Pětka
www.ipetka.cz
Jak hodnotí distanční výuku žáci?
Vládní opatření školy zasáhla a dočasně
některé paralyzovala, s vývojem situace
museli však ředitelé promptně reagovat
na změny a zajistit vše potřebné.
rozmysleli a uskutečnili v plné míře
vše, co s distanční výukou souvisí. Jde
o výběr či redukci vhodné látky, délku
hodin i celého vyučování, nejvhodnější formy výuky pro jednotlivé předměty i témata, množství domácích
úkolů. I proto jsou velké rozdíly mezi
školami i učiteli – bez většího vodítka
postupuje každý, jak umí.“
Odborníci na duševní pochody se celou bezprecedentní situaci
snaží uchopit pozitivně. „Jako školní
psycholog věřím, že tato generace
vůbec není ztracená, řekla bych spíše
životem vyškolená, a možná nás dokáže v budoucnu příjemně překvapit.
Lekce, kterou jsme jako lidstvo dostali,
ukázala naši zranitelnost v celé její nahotě. Na vlastní kůži jsme mohli zažít,
že kvalitní komunikace, spolupráce,
solidarita a úroveň znalostí nejsou jen
klišé, ale klíčové hodnoty pro přežití.
Buďme si jisti, že naše děti toto vše
plně vnímaly,“ říká školní psycholožka
Eva Kubová ze ZŠ Kořenského. n red
Asi začnu trochu příkře, ale distanční výuka mi velmi nevyhovuje.
Nemá na mě dobrý vliv, trápí mě to. Nejen že se cítím v průběhu času
čím dál vyčerpanější, ale jsem také zvláštně bez příčiny smutná a jakoby
bez života. Chybí mi totiž každodenní kontakt se spolužáky a učiteli. Už
jenom to, že jsem se ráno vzbudila ve stejný čas a prošla se do školy, mi
dělalo jaksi dobře. Ta rutina. Možná dříve jsem si přála, abych nemusela
chodit do školy. Na co „matika“? Máme přece kalkulačky! Ale díky to
muhle období jsem si uvědomila, jak mi to chybí, a také že samostudium
není žádná hračka. Z on-line hodin si vždy odnesu méně, než kdybych
byla ve škole. Vezměte si třeba fyziku či chemii. U těchto předmětů jsou
zásadní pokusy, které nám ukážou realitu. Ovšem jak to dělat přes
obrazovku? To skoro ani nejde. Nebo další předmět – přírodopis, kde
bychom si mohli například podrobně ukázat kosterní soustavu člověka
na opravdovém modelu. O to vše přicházíme a je to škoda.
Viktorie Š., 8. třída, ZŠ Santoška
Mám raději, když chodím do školy, kde mi paní učitelka řekne, co mám
dělat, a poradí mi, když něčemu nerozumím. Moje máma musí chodit
do práce, takže jsem doma celý den sám. Večer, když přijde z práce, tak
si společně zkontrolujeme, co jsem přes den doma udělal, a naplánuje
me si, co budu dělat další den. Distanční výuka mě naučila pracovat
na počítači a rychle se orientovat na internetu, ale stejně bych se raději
vrátil zpátky do školy.
Michal, 6. třída, ZŠ Kořenského
9