Pětka

www.ipetka.cz 

ZŠ A MŠ U SANTOŠKY

Jak učinit cestu do školy bezpečnější...

Foto: verpa

vždy nebylo a navrhované úpravy

se realizovaly až v době, kdy děti

již chodí na střední školu,“ řekl

radní pro dopravu Prahy 5 Tomáš

Homola (DJK).

Nebezpečným místem je i křižovatka ulic U Santošky, Na Březince a Bieblova

Bezpečnost dětí patří

mezi základní atributy

jejich pobytu ve školách.

Neméně důležitá je ale

i cesta do těchto zařízení,

což si uvědomuje také

radnice Prahy 5.

A

právě proto vznikl ve

spolupráci se Základní a Mateřskou školou

U Santošky a rodiči dětí program

„Bezpečné cesty do školy“. Jeho

cílem je zvýšit bezpečnost dětí při

každodenních cestách do školy

a podporovat je v tom, aby se dopravovaly zdravě a ekologicky –

pěšky, na kole, na koloběžce nebo

veřejnou dopravou. Program se

realizoval pod záštitou organizace Pražské matky a za podpory

hlavního města Prahy.

Monitoring rizikových míst

Projekt „Bezpečné cesty do

školy“ nejprve probíhal v režii dětí, rodičů a pedagogů.

19. června 2017 se uskutečnil

dopravní průzkum ve vybraných

problémových lokalitách v okolí

školy. Průzkumu se zúčastnilo

zhruba 21 dětí ze ZŠ U Santošky.

Průzkum byl zaměřen zejména

na sledování intenzity dopravy

a chodců na přechodech a chování jednotlivých účastníků dopravy v okolí přechodů. Výsledky

průzkumu prokázaly tvrzení

rodičů a žáků z dotazníkového

šetření. Na základě průzkumu

byla navržena opatření pro

zlepšení dopravní situace v okolí

školy. „Děti společně s pedagogy

vytvořily přehlednou mapku

se seznamem kritických míst.

Na základě výsledků následně

proběhl monitoring těchto míst,

na kterém se podíleli i žáci

9. tříd. Výsledky monitoringu

byly jedním z hlavních podkladů

pro zpracování dopravní studie,“

informoval zástupce starosty

Prahy 5 Vít Šolle (KDU-ČSL).

Dotazníkový průzkum ukázal, že se 29 procent dětí necítí

při své cestě do školy bezpečně.

Důvodem byly zejména nebezpečné přechody pro chodce,

silný provoz, ale i přítomnost

podezřelých osob v okolních

parcích. V blízkosti školy v ulici

Na Skalce je umístěno Kontaktní

centrum Sananim, které soustřeďuje drogově závislé osoby.

Podobně odpovídali i rodiče.

odporující normě, dodržování

rozhledových poměrů, celková

nepřehlednost či neuspořádanost.

„Považuji za důležité, aby se konkrétní opatření projevily v čase

tak, aby děti, které se na projektu

aktivně podílí, měly možnost poznat výsledek. V minulosti to tak

Návrh řešení

Pracovní skupina, kterou tvořily

Pražské matky, Institut plánování

a rozvoje hl. m. Prahy, ROPID

a Policie České republiky, preferuje pro všechna kritická místa

dělicí ostrůvky z důvodu zajištění

bezpečnosti dětí při přecházení

vozovek při velkém provozu, vyhrazený jízdní pruh bez jízdních

kol a redukci počtu stání typu

K+R na 1+1.

Organizace Pražské matky

spolu s ministerstvem životního

prostředí propaguje bezpečnou

pěší chůzi dětí do školy a ze

školy. „Děti oceňují aktivitu

chůze a zjišťují, že při ní zažijí

více legrace než při pasivním

odvozu rodiči autem,“ dodala

Blanka Klimešová z Pražských

matek. n red

Pětice kritických míst

Z průzkumu vyplynulo pět nejvíce kritických míst. Jde o:

n světelně řízený přechod nad

školou a jeho okolí;

n křižovatku ulic U Santošky, Na

Březince a Bieblova;

n křižovatku ulic U Santošky, Na

Zatlance a Ostrovského;

n křižovatku ulic U Santošky

a U Nikolajky;

n oblast Malvazinky.

Mezi hlavní problémy patří krátké signály „zelené“ pro

chodce, chaotické parkování

u školy, velmi dlouhé přechody

15