Pětka
www.ipetka.cz
Otázka
měsíce
Co říkáte záměru vybudovat
na Smíchově moderní dopravní terminál?
Smíchovské nádraží –
verze 2.0
Dopravní terminál – ze
science fiction realita
Smíchovské nádraží je od poloviny
19. století důležitým dopravním uzlem.
Právě díky němu se Smíchov postupně
rozvinul do dnešní podoby, protože se jednalo o vstupní bránu do Prahy. Současná
snaha vedení hl. m. Prahy ve spolupráci
s Institutem plánování a rozvoje je jistě
krok správným směrem hned z několika
důvodů.
Smíchovské nádraží je vhodné
místo na okraji centra Prahy, kde může
vzniknout nový dopravní terminál, který
umožní snadný a rychlý přestup mezi jednotlivými druhy dopravy, jak individuální,
tak hromadné. Někteří kritizují vznik cca
tisícovky nových parkovacích míst typu
P+R, rádi by je viděli dál před Prahou 5,
někde na úrovni Radotína. Ale jak budou
lidé dále pokračovat do centra? Nežijeme
v ideálním světě a já naopak nová parkovací místa P+R na smíchovském nádraží
vítám. Obrovskou výhodu shledávám
v možnosti zaparkovat a rychle a pohodlně přestoupit na preferovaný druh
dopravy a nepokračovat směrem k Andělu
nebo dále do centra autem.
Dalším pozitivním aspektem je přesun
autobusového nádraží Na Knížecí, dálkové
a příměstské autobusy tak ulehčí dopravě
v ulicích Radlická a Nádražní. Dalším
a jistě ne posledním pozitivem na novém
dopravním terminálu je rekonstrukce
samotné budovy smíchovského nádraží
a jejího okolí. Věřím, že předpokládaný
začátek celého projektu, který by měl
být zahájen již letos, se nebude odsouvat
a smíchovské nádraží dostane svou novou
a přívětivější tvář. n
Diskuse o propojení železniční, autobusové, tramvajové dopravy a metra v prostoru
smíchovského nádraží, vč. jeho přestropení, byly předmětem úvah a chimérických
návrhů na radnici Prahy 5 již za starostování páně Jančíka.
To, co zpětně vypadá jako science
fiction, se však v průběhu loňského roku
přetavilo do dohledné reality. Skoro rok
trvala práce řady odborníků na studii
tzv. dopravních uzlů, kterou zadal IPR
u ateliéru A69 – architekti. Jednotlivá
řešení dopravních propojení jdou do takových detailů, že je myšleno nejenom na
zachování stávajících linek z centra Smíchova a dopravní obsluhy rezidenčních
čtvrtí Prahy 5, ale je myšleno i na zkrácení
a zefektivnění přestupů mezi jednotlivými
druhy dopravy. Praha 5 získá nevídaný
moderní dopravní terminál, který se tak
stane současně jižní branou do města.
Zaznamenal jsem diskuse různých
samozvaných dopravních odborníků, kteří
kritizují to či ono, ale skutečné argumenty
nemají. Tvrzení, že terminál nemá obsahovat P+R parkoviště, „protože tím zatahujeme auta do centra“, je zcela absurdní,
když současně titíž pseudoodborníci
tvrdí, že v rámci projektu Smíchov City
developer nebuduje dostatečné parkovací
kapacity pro auta. Je třeba si uvědomit,
že nově zamýšlené P+R parkoviště má
stejnou kapacitu, jakou tvoří jedno podlaží
Centra Nový Smíchov. Stejně tak jsou
úsměvné argumenty o nepřiměřeném
navýšení dopravy na Smíchově. Přitom
celkový objem dopravy se výstavbou
terminálu prakticky nezvýší, ten tu v podstatě už je. Je současně logické, že P+R
parkoviště bude vybudováno na městském silničním okruhu, aby auta nejezdila
dále do centra. n
Praha má kvalitní MHD. Příměstská
doprava zaostává. Počet cestujících
vlakem v Praze se za posledních deset let
zdvojnásobil, vlaky loni přepravily bezmála
160 tisíc osob denně. Vlakové linky napříč
městem včetně tzv. metra S v Praze takřka
chybí. Okolo 230 tisíc lidí denně dojíždí do
Prahy. Lidé by jeli vlakem, ale nezbývá než
jet do Prahy autem, což přispívá ke kolonám i v Praze 5 a prokazatelně ohrožuje
zdraví nás všech. Nová dopravní studie
Smíchova, včetně dopravního uzlu, a veřejná diskuse k ní, byla ohlašovaná min. od
roku 2016. Koncem roku 2018 byla studie
terminálu představena veřejnosti. Veřejná
diskuse nebyla dostatečně široká, což se
odrazilo na rozpornosti koncepce projektu:
n Zásadní koncepční rozpor je
v umístění parkovacího domu v centru.
Důsledkem budou další auta na Smíchově
a zhoršení životního prostředí.
n Omezení místa pro veřejnou dopravu
v Nádražní ulici. Správným zájmem Prahy
5 je zachovat městské autobusy v úrovni
tramvají.
n Nedostatečná návaznost nové lávky
pro chodce i cyklisty, včetně propojení
cyklostezek.
n Dlouhé přestupy pro cestující z příměstských autobusů: denně by nachodili
kilometr na přestupech do metra. To je proti
smyslu investice, která má přilákat mimopražské cestující z aut do veřejné dopravy.
Praha 5 musí trvat na krátkých přestupech
hned v 1. fázi budování terminálu.
Je čas chyby opravit. Nový dopravní uzel
smíchovského nádraží je investicí s největší
prioritou. Jedině projekt bez kompromisů,
s jasnou preferencí MHD, pěších a cyklistů
reflektuje budoucí vývoj města. n
Tomáš Homola
člen zastupitelstva a dopravní komise rady
Ing. Josef Cuhra
předseda zastupitelského klubu
JUDr. Tomáš Homola,
předseda klubu
Ing. Josef Cuhra,
předseda klubu
Viktor Čahoj
zastupitel MČ Praha 5
Ing. Jarmila Svobodová,
předsedkyně klubu
e jarmila.svobodova@praha5.cz
i www.top09.cz/regiony/praha
e tomas.homola@praha5.cz
i www.stan-praha5.cz
f www.facebook.com/top09cz
f www.facebook.com/stanpraha5/
Krok k modernímu
městu, nebo úkrok
stranou?
t 604
239 358
e josef.cuhra@praha5.cz
i www.praha5.kdu.cz
f www.facebook.com/KDUCSLPraha5
31