Pětka
www.ipetka.cz
DOKUMENT
Memorandum o nesouhlasu
se stavbou nové plavební
komory „Praha – Staré Město“
S
távající klidná hladina Vltavy mezi Šítkovským
jezem a Staroměstským jezem, uprostřed památkové
rezervace UNESCO, slouží bezmála 100 let volnému času a rekreaci. Atmosféra tohoto místa by nebyla,
nebýt současné smíchovské plavební komory, která
sahá přes dva jezy, a prostor mezi nimi proto zůstává
chráněn před lodní dopravou. V případě vybudování
nové komory se soustředěný provoz turistických lodí
přivede do nejcennějšího prostoru řeky mezi Národním
divadlem, Petřínem a ostrovy s výhledy na Karlův most
a Pražský hrad. Neexistuje rozumný důvod, proč provoz
komerčních parníků navyšovat. I prostor řeky je veřejným
městským prostorem a patří k ikonickému obrazu i životu
města a jako na takový je třeba na něj pohlížet a chránit
jej. Proto nesouhlasíme se stavbou nové plavební komory
a společně prohlašujeme, že:
Využijeme všechny zákonné prostředky, abychom v zájmu ochrany životního prostředí a zdraví obyvatel centra
Prahy zabránili stavbě vodního díla „Plavební komora
Praha – Staré Město“.
Plavební komora a s ní spojený nárůst vodní dopravy
závažně zasáhne do života obyvatel, kteří dlouhodobě
trpí zejména neregulovaným turismem a překračovanými
imisními limity způsobenými nadměrnou dopravní zátěží.
Navýšení lodní dopravy na řece povede k dalšímu znečištění
ovzduší, navýšení hlukové zátěže, úbytku zeleně, zásahu do
chráněné památkové rezervace, do ekologického biotopu
a k prohloubení negativních dopadů na životní prostředí
v centru Prahy. Do dnešního dne nebyl konstatován žádný
přínos tohoto vodního díla pro naše občany, natož takový,
který by opodstatnil negativní dopady uvedeného rozsahu.
Je ve společném zájmu našich městských částí a hlavního
města Prahy a zejména v zájmu veřejném, aby k realizaci
druhé plavební komory nedošlo. Z tohoto důvodu jsme se
dohodli na společné iniciativě a koordinovaném postupu.
Vyzýváme dotčené orgány státní správy, aby neupřednostnily nedůvodný excesivní zásah do práv našich občanů
na úkor veřejného zájmu. n
Povalující se kola často překážejí v pohybu chodců
pro policii, vydávající závazná
stanoviska. Politická podpora
pak naráží na populismus,
jelikož „právo“ vlastnit auto je
mezi voliči více ceněné než zájem kultivovat veřejný prostor.
Mezi voliči je více řidičů než
cyklistů. Pokud by mělo být
cykloopatření na úkor parkovacího místa, tak se skoro vždy
dá přednost motoristovi, což je
v rozporu s veřejným zájmem,
deklarovaným výše uvedenými
předpisy.
Je nějaká naděje? Podle některých stačí nenechat se uchlácholit „levnými sliby“ typu „postavíme pro vás kus dálnice nebo
tunel“. Jinde zase vzniknou tisíce
bytů nebo ještě více kanceláří.
Nové silnice rázem zaplní jiní
lidé než ti místní. Ptejte se, jak
to celé bude fungovat, jak v tom
všem budeme žít a dopravovat
se.
V Praze 5 se nyní připravuje velký projekt zástavby
smíchovského nádraží,
tzv. Smíchov City. Ačkoli
tento projekt přinese velkou
dopravní zátěž, na bezmotorovou dopravu je zde myšleno na
pražské poměry nadstandardně, každá ulice zde bude mít
cyklopruh. Doufejme, že to tak
zůstane i ve fázi realizace a nebude se opakovat situace s podobným projektem Waltrovka,
který je pro cyklodopravu
legálně neprostupný. n red
Pavel Čižinský, starosta MČ Praha 1,
Daniel Mazur, starosta MČ Praha 5, Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy
S přispěním Zdeňka Lacigy (SNOP 5),
Davida Horatia (MHMP)
a Vratislava Fillera (Auto*Mat)
i
Další informace na str. 26
Starosta Prahy 5 Daniel Mazur (Piráti), primátor Zdeněk Hřib (Piráti)
a starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha 1 sobě) při podpisu
memoranda (zleva)
19