Pětka

listopad /2018

školství

Mateřská škola Hlubočepy

Důraz na environmentální výuku

Budova mateřské školy je

historickou stavbou, která byla

postavena roku 1895 pro účely

obecné školy. Před školou byly

vysazeny dvě lípy, které zde

rostou dodnes.

V

 roce 2001 byla škole přiznána

právní subjektivita a zároveň

k ní bylo přičleněno další

zařízení – Mateřská škola Na Zlíchově.

Na základě rozhodnutí Rady městské

části Prahy 5 byl z důvodu snižujícího

se počtu dětí a v rámci optimalizace

sítě škol provoz zlíchovské mateřské

školy k 31. srpnu 2002 ukončen.

Pozitivní vztah k přírodě

Stávající kapacita mateřské školy

v současné době činí 84 dětí, které

jsou rozděleny do tří tříd podle věku.

Zájem o vzdělávání dětí ve jmenované

škole se ze strany rodičů stále zvyšuje,

takže kapacita školy je v posledních

letech stále plně využita.

Vzhledem k tomu, že mateřská

škola leží v těsné blízkosti krásné

přírodní rezervace Prokopského údolí,

stalo se ústředním tématem školního

vzdělávacího programu Zelené údolí,

které se odráží ve většině školních

činností. Z důvodu lokalitního umístění školy proto program přisuzuje

zásadní význam a důležitost oblasti

environmentálního vzdělávání.

Mateřinka je od roku 2007 registrována v celostátní síti škol s ekologickým zaměřením Mrkvička, spolupracuje s organizací Lesy hl. m. Prahy

a se střediskem ekologické výchovy

Toulcův dvůr. Tito partneři pravidelně

18

Škola leží kousek

od Prokopského

údolí

Stávající

kapacita

mateřské

školy v současné době

činí 84 dětí,

které jsou

rozděleny

do tří tříd

podle věku.

poskytují škole metodické materiály

pro práci s dětmi.

Kromě rámcových vzdělávacích

cílů předškolního vzdělávání tedy

školní vzdělávací program sleduje

i své dlouhodobé cíle, kterými jsou

vytváření pozitivního vztahu k přírodě, úcta a respekt k životu ve všech

jeho formách, osvojení si základních

způsobů zdravého životního stylu,

pěstování kvalitních mezilidských

vztahů a respektu k jinakosti a v neposlední řadě osvojení si potřebných

kompetencí důležitých pro vstup do

základního vzdělávání dle individuálních možností dítěte. 

Vzdělávací program je individualizovaný, paní učitelky hledají optimální

pedagogické cesty ke každému dítěti,

snaží se najít a vyzdvihnout jeho silné

stránky a posílit či rozvinout stránky

slabší. Snahou všech učitelek je

respektovat individuální potřeby dětí,

využívat především herních forem

a metod práce, jako například metody

prožitkového a kooperativního učení

hrou, situačního učení a spontánního

sociálního učení.

Investice do vybavení

Škola se snaží o vytvoření optimálních

podmínek pro vzdělávání předškolních dětí. V posledních dvou letech

byly dvě třídy vybaveny novým

nábytkem, byly položeny nové podlahové krytiny ve třídách, společných

prostorách a ve školní jídelně, realizovány nové výmalby tříd. Pravidelně

jsou doplňovány didaktické pomůcky

a hračky pro děti. V loňském školním

roce proběhla také výměna všech

oken budovy, která byla financována

zřizovatelem.

Nejen rodiče dětí navštěvujících

MŠ, ale i další obyvatelé Hlubočep

si zajisté všimli, že v současné době

probíhají ve škole dokončovací práce

na nové fasádě budovy a na obnově

školní zahrady, která se týká instalace

nových herních prvků a pokládky

umělých povrchů školního hřiště.

Investorem těchto finančně náročných

prací je opět městská část Praha 5.

Závěrem slovo ředitelky prostřednictvím slov Roberta Fulghuma z knihy „Všechno, co opravdu potřebuju

znát, jsem se naučil v mateřské školce“: Tehdy jsem pochopil, že už znám

většinu z toho, co je ke smysluplnému

životu zapotřebí – a že to není tak

obtížné. Všechno to znám. A znám to

velice dlouho. Žít podle toho – to už

je něco jiného, že? Tohle je tedy moje

krédo: Všechno, co opravdu potřebuji

znát o tom, jak žít, co dělat a jak vůbec

být, jsem se naučil v mateřské školce.

Moudrost mě nečekala na vrcholu

hory zvané postgraduál, ale na pískovišti v nedělní škole.

Iva Kováčová, ředitelka školy