Pětka
www.praha5.cz
ZAJÍMAVOSTI
VEŘEJNÉ OSVĚTLENÍ
Jak se dá na něm vlastně
ušetřit při drahých energiích?
Úspora energií – téma, které dnes rezonuje celou
společností. Jak k němu v oblasti veřejného osvětlení
přistupuje hlavní město Praha? Která opatření zavedlo
a proč některá nedoporučuje? Společnost Technologie
hlavního města Prahy (THMP), která má správu veřejného
osvětlení v metropoli na starosti, shrnula nejčastější
dotazy Pražanů i s odpověďmi.
n Jak Praha zareagovala na
zvyšující se ceny energií? Zkrátila například po vzoru jiných
měst dobu svícení?
Vedení Prahy se zaměřilo na
osvětlení pražských památek.
Dobu jejich svícení zkrátilo hned
dvakrát – poprvé v červnu o 2
hodiny denně a podruhé v září
o další 1,5 hodiny denně. V současné době zhasínají už ve 21.30.
Zkrácená doba nasvícení se týká
všech památek, které osvětluje
Technologie hlavního města
Prahy. Těch je celkem 140. Jedná
se téměř o všechny významné
pražské památky s výjimkou
Pražského hradu. Úspora elektrické energie se bude pohybovat
v řádech jednotek milionů korun
v nových cenách.
n Nestačilo by, kdyby svítila
jen každá druhá lampa? Nebo
kdyby se na některých místech
vypnulo veřejné osvětlení
úplně?
Ve většině ulic v Praze jsou
v současné době stále ještě
instalovány lampy se sodíkovými
výbojkami a jejich průměrný
příkon činí cca 80 W. Jejich
zapnutí / vypnutí pro širší oblast
je soustředěno do jednoho zapínacího místa a je společné třeba
i pro několik ulic. Zapnout pouze
některé vybrané lampy tak není
možné z důvodu jejich zapojení.
Zapínání pouze každé druhé
lampy je navíc nejméně vhodným způsobem šetření a z hlediska normy pro osvětlení komunikací i způsobem nepřípustným.
Vypínáním vybraných lamp se
zhoršuje rovnoměrnost osvětlení
komunikace, vznikají temná
a světlá místa, a tím významně
klesá i rozlišitelnost objektů
a překážek na komunikaci a v její
blízkosti včetně viditelnosti
chodců. Zhoršení rovnoměrnosti
osvětlení tak představuje závadu
ve sjízdnosti a schůdnosti komunikací a zvyšuje riziko nehody,
za níž by nesl odpovědnost ten,
který by zhasnutí nařídil.
Úplné vypínání osvětlení je
možné pouze u zbytných soustav
(např. slavnostní osvětlení) nebo
v areálech, které se na noc uzavírají a nejsou přístupné veřejnosti
(např. některé parky). Tma na
ostatních místech představuje
významné bezpečnostní riziko
mnohde v rozporu se zákonem.
n Proč se na některých místech
v Praze svítí jako na přistávací
ranveji?
Komunikace na území hlavního
města jsou rozděleny do několika
tříd podle jejich významu a hustoty provozu. Osvětlení jednotlivých tříd pak vychází z platných
norem, jejichž zněním se musí
THMP řídit.
Praha šetří na energiích i zkrácením doby nasvícení pražských památek
Město je navíc vyvíjející se
organismus, a je tedy možné, že
využití některých prostranství se
v průběhu času mohlo změnit,
aniž se to stačilo odrazit v úpravě
osvětlení. Častější jsou však
případy, kdy k přemíře světla
přispívá osvětlení developerských projektů, administrativních budov, reklamních poutačů,
benzinových pump nebo třeba
parkovacích domů. Jejich svícení
nemůže THMP jakkoli ovlivnit,
protože se nejedná o osvětlení
v majetku města.
n Upravuje se nějak veřejné
osvětlení, aby Praha ušetřila?
Výrazně ušetřit se metropole snaží
i výměnou výbojkových svítidel za LED
Chce-li Praha šetřit, řešením je
pouze urychlit výměnu výbojkových svítidel za nová typu LED.
Kromě toho, že jsou úspornější,
je u nich možné měnit intenzitu svícení podle nastaveného
harmonogramu. V noci, kdy
město spí, tak může být intenzita
přiměřeně nižší. Naopak nad ránem, kdy lidé začínají chodit do
práce nebo venčit psy, je možné
ji postupně zvýšit. Pokud je přechod na nižší světelnou intenzitu
plynulý, lidé často ani regulaci
osvětlení v ulici nezaznamenají.
Cesta zavádění tzv. dynamického osvětlení, které umožňuje
snižování intenzity osvětlení
na schválené hladiny, např.
v nefrekventovaných hodinách,
a to na takzvané adaptivní třídy
osvětlení, je tou správnou cestou.
Dochází tady ke snižování intenzity osvětlení zcela v souladu
s platnou legislativou a současně dojde k žádaným úsporám
elektrické energie a světelného
smogu. V současné době tento
druh provozu umožní prvních
8000 LED svítidel z celkového
počtu bezmála 136 000 světelných míst v Praze.
n Proč se někdy stane, že když
jdeme během dne po ulici, vidíme svítit lampy? Není to zvlášť
v tuto dobu zbytečné?
Ke svícení lamp během dne dochází v případě, kdy se na veřejném osvětlení provádí servisní
práce, které je třeba konat za
denního světla z důvodu měření,
ale zejména z důvodu bezpečnosti práce. Jedná se například
o výměny vadných světelných
zdrojů, hledání kabelových
poruch nebo provádění složitější
servisní údržby. V tomto případě
je potřeba mít zapnutá světelná
místa, která jsou napojena na
jedno nebo i více zapínacích
míst, takže může být zapnuto
i několik ulic najednou. Servisní
zásah trvá nějakou dobu, takže
se zdá, že se ve dne dlouho svítí
zbytečně. n
29