Pětka
ZÁŘÍ /2021
ŠKOLSTVÍ
SOUDNÍ SPOR
Konečně. Radnice získala zpět
budovu v ZŠ Pod Žvahovem
Dlouhé tři roky trvaly soudní spory
o výpověď z nájmu jedné z budov
ZŠ Pod Žvahovem. Tu doposud
užívalo Taneční centrum Praha.
M
ěstská část Praha 5 už objekt převzala do své správy a celý areál čeká
plánovaná revitalizace. „Vyhráli
jsme oba soudní spory a děkuji i Tanečnímu
centru Praha za bezproblémové předání
prostor. Právě začínají stavební práce na
rekonstrukci dalšího patra školy a máme
připravenou revitalizaci zbytku areálu tak,
abychom měli připravenou plně organizovanou základní devítiletou školu,“ prohlásil
místostarosta Martin Damašek (TOP 09).
Podle starostky Renáty Zajíčkové (ODS)
má teď škola předpoklady, aby splňovala nejvyšší nároky na moderní školské zařízení pro
místní děti. „Škole se otevírá cesta k rozvoji
bez překážek, což určitě ocení i rodiče žáků,
kteří o budoucnost školy projevovali a projevují veliký zájem,“ sdělila starostka.
Městská část Praha 5 vybuduje na uvolněných pozemcích mimo jiné školní jídelnu
Místostarosta Martin Damašek s klíči od předané budovy
s kuchyní. Příští rok také plánuje demolici
budov za objektem školy, kde vznikne venkovní sportoviště pro potřeby žáků.
„Do budoucna uvažujeme i o vybudování
jednoduché kryté sportovní haly,“ dodal
radní Damašek. n red
VÝUKA
Obliba moderních vyučovacích metod roste
Hejného metodu výuky matematiky nabízejí v Praze 5
čtyři základní školy. Koncept, při kterém žáci objevují
matematiku sami a s radostí, si chválí učitelé, rodiče
i děti. Od nového školního roku se nově metoda zavádí
i v ZŠ Radlická.
P
roč si žáci raději pamatují
vzorečky místo toho, aby se
snažili porozumět problému?
Jednoduchou otázku si v sedmdesátých letech položil matematik
a pedagog Vít Hejný. Koncem let
osmdesátých už publikoval nový
pohled na výuku matematiky
jeho syn Milan. Tradiční výuku
zaměřenou na nácvik standardních úloh nahradil budováním sítě
mentálních matematických schémat, které si každý žák samovolně
tvoří řešením vhodných úloh
a pomocí společných diskusí se
spolužáky. V roce 2007 vyšla učebnice pro první stupeň základních
škol a metoda se začala poměrně
rychle rozšiřovat.
„Hejného metoda nás zaujala
tím, že je dobře promyšlená,
14
vypracovaná, ověřená dlouholetou praxí, a navíc se stále rozvíjí,
není statická. Všichni učitelé naší
školy, kteří touto metodou učí,
si ji vybrali na základě vlastního
rozhodnutí, vedení školy je podpořilo a zajistilo jim podmínky. Jsme fakultní školou, takže
se pravidelně setkáváme se studenty pedagogické fakulty, kteří
u nás vykonávají praxi, a navíc
vedou i kroužek matematiky.
Spolupráce učitelů se studenty,
společné úsilí a zájem o dobrý
výsledek obohacují obě strany,“
popisuje zkušenosti s Hejného
metodou ředitel MŠ a ZŠ V Remízku Milan Holub.
„Moderní pedagogika klade
důraz na cestu objevování a práci
s chybou a o tom Hejného meto-
da právě je. Je moc dobře, že naši
ředitelé jsou progresivní a zavádějí moderní způsoby výuky.
Školy tak nabízejí pestrou škálu
vyučovacích metod a programů
a rodič má pak možnost vybrat
to, co pro své dítě považuje za
nejlepší,“ říká starostka Renáta
Zajíčková (ODS).
Učitelé také oceňují, že děti
nejsou jen pasivní příjemci informací, ale výuku spoluvytvářejí.
Navíc se metoda automaticky
přelévá i do jiných předmětů.
Spolupráce učitelů
se studenty, společné
úsilí a zájem o dobrý
výsledek obohacují
obě strany.
Žáci mají větší zájem o výuku.
Na podobném principu funguje
v mateřských školách i program
Začít spolu (https://www.zacitspolu.eu/), který spoluvytváří
děti i jejich rodiče.
„Důležité je soustředit se především na pocity a individualitu
dětí. Učitelé jsou spíše průvodcem, rádcem a kamarádem.
Program Začít spolu klade důraz
na prožitek, zkušenost vzniklou
hledáním, experimentováním,
ale i poznáním. S dětmi se pracuje v takzvaných centrech aktivit.
Tato centra si děti vybírají dle
svého zájmu, nálady a zaměření,“
vypočítává ředitelka MŠ Kurandové Aneta Drvotová.
Hejného metodu nabízí
základní školy V Remízku,
Chaplinovo náměstí, Drtinova
a Radlická. Program Začít spolu
praktikují v mateřských školách
Kurandové a Beníškové. Řada
dalších školských zařízení v Praze
5 využívá některé prvky moderních vyučovacích metod. n red