Pětka

www.ipetka.cz 

Čtenářskou

gramotnost žáků

chce Petr Březina

podpořit i projektem

Malá literární

akademie

vatele a jeho neopakovatelné zážitky.

Spíše bych řekl, že jsou autoři, kteří mi

sedí do ucha a s jejich slovy je mi dobře.

Určitě Zdeněk Jirotka a jeho ge­

niální Saturnin, Jan Werich a Jaroslav

Hašek. Jejich postavy jsou lidské, inteligentní a staví se ke špatnosti s grácií

a elegancí. Dokážou čtenáře rozesmát

a rozplakat gejzírem humoru.

n Díváte se na pohádky v televizi?

Dříve jsem sledoval dychtivě každou vánoční novinku, ale za poslední

léta se můj názor na pohádku čím dál

tím více rozchází s televizní tvorbou.

Pohádka podle mého gusta je O Janovi a podivuhodném příteli či S čerty

nejsou žerty.

n Pohádky jsou zpravidla první

Píšu od

doby,

co jsem

v první třídě

vstřebal

celou

abecedu.

kniha, se kterou se člověk jako

posluchač a později čtenář důvěrně

seznámí. Jak se díváte na dnešní

dobu, která je u dětí stále více ve

znamení mobilů než knihy?

Každá doba má své a pokrok nelze

zastavit, řekl kdysi někdo moudrý. Na

druhé straně dětská duše je stále stejná

a je jen na nás rodičích, co jí poskytneme. Vzít knížku a přečíst Marušce

pohádku zabere rozhodně více času

než jí pustit Červenou karkulku z telefonu v mp3. Pak se ale nemůžeme

divit, že si dítě vytvoří vazbu ke kusu

plastu.

n Co byste řekl rodičům, kdybyste

měl vyzdvihnout roli knihy v životě

dítěte?

Kniha je kamarád, který k vám

promluví, až když se na něj podíváte. Podporuje fantazii, buduje vztah

dítěte k rodnému jazyku a rozvíjí jeho

komunikační schopnosti. Vytváří

vazbu mezi tím, kdo ji čte, a tím, kdo

ji poslouchá, je vstupenkou na místa,

kde se můžete rozletět do celého světa.

Pozorujte někdy dítě, jak dychtivě otáčí další stránku knihy, aby se

dozvědělo, co ho čeká dál. Každý z nás

vnímá i dotykem a vůni potištěného

papíru lze těžko cítit z LCD displeje.

n Na čem momentálně pracujete?

V současné době píšu další knížku,

která bude plná čertovských dobrodružství. V devíti pohádkách se ukáže,

jak zcela obyčejné věci denní potřeby

dokážou zamotat osudy mých pohádkových hrdinů.

Mé knížky většinou ilustrují děti ze

základních či uměleckých škol. Na té

poslední, Pohádky z kouzelné Pětky,

jich pracovalo přes dvě stě padesát

ze třinácti základních škol Prahy 5

a Slivence. Proto mě napadlo vymyslet

projekty pro děti, které by je více

přiblížily i ke čtení a psaní.

Přímo pro žáky základních škol

Prahy 5 jsem vymyslel Malou literární

akademii, jejíž realizaci nyní dokon-

Dětská duše je stále

stejná a je jen na nás

rodičích, co jí poskytneme.

čuji díky podpoře paní starostky a ve

spolupráci s projektem MAP II pro

MČ Praha 5 (CZ.02.3.68/0.0/0.0/17

_047/0010677, pozn. red.) v rámci čtenářské gramotnosti a rozvoje poten­

ciálu každého žáka.

V Malé literární akademii chci

ukázat dětem tvůrčí cestu a poradit

jim na základě vlastních zkušeností

při práci na knize. Podělit se o nápady,

rozvíjet je, vytvořit si okolo sebe tým

literárních podporovatelů a samozřejmě i kritiků. Naučit je radosti ze psaní

i čtení příběhů.

Pokud si chcete přečíst, poslechnout nebo zhlédnout pohádku O Kozijášovi aneb Jak se z čerta stal anděl,

rád vás přivítám na svém webu www.

vasepohadky.cz.

Na závěr bych chtěl ještě jednou

poděkovat paní starostce a jejímu

týmu, že se nám společným úsilím

podařilo vydat knížku Pohádky z kouzelné Pětky. n sb

17