Pětka

www.ipetka.cz 

NÁPLAVKA

U Vltavy znovu ožívají opravené kobky

N

a Dni otevřených

kobek se 23. října veřejnosti poprvé představily dokončené prostory na

Hořejším a Rašínově nábřeží,

které prošly kompletní rekonstrukcí. Ta umožňuje jejich

celoroční provoz. Celkem je na

obou nábřežích opraveno 20

kobek, z toho 14 na Hořejším,

dvě kobky fungují ve speciálním režimu.

Kobku číslo 16 získala do

výpůjčky Městská knihovna

v Praze, která v ní otevře velmi

originální pobočku. Vůbec poprvé v Česku tam vzniká „knihovna pro kutily“, veřejná dílna

vybavená stroji a literaturou pro

kutily, tvůrce a všechny, kdo si

chtějí zkusit něco vyrobit nebo

opravit vlastníma rukama.

Kobka číslo 17 je pak určena

k využití široké veřejnosti. Velký

prostor (120 m2) mohou využít

neziskovky, školy i veřejnost pro

svoje aktivity. Díky spolupráci se

správcem náplavek, společností

Trade Centre Praha, a. s., tam budou dva dny v týdnu rezervované

pro aktivity městské části Praha 5.

Foto: BoysPlayNice

Do opravených kobek

na Hořejším nábřeží se

během listopadu nastěhují

(staro)noví nájemníci a pro

širokou veřejnost bude

zprovozněna celá řada

kaváren, ateliérů i kobek

s komunitním provozem.

PŘEHLED NÁPLNĚ KOBEK NA HOŘEJŠÍM NÁBŘEŽÍ

8 Hořejší

9 Hořejší

10 Hořejší

12 Hořejší

13 + 14

15

16

17

Útulna u vody

Beton klub

Dílna

Kobka 12

Nábřeží/nabrezi.cz

Kobka 15

Městská knihovna v Praze

Trade Centre Praha

Kavárna

Ateliér a kavárna

Dílna / repair café

Hospoda & meeting point

Galerie a eventy

Bar a eventy

Sdílená dílna

Komunitní kobka

Kobky obsadí kavárny, ateliéry či komunity

Část akcí zorganizuje přímo

radnice, část VIC Praha 5. Ostatní

dny budou částečně rezervované

pro neziskové organizace, zbyde

jistě i řada volných termínů pro

zájemce z řad veřejnosti. Rezervovat prostor bude možné na webu

www.prazskenaplavky.cz. n red

PLACENÉ STÁNÍ

Příjmy půjdou na nová parkovací místa

Z

óny placeného stání (ZPS) se

k 18. listopadu rozšiřují o lokality

Cibulka, Košíře, Musílkova, Černý

vrch, Šalamounka a Farkáň. Bývá časté, že

podobná opatření rozdělují občany na příznivce a odpůrce, a je tomu tak i v tomto

případě. Přitom řada stížností přichází od

lidí, kteří v páté městské části nebydlí.

K rozšíření ZPS dochází ze strany

vlastníka komunikací (hlavní město) na

základě poptávky z řad občanů. Impulzem

pro tuto regulaci byl přeliv parkujících

vozidel z lokalit, kde již zóny jsou. Rozsah

nově zaváděné zóny je definován analýzou

dopravy v klidu, která vždy zohledňuje

logickou hranici řešeného území tak, aby

následný opětovný přeliv vozidel z regulované oblasti na sousední území byl

řešitelný v přijatelném čase, a to zejména

pro rezidenty dotčené oblasti. V nových

zónách motoristé zaplatí za rok 600 korun.

„Chtěl bych občany ujistit, že příjmy

z poplatků za parkování půjdou na rozšíření parkovacích možností v Praze 5.

Rovněž jsem inicioval jednání s magistrátem a se zástupci ostatních městských

částí o přípravě projektu na úpravu režimu

parkovacích zón. Chápu totiž názory, že

se někteří Pražané například při návštěvě

příbuzných cítí ve vlastním městě jako

cizinci. Proto bych chtěl, aby každý, kdo

platí za parkovací zóny u svého bydliště,

měl možnost určitý počet hodin ročně

parkovat i v jiné části metropole,“ sdělil

předseda Dopravního výboru ZMČ

Praha 5 Jan Panenka (ODS).

Podle statistik také neustále narůstá

počet řidičů, kteří ZPS nerespektují. Na

to pak doplácejí především ti, kteří si za

parkování na modrých zónách řádně

zaplatili. Aby městští policisté řešili tuto

problematiku, tak od 15. října výrazně

posílili monitorovací činnost. Řidičům,

kteří zde neoprávněně zaparkují, hrozí

kromě zákonem stanovených sankcí

také odtah vozidla. ZPS se nacházejí na

území městských částí Praha 1, 2, 3, 4, 5,

6, 7 a 8. n red

11