Pětka
www.ipetka.cz
Infrastruktura
Na Smíchově vznikne nový terminál
Dopravu na Smíchově čeká za
pár let zásadní proměna. Radní
hlavního města schválili na
základě studie magistrátního
Institutu plánování a rozvoje
výstavbu nového obřího
dopravního terminálu. Má stát
tři miliardy korun.
T
Tisíc parkovacích míst
„Zástupci radnice Prahy 5 jsou od
počátku součástí pracovní skupiny, kde
se v synergii se všemi zúčastněnými
subjekty spolupodílejí na projektu
nového dopravního terminálu na Smíchově, který bude sloužit Pražanům
a bude jistě pýchou Smíchova. Výstavu
k tomuto projektu můžete navštívit
od úterý 7. května v Malé galerii
Úřadu městské části Praha 5 s názvem
Dopravní uzly Smíchov,“ řekl radní pro
dopravu Jan Panenka (ODS).
Smíchov jako přestupní či cílový
bod denně využívají tisíce lidí. Jedním
z problémů je absolutní nedostatek
parkovacích míst, protože jednak
chybějí záchytná parkoviště a jednak
v okolních ulicích převažují modré zóny určené pouze rezidentům.
Lidi cestující hromadnou dopravou
zase trápí nepohodlný přestup mezi
jednotlivými druhy dopravy. Některé
spoje staví na Smíchovském nádraží,
jiné až Na Knížecí. To by se v budoucnu mělo změnit. Terminál v Dobříšské
ulici, který bude vyhrazen především
pro dálkovou a příměstskou autobusovou dopravu, nabídne záchytné
parkoviště zhruba pro tisícovku aut.
„Zaznamenal jsem diskuse samozvaných ,dopravních expertů‘, kteří
kritizují umístění P+R parkoviště do
centra Smíchova. Je však třeba si uvědomit, že plánované P+R parkoviště
těsně přiléhá k Městskému dopravnímu okruhu, a jeho umístění je proto
zcela logické. Je třeba si současně uvědomit, že plánovaný parkovací dům
nebude jenom P+R parkovištěm, ale
Originálním řešením
z dílny ateliéru A69
– architekti má být
zajíždění autobusů
do prostorů nad
kolejištěm
Vizualizace: IPR Praha
erminál na jednom místě
propojí metro, autobus, železnici
i automobilovou dopravu. Cílem
projektu má být urbanistické zkvalitnění prostoru v Nádražní ulici a současně
vybudování nového celoměstsky významného dopravního uzlu u Dobříšské ulice. Autobusové nádraží Na
Knížecí se promění v náměstí na konci
nového pěšího bulváru.
Takto by mohla
za pár let vypadat
Nádražní ulice
bude sloužit pro obsluhu vlakového
a autobusového nádraží, bude v něm
umístěno Bike and Ride pro stovky
kol, budou zde k dispozici nabíjecí
stojany pro moderní elektrická auta,“
podotkl bývalý radní pro dopravu
Tomáš Homola (STAN).
Nový dopravní terminál úzce souvisí s chystanou rozsáhlou výstavbou.
Na rozlehlé ploše bývalého nákladového nádraží začne už příští rok vznikat
nová čtvrť Smíchov City pro více
než tři tisíce nových obyvatel. Další
lidé budou do lokality jezdit za prací.
Metropole tak musí záměr koordinovat s firmou Sekyra Group a přirozeně
i se Správou železniční dopravní cesty
(SŽDC). Pražští radní zatím neurčili termín zahájení ani dokončení
projektu.
Oprava nádraží
Naopak SŽDC se chystá možná už
letos zahájit rekonstrukci zanedbané budovy smíchovského nádraží,
pocházející z 50. let minulého století.
Oprava se má týkat centrální haly
i severního a jižního křídla. Na to
naváže i oprava tří nástupišť železniční stanice a vybudování čtvrtého.
V rámci modernizace dojde k vyčištění a otevření prostor odjezdové
haly od nepůvodních prvků. Snahou
je maximální využití budovy, hlavně
z hlediska umístění složek vlastníka
objektu a komerční sféry. Na nádraží
má nově vzniknout například prostor
pro supermarket, toalety se přemístí blíže k hlavní trase pro cestující.
Budou vybudovány i nové výtahy
a eskalátory do druhého podlaží. n red
Více informací na str. 30
7. května
začne výstava k projektu, a to v Malé
galerii ve Štefánikově ulici vedle radnice.
11