Pětka
SRPEN /2022
ROZHOVOR
ŘEDITEL WALDORFSKÉ ŠKOLY V JINONICÍCH PAVEL SELEŠI:
Tak trochu jiná škola
Podporujeme harmonický rozvoj
osobnosti dítěte v oblasti rozumu, citu
a vůle. Co to v praxi znamená? Nejen o tom
je rozhovor s ředitelem waldorfské školy
v Jinonicích, jejímž zřizovatelem je
Městská část Praha 5, Pavlem Selešim.
W
aldorfská pedagogika je
v současné době rodiči stále
vyhledávanější. Rodičům
nabízí především možnost zapojit se
podle svých možností do školního
dění.
n Můžete nám to trochu více při-
blížit? Co tedy vaše škola rodičům
a dětem nabízí?
Například třídní schůzky probíhají
každý měsíc, rodiče se seznamují
s principy waldorfské pedagogiky,
s klimatem ve třídě a s probíhající
výukou. Také aktivně participují
například na slavnostech a akcích tříd
či celé školy, ať už jako pořadatelé,
spoluorganizátoři či třeba doprovod.
Poznají tak velmi dobře spolužáky
svého dítěte, ostatní rodiče a chod
školy. Na přednáškách a pravidelných
kruhových stolech s pedagogy školy
rodiče mohou diskutovat aktuální témata. Rodiče také materiálně
a finančně podporují některé důležité
školní činnosti, například zvýšené dělení tříd, korepetici ve výuce eurytmie,
mentory, projekty, vybavení atd.
n To musí být na druhé straně velkou
výzvou pro pedagogický sbor. Je
náročnější být učitelem na waldorfské škole?
To nevím, srovnávání je vždy ošemetné, ale je to určitě jiné. Třídní učitel
vede své žáky ideálně od první do deváté třídy, zná rodinu, vývoj žáka, má
vhled do vztahů mezi dětmi, do jejich
problémů, rodinného zázemí a je skutečným partnerem dětí i rodičů, jde
o propojení a pochopení výchovného
stylu. Učitelé jsou také hybateli školy
jako takové. Jednotlivě i ve skupinách,
v konferenci kolegia školy, v odborných grémiích se podílejí na řízení
a směřování celé školy.
n Na co konkrétně klade škola při
výuce hlavní důraz?
16
Mám-li to říct v jedné větě, tak na
výše zmiňovaný harmonický rozvoj
osobnosti dítěte. Jde o to, aby se naši
absolventi dobře orientovali v současném i budoucím světě, ve studiu,
v zaměstnáních, rodinách, prostě v životě. Všechny předměty jsou ideálně
podávány i uměleckou formou, celá
výuka je protkána zpěvem, malováním, hudbou, divadlem, pohybem
a vyprávěním.
K tomu samostatné umělecké
předměty jako eurytmie (zviditelněná řeč a hudba), hudební výchova, výtvarná výchova, divadlo jsou
nedílnou součástí rozvrhu po celou
školní docházku. Velký důraz klademe
na polytechnickou výchovu, máme
nově vybavené a zařízené dílny, kde
žáci pracují se dřevem, kovem, kůží,
papírem, látkami, hlínou, proutím...
Od první třídy se dívky i chlapci
učí háčkovat, šít, vyšívat, upletou si
vlněné čepice na zimu, ponožky a ti
rychlejší i rukavice, ve vyšších třídách
Ředitel školy
Ing. Pavel Seleši
ZÁKLADNÍ ŠKOLA WALDORFSKÁ
Základní škola waldorfská v Praze 5 – Jinonicích
je plně organizovanou školou zřizovanou Městskou
částí Praha 5.
Vznikla díky spolupráci Městské části Praha 5
a iniciativy rodičů organizovaných ve Spolku pro
založení a rozvoj waldorfské školy v Praze. Své první
prvňáčky přivítala ve školním roce 1992/1993.
Škola se nachází mezi zástavbou starších rodinných
domů v oblasti starých Jinonic a v blízkosti přírodní
rezervace Prokopské údolí.
Waldorfská pedagogika vychází z antropozofické
antropologie Rudolfa Steinera (1861–1925), která si
všímá zákonitostí vývojových kroků dítěte a mladého
člověka, proměn a rozvoje jeho vztahu ke světu
a jeho schopnosti učit se.
Učební plán, metody a obsahy výuky waldorfské
školy jsou z tohoto poznání přímo odvozeny.
si šijí šaty na svá umělecká vystoupení, filcují nebo pletou košíky. Ve třetí
třídě žáci sejí, sklízí, mlátí, melou obilí
a potom upečou svůj vlastní chléb.
Vždy je pro ně překvapením, kolik
práce stojí jeden bochník a jak rychle
je snězen. Žáci také pečují o přilehlé
pozemky školy, zahradu a záhonky.
n Jak tedy vypadá vlastní výuka ve
škole ?
První část dne vyučujeme v měsíčních
epochách – začínáme v 8:30 a tato část
trvá 2,5 běžné hodiny, žáci se mohou
jedním tématem zabývat do hloubky
bez časového tlaku, více se koncentrují, můžou učební látku prožít a probádat. Po velké přestávce pak následují
předměty v klasickém týdenním
rozvrhu. Od první třídy učíme dva
cizí jazyky formou her, divadla, písní,
básní a říkadel, a to v prvních letech
bez překladu do češtiny.
Na druhém stupni učíme žáky
převzít za své vzdělávání spoluzodpovědnost, máme nově Kruh žáků,
kde zástupci tříd s pedagogy diskutují
o problémech, které je trápí, hledají
společně řešení, učí se zodpovědnosti