Pětka

www.ipetka.cz 

Otázka

měsíce

Co říkáte záměru vybudovat

na Smíchově moderní dopravní terminál?

Smíchovské nádraží –

verze 2.0

Dopravní terminál – ze

science fiction realita

Smíchovské nádraží je od poloviny

19. století důležitým dopravním uzlem.

Právě díky němu se Smíchov postupně

rozvinul do dnešní podoby, protože se jednalo o vstupní bránu do Prahy. Současná

snaha vedení hl. m. Prahy ve spolupráci

s Institutem plánování a rozvoje je jistě

krok správným směrem hned z několika

důvodů.

Smíchovské nádraží je vhodné

místo na okraji centra Prahy, kde může

vzniknout nový dopravní terminál, který

umožní snadný a rychlý přestup mezi jednotlivými druhy dopravy, jak individuální,

tak hromadné. Někteří kritizují vznik cca

tisícovky nových parkovacích míst typu

P+R, rádi by je viděli dál před Prahou 5,

někde na úrovni Radotína. Ale jak budou

lidé dále pokračovat do centra? Nežijeme

v ideálním světě a já naopak nová parkovací místa P+R na smíchovském nádraží

vítám. Obrovskou výhodu shledávám

v možnosti zaparkovat a rychle a pohodlně přestoupit na preferovaný druh

dopravy a nepokračovat směrem k Andělu

nebo dále do centra autem.

Dalším pozitivním aspektem je přesun

autobusového nádraží Na Knížecí, dálkové

a příměstské autobusy tak ulehčí dopravě

v ulicích Radlická a Nádražní. Dalším

a jistě ne posledním pozitivem na novém

dopravním terminálu je rekonstrukce

samotné budovy smíchovského nádraží

a jejího okolí. Věřím, že předpokládaný

začátek celého projektu, který by měl

být zahájen již letos, se nebude odsouvat

a smíchovské nádraží dostane svou novou

a přívětivější tvář. n

Diskuse o propojení železniční, autobusové, tramvajové dopravy a metra v prostoru

smíchovského nádraží, vč. jeho přestropení, byly předmětem úvah a chimérických

návrhů na radnici Prahy 5 již za starostování páně Jančíka.

To, co zpětně vypadá jako science

fiction, se však v průběhu loňského roku

přetavilo do dohledné reality. Skoro rok

trvala práce řady odborníků na studii

tzv. dopravních uzlů, kterou zadal IPR

u ateliéru A69 – architekti. Jednotlivá

řešení dopravních propojení jdou do takových detailů, že je myšleno nejenom na

zachování stávajících linek z centra Smíchova a dopravní obsluhy rezidenčních

čtvrtí Prahy 5, ale je myšleno i na zkrácení

a zefektivnění přestupů mezi jednotlivými

druhy dopravy. Praha 5 získá nevídaný

moderní dopravní terminál, který se tak

stane současně jižní branou do města.

Zaznamenal jsem diskuse různých

samozvaných dopravních odborníků, kteří

kritizují to či ono, ale skutečné argumenty

nemají. Tvrzení, že terminál nemá obsahovat P+R parkoviště, „protože tím zatahujeme auta do centra“, je zcela absurdní,

když současně titíž pseudoodborníci

tvrdí, že v rámci projektu Smíchov City

developer nebuduje dostatečné parkovací

kapacity pro auta. Je třeba si uvědomit,

že nově zamýšlené P+R parkoviště má

stejnou kapacitu, jakou tvoří jedno podlaží

Centra Nový Smíchov. Stejně tak jsou

úsměvné argumenty o nepřiměřeném

navýšení dopravy na Smíchově. Přitom

celkový objem dopravy se výstavbou

terminálu prakticky nezvýší, ten tu v podstatě už je. Je současně logické, že P+R

parkoviště bude vybudováno na městském silničním okruhu, aby auta nejezdila

dále do centra. n

Praha má kvalitní MHD. Příměstská

doprava zaostává. Počet cestujících

vlakem v Praze se za posledních deset let

zdvojnásobil, vlaky loni přepravily bezmála

160 tisíc osob denně. Vlakové linky napříč

městem včetně tzv. metra S v Praze takřka

chybí. Okolo 230 tisíc lidí denně dojíždí do

Prahy. Lidé by jeli vlakem, ale nezbývá než

jet do Prahy autem, což přispívá ke kolonám i v Praze 5 a prokazatelně ohrožuje

zdraví nás všech. Nová dopravní studie

Smíchova, včetně dopravního uzlu, a veřejná diskuse k ní, byla ohlašovaná min. od

roku 2016. Koncem roku 2018 byla studie

terminálu představena veřejnosti. Veřejná

diskuse nebyla dostatečně široká, což se

odrazilo na rozpornosti koncepce projektu:

n Zásadní koncepční rozpor je

v umístění parkovacího domu v centru.

Důsledkem budou další auta na Smíchově

a zhoršení životního prostředí.

n Omezení místa pro veřejnou dopravu

v Nádražní ulici. Správným zájmem Prahy

5 je zachovat městské autobusy v úrovni

tramvají.

n Nedostatečná návaznost nové lávky

pro chodce i cyklisty, včetně propojení

cyklostezek.

n Dlouhé přestupy pro cestující z příměstských autobusů: denně by nachodili

kilometr na přestupech do metra. To je proti

smyslu investice, která má přilákat mimopražské cestující z aut do veřejné dopravy.

Praha 5 musí trvat na krátkých přestupech

hned v 1. fázi budování terminálu.

Je čas chyby opravit. Nový dopravní uzel

smíchovského nádraží je investicí s největší

prioritou. Jedině projekt bez kompromisů,

s jasnou preferencí MHD, pěších a cyklistů

reflektuje budoucí vývoj města. n

Tomáš Homola

člen zastupitelstva a dopravní komise rady

Ing. Josef Cuhra

předseda zastupitelského klubu

JUDr. Tomáš Homola,

předseda klubu

Ing. Josef Cuhra,

předseda klubu

Viktor Čahoj

zastupitel MČ Praha 5

Ing. Jarmila Svobodová,

předsedkyně klubu

e jarmila.svobodova@praha5.cz

i www.top09.cz/regiony/praha

e tomas.homola@praha5.cz

i www.stan-praha5.cz

f www.facebook.com/top09cz



f www.facebook.com/stanpraha5/



Krok k modernímu

městu, nebo úkrok

stranou?

t 604

 239 358

e josef.cuhra@praha5.cz

i www.praha5.kdu.cz

f www.facebook.com/KDUCSLPraha5



31