Pětka

www.ipetka.cz 

DOKUMENT

Memorandum o nesouhlasu

se stavbou nové plavební

komory „Praha – Staré Město“

S

távající klidná hladina Vltavy mezi Šítkovským

jezem a Staroměstským jezem, uprostřed památkové

rezervace UNESCO, slouží bezmála 100 let volnému času a rekreaci. Atmosféra tohoto místa by nebyla,

nebýt současné smíchovské plavební komory, která

sahá přes dva jezy, a prostor mezi nimi proto zůstává

chráněn před lodní dopravou. V případě vybudování

nové komory se soustředěný provoz turistických lodí

přivede do nejcennějšího prostoru řeky mezi Národním

divadlem, Petřínem a ostrovy s výhledy na Karlův most

a Pražský hrad. Neexistuje rozumný důvod, proč provoz

komerčních parníků navyšovat. I prostor řeky je veřejným

městským prostorem a patří k ikonickému obrazu i životu

města a jako na takový je třeba na něj pohlížet a chránit

jej. Proto nesouhlasíme se stavbou nové plavební komory

a společně prohlašujeme, že:

Využijeme všechny zákonné prostředky, abychom v zájmu ochrany životního prostředí a zdraví obyvatel centra

Prahy zabránili stavbě vodního díla „Plavební komora

Praha – Staré Město“.

Plavební komora a s ní spojený nárůst vodní dopravy

závažně zasáhne do života obyvatel, kteří dlouhodobě

trpí zejména neregulovaným turismem a překračovanými

imisními limity způsobenými nadměrnou dopravní zátěží.

Navýšení lodní dopravy na řece povede k dalšímu znečištění

ovzduší, navýšení hlukové zátěže, úbytku zeleně, zásahu do

chráněné památkové rezervace, do ekologického biotopu

a k prohloubení negativních dopadů na životní prostředí

v centru Prahy. Do dnešního dne nebyl konstatován žádný

přínos tohoto vodního díla pro naše občany, natož takový,

který by opodstatnil negativní dopady uvedeného rozsahu.

Je ve společném zájmu našich městských částí a hlavního

města Prahy a zejména v zájmu veřejném, aby k realizaci

druhé plavební komory nedošlo. Z tohoto důvodu jsme se

dohodli na společné iniciativě a koordinovaném postupu.

Vyzýváme dotčené orgány státní správy, aby neupřednostnily nedůvodný excesivní zásah do práv našich občanů

na úkor veřejného zájmu. n

Povalující se kola často překážejí v pohybu chodců

pro policii, vydávající závazná

stanoviska. Politická podpora

pak naráží na populismus,

jelikož „právo“ vlastnit auto je

mezi voliči více ceněné než zájem kultivovat veřejný prostor.

Mezi voliči je více řidičů než

cyklistů. Pokud by mělo být

cykloopatření na úkor parkovacího místa, tak se skoro vždy

dá přednost motoristovi, což je

v rozporu s veřejným zájmem,

deklarovaným výše uvedenými

předpisy.

Je nějaká naděje? Podle některých stačí nenechat se uchlácholit „levnými sliby“ typu „postavíme pro vás kus dálnice nebo

tunel“. Jinde zase vzniknou tisíce

bytů nebo ještě více kanceláří.

Nové silnice rázem zaplní jiní

lidé než ti místní. Ptejte se, jak

to celé bude fungovat, jak v tom

všem budeme žít a dopravovat

se.

V Praze 5 se nyní připravuje velký projekt zástavby

smíchovského nádraží,

tzv. Smíchov City. Ačkoli

tento projekt přinese velkou

dopravní zátěž, na bezmotorovou dopravu je zde myšleno na

pražské poměry nadstandardně, každá ulice zde bude mít

cyklopruh. Doufejme, že to tak

zůstane i ve fázi realizace a nebude se opakovat situace s podobným projektem Waltrovka,

který je pro cyklodopravu

legálně neprostupný. n red

Pavel Čižinský, starosta MČ Praha 1,

Daniel Mazur, starosta MČ Praha 5, Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy

S přispěním Zdeňka Lacigy (SNOP 5),

Davida Horatia (MHMP)

a Vratislava Fillera (Auto*Mat)

i

Další informace na str. 26

Starosta Prahy 5 Daniel Mazur (Piráti), primátor Zdeněk Hřib (Piráti)

a starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha 1 sobě) při podpisu

memoranda (zleva)

19