Pětka

ČERVENEC/SRPEN /2019

ZPRAVODAJSTVÍ

EKOLOGIE

Smíchov Expo představuje „čistotu“

Prostor bývalé zahrady MŠ U Železničního mostu, který léta zel prázdnotou,

bude v rámci projektu Smíchov Expo do 21. září 2019 sloužit jako místo pro

prezentaci čistých ekologických technologií, které představí energetické

úspory a zelené technologie.

F

estival nových technologií podpořil udělením záštity místostarosta Martin Slabý

(ANO). Výstavní program je plánovaný

jako cyklický a je pro veřejnost zdarma. Každý

měsíc proběhne několikadenní výstava, věnovaná jednomu ze čtyř témat (čisté energetické

technologie, e-mobilita a alternativní pohony,

smart city a budoucnost staveb), zahrnuje

expozici, workshopy, přednášky.

Festival představuje čisté energetické

technologie využívající obnovitelné (OZE)

a alternativní zdroje energie. Jedná se jak

o sluneční, geotermální energii, také energii

vody a větru, které jsou nevyčerpatelné, tak

o inovativní a velmi efektivní způsoby využití

konvenčních paliv (plyn, biomasa a další).

Přechod na čisté energetické technologie

a decentralizovanou výrobu energie se zdá

být nevyhnutelný z řady důvodů, které budou

příchozím prezentovány: zásoby fosilních paliv se ztenčují; konvenční paliva se zdražují;

v dohlednu je ukončení činnosti atomových

a uhelných elektráren; celosvětová politická

nestabilita ohrožuje stabilitu cen a dodávek konvenčních paliv; čisté technologie se

zdokonalují a zlevňují; čisté technologie se

podporují dotacemi; využití čistých technologií vede k vylepšení životního prostředí.

E-mobilita a alternativní pohony

Vzhledem k tomu, že náklady na elektřinu

jsou při vlastní výrobě nižší, provoz elektrického vozidla řeší nejen požadavek na dopravu, ale také úkol ukládání přebytku vyrobené

energie. Proto je elektromobil nákladově

efektivnější. Odborníci tvrdí, že elektromotor je zásadně méně poruchový a vyžaduje

minimální servis.

Smart city technologie

Poslání koncepce smart city spočívá v efektivní integraci fyzických, lidských, digitálních

a technologických systémů v městském

prostředí s cílem zajistit udržitelnou, prosperující budoucnost pro obyvatele a zároveň zvyšovat bezpečnost a komfort šetřit

prostředky, bránit plýtvání, chránit životní

prostředí a zlepšovat komunikaci.

Budoucnost staveb

Dlouhodobým trendem posledních let je

snaha přiblížit se ke standardu pasivní stavby,

tj. budovy s minimálními energetickými

ztrátami. To ale nemusí stačit: s využitím

inovativních technologií a materiálů v kombinaci s OZE budovy mohou být energeticky

plusové, dokonce výdělečné, přitom odolné,

ekologické, komfortní a bezpečné. n red

MOTOLSKÁ SKLÁDKA

Problémový areál atakují vandalové

6

Foto: Viktor Čahoj

M

otolská skládka, jejíž

sanace se připravuje, se

stává častým terčem lidí,

kteří nerespektují její zabezpečení

a další pravidla. Ostraha areálu

má kvůli jeho značné rozloze

ztíženou pozici. Na problémy

upozornil na květnovém jednání

zastupitelstva předseda kontrolního výboru Viktor Čahoj (TOP

09), který skládku navštívil. „Zjistil jsem, že na skládku je volný

přístup dírou v oplocení, která

navazuje na hlavní příjezdovou

cestu. Pěšky jsem došel až na

druhý konec skládky, kde jsem

potkal pejskaře a několik dalších

lidí na procházce. Nikde žádná

cedule se zákazem vstupu, nikde

žádný zákaz skládkování. Strávil

jsem v areálu zhruba dvě hodiny

a na nikoho jsem z bezpečnostní

služby za tu dobu nenarazil,“

prohlásil v interpelaci tajemníka

úřadu Josefa Žebery. V té souvislosti také kritizoval výši nákladů

na instalaci plotu, která činila

Oplocení Motolské skládky je na řadě míst poškozeno

přes sedm milionů korun. Plot je

podle něj zničený na 41 místech.

„Zaráží mě skutečnost, že plot je

na většině těchto míst rozstřihnutý štípacími kleštěmi. Provádí

se ze strany radnice kontrola objednaných služeb přímo na místě?

Jakým způsobem bude MČ Praha

5 řešit opravu oplocení?“ ptá se

Čahoj.

Tajemník Žebera ve své odpovědi podotkl, že prostor skládky,

který má rozlohu 214 tisíc m², se

svažitým a nepřehledným obvodem není možné stoprocentně

ohlídat hlavně z důvodu poškození plotu na několika místech.

„Činnost hlídky se zaměřuje na

ostrahu několika přístupových tras

po celém obvodu skládky. Nejvíce

průniků do prostoru je monitorováno ze severní a západní strany,

kde je několik vyšlapaných pěšin,

po kterých se do prostoru mohou

dostávat různé osoby,“ uvedl Žebera. Bezpečnostní služba převzala

skládku Motol k provádění ostrahy

v lednu 2019 s již poničeným

obvodovým oplocením. Zničení

oplocení mají na svědomí hlavně

vozidla, která sem vyvážela odpad,

bezdomovci a divoká prasata.

„V období leden až březen se

povedlo ostraze s asistencí strážníků zlikvidovat neoprávněně

postavené slumy bezdomovců,

zamezit novým navážkám odpadu

a vytlačit z prostoru drogově

závislé osoby. Z vlastního šetření

a ze zkušeností dodavatelské firmy

trvá jeden okruh pochůzky asi 120

minut,“ dodal tajemník.

Radnice si již zadala studii

výše zmíněného problému. Další

informace o Motolské skládce

tak přineseme v některém z dalších vydání Pětky. n red