ČERVENEC/SRPEN /2019

HISTORIE

PLACENÁ INZERCE

Pětka

SOCHAŘSTVÍ

Vincenc Vosmík a chrám sv. Václava

Když se procházíme po svazích blízko usedlosti Hřebenka, kousek

za kaplí Nejsvětější Trojice narazíme na zapomenutou a úzkou uličku

s přiléhavým pojmenováním Tichá, ve které na orientačním čísle tři spatříme

několikapatrovou vilu s dominantní věží. Vila připomíná více zakletý zámek

než honosné rodinné sídlo.

Čeněk Vosmík je také autorem oltáře

v kostele svatého Václava

28

se mu nakonec podařilo uchytit se v hlavním městě monarchie, ve Vídni. Ta tehdy

zažívala stavební boom a představovala jedno z evropských center uměleckého života.

Pracoval v dílně českého sochaře Antonína

Wagnera. Prvním úkolem byl úklid ateliéru.

„Nešel jsem ani k obědu, jednak že jsem

neměl peněz, jednak že jsem byl nevýslovně

šťasten,“ vzpomínal později na své profesní

začátky.

Několik zde strávených let mu přineslo

finanční zahojení, ale i zdokonalení v sochařské dovednosti. V šestadvaceti letech

se mohl konečně přihlásit na vídeňskou

akademii. V první polovině 90. let jej už

nacházíme v Praze. Tehdy už měl za sebou

první samostatné dílo nazvané Zavrženec,

ale také spolupráci s věhlasným sochařem

Josefem Václavem Myslbekem. Ten jej přizval ke spolupráci na tvorbě dvojice sousoší

pro nedávno dokončený Palackého most.

Jednalo se o první jeho díla umístěná na

území Smíchova, kde Vosmík později nalezl

svůj druhý domov.

Díky vysoké kvalitě řemeslné práce

v 90. letech 19. století už neměl o zakázky nouzi. Pro hrob své maminky navrhl

sochu Kristus na poušti, za kterou dokonce

obdržel čestné uznání na Světové výstavě

v Paříži. V Praze si založil vlastní ateliér

nejprve ve Spálené ulici, odkud se v roce

1910 spolu s manželkou Růženou rozenou

Bělskou a dvěma dětmi (Růžena a Čeněk)

přestěhoval na Smíchov do Tiché ulice, kde

mu architekt Josef Fanta vystavěl honosnou

vilu s ateliérem. Smíchov tak získal uznávaného sochaře, jenž se podepsal na umělecké

Čeněk Vosmík bydlel v Tiché ulici na Smíchově

výzdobě kostela sv. Václava, pro který roku

1914 vytvořil sochu sv. Josefa s Ježíškem

v náručí. Zhotovil ji ve stylu klasicizujícího

idealismu a dojemně v ní ztvárnil láskyplný

vztah otce k dítěti. A nejednalo se o jediné

dílo určené pro interiéry novorenesančního děkanského chrámu. K dalším náleží

například sv. Ludmila a sv. Vojtěch. Svým

provedením zaujme zejména boční oltář sv.

Kříže umístěný v jižní chrámové apsidě. Po

levé stejně jako po pravé straně ukřižovaného Krista klečí nebeští andělé a celé dílo

je provedeno z kararského mramoru podle

návrhu sochaře Ludvíka Šimka.

Čeněk Vosmík se vedle náboženských

témat věnoval také portrétní a funerální

plastice. Je autorem několika významných

pomníků, třeba botanika Benedikta Roezla

(Karlovo náměstí v Praze), Jana Sladkého

Koziny (poblíž Trhanova), Blanických

rytířů (Votice) a také pamětní desky Matěje

Rejska na Prašné bráně v Praze.

V sochařské tvorbě pokračoval i v meziválečném Československu a r. 1924

v Rudolfinu proběhla souborná výstava

se zhodnocením a oceněním jeho díla.

Věnoval se i restaurátorství. Je autorem

kopie Platzerova sousoší zápasících gigantů

u vstupu do areálu Pražského hradu nebo

Brokoffova sousoší sv. Františka Xaverského

na Karlově mostě. Ve své smíchovské vile

Vosmík přečkal období hospodářské krize

stejně jako léta protektorátu, osvobození

vlasti se ale nedožil. Zemřel 11. dubna 1944

a je pohřben na hřbitově Malvazinky v blízkosti několika jím vytvořených náhrobků. n

Pavel Fabini

kronikář MČ Praha 5

PLACENÁ INZERCE

N

a počátku 20. století si ji dal postavit

akademický sochař a restaurátor

Vincenc Vosmík, který na Smíchově

pobýval přes tři desetiletí, a svými díly významně přispěl k výzdobě kostela sv. Václava.

Dodnes patří k uznávaným umělcům, cesta

za jeho vysněnou kariérou ovšem nebyla

jednoduchá.

Vincenc, nebo také Čeněk Vosmík, se

narodil v Humpolci 5. dubna 1860 v chaloupce vlastněné rodinou chudého kotláře

jako druhé z třinácti dětí. Oba rodiče byli

hluboce zbožní katolíci, kteří Vincencovi

od útlého dětství vštěpovali křesťanské

ctnosti, čest, poctivost a lásku k bližnímu.

A vřelý vztah k náboženské rovině života

se později promítl také do jeho sochařské

tvorby. Lásku k umění stejně jako přirozené nadání projevoval od mládí, nicméně

finanční tíseň mu neumožnila studium

umění, a tak se u otce vyučil kotlářem. Snu

o umělecké dráze se ovšem nevzdal. Nadále

kreslil i modeloval a přes mnohé překážky