Pětka
www.ipetka.cz
ZŠ A MŠ U SANTOŠKY
Jak učinit cestu do školy bezpečnější...
Foto: verpa
vždy nebylo a navrhované úpravy
se realizovaly až v době, kdy děti
již chodí na střední školu,“ řekl
radní pro dopravu Prahy 5 Tomáš
Homola (DJK).
Nebezpečným místem je i křižovatka ulic U Santošky, Na Březince a Bieblova
Bezpečnost dětí patří
mezi základní atributy
jejich pobytu ve školách.
Neméně důležitá je ale
i cesta do těchto zařízení,
což si uvědomuje také
radnice Prahy 5.
A
právě proto vznikl ve
spolupráci se Základní a Mateřskou školou
U Santošky a rodiči dětí program
„Bezpečné cesty do školy“. Jeho
cílem je zvýšit bezpečnost dětí při
každodenních cestách do školy
a podporovat je v tom, aby se dopravovaly zdravě a ekologicky –
pěšky, na kole, na koloběžce nebo
veřejnou dopravou. Program se
realizoval pod záštitou organizace Pražské matky a za podpory
hlavního města Prahy.
Monitoring rizikových míst
Projekt „Bezpečné cesty do
školy“ nejprve probíhal v režii dětí, rodičů a pedagogů.
19. června 2017 se uskutečnil
dopravní průzkum ve vybraných
problémových lokalitách v okolí
školy. Průzkumu se zúčastnilo
zhruba 21 dětí ze ZŠ U Santošky.
Průzkum byl zaměřen zejména
na sledování intenzity dopravy
a chodců na přechodech a chování jednotlivých účastníků dopravy v okolí přechodů. Výsledky
průzkumu prokázaly tvrzení
rodičů a žáků z dotazníkového
šetření. Na základě průzkumu
byla navržena opatření pro
zlepšení dopravní situace v okolí
školy. „Děti společně s pedagogy
vytvořily přehlednou mapku
se seznamem kritických míst.
Na základě výsledků následně
proběhl monitoring těchto míst,
na kterém se podíleli i žáci
9. tříd. Výsledky monitoringu
byly jedním z hlavních podkladů
pro zpracování dopravní studie,“
informoval zástupce starosty
Prahy 5 Vít Šolle (KDU-ČSL).
Dotazníkový průzkum ukázal, že se 29 procent dětí necítí
při své cestě do školy bezpečně.
Důvodem byly zejména nebezpečné přechody pro chodce,
silný provoz, ale i přítomnost
podezřelých osob v okolních
parcích. V blízkosti školy v ulici
Na Skalce je umístěno Kontaktní
centrum Sananim, které soustřeďuje drogově závislé osoby.
Podobně odpovídali i rodiče.
odporující normě, dodržování
rozhledových poměrů, celková
nepřehlednost či neuspořádanost.
„Považuji za důležité, aby se konkrétní opatření projevily v čase
tak, aby děti, které se na projektu
aktivně podílí, měly možnost poznat výsledek. V minulosti to tak
Návrh řešení
Pracovní skupina, kterou tvořily
Pražské matky, Institut plánování
a rozvoje hl. m. Prahy, ROPID
a Policie České republiky, preferuje pro všechna kritická místa
dělicí ostrůvky z důvodu zajištění
bezpečnosti dětí při přecházení
vozovek při velkém provozu, vyhrazený jízdní pruh bez jízdních
kol a redukci počtu stání typu
K+R na 1+1.
Organizace Pražské matky
spolu s ministerstvem životního
prostředí propaguje bezpečnou
pěší chůzi dětí do školy a ze
školy. „Děti oceňují aktivitu
chůze a zjišťují, že při ní zažijí
více legrace než při pasivním
odvozu rodiči autem,“ dodala
Blanka Klimešová z Pražských
matek. n red
Pětice kritických míst
Z průzkumu vyplynulo pět nejvíce kritických míst. Jde o:
n světelně řízený přechod nad
školou a jeho okolí;
n křižovatku ulic U Santošky, Na
Březince a Bieblova;
n křižovatku ulic U Santošky, Na
Zatlance a Ostrovského;
n křižovatku ulic U Santošky
a U Nikolajky;
n oblast Malvazinky.
Mezi hlavní problémy patří krátké signály „zelené“ pro
chodce, chaotické parkování
u školy, velmi dlouhé přechody
15