Pětka

BŘEZEN /2022

FÓRUM

Otázka měsíce

Jaká historická událost

spojená s územím Prahy 5

vám přijde nejzajímavější

(nejbližší, nejdůležitější)

za sto let?

Historické okamžiky Smíchova

Proměna Smíchova prošla historicky velkými změnami. Od

roku 1838 byl předměstím Prahy a od roku 1920 (s platností 1922) se stal její součástí. Jen pro zajímavost, jednou

z nejpravděpodobnějších verzí spojených s názvem Smíchov

je tato: Velkou část parcel tehdy získal Eduard Wejšera, který

jako jeden z prvních obdržel okolo roku 1390 královské povolení k chovu ovcí, koz a dobytka v těsné blízkosti královského

města. Majiteli bylo povoleno, že tady „smí chovat“. Ve 14. století se nacházely na kopcích nedaleko Smíchova roztroušené

usedlosti. Koncem 17. století se proměnila v rekreační zónu

předních šlechtických rodin, které si zde vystavěly letohrádky

a vily s okrasnými zahradami. 19. století přineslo Smíchovu

zásadní proměnu, kdy se stal průmyslovým centrem. Začaly

se stavět veřejné budovy a kontinuálně vznikala i několikapatrová obytná zástavba.

Dnešní Smíchov prošel zásadní změnou, zejména jeho

centrální část, kde průmyslový komplex bývalých Ringhofferových závodů nahradily hmotově výrazné kancelářsko-obchodní patrové budovy. Symbolem Smíchova

se stal blok Zlatý Anděl. Ten v návaznosti

na stanici metra a spolu se sousedními

veřejnými prostory plní funkci faktického

centra Smíchova 21. století a „druhého“

centra Prahy. n

Lukáš Herold, místostarosta MČ Praha 5

E-mail: lukas.herold@praha5.cz

24

Ringhofferova továrna a metro

Kvalitativní změna 2. poloviny 20. století

Otázka, která může mít mnoho odpovědí. Jako zlomové napříč

celým stoletím, kdy je Smíchov součástí hlavního města,

chápu několik událostí. Kromě samotného faktu připojení

Smíchova ku Praze jistě mezi hlavní události patří založení

Ringhofferovy továrny na kolejová vozidla. Tato továrna se

spolu s pivovarem Staropramen na dlouhá desetiletí stala

symbolem prosperity této městské části. To také přispělo

k růstu počtu obyvatel nynější Prahy 5. V novodobém čase toto

vše dramaticky urychlila stavba linky metra k Smíchovskému

nádraží.

Z mého pohledu jsou to takové základní kameny nejdůležitějších momentů pro růst Prahy 5. Samozřejmě, že zde dnes

působí mnoho velkých firem hlavně v nově vybudovaných

administrativních budovách, které vyrostly u stanice metra

Anděl podél Radlické ulice a na pěší zóně. Mimochodem, vznik

pěší zóny se mi jeví jako nepříliš šťastný, když přerušila přímý

tah na Palackého, případně Jiráskův most ze západu do hlavního města. V okolí pěší zóny jsou dnes nekonečné kolony aut,

stojících na snad nejhustší síti semaforů

na kilometr čtvereční. Doufám, že se to se

vznikem Smíchov City změní. n

Z hlediska dlouhodobého vývoje území současné Městské

části Praha 5 vnímám jako nejvýznamnější kvalitativní změnu,

která nastala ve druhé polovině dvacátého století. Do

19. století byly Smíchov, Košíře a další historické obce zemědělské a viniční usedlosti. V 19. století se naše území stalo

předměstím Prahy, které bylo průmyslovým zázemím hlavního města. Na Smíchově byly továrny, v Košířích dělnické byty,

obě města spojila tramvaj. Ve druhé polovině 20. století se

pak naše území z periferie stává dalším centrem velkoměsta,

když se z Anděla stává jedna z nejvýznamnějších stanic metra

i jedna z nejrušnějších křižovatek v českých zemích. A v 90.

letech je dovršena i sociální a ekonomická proměna Prahy 5,

z průmyslové čtvrti se stává čtvrť rezidenční s nabídkou služeb, které vyhledávají Pražané z celé jihozápadní části města.

Jde tedy o zásadní proměnu charakteru čtvrti i kvality života

jejích obyvatel. n

Josef Endal, zastupitel MČ Praha 5

Martin Damašek, místostarosta MČ Praha 5

E-mail: josef.endal@praha5.cz

E-mail: martin.damasek,@praha5.cz