Pětka
www.ipetka.cz
Čtenářskou
gramotnost žáků
chce Petr Březina
podpořit i projektem
Malá literární
akademie
vatele a jeho neopakovatelné zážitky.
Spíše bych řekl, že jsou autoři, kteří mi
sedí do ucha a s jejich slovy je mi dobře.
Určitě Zdeněk Jirotka a jeho ge
niální Saturnin, Jan Werich a Jaroslav
Hašek. Jejich postavy jsou lidské, inteligentní a staví se ke špatnosti s grácií
a elegancí. Dokážou čtenáře rozesmát
a rozplakat gejzírem humoru.
n Díváte se na pohádky v televizi?
Dříve jsem sledoval dychtivě každou vánoční novinku, ale za poslední
léta se můj názor na pohádku čím dál
tím více rozchází s televizní tvorbou.
Pohádka podle mého gusta je O Janovi a podivuhodném příteli či S čerty
nejsou žerty.
n Pohádky jsou zpravidla první
Píšu od
doby,
co jsem
v první třídě
vstřebal
celou
abecedu.
kniha, se kterou se člověk jako
posluchač a později čtenář důvěrně
seznámí. Jak se díváte na dnešní
dobu, která je u dětí stále více ve
znamení mobilů než knihy?
Každá doba má své a pokrok nelze
zastavit, řekl kdysi někdo moudrý. Na
druhé straně dětská duše je stále stejná
a je jen na nás rodičích, co jí poskytneme. Vzít knížku a přečíst Marušce
pohádku zabere rozhodně více času
než jí pustit Červenou karkulku z telefonu v mp3. Pak se ale nemůžeme
divit, že si dítě vytvoří vazbu ke kusu
plastu.
n Co byste řekl rodičům, kdybyste
měl vyzdvihnout roli knihy v životě
dítěte?
Kniha je kamarád, který k vám
promluví, až když se na něj podíváte. Podporuje fantazii, buduje vztah
dítěte k rodnému jazyku a rozvíjí jeho
komunikační schopnosti. Vytváří
vazbu mezi tím, kdo ji čte, a tím, kdo
ji poslouchá, je vstupenkou na místa,
kde se můžete rozletět do celého světa.
Pozorujte někdy dítě, jak dychtivě otáčí další stránku knihy, aby se
dozvědělo, co ho čeká dál. Každý z nás
vnímá i dotykem a vůni potištěného
papíru lze těžko cítit z LCD displeje.
n Na čem momentálně pracujete?
V současné době píšu další knížku,
která bude plná čertovských dobrodružství. V devíti pohádkách se ukáže,
jak zcela obyčejné věci denní potřeby
dokážou zamotat osudy mých pohádkových hrdinů.
Mé knížky většinou ilustrují děti ze
základních či uměleckých škol. Na té
poslední, Pohádky z kouzelné Pětky,
jich pracovalo přes dvě stě padesát
ze třinácti základních škol Prahy 5
a Slivence. Proto mě napadlo vymyslet
projekty pro děti, které by je více
přiblížily i ke čtení a psaní.
Přímo pro žáky základních škol
Prahy 5 jsem vymyslel Malou literární
akademii, jejíž realizaci nyní dokon-
Dětská duše je stále
stejná a je jen na nás
rodičích, co jí poskytneme.
čuji díky podpoře paní starostky a ve
spolupráci s projektem MAP II pro
MČ Praha 5 (CZ.02.3.68/0.0/0.0/17
_047/0010677, pozn. red.) v rámci čtenářské gramotnosti a rozvoje poten
ciálu každého žáka.
V Malé literární akademii chci
ukázat dětem tvůrčí cestu a poradit
jim na základě vlastních zkušeností
při práci na knize. Podělit se o nápady,
rozvíjet je, vytvořit si okolo sebe tým
literárních podporovatelů a samozřejmě i kritiků. Naučit je radosti ze psaní
i čtení příběhů.
Pokud si chcete přečíst, poslechnout nebo zhlédnout pohádku O Kozijášovi aneb Jak se z čerta stal anděl,
rád vás přivítám na svém webu www.
vasepohadky.cz.
Na závěr bych chtěl ještě jednou
poděkovat paní starostce a jejímu
týmu, že se nám společným úsilím
podařilo vydat knížku Pohádky z kouzelné Pětky. n sb
17