Pětka

www.ipetka.cz 

Strategie 2030+ přináší pořádek

do plánování investic

Strategie 2030+ jasně definuje nezbytné investice, které

městskou část v následujícím období čekají. Předchozí období

bylo specifické tím, že jednotlivé vize byly vždy součástí

programového prohlášení rady, ale řada z nich vždy vzala se

změnou koalice a složení rady za své. Takové vize byly málokdy dostatečně odůvodněny, a proto také na ně někdy ani nedošlo. Mojí snahou je, aby strategické projekty městské části

vyplývaly především z plnění jejích základních funkcí v oblasti

školství, zajištění dostupného bydlení a péče o svěřenou zeleň.

Podstatné je, že plánování investic městské části bylo dosud

celkem chaotické a vše záleželo na schopnosti příslušného

radního prosadit věc, kterou měl ve své kompetenci. Řada

projektů historicky vznikala bez koncepce a bez rozmyslu

a někdy i bez racionální úvahy.

Tím nechci říct, že vše bylo špatně.

Racionální úvaha však chyběla při plánování

například nástavby školky v ulici Naskové

nebo Pod Lipkami. Tyto projekty bylo nutné

zastavit a od základu přehodnotit. n

Zavedení strategického řízení

Za hlavní přínos projektu Strategie 2030+ považuji zavedení

strategického řízení. Přínosným pro rozvoj naší MČ není jen

samotný dokument „Strategie rozvoje MČ Praha 5 2030+“, ale

především způsob jeho pořízení. V rámci pracovních skupin se

na něm aktivně podílelo množství zaměstnanců, zastupitelů

i externích odborníků.

Osobní účast a rozvoj kompetencí jsou nutnou podmínkou,

aby se plán stal živým dokumentem a základem rozvoje naší

městské části v dalších letech. Lze tak předpokládat, že se

plán nestane jen pasivním dokumentem založeným „do šuplíku“, na který si za pár měsíců nikdo ani nevzpomene. Takto

by došlo ke zmaření vydaných prostředků, jak se často stává

u „aktovkových řešení“, tj. plánů dodaných „na klíč“ externí

poradenskou firmou.

Plán rozvoje městské části byl jedním z hlavních bodů

našeho programu do komunálních voleb v roce 2018. K jeho

naplnění mohlo dojít až po odchodu Pirátů

do opozice. Možné přínosy zavedení strategického řízení jsou známé a ověřené, do

budoucna záleží na každé z Rad MČ Praha 5,

do jaké míry je využijí. n

Tomáš Homola, místostarosta MČ Praha 5

Petr Bervid, předseda Výboru majetku a investic

E-mail: tomas.homola@praha5.cz

E-mail: petr.bervid@praha5.cz

Práce kvapná, málo platná

Kde končí plán a začínají sliby

Samospráva naší velikosti si strategii rozvoje rozhodně

zaslouží a takovýto dokument měl v Praze 5 být již dávno

využíván. Jsem proto i rád, že iniciativa Pirátů, kteří při svém

nástupu na radnici nechali zpracovat demografickou predikci,

nepřišla vniveč a stala se tak tím prvním krokem k vyhotovení

strategie.

Kladu si však otázku, proč se na zpracování tak rozsáhlého

strategického dokumentu toliko spěchá? Praha 5 bez strategie

existovala několik desítek let a nyní musí být strategie rozvoje

vyhotovena během pár měsíců?

Odborné veřejnosti tak odepíráme dostatek času se

s konceptem do hloubky seznámit a tím se radnice ochuzuje

o trefné postřehy z řad našich občanů, kteří bolavá místa

Prahy 5 znají nejlépe. Takto si veřejnost bude muset počkat na

předvolební kampaň, která obvykle nemilosrdně ukáže, jakáže

to palčivá témata jsou na Praze 5 nyní nejčastěji skloňovaná.

Ostatně jedny volby máme za rohem. n

Plánování budoucích kroků je v přírodě téměř výhradně doménou druhu Homo sapiens. Souvisí proto s moudrostí. Podstatou

je reflexe minulosti, zhodnocení současnosti a uvážlivá prognóza

vývoje. Poučeni dějinami 20. století, zapleveleného plány, vizemi,

dvouletkami a pětiletkami, měli bychom vždy, mluví-li se veřejně

o vizích a strategiích, zpozornět. Každý politický dokument má

dvě roviny. Obsah a mediální obraz. Na obsahu strategie pracovalo mnoho lidí. Shromáždilo se množství údajů, načrtla se řada

témat. Nevyřešené problémy posledních 30 let byly vytaženy na

světlo. A tomuto mnohačetnému seznamu byl stvořen mediální

obraz cesty se šťastným koncem v ideálním městě, nazvaný

Strategie 2030+. Zde narážíme na zkušenost a realitu. Každý, kdo

zná průběh procesů v samosprávě, dovede odhadnout, že tak

jednoduché to nebude. A už vůbec nebude jednoduché projekty

financovat v době, kdy příjmy Prahy 5 vyschly a státní kasa vykrvácela v souvislosti s pandemií. Je tedy rozdíl mezi plánem, který

definuje dosažitelné cíle, a mezi volebním programem, který slibuje cokoli. Do jaké kategorie

patří dokument Strategie 30+, posoudí jeho

čtenáři sami. Přál bych Praze 5, aby se držela

dosažitelných cílů a podařilo se nám společně

naplnit alespoň některé. n

Štěpán Rattay, předseda kontrolního výboru

Josef Cuhra, předseda klubu zastupitelů

E-mail: stepan.rattay@praha5.cz

E-mail: josef.cuhra@praha5.cz

25