Pětka
www.ipetka.cz
Strategie 2030+ přináší pořádek
do plánování investic
Strategie 2030+ jasně definuje nezbytné investice, které
městskou část v následujícím období čekají. Předchozí období
bylo specifické tím, že jednotlivé vize byly vždy součástí
programového prohlášení rady, ale řada z nich vždy vzala se
změnou koalice a složení rady za své. Takové vize byly málokdy dostatečně odůvodněny, a proto také na ně někdy ani nedošlo. Mojí snahou je, aby strategické projekty městské části
vyplývaly především z plnění jejích základních funkcí v oblasti
školství, zajištění dostupného bydlení a péče o svěřenou zeleň.
Podstatné je, že plánování investic městské části bylo dosud
celkem chaotické a vše záleželo na schopnosti příslušného
radního prosadit věc, kterou měl ve své kompetenci. Řada
projektů historicky vznikala bez koncepce a bez rozmyslu
a někdy i bez racionální úvahy.
Tím nechci říct, že vše bylo špatně.
Racionální úvaha však chyběla při plánování
například nástavby školky v ulici Naskové
nebo Pod Lipkami. Tyto projekty bylo nutné
zastavit a od základu přehodnotit. n
Zavedení strategického řízení
Za hlavní přínos projektu Strategie 2030+ považuji zavedení
strategického řízení. Přínosným pro rozvoj naší MČ není jen
samotný dokument „Strategie rozvoje MČ Praha 5 2030+“, ale
především způsob jeho pořízení. V rámci pracovních skupin se
na něm aktivně podílelo množství zaměstnanců, zastupitelů
i externích odborníků.
Osobní účast a rozvoj kompetencí jsou nutnou podmínkou,
aby se plán stal živým dokumentem a základem rozvoje naší
městské části v dalších letech. Lze tak předpokládat, že se
plán nestane jen pasivním dokumentem založeným „do šuplíku“, na který si za pár měsíců nikdo ani nevzpomene. Takto
by došlo ke zmaření vydaných prostředků, jak se často stává
u „aktovkových řešení“, tj. plánů dodaných „na klíč“ externí
poradenskou firmou.
Plán rozvoje městské části byl jedním z hlavních bodů
našeho programu do komunálních voleb v roce 2018. K jeho
naplnění mohlo dojít až po odchodu Pirátů
do opozice. Možné přínosy zavedení strategického řízení jsou známé a ověřené, do
budoucna záleží na každé z Rad MČ Praha 5,
do jaké míry je využijí. n
Tomáš Homola, místostarosta MČ Praha 5
Petr Bervid, předseda Výboru majetku a investic
E-mail: tomas.homola@praha5.cz
E-mail: petr.bervid@praha5.cz
Práce kvapná, málo platná
Kde končí plán a začínají sliby
Samospráva naší velikosti si strategii rozvoje rozhodně
zaslouží a takovýto dokument měl v Praze 5 být již dávno
využíván. Jsem proto i rád, že iniciativa Pirátů, kteří při svém
nástupu na radnici nechali zpracovat demografickou predikci,
nepřišla vniveč a stala se tak tím prvním krokem k vyhotovení
strategie.
Kladu si však otázku, proč se na zpracování tak rozsáhlého
strategického dokumentu toliko spěchá? Praha 5 bez strategie
existovala několik desítek let a nyní musí být strategie rozvoje
vyhotovena během pár měsíců?
Odborné veřejnosti tak odepíráme dostatek času se
s konceptem do hloubky seznámit a tím se radnice ochuzuje
o trefné postřehy z řad našich občanů, kteří bolavá místa
Prahy 5 znají nejlépe. Takto si veřejnost bude muset počkat na
předvolební kampaň, která obvykle nemilosrdně ukáže, jakáže
to palčivá témata jsou na Praze 5 nyní nejčastěji skloňovaná.
Ostatně jedny volby máme za rohem. n
Plánování budoucích kroků je v přírodě téměř výhradně doménou druhu Homo sapiens. Souvisí proto s moudrostí. Podstatou
je reflexe minulosti, zhodnocení současnosti a uvážlivá prognóza
vývoje. Poučeni dějinami 20. století, zapleveleného plány, vizemi,
dvouletkami a pětiletkami, měli bychom vždy, mluví-li se veřejně
o vizích a strategiích, zpozornět. Každý politický dokument má
dvě roviny. Obsah a mediální obraz. Na obsahu strategie pracovalo mnoho lidí. Shromáždilo se množství údajů, načrtla se řada
témat. Nevyřešené problémy posledních 30 let byly vytaženy na
světlo. A tomuto mnohačetnému seznamu byl stvořen mediální
obraz cesty se šťastným koncem v ideálním městě, nazvaný
Strategie 2030+. Zde narážíme na zkušenost a realitu. Každý, kdo
zná průběh procesů v samosprávě, dovede odhadnout, že tak
jednoduché to nebude. A už vůbec nebude jednoduché projekty
financovat v době, kdy příjmy Prahy 5 vyschly a státní kasa vykrvácela v souvislosti s pandemií. Je tedy rozdíl mezi plánem, který
definuje dosažitelné cíle, a mezi volebním programem, který slibuje cokoli. Do jaké kategorie
patří dokument Strategie 30+, posoudí jeho
čtenáři sami. Přál bych Praze 5, aby se držela
dosažitelných cílů a podařilo se nám společně
naplnit alespoň některé. n
Štěpán Rattay, předseda kontrolního výboru
Josef Cuhra, předseda klubu zastupitelů
E-mail: stepan.rattay@praha5.cz
E-mail: josef.cuhra@praha5.cz
25