Noviny Pětka
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 9
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 10
TÉMA
Pětka ČERVENEC–SRPEN /2023
10
POHLED DO HISTORIE
Jak šel čas na smíchovském nádraží
V19.století nastává zásadní
proměna prostoru dnešní páté
městské části vsouvislosti
sindustrializací adopravní revolucí
vpodobě výstavby železniční sítě.
Ta představovala strategickou
infrastrukturu pro armádu
asoučasně klíčovou dopravní tepnu
jak pro dovoz potřebných surovin, tak
pro export místní tovární produkce.
Postupně na Smíchov vyústily celkem
čtyři železnice.
J
ako první znich byla vroce 1862 dokon-
čena Česká západní dráha vedená zpřed-
městí Smíchova přes Plzeň do německého
města Furth im Wald. Právě na ploše jejího
nádraží se rozkládá hlavní budova dnešní
stanice Praha-Smíchov, ikdyž původní no-
vorenesanční anovorománské budovy ležely
oněco málo severněji. Právě novorománské
budově blíže do centra vévodila hranolo
věž sciferníkem, která vítala zájemce ojízdu
„železným hadem. Už vmeziválečném
období se plánovala modernizace, tu ale
znemožnila hospodářská krize anásledná
světová válka.
Současná nádražní hala byla postavena
vletech 1951 až 1955 podle projektu archi-
tektů Jana Zázvorky aLadislava Žáka. Vsou-
ladu sdobovým vkusem vládnoucích komu-
nistů avrámci dobového ideového programu
byla hlavní hala vyzdobena rozměrnou
budovatelskou freskou sdesítkami postav
symbolizujícími pracující československý lid,
již vytvořil malíř Richard Wiesner. Posled-
ním velkým stavebním zásahem před pláno-
vanou rekonstrukcí bylo napojení nádraží na
metro vroce 1985. Tehdy byla kolem hlavní
odbavovací haly přistavěna přízemní budova.
Došlo tak krozšíření vnitřního prostoru.
draží České západní dráhy bylo původ-
ně postaveno jako koncové. Tranzitní nákla-
dy proto musely přes Prahu na další nádraží
převážet koňské povozy. Změnu přineslo
vroce 1872 zahájení provozu na Pražské
spojovací dráze, postavené vrežii společnosti
snázvem Dráha císaře Františka Josefa. Ta
napojila trať ze Smíchova přes železniční
most aVyšehrad na tehdy nově vybudované
nádraží císaře Františka Josefa, jak bylo až
do vzniku Československa ociálně nazývá-
no hlavní nádraží, adále na celou tehdejší
pražskou železniční síť. Také tato dráha byla
zestátněna, ato jako jedna zprvních, již
vroce 1884.
Vroce 1872 dorazily na Smíchov od
Hostivic přes Pražský Semmering také koleje
Buštěhradské železnice, která provozovala
tratě vseverozápadních astředních Čechách,
odkud především dovážela do Prahy uhlí, ale
zabývala se iosobní dopravou. Jako poslední
byla vroce 1873 na Smíchov přes Rudnou
dovedena Pražsko-duchcovská dráha, která
se zaměřovala na dopravu uhlí ze severozá-
padních Čech. n
Pavel Fabini
Původní příjezdová budova České západní dráhy na Smíchově
Areál nádraží v60. letech 19. století
Historický snímek areálu smíchovského nádraží
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 11

Obsah

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 1
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 2
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 3
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 4
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 5
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 6
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 7
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 8
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 9
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 10
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 11
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 12
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 13
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 14
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 15
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 16
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 17
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 18
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 19
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 20
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 21
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 22
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 23
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 24
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 25
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 26
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 27
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 28
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 29
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 30
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 31
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 32
Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 1

Strana 1

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 2

Strana 2

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 3

Strana 3

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 4

Strana 4

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 5

Strana 5

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 6

Strana 6

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 7

Strana 7

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 8

Strana 8

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 9

Strana 9

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 10

Strana 10

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 11

Strana 11

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 12

Strana 12

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 13

Strana 13

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 14

Strana 14

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 15

Strana 15

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 16

Strana 16

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 17

Strana 17

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 18

Strana 18

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 19

Strana 19

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 20

Strana 20

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 21

Strana 21

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 22

Strana 22

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 23

Strana 23

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 24

Strana 24

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 25

Strana 25

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 26

Strana 26

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 27

Strana 27

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 28

Strana 28

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 29

Strana 29

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 30

Strana 30

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 31

Strana 31

Noviny Pětka 7-8/2023, Strana 32

Strana 32

10

Rendering Strana 11 (310683): (0/1) (72 ms)

Rendering Strana 10 (310682): (0/1) (76 ms)

Rendering Strana 9 (310681): (0/1) (76 ms)

No sync content to local

Sending statistics … done (848 ms)

Rendering Strana 13 (310685): (0/1) (848 ms)

Rendering Strana 12 (310684): (0/1) (849 ms)

Rendering Strana 11 (310683): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 10 (310682): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 9 (310681): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 8 (310680): (0/1) (863 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Noviny Pětka: theme set to 8895

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r28/appLogo-34.png

 r28/pubLogoa-42.png

 i7532/vth402559-1.jpg

 i7532/vth402560-1.jpg

 i7532/vth402561-1.jpg

 i7532/vth402562-1.jpg

 i7532/bg310682.svg

 i7532/bg310683.svg[p3]

 i7532/vth402563-1.jpg (3x)

 i7532/vth402564-1.jpg (3x)

 i7532/vth402552-1.jpg (2x)

 i7532/vth402553-1.jpg (2x)

 i7532/vth402554-1.jpg (2x)

 i7532/vth402555-1.jpg (2x)

 i7532/vth402556-1.jpg (2x)

 i7532/vth402557-1.jpg[p1]

 i7532/vth402558-1.jpg[p1]

 i7532/vth402565-1.jpg[p1]

 i7532/vth402566-1.jpg[p1]

 i7532/vth402567-1.jpg[p1]

 i7532/vth402568-1.jpg[p1]

 i7532/vth402569-1.jpg[p1]

 i7532/vth402570-1.jpg[p1]

 i7532/vth402571-1.jpg[p1]

 i7532/vth402572-1.jpg[p1]

 i7532/vth402573-1.jpg[p1]

 i7532/vth402574-1.jpg[p1]

 i7532/vth402575-1.jpg[p1]

 i7532/vth402576-1.jpg[p1]

 i7532/vth402577-1.jpg[p1]

 i7532/vth402578-1.jpg[p1]

 i7532/vth402579-1.jpg[p1]

 i7532/vth402580-1.jpg[p1]

 i7532/vth402581-1.jpg[p1]

 i7532/vth402582-1.jpg[p1]

 i7532/vth402583-1.jpg[p1]