Pětka

ČERVEN /2021

TÉMA

ŠKOLSTVÍ

Rok s covidem – nové

hrozby, ale i možnosti

Protiepidemická opatření se vedle

zdravotnictví asi nejvíc dotkla

školství. Dosavadní fungování

systému bylo vytrženo z kořenů

snad na všech úrovních. Výsledkem

jsou nejen pochybné výsledky

téměř již uplynulého školního

roku, ale také pozitivní důsledky

krize. Žáci, školy a rodiče poznali

nejen rezervy, ale i skrytý potenciál

našich vlastních životů.

Z

ačátek opatření v březnu 2020 vyžadoval především od vedení škol

adaptaci na zcela novou situaci, na

přípravu nebyl žádný čas. V základních

školách zavládla počáteční euforie žáků,

že zůstanou doma, a pro učitele vznikla

nelehká situace, jak pokračovat ve výuce.

Vládní opatření školy zasáhla a dočasně

některé paralyzovala, s vývojem situace

museli však ředitelé promptně reagovat

na změny a zajistit vše potřebné. On-line

forma byla najednou základním způsobem výuky a stala se zátěží pro všechny

zúčastněné. Problémem byla nedostatečná školní vybavenost, nízká digitální

gramotnost a různá prostředí a možnosti

v rodinách a domácnostech.

Při podzimních a zimních uzávěrách bylo sice možné navázat na jarní

zkušenosti a dále je rozvíjet, především

pokud jde o formy distanční výuky, ale

hledět do budoucna bylo mnohem těžší

8

než na jaře. Jednak kvůli celkové délce

absence „normálního“ života, jednak

kvůli nejasné perspektivě návratu do

škol a k běžnému životu. Na školách

již velmi citelně chyběla osobní účast

ve výuce a kontakt se spolužáky.

S prvním jarním uvolněním

opatření, kdy se část žáků opět vrací,

přichází naděje na opětovné shledání

ve školách, na rozdíl od loňska však

dosti nejistá a velmi křehká.

Problémy vedení škol:

nn

 astavení fungující komunikace

a koordinace mezi všemi zúčastněnými skupinami,

na

 ktualizace informací pro pedagogy

a pro rodiče na webu školy,

nh

 ledání možností distanční výuky

Páťák 5,

nv

 yužití učebnic, které zpřístupnila

některá nakladatelství a vydavatelství,

nh

 ledání způsobů hodnocení a klasifikace žáků,

np

 osilování technických možností

a vybavenosti škol – bylo nastaveno

sdílení zkušeností mezi řediteli,

nm

 otivace pedagogů a podpora jejich

digitální gramotnosti.

Radnice od magistrátu obdržela finanční dotaci na pokrytí opatření v souvislosti s covidem, z této dotace byly

poskytnuty finanční prostředky do škol

na nákup dezinfekčních a hygienických

přípravků a počítačové techniky.

Komunikace zřizovatele s vedením

škol probíhala a probíhá plynule,

ředitelé posílali přehledy a zprávy,

odbor školství řešil jednotlivé případy

dotazů spojených s platbami školného,

se zajištěním čerpání ošetřovného,

se stravováním, sbíral informace

o aktuální podzimní situaci (počet

osob v karanténě, počet onemocnění,

omezení provozu, uzavření škol).

V plné permanenci byl i školní ombudsman. A na co se veřejnost nejvíce

dotazovala?

n zavření škol a distanční výuka,

n kompetence vedení škol při proti­

epidemických opatřeních,

n otázky spojené se středoškolským

vzděláváním (maturity, praktická

výuka…),

n postupy pedagogů při on-line výuce

a hodnocení žáků a postupy pracovníků MŠ.

Psycholog:

Máme vytvářet

nové stereotypy?

Psycholog Václav Mertin připomíná,

že minulý rok rozvrátil množství

letitých zvyklostí, které jsme měli

dlouhodobě zažité a na které jsme byli

nastaveni. „Náš dnešní život se odehrává v nejistotě, protože pořád nevíme, jestli si máme vytvořit stereotypy

nové, nebo dál přetrvávat v provizoriu

a čekat na plný návrat dobře známé

minulosti. Jistota patří k základním

zdrojům rozvoje dítěte a asi i dospělého,“ nastiňuje situaci odborník.

Do distanční výuky vstupuje

podle Mertina řada komplikujících

okolností, které jsme pořád ještě

úspěšně nevyřešili a v této etapě už

ani nevyřešíme. „Není totiž možné

chtít po jednotlivých učitelích, aby