Pětka

ZÁŘÍ /2019

FÓRUM

Otázka měsíce

Jaký máte názor na

boom koloběžek a jiných

alternativních dopravních

prostředků v ulicích?

Elektrokoloběžka – součást života, či nikoli

V posledních dvou letech nastal v Praze velký nárůst používání

elektrických koloběžek. Udělejme si proto malý souhrn plusů a minusů tohoto nového dopravního prostředku. Každé velké město

má problémy s dopravními zácpami, nedostatkem parkovacích

míst a znečištěním ovzduší v důsledku nadměrné dopravy. Myslím,

že každý, kdo má alespoň trochu ekologické cítění, podporuje alternativní dopravu a koloběžky do této kategorie určitě patří. Proto

i já fandím všem majitelům tohoto dopravního prostředku. Většina

z nich je schopna dodržovat pravidla silničního provozu a mít

minimálně helmu pro svoji bezpečnost. Trochu jinou oblastí je

půjčování koloběžek na ulici. Na stránkách půjčovny se dočtete, že

máte dodržovat dopravní předpisy a používat helmu. Jak ale může

být toto dodržováno, když si koloběžku může pronajmout kdokoli,

kdykoli a helmy nejsou součástí výpůjčky? Myslím, že by Praha

měla přijmout pravidla pro používání tohoto dopravního prostředku. Kromě uvažovaných „červených zón“, kde by se nemělo na

koloběžkách jezdit, je třeba zvážit i další kroky,

jako například zákaz používání elektrokoloběžek v nočních hodinách a vymezení míst pro

jejich půjčování a vracení. Eliminoval by se tak

částečně problém jízd pod vlivem alkoholu

a také to, že se koloběžky povalují kdekoli. n

26

Elektrické koloběžky

jsou jako malé motorky

Poté co se Praha vypořádala s jistými otravnými vozítky,

objevily se v ulicích sdílené elektrické koloběžky, které evokují

stejný problém. Prohánějí se po chodnících bez označení vysokou rychlostí a chodci uskakují. Na chodnících jsou pak pohozeny tak, jak je kdo upustí. Maminky s kočárky, senioři nebo

nevidomí ale uskočit nemohou. Přitom bezohlednost zejména

turistů nezná mezí. Často je koloběžka osazena i dvěma lidmi,

kteří si s obtížnou manévrovatelností a nezřídka i pod vlivem

alkoholu klestí cestu vpřed. Trestu se nebojí, protože způsob,

jak zastavit koloběžku ve vysoké rychlosti, aniž byste nepřizabili jejího řidiče, neexistuje. U sdílených kol se alespoň musí

ocenit snaha o nějaký parkovací systém, i když se to často též

neshledává s úspěchem. V brzké době též v pražských ulicích

uvidíme elektrické skútry, ty musí mít vlastní registrační značku, technický průkaz, jejich řidič musí mít

řidičský průkaz a helmu. Pro všechny tyto

dopravní prostředky platí pravidla silničního

provozu, a tedy jízda i stání na chodníku jsou

nepřípustné. n

Jan Panenka,

radní MČ Praha 5 pro dopravu

E-mail: jan.panenka@praha5.cz

Chodník je od slova chodit.

Chodníky patří chodcům

Z původní, možná i chvályhodné podpory rozvoje cyklodopravy

v metropoli se stal v oblasti alternativních prostředků dopravy

významný komunální problém. Zdá se mi proto, že s vaničkou

vyléváme i dítě. Řada z nás se třeba na Andělu setkala s absolutní neohleduplností a jakousi nadřazeností uživatelů koloběžek. Často nebezpečně kličkují mezi chodci, jezdí v protisměru

či po přechodech. Občasné pokuty nepomáhají. Jde o kratochvíli

hlavně pro cizince, zatímco Pražan v oblasti dopravy stále trpí

nedostatkem tolik potřebné infrastruktury. Magistrát nedávno

oznámil, že ruší novoroční ohňostroj s tím, že „bychom měli

myslet na malé děti a starší osoby“. Právě tyto skupiny lidí

jsou bezohledností koloběžkářů nejvíce ohroženy. Nejde pouze

o vlastní jízdu, ale i o povalující se stroje bránící v pohybu chodců. Pokud jde vedení metropole skutečně o ochranu seniorů

a dětí, mělo by přijít s návrhem legislativních

opatření, o kterých přemýšlejí například

i v některých západoevropských městech.

Třeba v Lisabonu už radním pohár trpělivosti

přetekl. Na chodnících se musíme cítit bezpečně. Chodníky patří chodcům! n

Jiří Krátký, zastupitel MČ Praha 5

Petr Lachnit, radní MČ Praha 5

E-mail: jiri.kratky@praha5.cz

E-mail: petr.lachnit@praha5.cz