Pětka
ŘÍJEN /2022
ŠKOLSTVÍ
VYHODNOCENÍ DVOULETÝCH PLÁNŮ
Další kolo jednání s řediteli
základních a mateřských škol
Během letních prázdnin
proběhlo další kolo jednání
starostky Renáty Zajíčkové
s řediteli základních
a mateřských škol. Mimo
jiné se hodnotily dvouleté
plány rozvoje školských
zařízení.
kultury školy v ZŠ Chaplinovo
náměstí a podobně.
TÉMA: ENERGIE
Aktuálním tématem musela být
i otázka energií, která už začínala
rozpočty řady školských zařízení
trápit. Městská část proto posílila
rozpočty všech základních a mateřských škol a zajistila dostatečné financování nákupu energií
do konce roku.
Z
celkem 26 schůzek vyplynula řada podnětů, jak
může městská část ředitele
školských zařízení podpořit.
„Ačkoli jsou v této době
ředitelé přetížení administrativou, výkazy, tabulkami a různými dokumenty, které mnohdy
postrádají hlubší smysl, existují
i dokumenty, které se, alespoň
pro naši školu, ukázaly býti velmi
smysluplnými, a to je i dvouletý
plán. Kromě toho, že dva roky
jsou obdobím, ve kterém je možné realizovat změny a posuny,
řešit důležitá témata, vyhodnocení takového plánu je také skvělou
zpětnou vazbou o tom, co
všechno se během tohoto období
povedlo, co méně, a pomáhá
nastavit priority dalšího rozvoje
školy,“ shrnul pravidelná setkání
ředitel ZŠ Pod Žvahovem Jan
Horkel. „Zároveň jde o příležitost propojení škol a zřizovatele,
možnost sdílet plány, pochlubit
se úspěchy, postěžovat si na problémy, hledat pomoc. Největší
přínos ale vnímám ve vytipování
příkladů dobré praxe zřizovatelem při analýze těchto dotazníků,
osobních rozhovorech s řediteli
škol a jejich následném sdílení
napříč všemi školami. Celý tento
proces proto vnímám jako přínosný a inspirativní,“ dodal.
Podpora školy a školky
v právním poradenství nebo větší
angažovanost zřizovatele v personální oblasti, například vytvořením pozice personalisty speciálně
pro ZŠ a MŠ, které dlouhodobě
trápí nedostatek kvalifikovaných
pracovníků. To jsou některé
z podnětů pro zřizovatele, na
kterých se ředitelé shodli.
„Pravidelné osobní schůzky
s řediteli školských zařízení považuji za velmi důležitou a samozřejmou povinnost zřizovatele,
pro kterého jde o nenahraditelnou
18
Pro Prahu 5 je podpora základních a mateřských škol prioritou.
Zvláště v této složité době
zpětnou vazbu. Témat k jednání
bylo hodně, od zkušeností se začleňováním ukrajinských dětí až po
aktuální otázky, které hýbou celým
školstvím, například posunutí
začátku vyučování,“ přiblížila některá z témat Renáta Zajíčková.
TÉMA: POSUNUTÍ ZAČÁTKU
VYUČOVÁNÍ
Citlivé téma, které naposledy
zvedl ministr školství Vladimír
Balaš. Řešení případného posunu
vyučování je plně v kompetenci
ředitele školy. Záleží tedy mimo
jiné na vyhodnocení dané lokality v místě školy a skladbě rodičů. Zřizovatel doporučil téma
v jednotlivých školách otevřít
například ve školských radách.
TÉMA: VEDENÍ ŠKOLY
Důležité téma rozšíření týmů vedení škol, které svým nařízením
umožnil vládní kabinet. V praxi
může jít například o větší počet
zástupců ředitele či středního
managementu. Ředitelé tak
mohou více delegovat některé
ze svých povinností a mohou se
více soustředit na roli pedagogického lídra. Zřizovatel proto
doporučil využít této možnosti
v maximální možné míře.
TÉMA: INSPIRACE/PŘÍKLADY
DOBRÉ PRAXE
Pravidelná setkávání se zřizovatelem také umožňují rychle sdílet
zkušenosti a dobrou praxi mezi
jednotlivými školami. Příkladem
může být třeba praxe v ZŠ a MŠ
Grafická, kde se ředitelka obrací
na zaměstnance školy formou
osobních dopisů, nebo vítaná
praxe širokého zapojení rodičů
do života mateřské školy Peroutkova či budování demokratické
Dvouleté plány dávají směr smysluplnému rozvoji škol
TÉMA: DVOULETÉ PLÁNY
ROZVOJE MŠ A ZŠ
„Výstupem závěrečného setkání
bylo společně se zřizovatelem
zhodnotit, zda se stanovené
cíle podařilo naplnit či nikoliv.
Následně ředitelé škol poskytli zpětnou vazbu ohledně
vzdělávání dětí v době covidové karantény nebo probrali,
jaké mají aktuální zkušenosti
se začleňováním ukrajinských
dětí do vzdělávacího procesu.
V rámci konaných schůzek
mohli ředitelé sdělit další kroky
a cíle pro následující dvouleté
období. Jako ředitelka mateřské
školy pozitivně hodnotím podíl
spolupráce zřizovatele na vzniku
a následném vyhodnocení
dvouletého plánu,“ přidala komentář ředitelka MŠ Kurandové
Aneta Melounová.
Dvouleté plány na rozvoj
mateřských a základních škol
zásadně ovlivnila pandemie
onemocnění covid-19. A podstatný vliv má i integrace dětí
z Ukrajiny. Přesto se ředitelé většinově shodli, že dvouleté plány
posouvají profesionalitu práce
výrazně kupředu. U mateřských
škol šlo mimo jiné o pozitivní
změny ve výchovně-vzdělávacím
procesu s důrazem na zážitkové
učení. V základních školách zase
v neposlední řadě o významný
progres gramotnosti v oblasti IT
technologií.
„Dvouletý plán je mimo jiné
i o definici materiálních potřeb
školských zařízení, IT vybavení
a podobně. Zřizovateli i školám
dává dobrý návod a přijatelný časový rámec pro řešení požadavků. Ruku v ruce s tím jde i kvalitnější výuka a celkové fungování
škol a školek,“ uzavřela starostka
Renáta Zajíčková. n