Pětka
www.ipetka.cz
Třídy v ZŠ Grafická
jsou často
multikulturní
a tím pomáhají
k odstraňování
předsudků
Rozhodně
rodičům
doporučuji
se u každé
školy
podívat
na zprávu
České
školní
inspekce.
n Chtěla bych potvrdit, že nám záleží
na tom, jak se děti ve škole cítí.
Vycházíme z toho, že když se dítě cítí
v bezpečí, nebojí se selhání či chyby
a cítí podporu, je celkově úspěšnější.
Není to o tom, kolik informací se
nám učitelům podaří mu v daném
časovém úseku předat, mnohem
víc informací si zapamatuje právě
prožitkem. Mám tu zkušenost i jako
pedagog – čím jsou děti mladší, tím
více si potřebují věci zažít, osahat,
mít z toho nějaké emoce, vjemy.
A když jste zmínila tu malou školu
a přístup, já bych zmínila, že naše
škola se může pyšnit tím, že kromě
pomůcek, které v současné době
zaměřujeme na badatelsky orientovanou výuku, je tu i poradenské
pracoviště. Pracují zde speciální
pedagogové, sociální pedagog a také
asistenti pedagoga. Ti jsou pravidelně vzděláváni nejen v oblasti
práce s žáky, ale i v oblasti využití
pomůcek, které dětem zatraktivňují
a zpřístupňují výuku. Ale my jsme
v našem rozhovoru málem zapomněly na ty nejdůležitější osoby. Jak
se ve škole líbí vašim dcerám?
Dcery jsou nadšené. A já jsem za to
moc ráda. Paní učitelka s námi úžasně
komunikuje. To bych tu ráda vyzvedla,
vaši komunikaci směrem k rodičům,
ale také ze strany paní učitelky.
n Jak se dozvídáte o tom, co se děje
ve třídě?
Paní učitelka nám každý týden v neděli
posílá e-mail o tom, co se za uplynulý
týden stalo, co děti udělaly, co se bude
dít v týdnu následujícím. Jsou to různá
připomenutí úkolů, informace o aktivitách typu bruslení, projektového dne,
poznávací vycházky. Ale také informa-
ce o tom, jak třeba děti fungují v rámci
kolektivu. Zároveň kdykoliv mám
nějakou pochybnost, mohu se na paní
učitelku obrátit a ještě ten den mám od
ní odpověď.
Na dětech vidím, že je všechno
moc baví. Číst, psát, počítat, baví je
vytvářet všechno možné, hezky a nadšeně mluví o škole. Cítím, že se mi
přání, aby děti do školy rády chodily
a začátek celého vzdělávacího procesu
byl hezky nastartován, splnilo.
n Jsem speciální pedagog a vstup do
1. třídy považuji z hlediska vývoje dítěte za velmi zásadní okamžik. Musím
říct, že jsem letos byla smutná, protože do 1. třídy, kam chodí vaše dcery,
přišli během podzimu a zimy dva
žáci, kteří nebyli ve své škole v 1. třídě spokojeni. Dostávali napomenutí,
různá negativní znaménka, a já jsem
se toho jednoho žáčka ptala, proč mě
navštívil, co ho ke mně přivádí. On mi
řekl, že je ve své škole nejhorší. A tohle jsou stigmata a špatné sebepojetí
dítěte, která se někdy podaří v 1. třídě
u dětí vytvořit, a děti se jich pak velmi
těžce zbavují…
Hlavně si to potom děti samy o sobě
myslí.
n Ráda bych tedy rodičům vzkázala,
že nemusí dávat děti k nám do školy,
i když budeme rádi, ale vyberte pro
své děti takovou školu, kam se budou těšit a kde se budou cítit dobře.
Chci doplnit, že to, co mě baví na
třídě, kam chodí dcery, je značná
diverzita dětí. Je to velmi multikulturní třída a myslím, že to je pro děti
obrovský dar. Napočítaly jsme ve třídě
s paní učitelkou celkem šest mateřských jazyků. Jsou zde děti různých
náboženství a pochází z velmi různých
kultur a tradic. Vy, jako pedagogové,
to můžete skvěle využít v hodinách,
kdy se budou děti učit o tradicích
v různých kulturách. Děti se toto
všechno přirozeně učí navzájem
a domnívám se, že tím přestanou mít
předsudky vůči lidem z jiných zemí.
n Máme podobně složené i jiné třídy,
a když jsem se s dětmi v rámci předmětu občanská výchova dostala ke
kultuře různých zemí, děti v podstatě převzaly výuku. Kdyby informace, které si vzájemně předávaly
a které se týkaly například výchovy, povinností dětí vůči rodičům,
společenských norem či národních
jídel, slyšely ode mě, byla by to jen
teoretická informace. Informace
sdílené jejich vrstevníkem mají vyšší
hodnotu. A když to vezmu z celospolečenského hlediska, cítím i přesah
a vnímám to jako prevenci konfliktů
mezi národy…
S tím rozhodně souhlasím a jsem za
to moc ráda. Ještě bych na závěr chtěla
dodat, že důležitou roli v rozhodování, do jaké školy nakonec zapíšeme
dcery, jste hrála vy. Za svůj kariérní
život jsem měla možnost komunikovat s více než dvěma sty řediteli
ZŠ po celé ČR a rozhodně nebývá
pravidlem, aby ředitel komunikoval
s rodiči tak vstřícně a profesionálně.
Je evidentní, že máte vizi, kam školu
chcete směřovat, a dokážete si za tím
stát. Víte, kde sehnat finanční zdroje,
a zároveň se umíte zapojit do projektů
podporovaných z EU. Pro mě je ZŠ
Grafická školou s velkým potenciálem
růstu a rozvoje a myslím, že tu své děti
v klidu a rádi necháme celých devět
let. n red
19