Pětka

www.praha5.cz 

ZAJÍMAVOSTI

VEŘEJNÉ OSVĚTLENÍ

Jak se dá na něm vlastně

ušetřit při drahých energiích?

Úspora energií – téma, které dnes rezonuje celou

společností. Jak k němu v oblasti veřejného osvětlení

přistupuje hlavní město Praha? Která opatření zavedlo

a proč některá nedoporučuje? Společnost Technologie

hlavního města Prahy (THMP), která má správu veřejného

osvětlení v metropoli na starosti, shrnula nejčastější

dotazy Pražanů i s odpověďmi.

n Jak Praha zareagovala na

zvyšující se ceny energií? Zkrátila například po vzoru jiných

měst dobu svícení?

Vedení Prahy se zaměřilo na

osvětlení pražských památek.

Dobu jejich svícení zkrátilo hned

dvakrát – poprvé v červnu o 2

hodiny denně a podruhé v září

o další 1,5 hodiny denně. V současné době zhasínají už ve 21.30.

Zkrácená doba nasvícení se týká

všech památek, které osvětluje

Technologie hlavního města

Prahy. Těch je celkem 140. Jedná

se téměř o všechny významné

pražské památky s výjimkou

Pražského hradu. Úspora elektrické energie se bude pohybovat

v řádech jednotek milionů korun

v nových cenách.

n Nestačilo by, kdyby svítila

jen každá druhá lampa? Nebo

kdyby se na některých místech

vypnulo veřejné osvětlení

úplně?

Ve většině ulic v Praze jsou

v současné době stále ještě

instalovány lampy se sodíkovými

výbojkami a jejich průměrný

příkon činí cca 80 W. Jejich

zapnutí / vypnutí pro širší oblast

je soustředěno do jednoho zapínacího místa a je společné třeba

i pro několik ulic. Zapnout pouze

některé vybrané lampy tak není

možné z důvodu jejich zapojení.

Zapínání pouze každé druhé

lampy je navíc nejméně vhodným způsobem šetření a z hlediska normy pro osvětlení komunikací i způsobem nepřípustným.

Vypínáním vybraných lamp se

zhoršuje rovnoměrnost osvětlení

komunikace, vznikají temná

a světlá místa, a tím významně

klesá i rozlišitelnost objektů

a překážek na komunikaci a v její

blízkosti včetně viditelnosti

chodců. Zhoršení rovnoměrnosti

osvětlení tak představuje závadu

ve sjízdnosti a schůdnosti komunikací a zvyšuje riziko nehody,

za níž by nesl odpovědnost ten,

který by zhasnutí nařídil.

Úplné vypínání osvětlení je

možné pouze u zbytných soustav

(např. slavnostní osvětlení) nebo

v areálech, které se na noc uzavírají a nejsou přístupné veřejnosti

(např. některé parky). Tma na

ostatních místech představuje

významné bezpečnostní riziko

mnohde v rozporu se zákonem.

n Proč se na některých místech

v Praze svítí jako na přistávací

ranveji?

Komunikace na území hlavního

města jsou rozděleny do několika

tříd podle jejich významu a hustoty provozu. Osvětlení jednotlivých tříd pak vychází z platných

norem, jejichž zněním se musí

THMP řídit.

Praha šetří na energiích i zkrácením doby nasvícení pražských památek

Město je navíc vyvíjející se

organismus, a je tedy možné, že

využití některých prostranství se

v průběhu času mohlo změnit,

aniž se to stačilo odrazit v úpravě

osvětlení. Častější jsou však

případy, kdy k přemíře světla

přispívá osvětlení developerských projektů, administrativních budov, reklamních poutačů,

benzinových pump nebo třeba

parkovacích domů. Jejich svícení

nemůže THMP jakkoli ovlivnit,

protože se nejedná o osvětlení

v majetku města.

n Upravuje se nějak veřejné

osvětlení, aby Praha ušetřila?

Výrazně ušetřit se metropole snaží

i výměnou výbojkových svítidel za LED

Chce-li Praha šetřit, řešením je

pouze urychlit výměnu výbojkových svítidel za nová typu LED.

Kromě toho, že jsou úspornější,

je u nich možné měnit intenzitu svícení podle nastaveného

harmonogramu. V noci, kdy

město spí, tak může být intenzita

přiměřeně nižší. Naopak nad ránem, kdy lidé začínají chodit do

práce nebo venčit psy, je možné

ji postupně zvýšit. Pokud je přechod na nižší světelnou intenzitu

plynulý, lidé často ani regulaci

osvětlení v ulici nezaznamenají.

Cesta zavádění tzv. dynamického osvětlení, které umožňuje

snižování intenzity osvětlení

na schválené hladiny, např.

v nefrekventovaných hodinách,

a to na takzvané adaptivní třídy

osvětlení, je tou správnou cestou.

Dochází tady ke snižování intenzity osvětlení zcela v souladu

s platnou legislativou a současně dojde k žádaným úsporám

elektrické energie a světelného

smogu. V současné době tento

druh provozu umožní prvních

8000 LED svítidel z celkového

počtu bezmála 136 000 světelných míst v Praze.

n Proč se někdy stane, že když

jdeme během dne po ulici, vidíme svítit lampy? Není to zvlášť

v tuto dobu zbytečné?

Ke svícení lamp během dne dochází v případě, kdy se na veřejném osvětlení provádí servisní

práce, které je třeba konat za

denního světla z důvodu měření,

ale zejména z důvodu bezpečnosti práce. Jedná se například

o výměny vadných světelných

zdrojů, hledání kabelových

poruch nebo provádění složitější

servisní údržby. V tomto případě

je potřeba mít zapnutá světelná

místa, která jsou napojena na

jedno nebo i více zapínacích

míst, takže může být zapnuto

i několik ulic najednou. Servisní

zásah trvá nějakou dobu, takže

se zdá, že se ve dne dlouho svítí

zbytečně. n

29