Pětka

www.ipetka.cz 

Kola a koloběžky přispějí

k ochraně životního prostředí

Rozvoj alternativních dopravních prostředků ve městě, jako

jsou např. sdílená kola či koloběžky, a to bezmotorové i s elektrickými pohony, rozšiřuje nejen pestrost nabídky způsobů

dopravy, ale za přínosné je považujeme především z důvodu

pozitivního vlivu na životního prostředí. Zejména v centrální

části města by takto mohla být, byť jen zčásti, nahrazena individuální neekologická automobilová doprava. Tak jako každé

nové moderní věci či systémy i zde kromě řady pozitiv existují

aspekty vyžadující pozornost a adekvátní řešení. V případě

kol, koloběžek a jiných alternativních dopravních prostředků

je třeba věnovat pozornost zejména sladění s ostatními druhy

dopravy v ulicích. Pro bezpečný a komfortní provoz je nezbytné vybudování nejen dopravní infrastruktury, tj. dopravních

koridorů oddělujících kola a koloběžky od chodců, automobilové dopravy a MHD, ale také infrastruktury

doplňkové, zejména stanovišť a stojanů.

Příkladem by měla být naše radnice. Rozvoj

alternativních dopravních prostředků spolu

s cyklodopravou plně podporujeme. n

Petr Bervid, místostarosta MČ Praha 5

E-mail: petr.bervid@praha5.cz

Regulace provozu koloběžek je nutná

Alternativní dopravní prostředky přinášejí do městského

prostoru pozitiva i negativa. Je třeba řešit (a řeší se) místa pro

odstavování koloběžek. Současná praxe, kdy jezdec kdekoli

zastaví a nechá koloběžku být, není jistě únosná. Druhý problém je bezpečnost. Chodník určitě není vhodné místo, kudy

jet. Chodec neočekává, že se po chodníku pohybuje osoba

s mnohem vyšší rychlostí, než je rychlost chůze. Na vozovce jsou jezdci zase nebezpeční sobě. Možná jediný prostor

jsou cyklostezky, ale rezervovat pruh pro způsob dopravy, ve

kterém po něm jednou za čas projede několik jezdců, když po

podobně širokém chodníku projdou desítky a stovky lidí za

stejný čas, není příliš rozumné. Také to v současnosti vypadá,

že pozitiva rychlejší přepravy na krátké vzdálenosti kvůli ceně

spíše využívají návštěvníci než občané Prahy. Celkově tyto

služby zatím spíše přinášejí občanům negativa než pozitiva.

Na druhou stranu s dobrými pravidly provozu, cenovou politikou zaměřenou na občany a dostatečným

výkonem pro pražský kopcovitý terén mohou být koloběžky velmi přínosná alternativa – třeba z domova na metro. n

Radomír Palovský, CSc.,

zastupitel MČ Praha 5

E-mail: radomir.pavlovsky@praha5.cz

Koloběžky NE, kola určitě ANO

Co je a co není alternativa v dopravě

Koloběžky jsou pro Prahu prostě nevhodné! Jejich malá kola

jsou na pražské dlažbě nebezpečná. Kola jako alternativa

osobní automobilové dopravy do města patří. Je to světový

trend, který je šetrný k našemu prostředí, a proto rozvoj

bikesharingu podporujeme. V minulém volebním období se

magistrát pokusil soutěžit jednotného provozovatele půjčovacích kol v Praze a dopadlo to nevalně. Soutěž se musela

zrušit. Omezovat konkurenci v této oblasti je nezákonné. Aby

mohl systém půjčování fungovat, musí mít celopražský dosah.

Pro kopcovitou Prahu 5 jsou elektrická kola přínosem a díky

novým technologiím již není nutné budovat nákladné nabíjecí

stanice. Umístění virtuálních parkovacích stanic se ale musí

rozšířit do všech částí města, aby to mělo smysl. Určitě není

správné, když se kola zanechávají na místech nevhodných,

nebezpečných a bránících pěším v chůzi. Jelikož rozvoj tohoto

druhu dopravy na sebe vzali soukromí provozovatelé, a tedy

je zde zbytečná investice z městské kasy,

mělo by se město podílet na zřízení pořádku

a umožnit vytvoření míst pro odkládání

půjčovacích a soukromých kol. n

Vede-li se debata o alternativní dopravě, zacházejme citlivě

s češtinou. Alternativa je druhou možností, vesměs něčím

neobvyklou. Nohy, kolo i koloběžka tu byly dávno před automobilem. Bylo by tedy logické (alespoň ve městě) označit za

alternativní automobilovou dopravu. Usnadnilo by nám to rozhodování. Přejděme k důvodům vzniku měst. Vytvářela bezpečný prostor, kde se mohla zrodit společnost rovnoprávných

občanů. Evolucí městských společenstev vznikla demokracie

dnešního typu. Město má být prostorem, kde nevládne právo

silnějšího. Auty přecpané ulice svědčí o tom, že silnější má

navrch, což je v rozporu s tímto principem. Město také není

místem svévolného podnikání na úkor druhých. Koloběžky

povalující se na chodnících jsou zneužitím svobody. Podobný

projekt se dá zvládnout, o tom svědčí sdílená kola. Je třeba

méně chamtivosti a více respektu k druhým. Chceme město,

které nepovažuje pěší a cyklisty za naivní blázny a tuto dopravu podporuje. Regulace podnikání s nejrůznějšími vozítky musí zajistit, že obyvatelé

nebudou ohrožováni svévolí jejich vlastníků

a uživatelů. n

Tomáš Homola,

Josef Cuhra,

zastupitel MČ Praha 5 a člen dopravní komise

předseda klubu

E-mail: tomas.homola@praha5.cz

E-mail: josef.cuhra@praha5.cz

27