Noviny Pětka
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Noviny Pětka 08/2022, Strana 15
Noviny Pětka 08/2022, Strana 16
ROZHOVOR
16
Pětka SRPEN /2022
ŘEDITEL WALDORFSKÉ ŠKOLY VJINONICÍCH PAVEL SELEŠI:
Tak trochu jiná škola
W
aldorfská pedagogika je
vsoučasné době rodiči stále
vyhledávanější. Rodičům
nabízí především možnost zapojit se
podle svých možností do školního
dění.
n Můžete nám to trochu více při-
blížit? Co tedy vaše škola rodičům
adětem nabízí?
Například třídní schůzky probíhají
kaž dý měsíc, rodiče se seznamují
sprincipy waldorfské pedagogiky,
sklimatem ve třídě asprobíhající
výukou. Také aktivně participu
například na slavnostech aakcích tříd
či celé školy, ať už jako pořadatelé,
spoluorganizátoři či třeba doprovod.
Poznají tak velmi dobře spolužáky
svého dítěte, ostatní rodiče achod
školy. Na přednáškách apravidelných
kruhových stolech spedagogy školy
rodiče mohou diskutovat aktuál-
ní témata. Rodiče také materiálně
anančně podporují některé důležité
školní činnosti, například zvýšené dě-
lení tříd, korepetici ve výuce eurytmie,
mentory, projekty, vybavení atd.
n To musí být na druhé straně velkou
výzvou pro pedagogický sbor. Je
náročnější být učitelem na waldorf-
ské škole?
To nevím, srovnávání je vždy ošemet-
né, ale je to určitě jiné. Třídní učitel
vede své žáky ideálně od první do de-
váté třídy, zná rodinu, vývoj žáka, má
vhled do vztahů mezi dětmi, do jejich
problémů, rodinného zázemí aje sku-
tečným partnerem dětí irodičů, jde
opropojení apochopení výchovného
stylu. Učitelé jsou také hybateli školy
jako takové. Jednotlivě ive skupinách,
vkonferenci kolegia školy, vodbor-
ch grémiích se podílejí na řízení
asměřování celé školy.
n Na co konkrétně klade škola při
výuce hlavní důraz?
Mám-li to říct vjedné větě, tak na
výše zmiňovaný harmonický rozvoj
osobnosti dítěte. Jde oto, aby se naši
absolventi dobře orientovali vsou-
časném ibudoucím světě, ve studiu,
vzaměstnáních, rodinách, prostě vži-
votě. Všechny předměty jsou ideálně
podávány iuměleckou formou, celá
výuka je protkána zpěvem, malová-
ním, hudbou, divadlem, pohybem
avyprávěním.
Ktomu samostatné umělecké
předměty jako eurytmie (zviditel-
něná řeč ahudba), hudební výcho-
va, výtvarná výchova, divadlo jsou
nedílnou součástí rozvrhu po celou
školní docházku. Velký důraz klademe
na polytechnickou výchovu, máme
nově vybavené azařízené dílny, kde
žáci pracují se dřevem, kovem, kůží,
papírem, látkami, hlínou, proutím...
Od první třídy se dívky ichlapci
učí háčkovat, šít, vyšívat, upletou si
vlněné čepice na zimu, ponožky ati
rychlejší irukavice, ve vyšších třídách
si šijí šaty na svá umělecká vystoupe-
ní, lcují nebo pletou košíky. Ve třetí
třídě žáci sejí, sklízí, mlátí, melou obilí
apotom upečou svůj vlastní chléb.
Vždy je pro ně překvapením, kolik
práce stojí jeden bochník ajak rychle
je snězen. Žáci také pečují opřilehlé
pozemky školy, zahradu azáhonky.
n Jak tedy vypadá vlastní výuka ve
škole ?
První část dne vyučujeme vměsíčních
epochách – začínáme v8:30 atato část
trvá 2,5 běžné hodiny, žáci se mohou
jedním tématem zabývat do hloubky
bez časového tlaku, více se koncentru-
jí, můžou učební látku prožít aprobá-
dat. Po velké přestávce pak následu
předměty vklasickém týdenním
rozvrhu. Od první třídy učíme dva
cizí jazyky formou her, divadla, písní,
básní aříkadel, ato vprvních letech
bez překladu do češtiny.
Na druhém stupni učíme žáky
převzít za své vzdělávání spoluzod-
povědnost, máme nově Kruh žáků,
kde zástupci tříd spedagogy diskutu
oproblémech, které je trápí, hledají
společně řešení, učí se zodpovědnosti
Podporujeme harmonický rozvoj
osobnosti dítěte voblasti rozumu, citu
avůle. Co to vpraxi znamená? Nejen otom
je rozhovor sředitelem waldorfské školy
vJinonicích, jejímž zřizovatelem je
Městská část Praha 5, Pavlem Selešim.
Ředitel školy
Ing. Pavel Seleši
ZÁKLADNÍ ŠKOLA WALDORFSKÁ
Základní škola waldorfská vPraze 5 – Jinonicích
je plně organizovanou školou zřizovanou Městskou
částí Praha 5.
Vznikla díky spolupráci Městské části Praha 5
ainiciativy rodičů organizovaných ve Spolku pro
založení arozvoj waldorfské školy vPraze. Své první
prvňáčky přivítala ve školním roce 1992/1993.
Škola se nachází mezi zástavbou starších rodinných
domů voblasti starých Jinonic avblízkosti přírodní
rezervace Prokopské údolí.
Waldorfská pedagogika vychází zantropozofické
antropologie Rudolfa Steinera (1861–1925), která si
všímá zákonitostí vývojových kroků dítěte amladého
člověka, proměn arozvoje jeho vztahu ke světu
ajeho schopnosti učit se.
Učební plán, metody aobsahy výuky waldorfské
školy jsou ztohoto poznání přímo odvozeny.
Noviny Pětka 08/2022, Strana 17

