Pětka
www.ipetka.cz
Architektura
Smíchov zná podobu budoucí školy
Mezinárodní architektonická soutěž
o podobu nové základní školy v rámci
projektu připravované čtvrti Smíchov
City zná svého vítěze. Podoby
vítězných návrhů byly veřejnosti
poprvé představeny na vernisáži
v Malé galerii na konci srpna.
S
outěže se zúčastnilo 66 architekto
nických kanceláří a z toho dvě třetiny
účastníků byly ze zahraničí. „Počet ote
vřených architektonických soutěží o podobu
veřejné budovy, které vyhlásila v posledním
čtvrtstoletí jakákoli městská část v Praze, se
pohybuje v řádu pouhých jednotek. Proto
bych rád tímto pozval odborníky, veřejnost
i média na představení vítěze soutěže o podo
bu naší nové základní školy,“ uvedl starosta
Prahy 5 Pavel Richter (TOP 09).
V mezinárodní porotě vedle zástupců
páté městské části – starosty, předsedkyně
Výboru územního rozvoje Zuzany Hama
nové (STAN), zástupce starosty Víta Šolleho
(KDU-ČSL) a radních Martina Damaška
(TOP 09) a Tomáše Homoly (STAN) –
usedli také architekti, kteří mají zkušenost
Takto by měla vypadat základní škola v projektu Smíchov City
s navrhováním škol. Jsou to zahraniční
hosté Anne Uhlmannová ze švýcarského
ateliéru BUR Architekten a Gianni Cito
z nizozemského studia Moke Architek
ten spolu s českými architekty Davidem
Tichým z UNIT architekti, který porotě
předsedal, Borisem Redčenkovem ze studia
A69, které je autorem urbanistické studie
rozvoje smíchovského nádraží, Kamilou
Amblerovou z KA-architekti a Ondřejem
Píhrtem z ateliéru S-O-A, autorů vítězného
soutěžního návrhu, podle kterého se nyní
začala stavět nová základní škola v Psárech
a Dolních Jirčanech.
Soutěž si kladla za cíl nalézt nejvhodnější
řešení základní školy velikosti 2 x 9 tříd se
dvěma přípravnými třídami, stravovacími
a sportovními provozy, včetně jejího začlenění
do nově vznikající městské struktury. Tato
soutěž je jedinečnou architektonickou výzvou
nejen proto, že v centrální Praze dlouho
nevznikla nová základní škola, ale i pro nároč
nou kombinaci moderních trendů ve výuce se
standardy a specifiky českého školství. n red
Parkování
Kontroly placeného stání budou důslednější
Z
výšení počtu pracovníků od
dělení dopravy, kteří na rad
nici Prahy 5 řeší přestupky
v zónách placeného stání, je nutné
vnímat jako signál pro občany:
respektujte zavedená pravidla zóny
placeného stání (ZPS).
Obecně platí, že projekt ZPS je
celopražský a měl by vést ke zlep
šení možnosti parkování nejen
pro rezidenty, ale i pro návštěv
níky metropole. ZPS je nejen na
území pátého obvodu rozdělena
do tří funkčních režimů, respekti
ve zón – modrá, fialová a oranžo
vá. Ve všech „zónách“ dopravní
režim snímá pomocí kamerových
systémů automatizované vozidlo
společnosti Eltodo, která zóny
placeného stání na území hlavní
ho města provozuje a kontroluje
dodržování nastavených pravidel.
Jak systém kontrol a následně
proces vyřizování přestupků v ZPS
funguje? To je postup potvrzený
Ministerstvem dopravy ČR.
Modrá zóna
Vyhrazené parkoviště určené pro
vymezený okruh uživatelů, tj.
s příslušným oprávněním nebo
se zaplaceným stáním na max. tři
hodiny prostřednictvím mobilní
aplikace ve stanovenou dobu.
Kromě toho je v modré zóně
umožněno zastavení a stání vo
zidlům, která sice nesplňují výše
uvedené, ale jejich stání na par
kovacím místě v zóně nepřekročí
tři minuty a zároveň během něj
nedojde k ohrožení či omezení
ostatních účastníků provozu na
pozemních komunikacích a ne
budou omezeni řidiči vozidel,
pro něž je parkoviště vyhrazeno.
(Údaje jsou vždy uvedeny na
podtabulce pod příslušným
dopravním značením IP12.)
Kontrola modré zóny
Kontrolu vozidlo Eltodo provádí
opakovaným průjezdem a sní
máním na konkrétním místě.
Jedině tak lze u modrých zón
zohlednit/zjistit možnost,
resp. dodržení zastavení či stání
vozidla na zákonem povolené
maximálně tři minuty.
Fialová zóna
Parkoviště s parkovacím automa
tem určené pro vymezený okruh
uživatelů, tj. s platným opráv
něním ve stanovenou dobu.
Kromě toho je ve fialové zóně
možné zastavení a stání vozidel
po zaplacení příslušné částky
v automatu nebo mobilní apli
kací. (Tyto údaje jsou uvedeny
na podtabulce pod příslušným
dopravním značením IP13c.)
klidu na dobu nezbytně nutnou
k neprodlenému nastoupení
nebo vystoupení přepravovaných
osob anebo k neprodlenému
naložení nebo složení nákladu“,
tj. nesmí se v ní vůbec zastavit.
Oranžová zóna
Parkoviště s parkovacím automa
tem, které umožňuje zastavení
a stání vozidel po zaplacení
příslušné částky v automatu nebo
mobilní aplikací.
Kontrola oranžové zóny
Ani u oranžové zóny není
kontrola opakovaně prováděna
průjezdem vozidla a platí, že se
zde netoleruje ustanovení o mož
Kontrola fialové zóny
nosti „uvedení vozidla do klidu
U fialové zóny není kontrola
na dobu nezbytně nutnou k ne
opakovaně prováděna průjez
prodlenému nastoupení nebo
dem vozidla. Což fakticky
vystoupení přepravovaných
znamená, že se netoleruje
Více
osob anebo k neprodlené
najdete na
ustanovení o možnosti
mu naložení nebo složení
www.ipetka.cz
„uvedení vozidla do
nákladu“. n red
11