Pětka

SRPEN /2022

DOPRAVA A VEŘEJNÝ PROSTOR

NOVÉ PARKY

Investice do parků

pokračují i letos

Po rekonstrukci Santošky se radnice Prahy 5 zaměřila

na další dva parky. Kromě Mrázovky rovněž rozjela vznik

nového parku Na Pláni. Oba projekty spojuje například

důraz na využití dešťové vody.

P

ark Mrázovka se nachází

v širším centru Prahy. Je

obklopen stabilizovanou

zástavbou a těsně pod parkem se

nachází portál tunelu Mrázovka.

Jedná se o veřejně přístupný

park sloužící k rekreaci obyvatel

a prvek zvyšující ekologickou

hodnotu území. Z místa je dobrý

výhled na metropoli a stává

se vyhledávaným prostorem

nejenom pro tamní obyvatele,

ale i pro návštěvníky Prahy, a to

i díky blízkosti Bertramky.

A co park v současnosti tíží?

Především kvalita cest. Poslední

stavební úpravy byly dokončeny

v roce 2004. Nynější cestní síť

je na hraně životnosti, vykazuje

poruchy způsobené poklesem

podloží nebo zatížením od

dopravy, na kterou komunikace

nebyla navržena. „Obnova pěších

komunikací a odvodňovacího

žlabu přispěje k dalšímu zkultivování celé lokality. Celkové

řešení revitalizace by mělo vést

k zadržení téměř veškerých srážek v prostoru parku,“ informoval místostarosta Lubomír Brož

(ANO).

Součástí rekonstrukce budou

stavební práce spočívající v přeložení stávající žulové dlažby,

zpevnění odstavných ploch

a vytvoření nové propojky mezi

schodištěm a vyhlídkou v nejvyšší části parku. Dále se provedou

sadové úpravy u komunikací

a arboristika. Předmětem

stavebních prací je revitalizace

schodišť, zábradlí a kamenných

opěrných zídek. Návštěvníci se

mohou těšit i na nové litinové

lavičky a odpadkové koše historického stylu.

V parku Na Pláni se počítá s krásným výhledem na metropoli

„Provedením stavebních

úprav dojde k nezbytné opravě

komunikací a celkové kultivaci

prostředí odpovídající technickým a estetickým standardům

a také soudobým potřebám občanů,“ sdělil místostarosta Brož.

V plném proudu je i příprava

vzniku nového parku Na Pláni.

V současnosti probíhá řízení pro

vydání společného územního

rozhodnutí a stavebního povolení, rovněž se zpracovává provádějící dokumentace. Následně

by se na podzim mělo zahájit

otevřené zadávací řízení na výběr

zhotovitele. Dokončení staveb-

ních prací se předpokládá v létě

2023. Výsledkem bude park

pro širší veřejnost, zahrnující

obnovu zeleně, zadržení a využití

dešťové vody, terénní úpravy,

výsadbu dřevin a nové trávníky.

„Součástí projektu je vytvoření

zpevněných a nezpevněných

cest respektujících členitost

terénu a vytvářejících přirozené

spojnice napříč územím. Dešťová

voda ze zpevněných cest bude

sbírána do akumulačních nádrží

a využita na zálivku. V parku

vzniknou rozvody dešťové vody

z akumulačních nádrží,“ vysvětlil

Lubomír Brož. n red

PARKOVÁNÍ

Na Pětce vznikají další parkovací místa

P

átá městská část zadala

vznik nové studie, která do

budoucna ukáže, kde je na

Barrandově možné vybudovat

a rozšířit parkovací místa.

„Celá Praha je pro parkování

aut a dopravu nevhodně řešená

a Praha 5 není výjimkou. Nedostatek míst pro parkování aut je

dlouhodobý problém,“ říká Jan

Panenka (ODS), předseda Výboru dopravního ZMČ Praha 5.

V současné době radnice

pracuje na plánovaných rekonstrukcích chodníků a zřizuje nová

parkovací místa. Například v ulici

Na Skalce byl nyní opraven celý

chodník díky vybraným poplatkům ze zón placeného parkování.

Na Barrandově v Lohniského ulici

vzniklo 14 nových parkovacích

míst, které v současnosti procházejí kolaudací. Podle Jana Panenky plánuje radnice vybudovat

dalších cca 100 míst, a to pouze

úpravou silničního profilu.

10

Na Barrandově vzniklo 14 nových parkovacích míst

„Nyní jednám se společností

Billa na Barrandově ohledně

směny pozemků s magistrátem

tak, aby zde zaparkovali rezidenti i návštěvníci supermarketu.

Velké parkoviště u barrandovské

Billy totiž není zařazeno do

parkovacích zón, a my bychom

rádi do nich některá místa zařadili,“ vysvětluje Panenka. Zóny

parkovacích stání podle něj

situaci na Barrandově pomáhají

a radnice díky nim získá i peníze na opravy a budování dalších

parkovacích míst. Právě tyto

finanční prostředky se shroma-

žďují ve Fondu rozvoje dopravy,

jehož rozpočet ročně čítá až

11 milionů korun, z něhož byla

část použita na vybudování

zmíněných 14 parkovacích míst

v Lohniského ulici. Investice

vyšla na 900 tisíc korun.

Fond dále podpořil výstavbu

osmi míst lehkou úpravou profilu komunikace v Lamačově ulici.

Ve Wasermannově a Lamačově

ulici vznikne dalších zhruba

35 parkovacích míst.

Do konce září chce městská

část vybudovat i zbylých

22 parkovacích míst, včetně těch

v ulici Lohniského. V blízké

budoucnosti se chystá i oprava

chodníku v Píseckého ulici, a výstavba nového chodníku podél

Zahradníčkovy ulice.

„V příštím volebním období

projednáme a vybudujeme další

parkovací místa, a samozřejmě

myslíme i na opravy chodníků.”

dodává Panenka. n