Pětka
www.ipetka.cz
Kola a koloběžky přispějí
k ochraně životního prostředí
Rozvoj alternativních dopravních prostředků ve městě, jako
jsou např. sdílená kola či koloběžky, a to bezmotorové i s elektrickými pohony, rozšiřuje nejen pestrost nabídky způsobů
dopravy, ale za přínosné je považujeme především z důvodu
pozitivního vlivu na životního prostředí. Zejména v centrální
části města by takto mohla být, byť jen zčásti, nahrazena individuální neekologická automobilová doprava. Tak jako každé
nové moderní věci či systémy i zde kromě řady pozitiv existují
aspekty vyžadující pozornost a adekvátní řešení. V případě
kol, koloběžek a jiných alternativních dopravních prostředků
je třeba věnovat pozornost zejména sladění s ostatními druhy
dopravy v ulicích. Pro bezpečný a komfortní provoz je nezbytné vybudování nejen dopravní infrastruktury, tj. dopravních
koridorů oddělujících kola a koloběžky od chodců, automobilové dopravy a MHD, ale také infrastruktury
doplňkové, zejména stanovišť a stojanů.
Příkladem by měla být naše radnice. Rozvoj
alternativních dopravních prostředků spolu
s cyklodopravou plně podporujeme. n
Petr Bervid, místostarosta MČ Praha 5
E-mail: petr.bervid@praha5.cz
Regulace provozu koloběžek je nutná
Alternativní dopravní prostředky přinášejí do městského
prostoru pozitiva i negativa. Je třeba řešit (a řeší se) místa pro
odstavování koloběžek. Současná praxe, kdy jezdec kdekoli
zastaví a nechá koloběžku být, není jistě únosná. Druhý problém je bezpečnost. Chodník určitě není vhodné místo, kudy
jet. Chodec neočekává, že se po chodníku pohybuje osoba
s mnohem vyšší rychlostí, než je rychlost chůze. Na vozovce jsou jezdci zase nebezpeční sobě. Možná jediný prostor
jsou cyklostezky, ale rezervovat pruh pro způsob dopravy, ve
kterém po něm jednou za čas projede několik jezdců, když po
podobně širokém chodníku projdou desítky a stovky lidí za
stejný čas, není příliš rozumné. Také to v současnosti vypadá,
že pozitiva rychlejší přepravy na krátké vzdálenosti kvůli ceně
spíše využívají návštěvníci než občané Prahy. Celkově tyto
služby zatím spíše přinášejí občanům negativa než pozitiva.
Na druhou stranu s dobrými pravidly provozu, cenovou politikou zaměřenou na občany a dostatečným
výkonem pro pražský kopcovitý terén mohou být koloběžky velmi přínosná alternativa – třeba z domova na metro. n
Radomír Palovský, CSc.,
zastupitel MČ Praha 5
E-mail: radomir.pavlovsky@praha5.cz
Koloběžky NE, kola určitě ANO
Co je a co není alternativa v dopravě
Koloběžky jsou pro Prahu prostě nevhodné! Jejich malá kola
jsou na pražské dlažbě nebezpečná. Kola jako alternativa
osobní automobilové dopravy do města patří. Je to světový
trend, který je šetrný k našemu prostředí, a proto rozvoj
bikesharingu podporujeme. V minulém volebním období se
magistrát pokusil soutěžit jednotného provozovatele půjčovacích kol v Praze a dopadlo to nevalně. Soutěž se musela
zrušit. Omezovat konkurenci v této oblasti je nezákonné. Aby
mohl systém půjčování fungovat, musí mít celopražský dosah.
Pro kopcovitou Prahu 5 jsou elektrická kola přínosem a díky
novým technologiím již není nutné budovat nákladné nabíjecí
stanice. Umístění virtuálních parkovacích stanic se ale musí
rozšířit do všech částí města, aby to mělo smysl. Určitě není
správné, když se kola zanechávají na místech nevhodných,
nebezpečných a bránících pěším v chůzi. Jelikož rozvoj tohoto
druhu dopravy na sebe vzali soukromí provozovatelé, a tedy
je zde zbytečná investice z městské kasy,
mělo by se město podílet na zřízení pořádku
a umožnit vytvoření míst pro odkládání
půjčovacích a soukromých kol. n
Vede-li se debata o alternativní dopravě, zacházejme citlivě
s češtinou. Alternativa je druhou možností, vesměs něčím
neobvyklou. Nohy, kolo i koloběžka tu byly dávno před automobilem. Bylo by tedy logické (alespoň ve městě) označit za
alternativní automobilovou dopravu. Usnadnilo by nám to rozhodování. Přejděme k důvodům vzniku měst. Vytvářela bezpečný prostor, kde se mohla zrodit společnost rovnoprávných
občanů. Evolucí městských společenstev vznikla demokracie
dnešního typu. Město má být prostorem, kde nevládne právo
silnějšího. Auty přecpané ulice svědčí o tom, že silnější má
navrch, což je v rozporu s tímto principem. Město také není
místem svévolného podnikání na úkor druhých. Koloběžky
povalující se na chodnících jsou zneužitím svobody. Podobný
projekt se dá zvládnout, o tom svědčí sdílená kola. Je třeba
méně chamtivosti a více respektu k druhým. Chceme město,
které nepovažuje pěší a cyklisty za naivní blázny a tuto dopravu podporuje. Regulace podnikání s nejrůznějšími vozítky musí zajistit, že obyvatelé
nebudou ohrožováni svévolí jejich vlastníků
a uživatelů. n
Tomáš Homola,
Josef Cuhra,
zastupitel MČ Praha 5 a člen dopravní komise
předseda klubu
E-mail: tomas.homola@praha5.cz
E-mail: josef.cuhra@praha5.cz
27