Pětka

červen /2018

školství

Škola nezapomíná ani na podporu kreativních dovedností dětí

ZŠ a MŠ Kořenského

Moderní výuka v historické budově

V září tomu bude 125 let,

co byla uvedena do provozu

školní budova v dnešní

Kořenského ulici. Ta se tenkrát

ještě po našem přírodovědci

a pedagogovi Josefu Kořenském

nejmenovala, v té době totiž

mezi svými cestami po světě na

Smíchově působil jako učitel.

Š

kolní budova sloužila za válek

také jako lazaret, ale svůj původní

účel v podstatě plní nepřetržitě

až dodnes. V některých obdobích se

počet žáků v budově dostal až k šesti

stovkám, deset let po začátku milénia

to bylo ovšem jen něco přes stovku.

Jaká je škola dnes?

Základní škola Kořenského prošla za

posledních šest let bouřlivým rozvojem

a růstem. Nyní navštěvuje pracoviště

kolem 280 žáků a toto množství se jeví

jako hraniční pro reálnou únosnost prostředí. Žáci potřebují mít osobní prostor,

důležité je pro ně soukromí aspoň v podobě šatní skříňky. Stejně tak je důležité

zajistit pracovní prostor a podmínky pro

pedagogy. Vyhlížíme i možnost půdní

vestavby a úpravy současných sklepních

prostor k zajištění vyššího komfortu pro

vzdělávání. Rekonstrukce půdy by přinesla polytechnicko-výtvarnou učebnu,

školní kuchyňky, prostory k relaxaci,

jazykovou učebnu a nový prostor pro

počítačovou učebnu, v suterénu pak

klubovnu a zázemí pro školský poradenský tým.

Inkluze není nekonečná

Pedagogický sbor se rozrůstá nejen

co do kvantity, ale také do kvality.

18

Během školního

roku nechyběl ani

turnaj v mezinárodní

dámě

Pedagogický

sbor se

rozrůstá

nejen co

do kvantity,

ale také do

kvality.

Vymezili jsme společně účel našeho

působení a formulovali ho do společné dlouhodobé vize školního společenství: Hledáme v každém to nejlepší

– a snažíme se každého rozvíjet tak,

aby on sám mohl pochopit sebe i druhé. Stavíme na pilířích komunikační

a osobnostně-sociální výchovy spolu

s využitím technologií, s podporou environmentální výchovy. Velkou hodnotou je pro nás zodpovědnost žáků

za vlastní vzdělávání – tato hodnota se

rodí ze svobody a partnerství, z učení

v bezpečném a příjemném prostředí,

kde se dá spolehnout na spravedlivý

přístup. Své hodnoty s větším či menším úspěchem sdílíme s rodiči žáků

a dáváme jim příležitosti k setkávání

se na mnoha školních akcích.

Nejsme exkluzivní škola, jsme

škola inkluzivní, a takovou jsme byli

i dávno před rokem 2016. Snažíme se

postarat o všechny zájemce, přednost

dáváme dle zákona těm z naší spádové

oblasti, těší nás stále vzrůstající zájem

nespádových žáků – ne vždy však

z kapacitních důvodů dokážeme vyhovět. Uvědomujeme si ale, že inkluze

není nekonečná a že myšlenka extrémní inkluze je bláhová. Některým

dětem zkrátka v našich podmínkách

dát tu nejlepší péči neumíme, a proto

pomáháme rodičům najít to nejlepší

pro jejich dítě někde jinde.

Naším pedagogickým přesvědčením je to, že každý žák může být

v něčem dobrý – a my mu můžeme

pomoci takovou oblast najít. Prožitek

poznávání je pro nás důležitější než

výkon, rozvoj osobnosti člověka je pro

nás více než hodnotící tabulka.

Nezbytnou a zásadní roli ve

výchovně-vzdělávacím procesu hraje

preventivní práce. Po boku výchovné

poradkyně a metodičky prevence

působí školní psycholožka, nemluvě

o úzké spolupráci s organizacemi

působícími v preventivní oblasti

s podporou dotačních programů či

bez ní.

Prestižní zaměstnavatel

A co říká ředitelka školy, když se

ohlíží za svou prací? Mám-li zhodnotit

svou práci, přiznávám s pokorou, že

jako jednotlivec mnohokrát hledám

a zjišťuji, že chybuji. Co se však týče

celkového díla, mé svědomí v tom, že

pracuji naplno a dělám vše co nejlépe,

je pokojné. Vedu své zaměstnance

k tomu, aby výsledkem naší práce byli

slušní, pozitivní, sebevědomí a zároveň zodpovědní mladí lidé. Velmi

ráda bych se přiblížila stavu, kdy ZŠ

a MŠ Kořenského bude nejen vyhledávanou školou, ale také oblíbeným

a prestižním zaměstnavatelem. n

Libuše Daňhelková, ředitelka školy