Obsah

Noviny Pětka 08/2022, Strana 1
Noviny Pětka 08/2022, Strana 2
Noviny Pětka 08/2022, Strana 3
Noviny Pětka 08/2022, Strana 4
Noviny Pětka 08/2022, Strana 5
Noviny Pětka 08/2022, Strana 6
Noviny Pětka 08/2022, Strana 7
Noviny Pětka 08/2022, Strana 8
Noviny Pětka 08/2022, Strana 9
Noviny Pětka 08/2022, Strana 10
Noviny Pětka 08/2022, Strana 11
Noviny Pětka 08/2022, Strana 12
Noviny Pětka 08/2022, Strana 13
Noviny Pětka 08/2022, Strana 14
Noviny Pětka 08/2022, Strana 15
Noviny Pětka 08/2022, Strana 16
Noviny Pětka 08/2022, Strana 17
Noviny Pětka 08/2022, Strana 18
Noviny Pětka 08/2022, Strana 19
Noviny Pětka 08/2022, Strana 20
Noviny Pětka 08/2022, Strana 21
Noviny Pětka 08/2022, Strana 22
Noviny Pětka 08/2022, Strana 23
Noviny Pětka 08/2022, Strana 24
Noviny Pětka 08/2022, Strana 25
Noviny Pětka 08/2022, Strana 26
Noviny Pětka 08/2022, Strana 27
Noviny Pětka 08/2022, Strana 28
Noviny Pětka 08/2022, Strana 29
Noviny Pětka 08/2022, Strana 30
Noviny Pětka 08/2022, Strana 31
Noviny Pětka 08/2022, Strana 32
Noviny Pětka 08/2022, Strana 1

