Pětka
ČERVEN /2021
TÉMA
ŠKOLSTVÍ
Rok s covidem – nové
hrozby, ale i možnosti
Protiepidemická opatření se vedle
zdravotnictví asi nejvíc dotkla
školství. Dosavadní fungování
systému bylo vytrženo z kořenů
snad na všech úrovních. Výsledkem
jsou nejen pochybné výsledky
téměř již uplynulého školního
roku, ale také pozitivní důsledky
krize. Žáci, školy a rodiče poznali
nejen rezervy, ale i skrytý potenciál
našich vlastních životů.
Z
ačátek opatření v březnu 2020 vyžadoval především od vedení škol
adaptaci na zcela novou situaci, na
přípravu nebyl žádný čas. V základních
školách zavládla počáteční euforie žáků,
že zůstanou doma, a pro učitele vznikla
nelehká situace, jak pokračovat ve výuce.
Vládní opatření školy zasáhla a dočasně
některé paralyzovala, s vývojem situace
museli však ředitelé promptně reagovat
na změny a zajistit vše potřebné. On-line
forma byla najednou základním způsobem výuky a stala se zátěží pro všechny
zúčastněné. Problémem byla nedostatečná školní vybavenost, nízká digitální
gramotnost a různá prostředí a možnosti
v rodinách a domácnostech.
Při podzimních a zimních uzávěrách bylo sice možné navázat na jarní
zkušenosti a dále je rozvíjet, především
pokud jde o formy distanční výuky, ale
hledět do budoucna bylo mnohem těžší
8
než na jaře. Jednak kvůli celkové délce
absence „normálního“ života, jednak
kvůli nejasné perspektivě návratu do
škol a k běžnému životu. Na školách
již velmi citelně chyběla osobní účast
ve výuce a kontakt se spolužáky.
S prvním jarním uvolněním
opatření, kdy se část žáků opět vrací,
přichází naděje na opětovné shledání
ve školách, na rozdíl od loňska však
dosti nejistá a velmi křehká.
Problémy vedení škol:
nn
astavení fungující komunikace
a koordinace mezi všemi zúčastněnými skupinami,
na
ktualizace informací pro pedagogy
a pro rodiče na webu školy,
nh
ledání možností distanční výuky
Páťák 5,
nv
yužití učebnic, které zpřístupnila
některá nakladatelství a vydavatelství,
nh
ledání způsobů hodnocení a klasifikace žáků,
np
osilování technických možností
a vybavenosti škol – bylo nastaveno
sdílení zkušeností mezi řediteli,
nm
otivace pedagogů a podpora jejich
digitální gramotnosti.
Radnice od magistrátu obdržela finanční dotaci na pokrytí opatření v souvislosti s covidem, z této dotace byly
poskytnuty finanční prostředky do škol
na nákup dezinfekčních a hygienických
přípravků a počítačové techniky.
Komunikace zřizovatele s vedením
škol probíhala a probíhá plynule,
ředitelé posílali přehledy a zprávy,
odbor školství řešil jednotlivé případy
dotazů spojených s platbami školného,
se zajištěním čerpání ošetřovného,
se stravováním, sbíral informace
o aktuální podzimní situaci (počet
osob v karanténě, počet onemocnění,
omezení provozu, uzavření škol).
V plné permanenci byl i školní ombudsman. A na co se veřejnost nejvíce
dotazovala?
n zavření škol a distanční výuka,
n kompetence vedení škol při proti
epidemických opatřeních,
n otázky spojené se středoškolským
vzděláváním (maturity, praktická
výuka…),
n postupy pedagogů při on-line výuce
a hodnocení žáků a postupy pracovníků MŠ.
Psycholog:
Máme vytvářet
nové stereotypy?
Psycholog Václav Mertin připomíná,
že minulý rok rozvrátil množství
letitých zvyklostí, které jsme měli
dlouhodobě zažité a na které jsme byli
nastaveni. „Náš dnešní život se odehrává v nejistotě, protože pořád nevíme, jestli si máme vytvořit stereotypy
nové, nebo dál přetrvávat v provizoriu
a čekat na plný návrat dobře známé
minulosti. Jistota patří k základním
zdrojům rozvoje dítěte a asi i dospělého,“ nastiňuje situaci odborník.
Do distanční výuky vstupuje
podle Mertina řada komplikujících
okolností, které jsme pořád ještě
úspěšně nevyřešili a v této etapě už
ani nevyřešíme. „Není totiž možné
chtít po jednotlivých učitelích, aby