Pětka
listopad /2018
školství
Mateřská škola Hlubočepy
Důraz na environmentální výuku
Budova mateřské školy je
historickou stavbou, která byla
postavena roku 1895 pro účely
obecné školy. Před školou byly
vysazeny dvě lípy, které zde
rostou dodnes.
V
roce 2001 byla škole přiznána
právní subjektivita a zároveň
k ní bylo přičleněno další
zařízení – Mateřská škola Na Zlíchově.
Na základě rozhodnutí Rady městské
části Prahy 5 byl z důvodu snižujícího
se počtu dětí a v rámci optimalizace
sítě škol provoz zlíchovské mateřské
školy k 31. srpnu 2002 ukončen.
Pozitivní vztah k přírodě
Stávající kapacita mateřské školy
v současné době činí 84 dětí, které
jsou rozděleny do tří tříd podle věku.
Zájem o vzdělávání dětí ve jmenované
škole se ze strany rodičů stále zvyšuje,
takže kapacita školy je v posledních
letech stále plně využita.
Vzhledem k tomu, že mateřská
škola leží v těsné blízkosti krásné
přírodní rezervace Prokopského údolí,
stalo se ústředním tématem školního
vzdělávacího programu Zelené údolí,
které se odráží ve většině školních
činností. Z důvodu lokalitního umístění školy proto program přisuzuje
zásadní význam a důležitost oblasti
environmentálního vzdělávání.
Mateřinka je od roku 2007 registrována v celostátní síti škol s ekologickým zaměřením Mrkvička, spolupracuje s organizací Lesy hl. m. Prahy
a se střediskem ekologické výchovy
Toulcův dvůr. Tito partneři pravidelně
18
Škola leží kousek
od Prokopského
údolí
Stávající
kapacita
mateřské
školy v současné době
činí 84 dětí,
které jsou
rozděleny
do tří tříd
podle věku.
poskytují škole metodické materiály
pro práci s dětmi.
Kromě rámcových vzdělávacích
cílů předškolního vzdělávání tedy
školní vzdělávací program sleduje
i své dlouhodobé cíle, kterými jsou
vytváření pozitivního vztahu k přírodě, úcta a respekt k životu ve všech
jeho formách, osvojení si základních
způsobů zdravého životního stylu,
pěstování kvalitních mezilidských
vztahů a respektu k jinakosti a v neposlední řadě osvojení si potřebných
kompetencí důležitých pro vstup do
základního vzdělávání dle individuálních možností dítěte.
Vzdělávací program je individualizovaný, paní učitelky hledají optimální
pedagogické cesty ke každému dítěti,
snaží se najít a vyzdvihnout jeho silné
stránky a posílit či rozvinout stránky
slabší. Snahou všech učitelek je
respektovat individuální potřeby dětí,
využívat především herních forem
a metod práce, jako například metody
prožitkového a kooperativního učení
hrou, situačního učení a spontánního
sociálního učení.
Investice do vybavení
Škola se snaží o vytvoření optimálních
podmínek pro vzdělávání předškolních dětí. V posledních dvou letech
byly dvě třídy vybaveny novým
nábytkem, byly položeny nové podlahové krytiny ve třídách, společných
prostorách a ve školní jídelně, realizovány nové výmalby tříd. Pravidelně
jsou doplňovány didaktické pomůcky
a hračky pro děti. V loňském školním
roce proběhla také výměna všech
oken budovy, která byla financována
zřizovatelem.
Nejen rodiče dětí navštěvujících
MŠ, ale i další obyvatelé Hlubočep
si zajisté všimli, že v současné době
probíhají ve škole dokončovací práce
na nové fasádě budovy a na obnově
školní zahrady, která se týká instalace
nových herních prvků a pokládky
umělých povrchů školního hřiště.
Investorem těchto finančně náročných
prací je opět městská část Praha 5.
Závěrem slovo ředitelky prostřednictvím slov Roberta Fulghuma z knihy „Všechno, co opravdu potřebuju
znát, jsem se naučil v mateřské školce“: Tehdy jsem pochopil, že už znám
většinu z toho, co je ke smysluplnému
životu zapotřebí – a že to není tak
obtížné. Všechno to znám. A znám to
velice dlouho. Žít podle toho – to už
je něco jiného, že? Tohle je tedy moje
krédo: Všechno, co opravdu potřebuji
znát o tom, jak žít, co dělat a jak vůbec
být, jsem se naučil v mateřské školce.
Moudrost mě nečekala na vrcholu
hory zvané postgraduál, ale na pískovišti v nedělní škole.
Iva Kováčová, ředitelka školy