Pětka
červen /2018
školství
Škola nezapomíná ani na podporu kreativních dovedností dětí
ZŠ a MŠ Kořenského
Moderní výuka v historické budově
V září tomu bude 125 let,
co byla uvedena do provozu
školní budova v dnešní
Kořenského ulici. Ta se tenkrát
ještě po našem přírodovědci
a pedagogovi Josefu Kořenském
nejmenovala, v té době totiž
mezi svými cestami po světě na
Smíchově působil jako učitel.
Š
kolní budova sloužila za válek
také jako lazaret, ale svůj původní
účel v podstatě plní nepřetržitě
až dodnes. V některých obdobích se
počet žáků v budově dostal až k šesti
stovkám, deset let po začátku milénia
to bylo ovšem jen něco přes stovku.
Jaká je škola dnes?
Základní škola Kořenského prošla za
posledních šest let bouřlivým rozvojem
a růstem. Nyní navštěvuje pracoviště
kolem 280 žáků a toto množství se jeví
jako hraniční pro reálnou únosnost prostředí. Žáci potřebují mít osobní prostor,
důležité je pro ně soukromí aspoň v podobě šatní skříňky. Stejně tak je důležité
zajistit pracovní prostor a podmínky pro
pedagogy. Vyhlížíme i možnost půdní
vestavby a úpravy současných sklepních
prostor k zajištění vyššího komfortu pro
vzdělávání. Rekonstrukce půdy by přinesla polytechnicko-výtvarnou učebnu,
školní kuchyňky, prostory k relaxaci,
jazykovou učebnu a nový prostor pro
počítačovou učebnu, v suterénu pak
klubovnu a zázemí pro školský poradenský tým.
Inkluze není nekonečná
Pedagogický sbor se rozrůstá nejen
co do kvantity, ale také do kvality.
18
Během školního
roku nechyběl ani
turnaj v mezinárodní
dámě
Pedagogický
sbor se
rozrůstá
nejen co
do kvantity,
ale také do
kvality.
Vymezili jsme společně účel našeho
působení a formulovali ho do společné dlouhodobé vize školního společenství: Hledáme v každém to nejlepší
– a snažíme se každého rozvíjet tak,
aby on sám mohl pochopit sebe i druhé. Stavíme na pilířích komunikační
a osobnostně-sociální výchovy spolu
s využitím technologií, s podporou environmentální výchovy. Velkou hodnotou je pro nás zodpovědnost žáků
za vlastní vzdělávání – tato hodnota se
rodí ze svobody a partnerství, z učení
v bezpečném a příjemném prostředí,
kde se dá spolehnout na spravedlivý
přístup. Své hodnoty s větším či menším úspěchem sdílíme s rodiči žáků
a dáváme jim příležitosti k setkávání
se na mnoha školních akcích.
Nejsme exkluzivní škola, jsme
škola inkluzivní, a takovou jsme byli
i dávno před rokem 2016. Snažíme se
postarat o všechny zájemce, přednost
dáváme dle zákona těm z naší spádové
oblasti, těší nás stále vzrůstající zájem
nespádových žáků – ne vždy však
z kapacitních důvodů dokážeme vyhovět. Uvědomujeme si ale, že inkluze
není nekonečná a že myšlenka extrémní inkluze je bláhová. Některým
dětem zkrátka v našich podmínkách
dát tu nejlepší péči neumíme, a proto
pomáháme rodičům najít to nejlepší
pro jejich dítě někde jinde.
Naším pedagogickým přesvědčením je to, že každý žák může být
v něčem dobrý – a my mu můžeme
pomoci takovou oblast najít. Prožitek
poznávání je pro nás důležitější než
výkon, rozvoj osobnosti člověka je pro
nás více než hodnotící tabulka.
Nezbytnou a zásadní roli ve
výchovně-vzdělávacím procesu hraje
preventivní práce. Po boku výchovné
poradkyně a metodičky prevence
působí školní psycholožka, nemluvě
o úzké spolupráci s organizacemi
působícími v preventivní oblasti
s podporou dotačních programů či
bez ní.
Prestižní zaměstnavatel
A co říká ředitelka školy, když se
ohlíží za svou prací? Mám-li zhodnotit
svou práci, přiznávám s pokorou, že
jako jednotlivec mnohokrát hledám
a zjišťuji, že chybuji. Co se však týče
celkového díla, mé svědomí v tom, že
pracuji naplno a dělám vše co nejlépe,
je pokojné. Vedu své zaměstnance
k tomu, aby výsledkem naší práce byli
slušní, pozitivní, sebevědomí a zároveň zodpovědní mladí lidé. Velmi
ráda bych se přiblížila stavu, kdy ZŠ
a MŠ Kořenského bude nejen vyhledávanou školou, ale také oblíbeným
a prestižním zaměstnavatelem. n
Libuše Daňhelková, ředitelka školy