Pětka
SRPEN /2022
DOPRAVA A VEŘEJNÝ PROSTOR
NOVÉ PARKY
Investice do parků
pokračují i letos
Po rekonstrukci Santošky se radnice Prahy 5 zaměřila
na další dva parky. Kromě Mrázovky rovněž rozjela vznik
nového parku Na Pláni. Oba projekty spojuje například
důraz na využití dešťové vody.
P
ark Mrázovka se nachází
v širším centru Prahy. Je
obklopen stabilizovanou
zástavbou a těsně pod parkem se
nachází portál tunelu Mrázovka.
Jedná se o veřejně přístupný
park sloužící k rekreaci obyvatel
a prvek zvyšující ekologickou
hodnotu území. Z místa je dobrý
výhled na metropoli a stává
se vyhledávaným prostorem
nejenom pro tamní obyvatele,
ale i pro návštěvníky Prahy, a to
i díky blízkosti Bertramky.
A co park v současnosti tíží?
Především kvalita cest. Poslední
stavební úpravy byly dokončeny
v roce 2004. Nynější cestní síť
je na hraně životnosti, vykazuje
poruchy způsobené poklesem
podloží nebo zatížením od
dopravy, na kterou komunikace
nebyla navržena. „Obnova pěších
komunikací a odvodňovacího
žlabu přispěje k dalšímu zkultivování celé lokality. Celkové
řešení revitalizace by mělo vést
k zadržení téměř veškerých srážek v prostoru parku,“ informoval místostarosta Lubomír Brož
(ANO).
Součástí rekonstrukce budou
stavební práce spočívající v přeložení stávající žulové dlažby,
zpevnění odstavných ploch
a vytvoření nové propojky mezi
schodištěm a vyhlídkou v nejvyšší části parku. Dále se provedou
sadové úpravy u komunikací
a arboristika. Předmětem
stavebních prací je revitalizace
schodišť, zábradlí a kamenných
opěrných zídek. Návštěvníci se
mohou těšit i na nové litinové
lavičky a odpadkové koše historického stylu.
V parku Na Pláni se počítá s krásným výhledem na metropoli
„Provedením stavebních
úprav dojde k nezbytné opravě
komunikací a celkové kultivaci
prostředí odpovídající technickým a estetickým standardům
a také soudobým potřebám občanů,“ sdělil místostarosta Brož.
V plném proudu je i příprava
vzniku nového parku Na Pláni.
V současnosti probíhá řízení pro
vydání společného územního
rozhodnutí a stavebního povolení, rovněž se zpracovává provádějící dokumentace. Následně
by se na podzim mělo zahájit
otevřené zadávací řízení na výběr
zhotovitele. Dokončení staveb-
ních prací se předpokládá v létě
2023. Výsledkem bude park
pro širší veřejnost, zahrnující
obnovu zeleně, zadržení a využití
dešťové vody, terénní úpravy,
výsadbu dřevin a nové trávníky.
„Součástí projektu je vytvoření
zpevněných a nezpevněných
cest respektujících členitost
terénu a vytvářejících přirozené
spojnice napříč územím. Dešťová
voda ze zpevněných cest bude
sbírána do akumulačních nádrží
a využita na zálivku. V parku
vzniknou rozvody dešťové vody
z akumulačních nádrží,“ vysvětlil
Lubomír Brož. n red
PARKOVÁNÍ
Na Pětce vznikají další parkovací místa
P
átá městská část zadala
vznik nové studie, která do
budoucna ukáže, kde je na
Barrandově možné vybudovat
a rozšířit parkovací místa.
„Celá Praha je pro parkování
aut a dopravu nevhodně řešená
a Praha 5 není výjimkou. Nedostatek míst pro parkování aut je
dlouhodobý problém,“ říká Jan
Panenka (ODS), předseda Výboru dopravního ZMČ Praha 5.
V současné době radnice
pracuje na plánovaných rekonstrukcích chodníků a zřizuje nová
parkovací místa. Například v ulici
Na Skalce byl nyní opraven celý
chodník díky vybraným poplatkům ze zón placeného parkování.
Na Barrandově v Lohniského ulici
vzniklo 14 nových parkovacích
míst, které v současnosti procházejí kolaudací. Podle Jana Panenky plánuje radnice vybudovat
dalších cca 100 míst, a to pouze
úpravou silničního profilu.
10
Na Barrandově vzniklo 14 nových parkovacích míst
„Nyní jednám se společností
Billa na Barrandově ohledně
směny pozemků s magistrátem
tak, aby zde zaparkovali rezidenti i návštěvníci supermarketu.
Velké parkoviště u barrandovské
Billy totiž není zařazeno do
parkovacích zón, a my bychom
rádi do nich některá místa zařadili,“ vysvětluje Panenka. Zóny
parkovacích stání podle něj
situaci na Barrandově pomáhají
a radnice díky nim získá i peníze na opravy a budování dalších
parkovacích míst. Právě tyto
finanční prostředky se shroma-
žďují ve Fondu rozvoje dopravy,
jehož rozpočet ročně čítá až
11 milionů korun, z něhož byla
část použita na vybudování
zmíněných 14 parkovacích míst
v Lohniského ulici. Investice
vyšla na 900 tisíc korun.
Fond dále podpořil výstavbu
osmi míst lehkou úpravou profilu komunikace v Lamačově ulici.
Ve Wasermannově a Lamačově
ulici vznikne dalších zhruba
35 parkovacích míst.
Do konce září chce městská
část vybudovat i zbylých
22 parkovacích míst, včetně těch
v ulici Lohniského. V blízké
budoucnosti se chystá i oprava
chodníku v Píseckého ulici, a výstavba nového chodníku podél
Zahradníčkovy ulice.
„V příštím volebním období
projednáme a vybudujeme další
parkovací místa, a samozřejmě
myslíme i na opravy chodníků.”
dodává Panenka. n