Pětka
ZÁŘÍ /2019
FÓRUM
Otázka měsíce
Jaký máte názor na
boom koloběžek a jiných
alternativních dopravních
prostředků v ulicích?
Elektrokoloběžka – součást života, či nikoli
V posledních dvou letech nastal v Praze velký nárůst používání
elektrických koloběžek. Udělejme si proto malý souhrn plusů a minusů tohoto nového dopravního prostředku. Každé velké město
má problémy s dopravními zácpami, nedostatkem parkovacích
míst a znečištěním ovzduší v důsledku nadměrné dopravy. Myslím,
že každý, kdo má alespoň trochu ekologické cítění, podporuje alternativní dopravu a koloběžky do této kategorie určitě patří. Proto
i já fandím všem majitelům tohoto dopravního prostředku. Většina
z nich je schopna dodržovat pravidla silničního provozu a mít
minimálně helmu pro svoji bezpečnost. Trochu jinou oblastí je
půjčování koloběžek na ulici. Na stránkách půjčovny se dočtete, že
máte dodržovat dopravní předpisy a používat helmu. Jak ale může
být toto dodržováno, když si koloběžku může pronajmout kdokoli,
kdykoli a helmy nejsou součástí výpůjčky? Myslím, že by Praha
měla přijmout pravidla pro používání tohoto dopravního prostředku. Kromě uvažovaných „červených zón“, kde by se nemělo na
koloběžkách jezdit, je třeba zvážit i další kroky,
jako například zákaz používání elektrokoloběžek v nočních hodinách a vymezení míst pro
jejich půjčování a vracení. Eliminoval by se tak
částečně problém jízd pod vlivem alkoholu
a také to, že se koloběžky povalují kdekoli. n
26
Elektrické koloběžky
jsou jako malé motorky
Poté co se Praha vypořádala s jistými otravnými vozítky,
objevily se v ulicích sdílené elektrické koloběžky, které evokují
stejný problém. Prohánějí se po chodnících bez označení vysokou rychlostí a chodci uskakují. Na chodnících jsou pak pohozeny tak, jak je kdo upustí. Maminky s kočárky, senioři nebo
nevidomí ale uskočit nemohou. Přitom bezohlednost zejména
turistů nezná mezí. Často je koloběžka osazena i dvěma lidmi,
kteří si s obtížnou manévrovatelností a nezřídka i pod vlivem
alkoholu klestí cestu vpřed. Trestu se nebojí, protože způsob,
jak zastavit koloběžku ve vysoké rychlosti, aniž byste nepřizabili jejího řidiče, neexistuje. U sdílených kol se alespoň musí
ocenit snaha o nějaký parkovací systém, i když se to často též
neshledává s úspěchem. V brzké době též v pražských ulicích
uvidíme elektrické skútry, ty musí mít vlastní registrační značku, technický průkaz, jejich řidič musí mít
řidičský průkaz a helmu. Pro všechny tyto
dopravní prostředky platí pravidla silničního
provozu, a tedy jízda i stání na chodníku jsou
nepřípustné. n
Jan Panenka,
radní MČ Praha 5 pro dopravu
E-mail: jan.panenka@praha5.cz
Chodník je od slova chodit.
Chodníky patří chodcům
Z původní, možná i chvályhodné podpory rozvoje cyklodopravy
v metropoli se stal v oblasti alternativních prostředků dopravy
významný komunální problém. Zdá se mi proto, že s vaničkou
vyléváme i dítě. Řada z nás se třeba na Andělu setkala s absolutní neohleduplností a jakousi nadřazeností uživatelů koloběžek. Často nebezpečně kličkují mezi chodci, jezdí v protisměru
či po přechodech. Občasné pokuty nepomáhají. Jde o kratochvíli
hlavně pro cizince, zatímco Pražan v oblasti dopravy stále trpí
nedostatkem tolik potřebné infrastruktury. Magistrát nedávno
oznámil, že ruší novoroční ohňostroj s tím, že „bychom měli
myslet na malé děti a starší osoby“. Právě tyto skupiny lidí
jsou bezohledností koloběžkářů nejvíce ohroženy. Nejde pouze
o vlastní jízdu, ale i o povalující se stroje bránící v pohybu chodců. Pokud jde vedení metropole skutečně o ochranu seniorů
a dětí, mělo by přijít s návrhem legislativních
opatření, o kterých přemýšlejí například
i v některých západoevropských městech.
Třeba v Lisabonu už radním pohár trpělivosti
přetekl. Na chodnících se musíme cítit bezpečně. Chodníky patří chodcům! n
Jiří Krátký, zastupitel MČ Praha 5
Petr Lachnit, radní MČ Praha 5
E-mail: jiri.kratky@praha5.cz
E-mail: petr.lachnit@praha5.cz