Pětka

www.ipetka.cz 

Architektura

Smíchov zná podobu budoucí školy

Mezinárodní architektonická soutěž

o podobu nové základní školy v rámci

projektu připravované čtvrti Smíchov

City zná svého vítěze. Podoby

vítězných návrhů byly veřejnosti

poprvé představeny na vernisáži

v Malé galerii na konci srpna.

S

outěže se zúčastnilo 66 architekto­

nických kanceláří a z toho dvě třetiny

účastníků byly ze zahraničí. „Počet ote­

vřených architektonických soutěží o podobu

veřejné budovy, které vyhlásila v posledním

čtvrtstoletí jakákoli městská část v Praze, se

pohybuje v řádu pouhých jednotek. Proto

bych rád tímto pozval odborníky, veřejnost

i média na představení vítěze soutěže o podo­

bu naší nové základní školy,“ uvedl starosta

Prahy 5 Pavel Richter (TOP 09).

V mezinárodní porotě vedle zástupců

páté městské části – starosty, předsedkyně

Výboru územního rozvoje Zuzany Hama­

nové (STAN), zástupce starosty Víta Šolleho

(KDU-ČSL) a radních Martina Damaška

(TOP 09) a Tomáše Homoly (STAN) –

usedli také architekti, kteří mají zkušenost

Takto by měla vypadat základní škola v projektu Smíchov City

s navrhováním škol. Jsou to zahraniční

hosté Anne Uhlmannová ze švýcarského

ateliéru BUR Architekten a Gianni Cito

z nizozemského studia Moke Architek­

ten spolu s českými architekty Davidem

Tichým z UNIT architekti, který porotě

předsedal, Borisem Redčenkovem ze studia

A69, které je autorem urbanistické studie

rozvoje smíchovského nádraží, Kamilou

Amblerovou z KA-architekti a Ondřejem

Píhrtem z ateliéru S-O-A, autorů vítězného

soutěžního návrhu, podle kterého se nyní

začala stavět nová základní škola v Psárech

a Dolních Jirčanech.

Soutěž si kladla za cíl nalézt nejvhodnější

řešení základní školy velikosti 2 x 9 tříd se

dvěma přípravnými třídami, stravovacími

a sportovními provozy, včetně jejího začlenění

do nově vznikající městské struktury. Tato

soutěž je jedinečnou architektonickou výzvou

nejen proto, že v centrální Praze dlouho

nevznikla nová základní škola, ale i pro nároč­

nou kombinaci moderních trendů ve výuce se

standardy a specifiky českého školství. n red

Parkování

Kontroly placeného stání budou důslednější

Z

výšení počtu pracovníků od­

dělení dopravy, kteří na rad­

nici Prahy 5 řeší přestupky

v zónách placeného stání, je nutné

vnímat jako signál pro občany:

respektujte zavedená pravidla zóny

placeného stání (ZPS).

Obecně platí, že projekt ZPS je

celopražský a měl by vést ke zlep­

šení možnosti parkování nejen

pro rezidenty, ale i pro návštěv­

níky metropole. ZPS je nejen na

území pátého obvodu rozdělena

do tří funkčních režimů, respekti­

ve zón – modrá, fialová a oranžo­

vá. Ve všech „zónách“ dopravní

režim snímá pomocí kamerových

systémů automatizované vozidlo

společnosti Eltodo, která zóny

placeného stání na území hlavní­

ho města provozuje a kontroluje

dodržování nastavených pravidel.

Jak systém kontrol a následně

proces vyřizování přestupků v ZPS

funguje? To je postup potvrzený

Ministerstvem dopravy ČR.

Modrá zóna

Vyhrazené parkoviště určené pro

vymezený okruh uživatelů, tj.

s příslušným oprávněním nebo

se zaplaceným stáním na max. tři

hodiny prostřednictvím mobilní

aplikace ve stanovenou dobu.

Kromě toho je v modré zóně

umožněno zastavení a stání vo­

zidlům, která sice nesplňují výše

uvedené, ale jejich stání na par­

kovacím místě v zóně nepřekročí

tři minuty a zároveň během něj

nedojde k ohrožení či omezení

ostatních účastníků provozu na

pozemních komunikacích a ne­

budou omezeni řidiči vozidel,

pro něž je parkoviště vyhrazeno.

(Údaje jsou vždy uvedeny na

podtabulce pod příslušným

dopravním značením IP12.)

Kontrola modré zóny

Kontrolu vozidlo Eltodo provádí

opakovaným průjezdem a sní­

máním na konkrétním místě.

Jedině tak lze u modrých zón

zohlednit/zjistit možnost,

resp. dodržení zastavení či stání

vozidla na zákonem povolené

maximálně tři minuty.

Fialová zóna

Parkoviště s parkovacím automa­

tem určené pro vymezený okruh

uživatelů, tj. s platným opráv­

něním ve stanovenou dobu.

Kromě toho je ve fialové zóně

možné zastavení a stání vozidel

po zaplacení příslušné částky

v automatu nebo mobilní apli­

kací. (Tyto údaje jsou uvedeny

na podtabulce pod příslušným

dopravním značením IP13c.)

klidu na dobu nezbytně nutnou

k neprodlenému nastoupení

nebo vystoupení přepravovaných

osob anebo k neprodlenému

naložení nebo složení nákladu“,

tj. nesmí se v ní vůbec zastavit.

Oranžová zóna

Parkoviště s parkovacím automa­

tem, které umožňuje zastavení

a stání vozidel po zaplacení

příslušné částky v automatu nebo

mobilní aplikací.

Kontrola oranžové zóny

Ani u oranžové zóny není

kontrola opakovaně prováděna

průjezdem vozidla a platí, že se

zde netoleruje ustanovení o mož­

Kontrola fialové zóny

nosti „uvedení vozidla do klidu

U fialové zóny není kontrola

na dobu nezbytně nutnou k ne­

opakovaně prováděna průjez­

prodlenému nastoupení nebo

dem vozidla. Což fakticky

vystoupení přepravovaných

znamená, že se netoleruje

Více

osob anebo k neprodlené­

najdete na

ustanovení o možnosti

mu naložení nebo složení

www.ipetka.cz

„uvedení vozidla do

nákladu“. n red

11