Pětka
BŘEZEN /2022
FÓRUM
Otázka měsíce
Jaká historická událost
spojená s územím Prahy 5
vám přijde nejzajímavější
(nejbližší, nejdůležitější)
za sto let?
Historické okamžiky Smíchova
Proměna Smíchova prošla historicky velkými změnami. Od
roku 1838 byl předměstím Prahy a od roku 1920 (s platností 1922) se stal její součástí. Jen pro zajímavost, jednou
z nejpravděpodobnějších verzí spojených s názvem Smíchov
je tato: Velkou část parcel tehdy získal Eduard Wejšera, který
jako jeden z prvních obdržel okolo roku 1390 královské povolení k chovu ovcí, koz a dobytka v těsné blízkosti královského
města. Majiteli bylo povoleno, že tady „smí chovat“. Ve 14. století se nacházely na kopcích nedaleko Smíchova roztroušené
usedlosti. Koncem 17. století se proměnila v rekreační zónu
předních šlechtických rodin, které si zde vystavěly letohrádky
a vily s okrasnými zahradami. 19. století přineslo Smíchovu
zásadní proměnu, kdy se stal průmyslovým centrem. Začaly
se stavět veřejné budovy a kontinuálně vznikala i několikapatrová obytná zástavba.
Dnešní Smíchov prošel zásadní změnou, zejména jeho
centrální část, kde průmyslový komplex bývalých Ringhofferových závodů nahradily hmotově výrazné kancelářsko-obchodní patrové budovy. Symbolem Smíchova
se stal blok Zlatý Anděl. Ten v návaznosti
na stanici metra a spolu se sousedními
veřejnými prostory plní funkci faktického
centra Smíchova 21. století a „druhého“
centra Prahy. n
Lukáš Herold, místostarosta MČ Praha 5
E-mail: lukas.herold@praha5.cz
24
Ringhofferova továrna a metro
Kvalitativní změna 2. poloviny 20. století
Otázka, která může mít mnoho odpovědí. Jako zlomové napříč
celým stoletím, kdy je Smíchov součástí hlavního města,
chápu několik událostí. Kromě samotného faktu připojení
Smíchova ku Praze jistě mezi hlavní události patří založení
Ringhofferovy továrny na kolejová vozidla. Tato továrna se
spolu s pivovarem Staropramen na dlouhá desetiletí stala
symbolem prosperity této městské části. To také přispělo
k růstu počtu obyvatel nynější Prahy 5. V novodobém čase toto
vše dramaticky urychlila stavba linky metra k Smíchovskému
nádraží.
Z mého pohledu jsou to takové základní kameny nejdůležitějších momentů pro růst Prahy 5. Samozřejmě, že zde dnes
působí mnoho velkých firem hlavně v nově vybudovaných
administrativních budovách, které vyrostly u stanice metra
Anděl podél Radlické ulice a na pěší zóně. Mimochodem, vznik
pěší zóny se mi jeví jako nepříliš šťastný, když přerušila přímý
tah na Palackého, případně Jiráskův most ze západu do hlavního města. V okolí pěší zóny jsou dnes nekonečné kolony aut,
stojících na snad nejhustší síti semaforů
na kilometr čtvereční. Doufám, že se to se
vznikem Smíchov City změní. n
Z hlediska dlouhodobého vývoje území současné Městské
části Praha 5 vnímám jako nejvýznamnější kvalitativní změnu,
která nastala ve druhé polovině dvacátého století. Do
19. století byly Smíchov, Košíře a další historické obce zemědělské a viniční usedlosti. V 19. století se naše území stalo
předměstím Prahy, které bylo průmyslovým zázemím hlavního města. Na Smíchově byly továrny, v Košířích dělnické byty,
obě města spojila tramvaj. Ve druhé polovině 20. století se
pak naše území z periferie stává dalším centrem velkoměsta,
když se z Anděla stává jedna z nejvýznamnějších stanic metra
i jedna z nejrušnějších křižovatek v českých zemích. A v 90.
letech je dovršena i sociální a ekonomická proměna Prahy 5,
z průmyslové čtvrti se stává čtvrť rezidenční s nabídkou služeb, které vyhledávají Pražané z celé jihozápadní části města.
Jde tedy o zásadní proměnu charakteru čtvrti i kvality života
jejích obyvatel. n
Josef Endal, zastupitel MČ Praha 5
Martin Damašek, místostarosta MČ Praha 5
E-mail: josef.endal@praha5.cz
E-mail: martin.damasek,@praha5.cz