Pětka
www.ipetka.cz
ŠKOLSTVÍ
MATEŘSKÁ ŠKOLA U SANTOŠKY
Rozvoj samostatných a sebevědomých
dětí cestou přirozené výchovy
Mateřská škola U Santošky
178 se nachází uprostřed
parku Santoška v zámečku
(původně viniční usedlosti)
z 19. století. Kolem budovy je
nově zrekonstruované dopravní
hřiště. Školní zahrada zabírá
část přírodního parku. Ten
poskytuje dostatek příležitostí
k volnému pohybu i cílenému
osvojování poznatků o přírodě,
umění i městě (vzácné stromy,
sochy, pohledy na Prahu).
P
oloha mateřinky v atypické
stavbě má své klady (krásná
architektura, členité místnosti,
útulnost interiérů). To probouzí v dětech estetické cítění. Budova je nově
zajištěna zabezpečovacím, tísňovým
a dohledovým systémem.
Současnou mateřskou školu tvoří
čtyři třídy. Třída dětí předškolního
věku je umístěna v budově základní
školy, kde mají děti možnost seznámit
se s prostředím ZŠ. Přestup z mateřské
školy na základní mají tak mnohem
snažší. Děti jsou zařazeny do tříd
většinou podle věku.
Ekologický program
Školní vzdělávací program vychází
z motta: „Vše, co potřebuji v životě, jsem se naučil v mateřské škole.
V dětském hloučku na zámečku.“
Jeho součást tvoří speciální program
„Jak objevujeme přírodu“. Je proto
zaměřen na ekologickou oblast, na
poznávání přírody a ochranu životního prostředí. Školka má osvědčení
s platnou registrací členství v celostátní síti mateřských škol se zájmem
o environmentální výchovu Mrkvička
(sdružení středisek ekologické výchovy Pavučina), shromažďuje materiál
k danému tématu, spolupracuje s rodiči formou informací a zadáváním
společných úkolů. Integrované bloky
umožňují námětovou variabilitu, jsou
odvozeny z přirozeného cyklu ročních
období, přírodních i společenských
situací s nimi spojených, z prostředí
školy, jejího zaměření. Respektují
požadavky na rozvoj osobnosti dítěte.
Nabízí dětem širokou škálu doplňkových výukových programů jako canisterapie, zdravý životní styl, zdravé
zoubky či dodržování zvyků a tradic.
I když doba covidu byla pro všechny
Mateřská škola
sídlí v zámečku
uprostřed
stejnojmenného
parku
náročná a nemohli jsme se v této době
s rodiči moc setkávat, snažili jsme se
přiblížit rodičům práci v mateřské
škole videozáznamy z vánočních
představení či pro maminky k jejich
svátku. Těšily nás pozitivní ohlasy od
rodičů k distanční výuce předškoláků,
která byla uzpůsobena i pro mladší
děti v jejich přirozeném prostředí.
Nechat nadchnout a žasnout
Filozofií školy je rozvíjet samostatné
a zdravě sebevědomé děti cestou
přirozené výchovy, položit základy
celoživotního vzdělávání podle možností, zájmů a potřeb dítěte. Snažíme
se zprostředkovat okolí dětem nejen
skrze vybavení MŠ, ale hlavně pozitivním a přátelským přístupem. K tomu
je důležitá osobnost učitelky, všeobecný přehled a vzdělanost. Jakýkoli
nátlak ze strany učitelů či rodičů na
tempo a kvantitu může způsobit u dětí
problémy neurotického charakteru,
nezájem či pasivitu. Snažíme se proto
nechat dítě dovyvinout, nenásilně
formovat jeho osobnost a nezahlcovat
jej přebytečnými vjemy a podněty.
Děti mají pestrý týden naplněný
informacemi, hrou, pohybem a tancem, výtvarnou tvorbou, pracovními
činnostmi, zpěvem, kde mohou
objevovat své vlohy či talent k dalšímu
osobnostnímu rozvoji. To je základ
předškolní výchovy.
Motto: „Není třeba tlačit řeku, poteče sama…“ Snažíme se děti nadchnout,
nechat žasnout a objevovat svět samostatně. Jsme přesvědčeny, že toto je
motivace pro další touhu po vědění. n
Martina Říhová, ředitelka školy
CHARITA S UKRAJINOU
U Santošky vznikla solidární aktivita
s uprchlíky z Ukrajiny. Zaměstnankyně
školy Oxana požádala o konkrétní pomoc.
Na cestě k ní byla právě její blízká rodina
s dětmi, navíc se chystala pomoci i dalším
rodinám přijíždějícím do Prahy. Proto jsme
zorganizovali sbírku pro tyto děti a jejich
maminky. Hned druhý den ráno začali
rodiče a děti nosit spoustu užitečných
a krásných věcí, včetně povlečení,
hygienických potřeb, obuvi a hraček.
11