Pětka

červen /2018

rozhovor

Ředitel Švandova divadla Daniel Hrbek:

Nemám problém diváka

pozvat na jakoukoli inscenaci

Švandovo divadlo na Smíchově působí

od roku 1881. Během let stačilo několikrát

změnit název, přestože na fasádě se stále

skvělo původní pojmenování. Na konci

90. let minulého století zavřel tehdejší

Labyrint brány. Od poslední rekonstrukce

uteklo více než 15 let, proto herce v létě

opět vystřídají řemeslníci.

P

ráce vyjdou na 43 milionů

korun. „Opravu financujeme

z vlastního investičního fondu,“

říká ředitel úspěšné scény Daniel

Hrbek.

n Letošní sezona ve Švandově divadle

končí kvůli rekonstrukci 19. června.

Čeho se budou opravy týkat?

Hlavní část rekonstrukce se týká

technologie a jeviště, to znamená, že

budeme mít například novou podlahu

jeviště a dekorační výtah. Rozhodli

jsme se opravit fasádu, bude vypadat

stejně, ale prokoukne. Bude se čistit

a repasovat markýza. Asi nejzřetelnější změnou bude výměna klasických

vývěsek před divadlem za obrazovky,

chystáme videostěnu, kterou chceme

využívat i pro nějakou interakci a hru

s ulicí. Nebude to jen reklamní poutač.

Videostěna se objeví i ve foyeru, což

umožní cílenější propagaci a další

plochy pro partnery divadla. Jednám

se dvěma velkými partnery, kteří mají

zájem spojit se s naší značkou, za což

jsem hrozně rád.

ani o premiéry v říjnu a listopadu.

Renovaci jsme se snažili navrhnout

a realizovat tak, abychom neztratili

mnoho hracích termínů, diváky ani

tržby. Když to klapne, budu to považovat za husarský kousek.

n Čím se Švandovo divadlo odlišuje

od jiných pražských scén?

Pro naše divadlo vznikají původní

české hry, na tom si zakládáme. Třeba

loni pro nás dramatici napsali tři hry

a všechny – Pohřeb až zítra, Srdce

patří za mříže a Lámání chleba – se

objevily v první desítce podle Cen kritiky. Pět let máme vysokou a stabilní

návštěvnost. Jsme jediné divadlo na

tomto břehu Vltavy. Podle našeho výzkumu 35 procent publika pochází ze

Smíchova, Prahy 5 a 13, částečně Prahy-západ. Je proto důležité budovat si

lokální patriotské publikum a starat se

o něj. Snažíme se budovat publikum

nejen pasivní, ve smyslu, že se chodí

dívat, ale budujeme i komunitu aktivní, která navštěvuje workshopy, nebo

tu dokonce hraje. Přijímací zkoušky

Rekonstrukce

Švandova divadla

se bude týkat

i fasády

n Kolik času práce zaberou a kdy se

diváci znovu můžou těšit na představení ve velkém sále?

Maximálně 18 týdnů. V době rekonstrukce odjíždíme do Washingtonu

a New Yorku na třítýdenní turné se

třemi inscenacemi. Pokud vše půjde,

jak předpokládám, 1. listopadu

bychom měli otevírat divadlo. Ve

studiové scéně bychom ale měli hrát

od září. Diváci dokonce nepřijdou

16

pro veřejnost do amatérského studia

Švandova divadla bývají na začátku

září. Taky poskytujeme rezidence

nezávislým souborům, které nemají

vlastní divadlo. Nejvýraznější z nich je

momentálně asi Radim Vizváry, který

zastupuje pantomimu.

n Která představení by si divák rozhodně neměl nechat ujít?

Žádné. Divadlo je v takové kondici,

že nemám problém pozvat lidi na

jakoukoli inscenaci.

n Na nedostatek návštěvníků si

nestěžujete...

Renovaci chceme koncipovat tak, abychom neztratili mnoho hracích termínů,

diváky ani tržby. Když to klapne, budu to

považovat za husarský kousek.

V prvním čtvrtletí jsme měli 94procentní návštěvnost. Což ukazuje, že

lidé se dokážou přece jen zvednout od

televizí, počítačů. Poptávka po živém

umění je veliká. Praha je výjimečné

kulturní město. Navíc hlavní město

dává hodně peněz na kulturu a je to

vidět.