Pětka
www.ipetka.cz
ŠKOLSTVÍ
STRATEGIE
Vedení škol jednala se zřizovatelem
Ředitelé škol mají za sebou kolečko
osobních jednání se zřizovatelem.
Obě strany si to pochvalují. Vedení
všech základních a mateřských škol
pozvala ke konzultacím starostka
a radní pro oblast školství Renáta
Zajíčková (ODS). Zájem zřizovatele
je podle ní jednou z podmínek pro
kvalitní chod školy.
J
en kvůli pandemii a distanční výuce
radnice Prahy 5 poskytla zřizovaným
školským zařízením přes čtyři miliony
korun na vybavení IT technikou. I díky tomu
může fungovat on-line výuka bez problémů
a hlavně bez výraznější absence dětí. Starostka Renáta Zajíčková ocenila přístup vedení
školských zařízení. „Bylo potěšující slyšet,
že všichni ředitelé mají přehled o tom, které
děti z distanční výuky vypadávají a proč.
Samozřejmě hned dodávali, jak takovým
dětem pomáhají a jak jim zajišťují podporu,
například formou tištěných podkladů nebo
osobních konzultací.“
Ředitelé škol a mateřinek také rozebírali
rozsáhlou a komplexní SWOT analýzu z roku
2019, na které se podíleli žáci, rodiče, pedagogové, nepedagogičtí pracovníci a zřizovatel. SWOT analýza mimo jiné posloužila jako
důležitý zdroj při zpracování strategických
dokumentů Prognóza vývoje škol Prahy 5
do roku 2030 a Strategie rozvoje MČ Praha
5 2030+. Na základě analýzy dostaly školy
doporučení vytvořit Dvouletý plán rozvoje
Radnice Prahy 5 poskytla školám na podporu on-line výuky čtyři miliony korun
pro školní roky 2020/2021 a 2021/2022, který
s jednotlivými ředitelkami a řediteli starostka
probrala.
Střednědobé cíle Dvouletého plánu
se týkají dvanácti klíčových oblastí, jako
například ředitel a vedení školy, pedagogové
a další zaměstnanci, vize a směřování školy,
pedagogický proces či materiální a prostorové zázemí. Dvouleté plány rozvoje a jejich
příprava a vyhodnocování kromě zkvalit-
Dvouletý plán je pro školu vodítko,
které vychází z reálné situace školy
Libor Šrámek, ředitel Fakultní základní školy Drtinova
Ukazuje, kam je možné školu posunout v průběhu
dvou let na základě dlouhodobějších vizí. Oblasti plánu
jsou rozloženy tak, aby pokrývaly celou oblast činnosti
školy od vzdělávacích cílů až po materiální podmínky.
Například ve FZŠ Drtinova je jedním z dlouhodobých
cílů trvalá spolupráce s partnerem v zahraničí. V rámci
dvouletého plánu si škola vytyčila za cíl navázat konkrétními aktivitami spolupráci se zahraničními partnery. Jinou kapitolou plánu je využití nově získané
budovy bývalého rakouského gymnázia. Tady dvouletý plán ukazuje škole
i zřizovateli, jaké představy škola o nových prostorách má a jak to poslouží
zkvalitnění práce školy. Zřizovatel i ředitel školy si při diskusi nad dvouletým
plánem školy ujasňují priority obou partnerů. Zřizovatel může lépe porozumět
potřebám školy a nabídnout spolupráci při realizaci plánu. V tom všem jsme
při pohovorech se starostkou městské části našli společné zájmy a diskutovali
o tom, co je třeba řešit a co už se řešit začalo. Věřím, že při další podobné
diskusi se ukáže, kam se škola posunula.
ňování všech procesů umožní systémovější
a efektivnější komunikaci mezi školou
a zřizovatelem.
Právě podpora od zřizovatele a osobnost
ředitele či ředitelky školy je určující pro
kvalitu všech školských zařízení. Pravidelná
osobní setkávání zřizovatele s řediteli školských zařízení chce starostka Zajíčková trvale
ukotvit ve Strategii rozvoje MČ Praha 5 jako
úkol pro další politické reprezentace. n sb
Cením si podpory
zřizovatele a dobré
spolupráce s ním
Veronika Holíková, ředitelka základní
a mateřské školy Chaplinovo náměstí
Ne vždy a všude je to samozřejmostí. Dvouleté plány rozvoje
školy plynule navázaly na koncepci rozvoje školy, kterou každý ředitel připravuje
pro své funkční období. Výzvu k dvouletým plánům
v klíčových oblastech lze vnímat také jako snahu
o kvalitní nasměrování managementu škol, bez nějž
dobré výsledky nepřijdou. Zpracování tohoto dokumentu mi přineslo zamyšlení nad konkretizací plánů
a zaměřila jsem se na časové horizonty jednotlivých
změn, ke kterým směřujeme. Snadněji se mi nyní
daří stanovovat priority a vhodně rozložit v čase další
rozvoj školy.
19