Pětka

ZÁŘÍ /2021

ŠKOLSTVÍ

SOUDNÍ SPOR

Konečně. Radnice získala zpět

budovu v ZŠ Pod Žvahovem

Dlouhé tři roky trvaly soudní spory

o výpověď z nájmu jedné z budov

ZŠ Pod Žvahovem. Tu doposud

užívalo Taneční centrum Praha.

M

ěstská část Praha 5 už objekt převzala do své správy a celý areál čeká

plánovaná revitalizace. „Vyhráli

jsme oba soudní spory a děkuji i Tanečnímu

centru Praha za bezproblémové předání

prostor. Právě začínají stavební práce na

rekonstrukci dalšího patra školy a máme

připravenou revitalizaci zbytku areálu tak,

abychom měli připravenou plně organizovanou základní devítiletou školu,“ prohlásil

místostarosta Martin Damašek (TOP 09).

Podle starostky Renáty Zajíčkové (ODS)

má teď škola předpoklady, aby splňovala nejvyšší nároky na moderní školské zařízení pro

místní děti. „Škole se otevírá cesta k rozvoji

bez překážek, což určitě ocení i rodiče žáků,

kteří o budoucnost školy projevovali a projevují veliký zájem,“ sdělila starostka.

Městská část Praha 5 vybuduje na uvolněných pozemcích mimo jiné školní jídelnu

Místostarosta Martin Damašek s klíči od předané budovy

s kuchyní. Příští rok také plánuje demolici

budov za objektem školy, kde vznikne venkovní sportoviště pro potřeby žáků.

„Do budoucna uvažujeme i o vybudování

jednoduché kryté sportovní haly,“ dodal

radní Damašek. n red

VÝUKA

Obliba moderních vyučovacích metod roste

Hejného metodu výuky matematiky nabízejí v Praze 5

čtyři základní školy. Koncept, při kterém žáci objevují

matematiku sami a s radostí, si chválí učitelé, rodiče

i děti. Od nového školního roku se nově metoda zavádí

i v ZŠ Radlická.

P

roč si žáci raději pamatují

vzorečky místo toho, aby se

snažili porozumět problému?

Jednoduchou otázku si v sedmdesátých letech položil matematik

a pedagog Vít Hejný. Koncem let

osmdesátých už publikoval nový

pohled na výuku matematiky

jeho syn Milan. Tradiční výuku

zaměřenou na nácvik standardních úloh nahradil budováním sítě

mentálních matematických schémat, které si každý žák samovolně

tvoří řešením vhodných úloh

a pomocí společných diskusí se

spolužáky. V roce 2007 vyšla učebnice pro první stupeň základních

škol a metoda se začala poměrně

rychle rozšiřovat.

„Hejného metoda nás zaujala

tím, že je dobře promyšlená,

14

vypracovaná, ověřená dlouholetou praxí, a navíc se stále rozvíjí,

není statická. Všichni učitelé naší

školy, kteří touto metodou učí,

si ji vybrali na základě vlastního

rozhodnutí, vedení školy je podpořilo a zajistilo jim podmínky. Jsme fakultní školou, takže

se pravidelně setkáváme se studenty pedagogické fakulty, kteří

u nás vykonávají praxi, a navíc

vedou i kroužek matematiky.

Spolupráce učitelů se studenty,

společné úsilí a zájem o dobrý

výsledek obohacují obě strany,“

popisuje zkušenosti s Hejného

metodou ředitel MŠ a ZŠ V Remízku Milan Holub.

„Moderní pedagogika klade

důraz na cestu objevování a práci

s chybou a o tom Hejného meto-

da právě je. Je moc dobře, že naši

ředitelé jsou progresivní a zavádějí moderní způsoby výuky.

Školy tak nabízejí pestrou škálu

vyučovacích metod a programů

a rodič má pak možnost vybrat

to, co pro své dítě považuje za

nejlepší,“ říká starostka Renáta

Zajíčková (ODS).

Učitelé také oceňují, že děti

nejsou jen pasivní příjemci informací, ale výuku spoluvytvářejí.

Navíc se metoda automaticky

přelévá i do jiných předmětů.

Spolupráce učitelů

se studenty, společné

úsilí a zájem o dobrý

výsledek obohacují

obě strany.

Žáci mají větší zájem o výuku.

Na podobném principu funguje

v mateřských školách i program

Začít spolu (https://www.zacitspolu.eu/), který spoluvytváří

děti i jejich rodiče.

„Důležité je soustředit se především na pocity a individualitu

dětí. Učitelé jsou spíše průvodcem, rádcem a kamarádem.

Program Začít spolu klade důraz

na prožitek, zkušenost vzniklou

hledáním, experimentováním,

ale i poznáním. S dětmi se pracuje v takzvaných centrech aktivit.

Tato centra si děti vybírají dle

svého zájmu, nálady a zaměření,“

vypočítává ředitelka MŠ Kurandové Aneta Drvotová.

Hejného metodu nabízí

základní školy V Remízku,

Chaplinovo náměstí, Drtinova

a Radlická. Program Začít spolu

praktikují v mateřských školách

Kurandové a Beníškové. Řada

dalších školských zařízení v Praze

5 využívá některé prvky moderních vyučovacích metod. n red