Pětka
ÚNOR /2023
TÉMA
BUDOUCNOST PAMÁTKY
Boj o železniční
most. Přestavba
za 2 miliardy
vzbuzuje vášně
Přestože Správa železnic (SŽ) už v polovině
ledna veřejně prezentovala vítězný návrh
vyšehradského železničního mostu,
kritici nového řešení stále usilují o to,
aby se památka zachovala a opravila.
8
technickém muzeu vítězný návrh,
který pochází z dílny firmy 2T engineering. Plánuje, že přestavba začne
v roce 2026, trvat bude 20 měsíců
a má vyjít až na 2 miliardy korun.
Výsledek s mnoha kritiky
Hodnocení architektonických návrhů
se uskutečnilo v letech 2021–2022 ve
třech kolech. Ve třetím kole zůstalo
šest návrhů, upravených po předchozí
prezentaci. Nový most na nové ocelové
nosné konstrukci typu síťového oblouku
Vítězné návrhy
jsou na výstavě
v Národním
technickém muzeu
do 5. března
Zdroj: Správa železnic
N
ikdy nedostal oficiální název,
ale několik generací Pražanů
ho považuje za samozřejmou
součást panoramatu při pohledu z Vyšehradu na Pražský hrad. Železniční
most mezi Smíchovem a Výtoní z roku
1901 je od začátku 70. let minulého
století součástí pražské památkové
rezervace a postupně získal památkovou ochranu UNESCO i ministerstva kultury. Ocelová konstrukce
však dosluhuje. Nahradit by ji měla
nová, původní mají zůstat jen pilíře.
Radikální přestavba ale budí emoce
mezi laiky i některými odborníky,
kteří ji odmítají. Proti se vyjádřil
i český národní komitét Mezinárodní
rady pro památky a sídla, Klub Za
starou Prahu, občanská iniciativa
Nebourat.cz, několik senátorů a řada
osobností kulturního života. Pod
petici za záchranu se podepsalo více
než 9 000 lidí. „Jsme toho názoru, že
o památky se má pečovat a stát a jeho
státní organizace, v tomto případě
Správa železnic jako vlastník mostu,
by v tomto měly jít příkladem,“ říká
Pavel Štorch z občanské iniciativy Nebourat.cz. Správa železnic v polovině
ledna i přesto představila v Národním
Ministerstvo
kultury ve správním
řízení potvrdilo, že
stávající soumostí
má mimořádný
památkový význam
a jedinečnou vizuální
roli v panoramatu
Prahy
má být tříkolejný se zastávkou na Výtoni. Držet ho mají dva hlavní nosníky. Na
obou jeho stranách jsou navrženy lávky
pro chodce a cyklisty. Architekti mysleli
i na využití obou nábřeží – zatímco
výtoňská strana má sloužit kulturnímu
vyžití, ta smíchovská by měla nabídnout
místo pro sport. Využití památkově
chráněné mostní konstrukce vítězný
projekt vůbec neuchopil.
Zachovat a opravit stávající most
chce končící náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha sobě),
stejně jako vedení radnice Prahy 5. Po
prvním kole dokonce odstoupil z výběrové komise, protože byl nespokojený
s celkovým nastavením. Scheinherr se
poté obrátil na Radu MČ Praha 5. Ta
jeho stanovisko vzala na vědomí a vyzvala Správu železnic, aby nepodnikala
žádné kroky, které by most ohrozily.
Rada MČ, která se opřela i o doporučení místní kulturní a památkové komise,
zároveň podpořila záměr magistrátu,
aby se stávající most zrekonstruoval
a doplnil o samostatnou soudobou
konstrukci se třetí kolejí. Starosta
Jaroslav Pašmik (Praha 5 sobě)
se SŽ stále jedná a setkal se také
s ministrem dopravy. „Za Prahu 5 si