Pětka
Foto: Karolína Sýkorová
www.ipetka.cz
územního plánu v areálu dnešního
Erpetu, jižně od železničního mostu.
Jedná se o bytový komplex doplněný
zeleným pásem a promenádou podél
řeky s obchody, kavárnami a restauracemi s nabídkou rekreačního využití
v těsném kontaktu s řekou. Územím
prochází příčná osa zakončená plánovanou severní lávkou na Císařskou
louku. Projekt nese název Šemíkův
břeh (zase se vracíme k pověstem).
Vedlejší území přístavu by mělo vedle
přístavních funkcí umožnit i stavbu
obytného souboru a pokračování
promenády s obchody a restauracemi.
V bloku s bývalou mlékárnou mezi
Nádražní a Strakonickou před nádražím se připravuje konverze budovy
mlékárny a vznik administrativního
objektu, doplněného o další funkce
v parteru.
Důraz na nové školy
Celé území severně od lihovaru až
k železničnímu mostu je dnes pod
stavební uzávěrou a pro její odstranění
chce městská část prosadit některé urbanistické zásahy. Například protažení
ulice Na Plzeňce ze Strakonické až do
Nádražní a výškové zarovnání prohlubně v této oblasti. Ulice Na Plzeňce
by pak měla být příčnou spojnicí do
rekreačního území Císařské louky.
Podél této ulice jsou připravovány
dva projekty bytových domů. Další
projekt by měl vzniknout v území
mezi Strakonickou, Nádražní a jižním
obloukem železnice, zatím nese název
Projekt Strakonická a bude brzy představen ve výboru územního rozvoje.
Investor na jeho podobu uspořádal
mezinárodní soutěž. Severním směrem se již dostáváme přes železnici na
pozemek na rohu Nádražní a U Železničního mostu vedle mateřské školy,
na kterém má být postavena administrativní budova Nádražní. Mezi
náplavkou a železničním mostem je
očekáván projekt hotelu. Na budoucí
hotel pak přímo navazuje prostor
smíchovské náplavky. Nápad s kolem
je již minulostí, a tak se městská část
bude zabývat jejím využitím.
„Záměrů v území je opravdu
hodně. Přibude více než deset tisíc
obyvatel a spousta administrativních
i komerčních ploch – vlastně takové
menší okresní město. Za jeden z hlavních úkolů považujeme to, abychom
10 000 LIDÍ
zřejmě přilákají rozvojové projekty
na levém břehu Vltavy.
dokázali prosadit vybudování potřebných nekomerčních služeb a vybavenosti, které jsou pro dobré fungování
celku nezbytné. Především tím myslím nároky školství, protože mateřské
i základní školy jsou nutností, kterou
nelze odložit v čase ani umístit jinam,“
říká předsedkyně výboru územního
rozvoje RMČ Praha 5 Zuzana Hamanová (DJK). Právě proto pátá městská
část připravuje i architektonickou
soutěž na nový školní areál v této nové
části Smíchova.
Ze smíchovského nádraží
moderní dopravní terminál
„Pro celé území je dále zcela zásadní řešení dopravní infrastruktury,“
upozorňuje radní pro dopravu Prahy 5
Tomáš Homola (DJK). „Řešení musí
umožnit vznik nového náměstí Na
Knížecí a především pak ze smíchovského nádraží vytvořit moderní přestupní terminál, propojující
všechny druhy městské, příměstské
i dálkové dopravy.“ Zadání se snaží
řešit Studie dopravních uzlů, kterou
nechává pořídit pražský magistrát
u Institutu plánování a rozvoje (IPR).
Součástí studie bude i návrh předprostoru nádraží Smíchov a vztah mezi
ulicemi Nádražní a Strakonickou. IPR
předpokládá rozšíření ulice Nádražní
a její proměnu na městskou třídu se
stromořadím.
Starosta Pavel Richter shrnuje:
„Rozvojové území Smíchova v této
době představuje z pohledu výstavby
města obrovskou výzvu. Výsledek
bude záležet na mnoha subjektech –
na investorech, projektantech,
stavebních firmách, státní správě,
samosprávě, na postojích městské
části i magistrátu a ve značné míře
i na tom, zda se podaří nastavit ustálený legislativní rámec pro povolování
staveb. Všichni zúčastnění by uvítali
jasně definovaná pravidla, která se
nemění. Jsem přesvědčen, že zdravé
město se musí rozvíjet a má se v něm
stavět. Praha 5 má pro utváření své
budoucí podoby jedinečnou příležitost.“
Část z toho, co má územní rozvoj
Smíchova přinést, je v současné době
vystavena na modelech ve výstavní
síni v CAMP – Centru architektury
a městského plánování na IPR, v ulici
Vyšehradská 57, Praha 2. V CAMP se
podařilo vytvořit inspirativní výstavní
a diskusní prostor, výstava potrvá až
do konce ledna 2018 a jistě stojí za
návštěvu. n zh
9