Pětka

SRPEN /2022

ROZHOVOR

ŘEDITEL WALDORFSKÉ ŠKOLY V JINONICÍCH PAVEL SELEŠI:

Tak trochu jiná škola

Podporujeme harmonický rozvoj

osobnosti dítěte v oblasti rozumu, citu

a vůle. Co to v praxi znamená? Nejen o tom

je rozhovor s ředitelem waldorfské školy

v Jinonicích, jejímž zřizovatelem je

Městská část Praha 5, Pavlem Selešim.

W

aldorfská pedagogika je

v současné době rodiči stále

vyhledávanější. Rodičům

nabízí především možnost zapojit se

podle svých možností do školního

dění.

n Můžete nám to trochu více při-

blížit? Co tedy vaše škola rodičům

a dětem nabízí?

Například třídní schůzky probíhají

kaž­dý měsíc, rodiče se seznamují

s principy waldorfské pedagogiky,

s klimatem ve třídě a s probíhající

výukou. Také aktivně participují

například na slavnostech a akcích tříd

či celé školy, ať už jako pořadatelé,

spoluorganizátoři či třeba doprovod.

Poznají tak velmi dobře spolužáky

svého dítěte, ostatní rodiče a chod

školy. Na přednáškách a pravidelných

kruhových stolech s pedagogy školy

rodiče mohou diskutovat aktuální témata. Rodiče také materiálně

a finančně podporují některé důležité

školní činnosti, například zvýšené dělení tříd, korepetici ve výuce eurytmie,

mentory, projekty, vybavení atd.

n To musí být na druhé straně velkou

výzvou pro pedagogický sbor. Je

náročnější být učitelem na waldorfské škole?

To nevím, srovnávání je vždy ošemetné, ale je to určitě jiné. Třídní učitel

vede své žáky ideálně od první do deváté třídy, zná rodinu, vývoj žáka, má

vhled do vztahů mezi dětmi, do jejich

problémů, rodinného zázemí a je skutečným partnerem dětí i rodičů, jde

o propojení a pochopení výchovného

stylu. Učitelé jsou také hybateli školy

jako takové. Jednotlivě i ve skupinách,

v konferenci kolegia školy, v odborných grémiích se podílejí na řízení

a směřování celé školy.

n Na co konkrétně klade škola při

výuce hlavní důraz?

16

Mám-li to říct v jedné větě, tak na

výše zmiňovaný harmonický rozvoj

osobnosti dítěte. Jde o to, aby se naši

absolventi dobře orientovali v současném i budoucím světě, ve studiu,

v zaměstnáních, rodinách, prostě v životě. Všechny předměty jsou ideálně

podávány i uměleckou formou, celá

výuka je protkána zpěvem, malováním, hudbou, divadlem, pohybem

a vyprávěním.

K tomu samostatné umělecké

předměty jako eurytmie (zviditelněná řeč a hudba), hudební výchova, výtvarná výchova, divadlo jsou

nedílnou součástí rozvrhu po celou

školní docházku. Velký důraz klademe

na polytechnickou výchovu, máme

nově vybavené a zařízené dílny, kde

žáci pracují se dřevem, kovem, kůží,

papírem, látkami, hlínou, proutím...

Od první třídy se dívky i chlapci

učí háčkovat, šít, vyšívat, upletou si

vlněné čepice na zimu, ponožky a ti

rychlejší i rukavice, ve vyšších třídách

Ředitel školy

Ing. Pavel Seleši

ZÁKLADNÍ ŠKOLA WALDORFSKÁ

Základní škola waldorfská v Praze 5 – Jinonicích

je plně organizovanou školou zřizovanou Městskou

částí Praha 5.

Vznikla díky spolupráci Městské části Praha 5

a iniciativy rodičů organizovaných ve Spolku pro

založení a rozvoj waldorfské školy v Praze. Své první

prvňáčky přivítala ve školním roce 1992/1993.

Škola se nachází mezi zástavbou starších rodinných

domů v oblasti starých Jinonic a v blízkosti přírodní

rezervace Prokopské údolí.

Waldorfská pedagogika vychází z antropozofické

antropologie Rudolfa Steinera (1861–1925), která si

všímá zákonitostí vývojových kroků dítěte a mladého

člověka, proměn a rozvoje jeho vztahu ke světu

a jeho schopnosti učit se.

Učební plán, metody a obsahy výuky waldorfské

školy jsou z tohoto poznání přímo odvozeny.

si šijí šaty na svá umělecká vystoupení, filcují nebo pletou košíky. Ve třetí

třídě žáci sejí, sklízí, mlátí, melou obilí

a potom upečou svůj vlastní chléb.

Vždy je pro ně překvapením, kolik

práce stojí jeden bochník a jak rychle

je snězen. Žáci také pečují o přilehlé

pozemky školy, zahradu a záhonky.

n Jak tedy vypadá vlastní výuka ve

škole ?

První část dne vyučujeme v měsíčních

epochách – začínáme v 8:30 a tato část

trvá 2,5 běžné hodiny, žáci se mohou

jedním tématem zabývat do hloubky

bez časového tlaku, více se koncentrují, můžou učební látku prožít a probádat. Po velké přestávce pak následují

předměty v klasickém týdenním

rozvrhu. Od první třídy učíme dva

cizí jazyky formou her, divadla, písní,

básní a říkadel, a to v prvních letech

bez překladu do češtiny.

Na druhém stupni učíme žáky

převzít za své vzdělávání spoluzodpovědnost, máme nově Kruh žáků,

kde zástupci tříd s pedagogy diskutují

o problémech, které je trápí, hledají

společně řešení, učí se zodpovědnosti