Strana 1

Noviny Pětka 08/2022, Strana 2

Strana 2

Noviny Pětka 08/2022, Strana 3

Strana 3

Noviny Pětka 08/2022, Strana 4

Strana 4

Noviny Pětka 08/2022, Strana 5

Strana 5

Noviny Pětka 08/2022, Strana 6

Strana 6

Noviny Pětka 08/2022, Strana 7

Strana 7

Noviny Pětka 08/2022, Strana 8

Strana 8

Noviny Pětka 08/2022, Strana 9

Strana 9

Noviny Pětka 08/2022, Strana 10

Strana 10

Noviny Pětka 08/2022, Strana 11

Strana 11

Noviny Pětka 08/2022, Strana 12

Strana 12

Noviny Pětka 08/2022, Strana 13

Strana 13

Noviny Pětka 08/2022, Strana 14

Strana 14

Noviny Pětka 08/2022, Strana 15

Strana 15

Noviny Pětka 08/2022, Strana 16

Strana 16

Noviny Pětka 08/2022, Strana 17

Strana 17

Noviny Pětka 08/2022, Strana 18

Strana 18

Noviny Pětka 08/2022, Strana 19

Strana 19

Noviny Pětka 08/2022, Strana 20

Strana 20

Noviny Pětka 08/2022, Strana 21

Strana 21

Noviny Pětka 08/2022, Strana 22

Strana 22

Noviny Pětka 08/2022, Strana 23

Strana 23

Noviny Pětka 08/2022, Strana 24

Strana 24

Noviny Pětka 08/2022, Strana 25

Strana 25

Noviny Pětka 08/2022, Strana 26

Strana 26

Noviny Pětka 08/2022, Strana 27

Strana 27

Noviny Pětka 08/2022, Strana 28

Strana 28

Noviny Pětka 08/2022, Strana 29

Strana 29

Noviny Pětka 08/2022, Strana 30

Strana 30

Noviny Pětka 08/2022, Strana 31

Strana 31

Noviny Pětka 08/2022, Strana 32

Strana 32

16

Rendering Strana 17 (232280): (0/1) (54 ms)

Rendering Strana 16 (232279): (0/1) (59 ms)

Rendering Strana 15 (232278): (0/1) (59 ms)

No sync content to local

Sending statistics … done (865 ms)

Rendering Strana 19 (232282): (0/1) (865 ms)

Rendering Strana 18 (232281): (0/1) (865 ms)

Rendering Strana 17 (232280): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 16 (232279): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 15 (232278): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 14 (232277): (0/1) (883 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Noviny Pětka: theme set to 8895

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r28/appLogo-34.png

 r28/pubLogoa-42.png

 i5785/vth291475-1.jpg

 i5785/vth291476-1.jpg

 i5785/vth291477-1.jpg

 i5785/vth291478-1.jpg

 i5785/bg232279.svg

 i5785/bg232280.svg[p3]

 i5785/vth291479-1.jpg (3x)

 i5785/vth291480-1.jpg (3x)

 i5785/vth291462-1.jpg (2x)

 i5785/vth291463-1.jpg (2x)

 i5785/vth291464-1.jpg (2x)

 i5785/vth291465-1.jpg (2x)

 i5785/vth291466-1.jpg (2x)

 i5785/vth291467-1.jpg[p1]

 i5785/vth291468-1.jpg[p1]

 i5785/vth291469-1.jpg[p1]

 i5785/vth291470-1.jpg[p1]

 i5785/vth291471-1.jpg[p1]

 i5785/vth291472-1.jpg[p1]

 i5785/vth291473-1.jpg[p1]

 i5785/vth291474-1.jpg[p1]

 i5785/vth291481-1.jpg[p1]

 i5785/vth291482-1.jpg[p1]

 i5785/vth291483-1.jpg[p1]

 i5785/vth291484-1.jpg[p1]

 i5785/vth291485-1.jpg[p1]

 i5785/vth291486-1.jpg[p1]

 i5785/vth291487-1.jpg[p1]

 i5785/vth291488-1.jpg[p1]

 i5785/vth291489-1.jpg[p1]

 i5785/vth291490-1.jpg[p1]

 i5785/vth291491-1.jpg[p1]

 i5785/vth291492-1.jpg[p1]

 i5785/vth291493-1.jpg[p1]