Pětka
BŘEZEN /2022
ŠKOLSTVÍ
ZÁPISY
Jak vybírat školku nebo školu?
Každoročně v jarním období probíhají zápisy
do mateřských i základních škol a vždy jsou to chvíle
dětmi i jejich rodiči dlouho očekávané. Vstup do
vzdělávací instituce je důležitým mezníkem v životě
každého člověka, protože přináší změnu nejen do života
dítěte samotného, ale i do rodiny. Pravidelný denní režim,
kontakt s vrstevníky, nové povinnosti, první úspěchy
či neúspěchy, to vše ovlivňuje osobnost dítěte
i fungování rodiny.
R
odiče chtějí pro své dítě
to nejlepší, a tak většinou
věnují výběru školky nebo
školy velkou péči. A protože
v dnešní době existuje velká
nabídka, je z čeho vybírat. Pátá
městská část nabízí rodičům
22 mateřských a 13 základních
škol. Přestože všechny vycházejí
při tvorbě vzdělávacího programu z jednoho dokumentu, rozdíly mezi nimi přirozeně existují.
Tvář a kvalitu školy ovlivňuje
mnoho aspektů. Jak se v nich
vyznat? Jak jim porozumět?
Pokusím se dát nápovědu.
Podle čeho vybírat školku?
Při výběru školky by se rodiče
měli zajímat o způsob, jakým
jsou utvářeny třídy. Je podstatný
rozdíl v přístupu k dětem v realizovaných činnostech nebo akcích
ve třídách stejně starých dětí a ve
třídách věkově smíšených. Obě
formy složení třídních kolektivů existují a obě jsou funkční
a přínosné.
Jenom rodič musí zvážit, co
v zájmu svého dítěte upřednostňuje a která forma mu je bližší
a srozumitelnější. Určitě bych
se jako rodič ptala, na které
schopnosti a dovednosti školka
klade důraz. Jsou to dovednosti
pohybové, řečové, umělecké
nebo od všeho kousek?
Důležité je také vědět, zda
školka sleduje a vyhodnocuje pokroky a proměny dítěte. Některé
naše školky realizují program
Začít spolu, jiné využívají pouze
jeho prvky, některé školky mají
vlastní vzdělávací programy. I na
ně by se rodič měl ptát. Měl by
chtít vědět, jakými metodami
a způsoby se ve školce pracuje,
jak je nastavená komunikace
a zda je vyžadována zpětná vazba
od rodičů. Jedním z přirozených
hledisek při výběru školky je
určitě vzdálenost od bydliště,
ale vzhledem k naší poměrně
20
husté síti školek i tak má rodič
možnost výběru. Protože s jistotou můžu konstatovat, že vzhled
interiérů a vybavení všech našich
školek jsou na velmi vysoké
úrovni, neměl by být při rozhodování o výběru školky tento
aspekt tím nejdůležitějším.
Podle čeho vybírat školu?
Zde je situace o něco složitější.
Škola je daleko větší organizace
než školka a její kvalita je utvářena daleko větším počtem vnitřních i vnějších vlivů, jako jsou:
konkrétní vzdělávací procesy
a činnosti, vnější podmínky, skupiny lidí, lokalita nebo velikost
školy. Navíc žák do ní zpravidla
chodí celých devět let a v průběhu tohoto období prochází
několika vývojovými etapami
a proměnami. Z těchto důvodů
by měl být výběr školy ze strany
rodičů daleko komplexnější,
pečlivější a zodpovědnější.
Možná začnu tím, podle čeho
školu nevybírat. Určitě je velmi
riskantní řídit se pouze doporučením kamarádky či kolegy nebo
zkušeností z našich mladých
let, kdy jsme sami konkrétní
školu navštěvovali. Kamarádka či
kolega mají jiné dítě, než je naše.
Mají nepochybně i odlišné životní zkušenosti, potřeby, rodinné
prostředí, vzdělání a představy
o životě. Základní škola, na
kterou máme vzdálené vzpomínky, se za uplynulých dvacet let
určitě proměnila a my bychom
mohli očekávat něco, co škola již
nabídnout nemůže. Také bychom
neměli dát na to, co se o škole
povídá. Mnoho škol v uplynulém
období získalo nálepku, která
nemusí vůbec korespondovat se
skutečností.
Ano, je těžké si stanovit klíč,
podle kterého udělat volbu.
Hledisek může být velmi mnoho.
Mezi ty nejzákladnější určitě
patří:
Nástup do školy patří mezi nejdůležitější chvíle v životě člověka
1.
typ školy – škola malotřídní, nebo úplná, třípatrová,
či pavilonová, veřejná, nebo
soukromá. Každá má své výhody
i nevýhody, a tak záleží na tom,
co konkrétní rodina preferuje.
velikost školy a počet žáků
– rodinná škola je do 250
žáků, 600 žáků a více má škola
velká. Je potřeba si uvědomit,
že velikost školy a počet žáků
v ní velmi ovlivňují atmosféru
a klima školy, důvěrnost mezilidských vztahů, komunikační
kanály, pestrost nabídky akcí
a mimoškolních aktivit, pocit
bezpečí apod.
lokalita – je rozhodující,
kde se škola nachází, ve vilové čtvrti či na sídlišti. Sociální
struktura je také jeden z vlivů,
který modeluje školu.
ředitel/ka školy – pro
rodiče je většinou velmi
těžké rozpoznat, jak ředitel utváří
kvalitu školy. Každopádně rozhovor s ním může napovědět, zda je
lídrem pedagogického procesu,
jakou je osobností, zda je schopen přijímat zpětné vazby, jak
umí reagovat na otázky. Určitě se
ho ptejme na vize školy a profil
žáka. Profil žáka/absolventa
dokonce považuji za klíčový.
Nás rodiče přece musí zajímat,
čím bude vybaveno naše dítě,
opustí-li devátou třídu. Ptejme
se, v čem bude od absolventů
jiných škol odlišný, kde budou
jeho silné stránky, jaké bude mít
rozvinuté schopnosti.
2.
3.
4.
5.
školní vzdělávací program
– vlastně úzce souvisí
s profilem absolventa. Vzdělávací
program navíc sděluje, jakými
způsoby se kompetence a dovednosti žáka utváří, například programem Začít spolu, projektovou
výukou, zážitkovou pedagogikou
nebo frontální výukou.
klima školy – každá škola
má jedinečnou atmosféru. Ta je výsledkem mnoha
procesů, fungujících/nefungujících vnitřních pravidel, formy
komunikace a spolupráce,
způsobu delegování, složení
pedagogického sboru atd. Klima školy se dá poměrně dobře
měřit. Ptejme se na reflexe,
dotazníková šetření.
neuchopitelné – někdy
prostě přijdeme do prostředí, které nás ihned osloví
a nadchne. Doporučuji se řídit
i těmito těžko popsatelnými
a měřitelnými pocity.
Na závěr ještě jedna poznámka. Také je velmi důležité
zeptat se sám sebe: Co od školy
očekávám? Co jsem jí ochoten
„dát“? Kolik času jsem schopen
a ochoten obětovat vzdělávání
svého dítěte? Jak jsem jako rodič
připraven se školou spolupracovat? I my rodiče totiž zásadně
vstupujeme do života školy
a ovlivňujeme její kvalitu a procesy v ní. n
6.
7.
Renáta Zajíčková (ODS),
starostka Prahy 5, radní pro školství