Správa železnic

N

ikdy nedostal oficiální název,

ale několik generací Pražanů

ho považuje za samozřejmou

součást panoramatu při pohledu z Vyšehradu na Pražský hrad. Železniční

most mezi Smíchovem a Výtoní z roku

1901 je od začátku 70. let minulého

století součástí pražské památkové

rezervace a postupně získal památkovou ochranu UNESCO i ministerstva kultury. Ocelová konstrukce

však dosluhuje. Nahradit by ji měla

nová, původní mají zůstat jen pilíře.

Radikální přestavba ale budí emoce

mezi laiky i některými odborníky,

kteří ji odmítají. Proti se vyjádřil

i český národní komitét Mezinárodní

rady pro památky a sídla, Klub Za

starou Prahu, občanská iniciativa

Nebourat.cz, několik senátorů a řada

osobností kulturního života. Pod

petici za záchranu se podepsalo více

než 9 000 lidí. „Jsme toho názoru, že

o památky se má pečovat a stát a jeho

státní organizace, v tomto případě

Správa železnic jako vlastník mostu,

by v tomto měly jít příkladem,“ říká

Pavel Štorch z občanské iniciativy Nebourat.cz. Správa železnic v polovině

ledna i přesto představila v Národním

Ministerstvo

kultury ve správním

řízení potvrdilo, že

stávající soumostí

má mimořádný

památkový význam

a jedinečnou vizuální

roli v panoramatu

Prahy

má být tříkolejný se zastávkou na Výtoni. Držet ho mají dva hlavní nosníky. Na

obou jeho stranách jsou navrženy lávky

pro chodce a cyklisty. Architekti mysleli

i na využití obou nábřeží – zatímco

výtoňská strana má sloužit kulturnímu

vyžití, ta smíchovská by měla nabídnout

místo pro sport. Využití památkově

chráněné mostní konstrukce vítězný

projekt vůbec neuchopil.

Zachovat a opravit stávající most

chce končící náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha sobě),

stejně jako vedení radnice Prahy 5. Po

prvním kole dokonce odstoupil z výběrové komise, protože byl nespokojený

s celkovým nastavením. Scheinherr se

poté obrátil na Radu MČ Praha 5. Ta

jeho stanovisko vzala na vědomí a vyzvala Správu železnic, aby nepodnikala

žádné kroky, které by most ohrozily.

Rada MČ, která se opřela i o doporučení místní kulturní a památkové komise,

zároveň podpořila záměr magistrátu,

aby se stávající most zrekonstruoval

a doplnil o samostatnou soudobou

konstrukci se třetí kolejí. Starosta

Jaroslav Pašmik (Praha 5 sobě)

se SŽ stále jedná a setkal se také

s ministrem dopravy. „Za Prahu 5 si