Pětka

www.ipetka.cz 

Třídy v ZŠ Grafická

jsou často

multikulturní

a tím pomáhají

k odstraňování

předsudků

Rozhodně

rodičům

doporučuji

se u každé

školy

podívat

na zprávu

České

školní

inspekce.

n Chtěla bych potvrdit, že nám záleží

na tom, jak se děti ve škole cítí.

Vycházíme z toho, že když se dítě cítí

v bezpečí, nebojí se selhání či chyby

a cítí podporu, je celkově úspěšnější.

Není to o tom, kolik informací se

nám učitelům podaří mu v daném

časovém úseku předat, mnohem

víc informací si zapamatuje právě

prožitkem. Mám tu zkušenost i jako

pedagog – čím jsou děti mladší, tím

více si potřebují věci zažít, osahat,

mít z toho nějaké emoce, vjemy.

A když jste zmínila tu malou školu

a přístup, já bych zmínila, že naše

škola se může pyšnit tím, že kromě

pomůcek, které v současné době

zaměřujeme na badatelsky orientovanou výuku, je tu i poradenské

pracoviště. Pracují zde speciální

pedagogové, sociální pedagog a také

asistenti pedagoga. Ti jsou pravidelně vzděláváni nejen v oblasti

práce s žáky, ale i v oblasti využití

pomůcek, které dětem zatraktivňují

a zpřístupňují výuku. Ale my jsme

v našem rozhovoru málem zapomněly na ty nejdůležitější osoby. Jak

se ve škole líbí vašim dcerám?

Dcery jsou nadšené. A já jsem za to

moc ráda. Paní učitelka s námi úžasně

komunikuje. To bych tu ráda vyzvedla,

vaši komunikaci směrem k rodičům,

ale také ze strany paní učitelky.

n Jak se dozvídáte o tom, co se děje

ve třídě?

Paní učitelka nám každý týden v neděli

posílá e-mail o tom, co se za uplynulý

týden stalo, co děti udělaly, co se bude

dít v týdnu následujícím. Jsou to různá

připomenutí úkolů, informace o aktivitách typu bruslení, projektového dne,

poznávací vycházky. Ale také informa-

ce o tom, jak třeba děti fungují v rámci

kolektivu. Zároveň kdykoliv mám

nějakou pochybnost, mohu se na paní

učitelku obrátit a ještě ten den mám od

ní odpověď.

Na dětech vidím, že je všechno

moc baví. Číst, psát, počítat, baví je

vytvářet všechno možné, hezky a nadšeně mluví o škole. Cítím, že se mi

přání, aby děti do školy rády chodily

a začátek celého vzdělávacího procesu

byl hezky nastartován, splnilo.

n Jsem speciální pedagog a vstup do

1. třídy považuji z hlediska vývoje dítěte za velmi zásadní okamžik. Musím

říct, že jsem letos byla smutná, protože do 1. třídy, kam chodí vaše dcery,

přišli během podzimu a zimy dva

žáci, kteří nebyli ve své škole v 1. třídě spokojeni. Dostávali napomenutí,

různá negativní znaménka, a já jsem

se toho jednoho žáčka ptala, proč mě

navštívil, co ho ke mně přivádí. On mi

řekl, že je ve své škole nejhorší. A tohle jsou stigmata a špatné sebepojetí

dítěte, která se někdy podaří v 1. třídě

u dětí vytvořit, a děti se jich pak velmi

těžce zbavují…

Hlavně si to potom děti samy o sobě

myslí.

n Ráda bych tedy rodičům vzkázala,

že nemusí dávat děti k nám do školy,

i když budeme rádi, ale vyberte pro

své děti takovou školu, kam se budou těšit a kde se budou cítit dobře.

Chci doplnit, že to, co mě baví na

třídě, kam chodí dcery, je značná

diverzita dětí. Je to velmi multikulturní třída a myslím, že to je pro děti

obrovský dar. Napočítaly jsme ve třídě

s paní učitelkou celkem šest mateřských jazyků. Jsou zde děti různých

náboženství a pochází z velmi různých

kultur a tradic. Vy, jako pedagogové,

to můžete skvěle využít v hodinách,

kdy se budou děti učit o tradicích

v různých kulturách. Děti se toto

všechno přirozeně učí navzájem

a domnívám se, že tím přestanou mít

předsudky vůči lidem z jiných zemí.

n Máme podobně složené i jiné třídy,

a když jsem se s dětmi v rámci předmětu občanská výchova dostala ke

kultuře různých zemí, děti v podstatě převzaly výuku. Kdyby informace, které si vzájemně předávaly

a které se týkaly například výchovy, povinností dětí vůči rodičům,

společenských norem či národních

jídel, slyšely ode mě, byla by to jen

teoretická informace. Informace

sdílené jejich vrstevníkem mají vyšší

hodnotu. A když to vezmu z celospolečenského hlediska, cítím i přesah

a vnímám to jako prevenci konfliktů

mezi národy…

S tím rozhodně souhlasím a jsem za

to moc ráda. Ještě bych na závěr chtěla

dodat, že důležitou roli v rozhodování, do jaké školy nakonec zapíšeme

dcery, jste hrála vy. Za svůj kariérní

život jsem měla možnost komunikovat s více než dvěma sty řediteli

ZŠ po celé ČR a rozhodně nebývá

pravidlem, aby ředitel komunikoval

s rodiči tak vstřícně a profesionálně.

Je evidentní, že máte vizi, kam školu

chcete směřovat, a dokážete si za tím

stát. Víte, kde sehnat finanční zdroje,

a zároveň se umíte zapojit do projektů

podporovaných z EU. Pro mě je ZŠ

Grafická školou s velkým potenciálem

růstu a rozvoje a myslím, že tu své děti

v klidu a rádi necháme celých devět

let. n red

19