Pětka
www.ipetka.cz
Sken dopisu
Eleonory Amálie
vrchnostenským
úředníkům ohledně
butovické školy
Víta se oba zbožní manželé údajně
usmířili. Právě Adam František poté
sehrál významnou roli v procesu
kanonizace tohoto dodnes oblíbeného
českého světce.
Deset let rodinného štěstí
Zdálo se, že hvězdy knížecímu páru
přejí, a Eleonora se konečně dočkala
pokojného rodinného života. Vedle
toho se účastnila honů, milovala jízdu
na koni, a dokonce i kouřila tabák.
Těmito aktivitami pobuřovala část
společnosti a bývá tak pokládána za
průkopnici ženské emancipace.
Deset let rodinného štěstí panujícího v krumlovské rezidenci ukončila
až tragická událost v létě 1732. Adam
Obrázek plánu
školy v Butovicích
z roku 1739
František se tehdy s císařem Karlem VI.
účastnil honu u Brandýsa nad Labem.
Asi kvůli chybnému rozestavění střelců
otec pozdější císařovny Marie Terezie
postřelil nebohého Schwarzenberka do
břicha a ten druhého dne zranění podlehl. Pohřbili jej ve Vídni, v Krumlově
v chrámu sv. Víta uložili jen Adamovo
srdce. Zdrcená Eleonora se stala ze dne
na den regentkou za devítiletého syna
nad rozsáhlým majetkem. Nelehkého
úkolu se zodpovědně zhostila. Po ruce
měla rozsáhlý správní aparát zajišťující chod četných patrimonií, jak ale
ukazuje i příklad stavby butovické
školy, kněžna rozhodně nepatřila k těm
vrchnostem, které delegovali veškeré
rozhodování na své knížecí úředníky.
Zřízení školy na panství Jinonice
To dokládají i archivní dokumenty,
které jsem nalezl v knížecím archivu
v Třeboni. Dochovaná korespondence
Eleonory s jinonickým vrchnostenským úředníkem a s místním farářem
od roku 1733 svědčí o zájmu kněžny
o duchovní situaci na Schwarzenberském dominiu. Od února 1738 započíná intenzivní komunikace ohledně
výstavby školy v Butovicích a výběru
stálého kantora. Jednopatrová budova
disponovala učebnou, kuchyňkou,
místností pro učitele a hospodářskými
přístavky.
Dokončena byla následujícího roku
a dohled nad výukou kněžna svěřila
duchovnímu od kostela sv. Vavřince.
V lednu 1740 Eleonora vydala nařízení o školních dávkách jinonických
a butovických sousedů s tím, že výše
je tak nastavena, aby „jeden každý obstáti a své děti do školy posílati mohl“,
a kantor se měl snažit „děti vždycky
dál a dál přivésti“. Výše poplatků se
odvozovala od obsahu učiva. Nejméně
se platilo za výuku abecedy a učení
slova svatého.
Druhá skupina dětí se učila
slabikovat a začínala číst. Třetí četla
a psala, a ve čtvrté se děti navíc učily
počítat. Současně kněžna vydala
nařízení o písních a modlitbách odříkávaných během výuky. Zpívat měly
Svatováclavský chorál, při kterém měl
být vzýván i sv. Vavřinec, a v sobotu
píseň Hvězdo jasná na oslavu bohorodičky Panny Marie „k odvrácení zlých
nemocí“ a hlavně morové rány, která
velmi silně postihla České království
v roce 1713. Při pravidelných modlitbách se mělo žádat, aby Bůh „vysoce
osvícený Schwarzenberský dům a téhož všechny věrné poslušné poddané
a obyvatele ode všeho zlého milostivě
opatrovati (...) ráčil.“ n
Pavel Fabini
EPILOG
Společné modlitby vedly mimo
jiné k upevňování sounáležitosti
poddaných a v neposlední řadě
tehdy již vážně churavějící
a zbožná kněžna věřila, že jí
tyto modlitby pomohou na její
posmrtné pouti. Snaha léčit
vleklou nemoc, pravděpodobně
rakovinu, pomocí vlčího mléka,
vedla už za jejího života
k povídačkám, že se proměňuje
v upírku. Eleonora Amálie
zemřela v květnu 1741 ve Vídni
a letos od jejího úmrtí uplynulo
180 let. Jak si přála v poslední
vůli, její srdce spočinulo vedle
manželova v krumlovském
chrámu sv. Víta, v prostoru
kaple sv. Jana Nepomuckého.
27