Pětka

www.ipetka.cz 

ŽELEZNIČNÍ MOST

Slavná stavba v kritickém ohrožení

Železniční most mezi Smíchovem

a Výtoní neodmyslitelně patří

k Praze. Každý, kdo přes něj cestuje,

ať už pěšky, nebo vlakem, neopomene

využít jedinečného výhledu na

ikonické pražské panorama.

T

eď mu podle posledních informací

hrozí zbourání. „Vzhledem k aktuálnímu stavebnímu stavu mostu,

který je potřeba řešit velmi urgentně,

vysoké intenzitě provozu současné a ještě

vyšší plánované, možnostem provedení

opravy a rizikům při realizaci opravy a při

budoucím provozu a dalším hlediskům se

jeví jako nejschůdnější varianta realizace

nového mostu,“ cituje závěr Kloknerova

ústavu ČVUT Správa železniční dopravní

cesty (SŽDC).

Most prohlížel také švýcarský odborník

profesor Eugen Brühwiler, který posoudil,

že most by se mohl opravit jen v případě,

že nebude rozebírána konstrukce a vyjde to

levněji než novostavba. Mostní konstrukce,

která je kulturní památkou, byla dlouhodobě

zanedbávána.

Brühwiler ve své zprávě navrhl řešení,

které by spočívalo v úpravě mostovky na

pevnou jízdní dráhu, a nastínil způsob

opravy nosné ocelové konstrukce. Kloknerův ústav tuto možnost podle SŽDC

prověřil a konstatoval, že navržené řešení

představuje technická, ekonomická i legislativní rizika. Řešení prý navíc není vyzkou-

Hlavní město nedávno na mostě opravilo obě lávky pro pěší

šeno a ověřeno na žádném podobném

mostu a některé přístupy nejsou v souladu

s českou legislativou.

SŽDC předala veškeré dokumenty ministerstvu kultury, protože celou kauzu je třeba

posoudit i z hlediska památkové péče. Správa

povede jednání také s hlavním městem, které

je vlastníkem mostních pěších lávek. Ty jsou

v současnosti po čerstvé opravě.

V minulosti se objevilo několik variant

řešení. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na

zbourání a stavba nového mostu pro vlaky

i auta, výstavba repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci.

Železniční most na Výtoni byl ve své

původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872.

Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen

mostem, který se klene přes Vltavu dosud.

Současný most je tvořen třemi příhradovými

nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je

8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce

je podle památkářů významnou technickou

kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace. n red

Projekt Motolského potoka

má od hlavního města zelenou

Radnice Prahy 5 chce v budoucnu zklidnit vytížené ulice Plzeňská

a Vrchlického, vytvořit veřejná prostranství a náměstí v Košířích

a odkrýt koryto Motolského potoka. Pro tuto vizi je důležité, že ji

v polovině ledna schválili i radní hlavního města. Studii pro pátý

obvod zpracovalo architektonické studio A69, a to ve spolupráci

s místními obyvateli.

Schválení studie a spolupráce městské části s magistrátem jsou

podle radního pro oblast územního rozvoje Zdeňka Doležala (ODS)

pro realizaci jednotlivých projektů klíčové, a to z hlediska příprav

realizace, spolufinancování i při jednáních s městskými firmami.

„Mezi záměry, které lze realizovat v příštích letech bez ohledu

na dokončení Radlické radiály a na které se nyní radnice zaměří,

patří přestavba a nové využití bývalé košířské vozovny, kde může

vzniknout lokální centrum pro místní obyvatele, částečné odkrytí

Motolského potoka před Buďánkami a revitalizace motolských rybníků,“ informovala starostka Prahy 5 Renáta Zajíčková (ODS). n red

11