Pětka

BŘEZEN /2022

ŠKOLSTVÍ

ZÁPISY

Jak vybírat školku nebo školu?

Každoročně v jarním období probíhají zápisy

do mateřských i základních škol a vždy jsou to chvíle

dětmi i jejich rodiči dlouho očekávané. Vstup do

vzdělávací instituce je důležitým mezníkem v životě

každého člověka, protože přináší změnu nejen do života

dítěte samotného, ale i do rodiny. Pravidelný denní režim,

kontakt s vrstevníky, nové povinnosti, první úspěchy

či neúspěchy, to vše ovlivňuje osobnost dítěte

i fungování rodiny.

R

odiče chtějí pro své dítě

to nejlepší, a tak většinou

věnují výběru školky nebo

školy velkou péči. A protože

v dnešní době existuje velká

nabídka, je z čeho vybírat. Pátá

městská část nabízí rodičům

22 mateřských a 13 základních

škol. Přestože všechny vycházejí

při tvorbě vzdělávacího programu z jednoho dokumentu, rozdíly mezi nimi přirozeně existují.

Tvář a kvalitu školy ovlivňuje

mnoho aspektů. Jak se v nich

vyznat? Jak jim porozumět?

Pokusím se dát nápovědu.

Podle čeho vybírat školku?

Při výběru školky by se rodiče

měli zajímat o způsob, jakým

jsou utvářeny třídy. Je podstatný

rozdíl v přístupu k dětem v realizovaných činnostech nebo akcích

ve třídách stejně starých dětí a ve

třídách věkově smíšených. Obě

formy složení třídních kolektivů existují a obě jsou funkční

a přínosné.

Jenom rodič musí zvážit, co

v zájmu svého dítěte upřednostňuje a která forma mu je bližší

a srozumitelnější. Určitě bych

se jako rodič ptala, na které

schopnosti a dovednosti školka

klade důraz. Jsou to dovednosti

pohybové, řečové, umělecké

nebo od všeho kousek?

Důležité je také vědět, zda

školka sleduje a vyhodnocuje pokroky a proměny dítěte. Některé

naše školky realizují program

Začít spolu, jiné využívají pouze

jeho prvky, některé školky mají

vlastní vzdělávací programy. I na

ně by se rodič měl ptát. Měl by

chtít vědět, jakými metodami

a způsoby se ve školce pracuje,

jak je nastavená komunikace

a zda je vyžadována zpětná vazba

od rodičů. Jedním z přirozených

hledisek při výběru školky je

určitě vzdálenost od bydliště,

ale vzhledem k naší poměrně

20

husté síti školek i tak má rodič

možnost výběru. Protože s jistotou můžu konstatovat, že vzhled

interiérů a vybavení všech našich

školek jsou na velmi vysoké

úrovni, neměl by být při rozhodování o výběru školky tento

aspekt tím nejdůležitějším.

Podle čeho vybírat školu?

Zde je situace o něco složitější.

Škola je daleko větší organizace

než školka a její kvalita je utvářena daleko větším počtem vnitřních i vnějších vlivů, jako jsou:

konkrétní vzdělávací procesy

a činnosti, vnější podmínky, skupiny lidí, lokalita nebo velikost

školy. Navíc žák do ní zpravidla

chodí celých devět let a v průběhu tohoto období prochází

několika vývojovými etapami

a proměnami. Z těchto důvodů

by měl být výběr školy ze strany

rodičů daleko komplexnější,

pečlivější a zodpovědnější.

Možná začnu tím, podle čeho

školu nevybírat. Určitě je velmi

riskantní řídit se pouze doporučením kamarádky či kolegy nebo

zkušeností z našich mladých

let, kdy jsme sami konkrétní

školu navštěvovali. Kamarádka či

kolega mají jiné dítě, než je naše.

Mají nepochybně i odlišné životní zkušenosti, potřeby, rodinné

prostředí, vzdělání a představy

o životě. Základní škola, na

kterou máme vzdálené vzpomínky, se za uplynulých dvacet let

určitě proměnila a my bychom

mohli očekávat něco, co škola již

nabídnout nemůže. Také bychom

neměli dát na to, co se o škole

povídá. Mnoho škol v uplynulém

období získalo nálepku, která

nemusí vůbec korespondovat se

skutečností.

Ano, je těžké si stanovit klíč,

podle kterého udělat volbu.

Hledisek může být velmi mnoho.

Mezi ty nejzákladnější určitě

patří:

Nástup do školy patří mezi nejdůležitější chvíle v životě člověka

1.

typ školy – škola malotřídní, nebo úplná, třípatrová,

či pavilonová, veřejná, nebo

soukromá. Každá má své výhody

i nevýhody, a tak záleží na tom,

co konkrétní rodina preferuje.

velikost školy a počet žáků

– rodinná škola je do 250

žáků, 600 žáků a více má škola

velká. Je potřeba si uvědomit,

že velikost školy a počet žáků

v ní velmi ovlivňují atmosféru

a klima školy, důvěrnost mezilidských vztahů, komunikační

kanály, pestrost nabídky akcí

a mimoškolních aktivit, pocit

bezpečí apod.

lokalita – je rozhodující,

kde se škola nachází, ve vilové čtvrti či na sídlišti. Sociální

struktura je také jeden z vlivů,

který modeluje školu.

ředitel/ka školy – pro

rodiče je většinou velmi

těžké rozpoznat, jak ředitel utváří

kvalitu školy. Každopádně rozhovor s ním může napovědět, zda je

lídrem pedagogického procesu,

jakou je osobností, zda je schopen přijímat zpětné vazby, jak

umí reagovat na otázky. Určitě se

ho ptejme na vize školy a profil

žáka. Profil žáka/absolventa

dokonce považuji za klíčový.

Nás rodiče přece musí zajímat,

čím bude vybaveno naše dítě,

opustí-li devátou třídu. Ptejme

se, v čem bude od absolventů

jiných škol odlišný, kde budou

jeho silné stránky, jaké bude mít

rozvinuté schopnosti.

2.

3.

4.

5.

školní vzdělávací program

– vlastně úzce souvisí

s profilem absolventa. Vzdělávací

program navíc sděluje, jakými

způsoby se kompetence a dovednosti žáka utváří, například programem Začít spolu, projektovou

výukou, zážitkovou pedagogikou

nebo frontální výukou.

klima školy – každá škola

má jedinečnou atmosféru. Ta je výsledkem mnoha

procesů, fungujících/nefungujících vnitřních pravidel, formy

komunikace a spolupráce,

způsobu delegování, složení

pedagogického sboru atd. Klima školy se dá poměrně dobře

měřit. Ptejme se na reflexe,

dotazníková šetření.

neuchopitelné – někdy

prostě přijdeme do prostředí, které nás ihned osloví

a nadchne. Doporučuji se řídit

i těmito těžko popsatelnými

a měřitelnými pocity.

Na závěr ještě jedna poznámka. Také je velmi důležité

zeptat se sám sebe: Co od školy

očekávám? Co jsem jí ochoten

„dát“? Kolik času jsem schopen

a ochoten obětovat vzdělávání

svého dítěte? Jak jsem jako rodič

připraven se školou spolupracovat? I my rodiče totiž zásadně

vstupujeme do života školy

a ovlivňujeme její kvalitu a procesy v ní. n

6.

7.

Renáta Zajíčková (ODS),

starostka Prahy 5, radní pro školství