Pětka

www.ipetka.cz 

ŠKOLSTVÍ

MATEŘSKÁ ŠKOLA U SANTOŠKY

Rozvoj samostatných a sebevědomých

dětí cestou přirozené výchovy

Mateřská škola U Santošky

178 se nachází uprostřed

parku Santoška v zámečku

(původně viniční usedlosti)

z 19. století. Kolem budovy je

nově zrekonstruované dopravní

hřiště. Školní zahrada zabírá

část přírodního parku. Ten

poskytuje dostatek příležitostí

k volnému pohybu i cílenému

osvojování poznatků o přírodě,

umění i městě (vzácné stromy,

sochy, pohledy na Prahu).

P

oloha mateřinky v atypické

stavbě má své klady (krásná

architektura, členité místnosti,

útulnost interiérů). To probouzí v dětech estetické cítění. Budova je nově

zajištěna zabezpečovacím, tísňovým

a dohledovým systémem.

Současnou mateřskou školu tvoří

čtyři třídy. Třída dětí předškolního

věku je umístěna v budově základní

školy, kde mají děti možnost seznámit

se s prostředím ZŠ. Přestup z mateřské

školy na základní mají tak mnohem

snažší. Děti jsou zařazeny do tříd

většinou podle věku.

Ekologický program

Školní vzdělávací program vychází

z motta: „Vše, co potřebuji v životě, jsem se naučil v mateřské škole.

V dětském hloučku na zámečku.“

Jeho součást tvoří speciální program

„Jak objevujeme přírodu“. Je proto

zaměřen na ekologickou oblast, na

poznávání přírody a ochranu životního prostředí. Školka má osvědčení

s platnou registrací členství v celostátní síti mateřských škol se zájmem

o environmentální výchovu Mrkvička

(sdružení středisek ekologické výchovy Pavučina), shromažďuje materiál

k danému tématu, spolupracuje s rodiči formou informací a zadáváním

společných úkolů. Integrované bloky

umožňují námětovou variabilitu, jsou

odvozeny z přirozeného cyklu ročních

období, přírodních i společenských

situací s nimi spojených, z prostředí

školy, jejího zaměření. Respektují

požadavky na rozvoj osobnosti dítěte.

Nabízí dětem širokou škálu doplňkových výukových programů jako canisterapie, zdravý životní styl, zdravé

zoubky či dodržování zvyků a tradic.

I když doba covidu byla pro všechny

Mateřská škola

sídlí v zámečku

uprostřed

stejnojmenného

parku

náročná a nemohli jsme se v této době

s rodiči moc setkávat, snažili jsme se

přiblížit rodičům práci v mateřské

škole videozáznamy z vánočních

představení či pro maminky k jejich

svátku. Těšily nás pozitivní ohlasy od

rodičů k distanční výuce předškoláků,

která byla uzpůsobena i pro mladší

děti v jejich přirozeném prostředí.

Nechat nadchnout a žasnout

Filozofií školy je rozvíjet samostatné

a zdravě sebevědomé děti cestou

přirozené výchovy, položit základy

celoživotního vzdělávání podle možností, zájmů a potřeb dítěte. Snažíme

se zprostředkovat okolí dětem nejen

skrze vybavení MŠ, ale hlavně pozitivním a přátelským přístupem. K tomu

je důležitá osobnost učitelky, všeobecný přehled a vzdělanost. Jakýkoli

nátlak ze strany učitelů či rodičů na

tempo a kvantitu může způsobit u dětí

problémy neurotického charakteru,

nezájem či pasivitu. Snažíme se proto

nechat dítě dovyvinout, nenásilně

formovat jeho osobnost a nezahlcovat

jej přebytečnými vjemy a podněty.

Děti mají pestrý týden naplněný

informacemi, hrou, pohybem a tancem, výtvarnou tvorbou, pracovními

činnostmi, zpěvem, kde mohou

objevovat své vlohy či talent k dalšímu

osobnostnímu rozvoji. To je základ

předškolní výchovy.

Motto: „Není třeba tlačit řeku, poteče sama…“ Snažíme se děti nadchnout,

nechat žasnout a objevovat svět samostatně. Jsme přesvědčeny, že toto je

motivace pro další touhu po vědění. n

Martina Říhová, ředitelka školy

CHARITA S UKRAJINOU

U Santošky vznikla solidární aktivita

s uprchlíky z Ukrajiny. Zaměstnankyně

školy Oxana požádala o konkrétní pomoc.

Na cestě k ní byla právě její blízká rodina

s dětmi, navíc se chystala pomoci i dalším

rodinám přijíždějícím do Prahy. Proto jsme

zorganizovali sbírku pro tyto děti a jejich

maminky. Hned druhý den ráno začali

rodiče a děti nosit spoustu užitečných

a krásných věcí, včetně povlečení,

hygienických potřeb, obuvi a hraček.

11