Pětka
květen /2019
fÓrum
Dobrý hospodář vždy
vybírá tu nejlepší
variantu
Pro usnadnění cestování veřejnou dopravou podporujeme vybudování nového dopravního uzlu u žel. st. Smíchov,
uvolňujícího prostor Na Knížecí pro park
či chybějící náměstí. Chceme co nejdříve
realizovat nejlepší možnou variantu řešení
bez zbytečného zvyšování dopravní zátěže,
hluku, prašnosti a zhoršování ovzduší.
Návrh představený Studií dopravních uzlů
Smíchov 2018 naše požadavky splňuje jen
částečně. Alternativy nebyly řádně zváženy.
Parkovací kapacity jsou plánovány pro cca
1000 osobních aut a navýšení odstavů ze
současných cca 40 na cca 100 autobusů,
což je vzhledem k umístění v centru města
zcela v rozporu s koncepcí P+R parkování
a strategií udržitelné dopravy v Praze.
Jejich nezbytnost nebyla prokázána, pro
provozovatele však jistě budou velmi
lukrativní. Studie kromě nového terminálu
Dobříšská navrhuje vybudování zejména
nového komerčního jižního křídla v ulici
Nádražní, v dalším kroku pak rozšíření terminálu Dobříšská nadstavbou nad kolejiště
a nádražní budovu, čímž vznikne nejobjemnější objekt smíchovské kotliny. Studií
navržená kapacita parkování by přivedla
na přiléhající Městský okruh dalších až
8000 vozidel, což by společně s Radlickou
radiálou způsobilo značné dopravní komplikace. Možnou alternativou je výstavba
pouze terminálu Dobříšská s kapacitou
pro cca 400 osobních aut a odstav cca 60
autobusů. Takovýto, mnohem menší a urbanisticky citlivější objekt by mohl být realizován v jediném kroku, tj. podstatně dříve
a mnohem levněji. Až zpracování nezávislé
studie alternativního řešení umožní řádné
srovnání variant a kvalifikované rozhodnutí
pro tu nejlepší možnou. n
Ing. Petr Bervid, MBA
předseda Komise dopravní
Ing. Jiří Vejmelka,
předseda klubu
Moderní dopravní terminál v Praze je to,
co v moderní metropoli prostě být musí.
Má to být chlouba Pražanů, a pokud se
chystá právě v naší městské části, tak bychom na to měli být právem hrdí. Moderní
terminál na Smíchově je od počátku připravován v synergii všech zúčastněných
stran (IPR, ROPID, DP, Sekyra Group, SŽDC,
ČD, TSK, MČ Praha 5, A69 – architekti
a MHMP) a jako výsledkem této spolupráce vznikl na našem území velice zdařilý
a ambiciózní projekt.
Cílem bylo spojení několika dopravních uzlů v jeden centrální, kde bychom
veškeré dopravní prostředky, jak v rámci
ROPIDu, tak automobily i sharingové společnosti, soustředili na jedno místo a pod
jednu střechu. V západní části terminálu
při Městském okruhu vyroste B+R a P+R
parkoviště Dobříšská, které pojme téměř
tisíc aut, která by jinak parkovala v ulicích
Prahy. Toto vše bude mít za následek
snížení přestupních časů, kde suchou
nohou umožní cestujícím přestupy mezi
jednotlivými dopravními prostředky.
Současně bude probíhat i přeměna
okolí. V severní části bude přes nový
terminál plynule přecházet bezbariérová
lávka spojující peróny, P+R a developerský
projekt Smíchov City s pěším bulvárem
směřujícím k novému náměstí Na Knížecí.
Po rekonstrukci Nádražní ulice se u smíchovského nádraží znatelně sníží odstavy
autobusů a tím se výrazně zkulturní
a zkvalitní veřejný prostor.
Celá tato studie velice ohleduplně
urbanisticky začleňuje výstavbu terminálu
do prostoru, kde má vyrůst Smíchov City.
Architekti k tomu přistoupili velice zodpovědně a právě již zmíněná spolupráce
předurčuje velice pozitivní výsledek. n
Ing. Jan Panenka
radní MČ Praha 5
Bc. Lukáš Herold,
předseda klubu
t 607
069 054
e jiri.vejmelka@praha5.cz
e lukas.herold@praha5.cz
i www.ods.cz/os.praha5
i praha5.pirati.cz, www.snop5.cz
f www.facebook.com/odspraha5
f www.facebook.com/PiratiP5
www.facebook.com/snop5
30
Terminál na Smíchově
bude chloubou Prahy 5
Plán na moderní
terminál pozvedne celý
Smíchov
Vybudování moderního dopravního terminálu na místě stávajícího smíchovského
nádraží je jeden z klíčových rozvojových
prvků pro budoucnost Smíchova, ale i dostupnosti celé Prahy 5. V budoucnu čekají
Smíchov velké změny. Plánuje se výstavba
Smíchov City, které změní dnes zanedbané území od autobusového nádraží Na
Knížecí až po smíchovské nádraží. Namísto
dnešní uzavřené a nevábné plochy vznikne
souvislá zástavba s centrálním bulvárem,
který bude spojovat náměstí Na Knížecí
a smíchovské nádraží. Pro Prahu 5je klíčové, aby toto území bylo příjemné a vhodně
prostupné pro pěší i cyklisty.
Výstavba Smíchov City je příležitostí
změnit také prostor Na Knížecí. Plánuje
se proto přesunutí dnešního autobusového terminálu na smíchovské nádraží.
Na Knížecí tak může mít povahu hezkého
náměstí s prostorem pro novou významnou městskou budovu. Na smíchovském
nádraží by tedy vznikl dopravní uzel, který
by spojoval vlaky, metro, tramvaje a také
příměstské i místní autobusy. Do nově
postavené budovy by bylo uschováno zázemí pro linkové autobusy a celý prostor
by získal novou urbanistickou hodnotu.
Smíchovské nádraží by se tedy stalo
významným přestupním uzlem, který
by ještě pohodlněji než dnes umožnil
přestoupit z příměstských vlaků a autobusů na MHD. Zároveň zřízení moderního
terminálu umožní zlepšit jeho stávající
okolí. Prostranství před nádražím bude
přebudováno na vzhlednější prostory
a nádraží bude propojeno s pěší cestou
směrem k náměstí Na Knížecí. Postaráme
se o to, aby přestavba pozvedla architekturu celého Smíchova. n
Martin Slabý
místostarosta MČ Praha 5
Jan Trojánek,
předseda klubu
t 257
000 502
e jan.trojanek@praha5.cz
i www.praha5.anobudelip.cz
f www.facebook.com/anobudelip