Pětka
www.ipetka.cz
ŽELEZNIČNÍ MOST
Slavná stavba v kritickém ohrožení
Železniční most mezi Smíchovem
a Výtoní neodmyslitelně patří
k Praze. Každý, kdo přes něj cestuje,
ať už pěšky, nebo vlakem, neopomene
využít jedinečného výhledu na
ikonické pražské panorama.
T
eď mu podle posledních informací
hrozí zbourání. „Vzhledem k aktuálnímu stavebnímu stavu mostu,
který je potřeba řešit velmi urgentně,
vysoké intenzitě provozu současné a ještě
vyšší plánované, možnostem provedení
opravy a rizikům při realizaci opravy a při
budoucím provozu a dalším hlediskům se
jeví jako nejschůdnější varianta realizace
nového mostu,“ cituje závěr Kloknerova
ústavu ČVUT Správa železniční dopravní
cesty (SŽDC).
Most prohlížel také švýcarský odborník
profesor Eugen Brühwiler, který posoudil,
že most by se mohl opravit jen v případě,
že nebude rozebírána konstrukce a vyjde to
levněji než novostavba. Mostní konstrukce,
která je kulturní památkou, byla dlouhodobě
zanedbávána.
Brühwiler ve své zprávě navrhl řešení,
které by spočívalo v úpravě mostovky na
pevnou jízdní dráhu, a nastínil způsob
opravy nosné ocelové konstrukce. Kloknerův ústav tuto možnost podle SŽDC
prověřil a konstatoval, že navržené řešení
představuje technická, ekonomická i legislativní rizika. Řešení prý navíc není vyzkou-
Hlavní město nedávno na mostě opravilo obě lávky pro pěší
šeno a ověřeno na žádném podobném
mostu a některé přístupy nejsou v souladu
s českou legislativou.
SŽDC předala veškeré dokumenty ministerstvu kultury, protože celou kauzu je třeba
posoudit i z hlediska památkové péče. Správa
povede jednání také s hlavním městem, které
je vlastníkem mostních pěších lávek. Ty jsou
v současnosti po čerstvé opravě.
V minulosti se objevilo několik variant
řešení. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na
zbourání a stavba nového mostu pro vlaky
i auta, výstavba repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci.
Železniční most na Výtoni byl ve své
původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872.
Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen
mostem, který se klene přes Vltavu dosud.
Současný most je tvořen třemi příhradovými
nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je
8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce
je podle památkářů významnou technickou
kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace. n red
Projekt Motolského potoka
má od hlavního města zelenou
Radnice Prahy 5 chce v budoucnu zklidnit vytížené ulice Plzeňská
a Vrchlického, vytvořit veřejná prostranství a náměstí v Košířích
a odkrýt koryto Motolského potoka. Pro tuto vizi je důležité, že ji
v polovině ledna schválili i radní hlavního města. Studii pro pátý
obvod zpracovalo architektonické studio A69, a to ve spolupráci
s místními obyvateli.
Schválení studie a spolupráce městské části s magistrátem jsou
podle radního pro oblast územního rozvoje Zdeňka Doležala (ODS)
pro realizaci jednotlivých projektů klíčové, a to z hlediska příprav
realizace, spolufinancování i při jednáních s městskými firmami.
„Mezi záměry, které lze realizovat v příštích letech bez ohledu
na dokončení Radlické radiály a na které se nyní radnice zaměří,
patří přestavba a nové využití bývalé košířské vozovny, kde může
vzniknout lokální centrum pro místní obyvatele, částečné odkrytí
Motolského potoka před Buďánkami a revitalizace motolských rybníků,“ informovala starostka Prahy 5 Renáta Zajíčková (ODS). n red
11