Pětka

květen /2019

fÓrum

Dobrý hospodář vždy

vybírá tu nejlepší

variantu

Pro usnadnění cestování veřejnou dopravou podporujeme vybudování nového dopravního uzlu u žel. st. Smíchov,

uvolňujícího prostor Na Knížecí pro park

či chybějící náměstí. Chceme co nejdříve

realizovat nejlepší možnou variantu řešení

bez zbytečného zvyšování dopravní zátěže,

hluku, prašnosti a zhoršování ovzduší.

Návrh představený Studií dopravních uzlů

Smíchov 2018 naše požadavky splňuje jen

částečně. Alternativy nebyly řádně zváženy.

Parkovací kapacity jsou plánovány pro cca

1000 osobních aut a navýšení odstavů ze

současných cca 40 na cca 100 autobusů,

což je vzhledem k umístění v centru města

zcela v rozporu s koncepcí P+R parkování

a strategií udržitelné dopravy v Praze.

Jejich nezbytnost nebyla prokázána, pro

provozovatele však jistě budou velmi

lukrativní. Studie kromě nového terminálu

Dobříšská navrhuje vybudování zejména

nového komerčního jižního křídla v ulici

Nádražní, v dalším kroku pak rozšíření terminálu Dobříšská nadstavbou nad kolejiště

a nádražní budovu, čímž vznikne nejobjemnější objekt smíchovské kotliny. Studií

navržená kapacita parkování by přivedla

na přiléhající Městský okruh dalších až

8000 vozidel, což by společně s Radlickou

radiálou způsobilo značné dopravní komplikace. Možnou alternativou je výstavba

pouze terminálu Dobříšská s kapacitou

pro cca 400 osobních aut a odstav cca 60

autobusů. Takovýto, mnohem menší a urbanisticky citlivější objekt by mohl být realizován v jediném kroku, tj. podstatně dříve

a mnohem levněji. Až zpracování nezávislé

studie alternativního řešení umožní řádné

srovnání variant a kvalifikované rozhodnutí

pro tu nejlepší možnou. n

Ing. Petr Bervid, MBA

předseda Komise dopravní

Ing. Jiří Vejmelka,

předseda klubu

Moderní dopravní terminál v Praze je to,

co v moderní metropoli prostě být musí.

Má to být chlouba Pražanů, a pokud se

chystá právě v naší městské části, tak bychom na to měli být právem hrdí. Moderní

terminál na Smíchově je od počátku připravován v synergii všech zúčastněných

stran (IPR, ROPID, DP, Sekyra Group, SŽDC,

ČD, TSK, MČ Praha 5, A69 – architekti

a MHMP) a jako výsledkem této spolupráce vznikl na našem území velice zdařilý

a ambiciózní projekt.

Cílem bylo spojení několika dopravních uzlů v jeden centrální, kde bychom

veškeré dopravní prostředky, jak v rámci

ROPIDu, tak automobily i sharingové společnosti, soustředili na jedno místo a pod

jednu střechu. V západní části terminálu

při Městském okruhu vyroste B+R a P+R

parkoviště Dobříšská, které pojme téměř

tisíc aut, která by jinak parkovala v ulicích

Prahy. Toto vše bude mít za následek

snížení přestupních časů, kde suchou

nohou umožní cestujícím přestupy mezi

jednotlivými dopravními prostředky.

Současně bude probíhat i přeměna

okolí. V severní části bude přes nový

terminál plynule přecházet bezbariérová

lávka spojující peróny, P+R a developerský

projekt Smíchov City s pěším bulvárem

směřujícím k novému náměstí Na Knížecí.

Po rekonstrukci Nádražní ulice se u smíchovského nádraží znatelně sníží odstavy

autobusů a tím se výrazně zkulturní

a zkvalitní veřejný prostor.

Celá tato studie velice ohleduplně

urbanisticky začleňuje výstavbu terminálu

do prostoru, kde má vyrůst Smíchov City.

Architekti k tomu přistoupili velice zodpovědně a právě již zmíněná spolupráce

předurčuje velice pozitivní výsledek. n

Ing. Jan Panenka

radní MČ Praha 5

Bc. Lukáš Herold,

předseda klubu

t 607

 069 054

e jiri.vejmelka@praha5.cz

e lukas.herold@praha5.cz

i www.ods.cz/os.praha5

i praha5.pirati.cz, www.snop5.cz

f www.facebook.com/odspraha5



f www.facebook.com/PiratiP5



www.facebook.com/snop5

30

Terminál na Smíchově

bude chloubou Prahy 5

Plán na moderní

terminál pozvedne celý

Smíchov

Vybudování moderního dopravního terminálu na místě stávajícího smíchovského

nádraží je jeden z klíčových rozvojových

prvků pro budoucnost Smíchova, ale i dostupnosti celé Prahy 5. V budoucnu čekají

Smíchov velké změny. Plánuje se výstavba

Smíchov City, které změní dnes zanedbané území od autobusového nádraží Na

Knížecí až po smíchovské nádraží. Namísto

dnešní uzavřené a nevábné plochy vznikne

souvislá zástavba s centrálním bulvárem,

který bude spojovat náměstí Na Knížecí

a smíchovské nádraží. Pro Prahu 5je klíčové, aby toto území bylo příjemné a vhodně

prostupné pro pěší i cyklisty.

Výstavba Smíchov City je příležitostí

změnit také prostor Na Knížecí. Plánuje

se proto přesunutí dnešního autobusového terminálu na smíchovské nádraží.

Na Knížecí tak může mít povahu hezkého

náměstí s prostorem pro novou významnou městskou budovu. Na smíchovském

nádraží by tedy vznikl dopravní uzel, který

by spojoval vlaky, metro, tramvaje a také

příměstské i místní autobusy. Do nově

postavené budovy by bylo uschováno zázemí pro linkové autobusy a celý prostor

by získal novou urbanistickou hodnotu.

Smíchovské nádraží by se tedy stalo

významným přestupním uzlem, který

by ještě pohodlněji než dnes umožnil

přestoupit z příměstských vlaků a autobusů na MHD. Zároveň zřízení moderního

terminálu umožní zlepšit jeho stávající

okolí. Prostranství před nádražím bude

přebudováno na vzhlednější prostory

a nádraží bude propojeno s pěší cestou

směrem k náměstí Na Knížecí. Postaráme

se o to, aby přestavba pozvedla architekturu celého Smíchova. n

Martin Slabý

místostarosta MČ Praha 5

Jan Trojánek,

předseda klubu

t 257

 000 502

e jan.trojanek@praha5.cz

i www.praha5.anobudelip.cz

f www.facebook.com/anobudelip