Pětka
www.ipetka.cz
NÁPLAVKA
U Vltavy znovu ožívají opravené kobky
N
a Dni otevřených
kobek se 23. října veřejnosti poprvé představily dokončené prostory na
Hořejším a Rašínově nábřeží,
které prošly kompletní rekonstrukcí. Ta umožňuje jejich
celoroční provoz. Celkem je na
obou nábřežích opraveno 20
kobek, z toho 14 na Hořejším,
dvě kobky fungují ve speciálním režimu.
Kobku číslo 16 získala do
výpůjčky Městská knihovna
v Praze, která v ní otevře velmi
originální pobočku. Vůbec poprvé v Česku tam vzniká „knihovna pro kutily“, veřejná dílna
vybavená stroji a literaturou pro
kutily, tvůrce a všechny, kdo si
chtějí zkusit něco vyrobit nebo
opravit vlastníma rukama.
Kobka číslo 17 je pak určena
k využití široké veřejnosti. Velký
prostor (120 m2) mohou využít
neziskovky, školy i veřejnost pro
svoje aktivity. Díky spolupráci se
správcem náplavek, společností
Trade Centre Praha, a. s., tam budou dva dny v týdnu rezervované
pro aktivity městské části Praha 5.
Foto: BoysPlayNice
Do opravených kobek
na Hořejším nábřeží se
během listopadu nastěhují
(staro)noví nájemníci a pro
širokou veřejnost bude
zprovozněna celá řada
kaváren, ateliérů i kobek
s komunitním provozem.
PŘEHLED NÁPLNĚ KOBEK NA HOŘEJŠÍM NÁBŘEŽÍ
8 Hořejší
9 Hořejší
10 Hořejší
12 Hořejší
13 + 14
15
16
17
Útulna u vody
Beton klub
Dílna
Kobka 12
Nábřeží/nabrezi.cz
Kobka 15
Městská knihovna v Praze
Trade Centre Praha
Kavárna
Ateliér a kavárna
Dílna / repair café
Hospoda & meeting point
Galerie a eventy
Bar a eventy
Sdílená dílna
Komunitní kobka
Kobky obsadí kavárny, ateliéry či komunity
Část akcí zorganizuje přímo
radnice, část VIC Praha 5. Ostatní
dny budou částečně rezervované
pro neziskové organizace, zbyde
jistě i řada volných termínů pro
zájemce z řad veřejnosti. Rezervovat prostor bude možné na webu
www.prazskenaplavky.cz. n red
PLACENÉ STÁNÍ
Příjmy půjdou na nová parkovací místa
Z
óny placeného stání (ZPS) se
k 18. listopadu rozšiřují o lokality
Cibulka, Košíře, Musílkova, Černý
vrch, Šalamounka a Farkáň. Bývá časté, že
podobná opatření rozdělují občany na příznivce a odpůrce, a je tomu tak i v tomto
případě. Přitom řada stížností přichází od
lidí, kteří v páté městské části nebydlí.
K rozšíření ZPS dochází ze strany
vlastníka komunikací (hlavní město) na
základě poptávky z řad občanů. Impulzem
pro tuto regulaci byl přeliv parkujících
vozidel z lokalit, kde již zóny jsou. Rozsah
nově zaváděné zóny je definován analýzou
dopravy v klidu, která vždy zohledňuje
logickou hranici řešeného území tak, aby
následný opětovný přeliv vozidel z regulované oblasti na sousední území byl
řešitelný v přijatelném čase, a to zejména
pro rezidenty dotčené oblasti. V nových
zónách motoristé zaplatí za rok 600 korun.
„Chtěl bych občany ujistit, že příjmy
z poplatků za parkování půjdou na rozšíření parkovacích možností v Praze 5.
Rovněž jsem inicioval jednání s magistrátem a se zástupci ostatních městských
částí o přípravě projektu na úpravu režimu
parkovacích zón. Chápu totiž názory, že
se někteří Pražané například při návštěvě
příbuzných cítí ve vlastním městě jako
cizinci. Proto bych chtěl, aby každý, kdo
platí za parkovací zóny u svého bydliště,
měl možnost určitý počet hodin ročně
parkovat i v jiné části metropole,“ sdělil
předseda Dopravního výboru ZMČ
Praha 5 Jan Panenka (ODS).
Podle statistik také neustále narůstá
počet řidičů, kteří ZPS nerespektují. Na
to pak doplácejí především ti, kteří si za
parkování na modrých zónách řádně
zaplatili. Aby městští policisté řešili tuto
problematiku, tak od 15. října výrazně
posílili monitorovací činnost. Řidičům,
kteří zde neoprávněně zaparkují, hrozí
kromě zákonem stanovených sankcí
také odtah vozidla. ZPS se nacházejí na
území městských částí Praha 1, 2, 3, 4, 5,
6, 7 a 8. n red
11