Pětka

www.ipetka.cz 

ŠKOLSTVÍ

STRATEGIE

Vedení škol jednala se zřizovatelem

Ředitelé škol mají za sebou kolečko

osobních jednání se zřizovatelem.

Obě strany si to pochvalují. Vedení

všech základních a mateřských škol

pozvala ke konzultacím starostka

a radní pro oblast školství Renáta

Zajíčková (ODS). Zájem zřizovatele

je podle ní jednou z podmínek pro

kvalitní chod školy.

J

en kvůli pandemii a distanční výuce

radnice Prahy 5 poskytla zřizovaným

školským zařízením přes čtyři miliony

korun na vybavení IT technikou. I díky tomu

může fungovat on-line výuka bez problémů

a hlavně bez výraznější absence dětí. Starostka Renáta Zajíčková ocenila přístup vedení

školských zařízení. „Bylo potěšující slyšet,

že všichni ředitelé mají přehled o tom, které

děti z distanční výuky vypadávají a proč.

Samozřejmě hned dodávali, jak takovým

dětem pomáhají a jak jim zajišťují podporu,

například formou tištěných podkladů nebo

osobních konzultací.“

Ředitelé škol a mateřinek také rozebírali

rozsáhlou a komplexní SWOT analýzu z roku

2019, na které se podíleli žáci, rodiče, pedagogové, nepedagogičtí pracovníci a zřizovatel. SWOT analýza mimo jiné posloužila jako

důležitý zdroj při zpracování strategických

dokumentů Prognóza vývoje škol Prahy 5

do roku 2030 a Strategie rozvoje MČ Praha

5 2030+. Na základě analýzy dostaly školy

doporučení vytvořit Dvouletý plán rozvoje

Radnice Prahy 5 poskytla školám na podporu on-line výuky čtyři miliony korun

pro školní roky 2020/2021 a 2021/2022, který

s jednotlivými ředitelkami a řediteli starostka

probrala.

Střednědobé cíle Dvouletého plánu

se týkají dvanácti klíčových oblastí, jako

například ředitel a vedení školy, pedagogové

a další zaměstnanci, vize a směřování školy,

pedagogický proces či materiální a prostorové zázemí. Dvouleté plány rozvoje a jejich

příprava a vyhodnocování kromě zkvalit-

Dvouletý plán je pro školu vodítko,

které vychází z reálné situace školy

Libor Šrámek, ředitel Fakultní základní školy Drtinova

Ukazuje, kam je možné školu posunout v průběhu

dvou let na základě dlouhodobějších vizí. Oblasti plánu

jsou rozloženy tak, aby pokrývaly celou oblast činnosti

školy od vzdělávacích cílů až po materiální podmínky.

Například ve FZŠ Drtinova je jedním z dlouhodobých

cílů trvalá spolupráce s partnerem v zahraničí. V rámci

dvouletého plánu si škola vytyčila za cíl navázat konkrétními aktivitami spolupráci se zahraničními partnery. Jinou kapitolou plánu je využití nově získané

budovy bývalého rakouského gymnázia. Tady dvouletý plán ukazuje škole

i zřizovateli, jaké představy škola o nových prostorách má a jak to poslouží

zkvalitnění práce školy. Zřizovatel i ředitel školy si při diskusi nad dvouletým

plánem školy ujasňují priority obou partnerů. Zřizovatel může lépe porozumět

potřebám školy a nabídnout spolupráci při realizaci plánu. V tom všem jsme

při pohovorech se starostkou městské části našli společné zájmy a diskutovali

o tom, co je třeba řešit a co už se řešit začalo. Věřím, že při další podobné

diskusi se ukáže, kam se škola posunula.

ňování všech procesů umožní systémovější

a efektivnější komunikaci mezi školou

a zřizovatelem.

Právě podpora od zřizovatele a osobnost

ředitele či ředitelky školy je určující pro

kvalitu všech školských zařízení. Pravidelná

osobní setkávání zřizovatele s řediteli školských zařízení chce starostka Zajíčková trvale

ukotvit ve Strategii rozvoje MČ Praha 5 jako

úkol pro další politické reprezentace. n sb

Cením si podpory

zřizovatele a dobré

spolupráce s ním

Veronika Holíková, ředitelka základní

a mateřské školy Chaplinovo náměstí

Ne vždy a všude je to samozřejmostí. Dvouleté plány rozvoje

školy plynule navázaly na koncepci rozvoje školy, kterou každý ředitel připravuje

pro své funkční období. Výzvu k dvouletým plánům

v klíčových oblastech lze vnímat také jako snahu

o kvalitní nasměrování managementu škol, bez nějž

dobré výsledky nepřijdou. Zpracování tohoto dokumentu mi přineslo zamyšlení nad konkretizací plánů

a zaměřila jsem se na časové horizonty jednotlivých

změn, ke kterým směřujeme. Snadněji se mi nyní

daří stanovovat priority a vhodně rozložit v čase další

rozvoj školy.

19