Co se odehrává za zavřenými dveřmi tříd? Tato otázka napadne nejednoho rodiče.
Pojďte s námi nahlédnout do škol mateřských i základních.
učitelky zkusily zapojit angličtinu a už po měsíci
byly překvapené, co děti všechno umí. Příští
školní rok se budou Broučci připravovat na
další důležitý životní krok – vstup do základní
školy.
Mnoho lidí se k docházce dětí mladších tří let
do mateřských škol staví velmi negativně. Na
třídě Broučků z Barrandova je ale vidět, že když
se dobře nastaví podmínky, když se pedagogové, rodiče a zřizovatel semknou, pak může
být třída dvouletých plná pohody.
LYMPIJSKÉ HRY
O
T
radice antických olympijských her
žije. Každý rok na jaře se sjedou žáci
5. tříd waldorfských škol z celé ČR
a měří síly, obratnost, myšlenkovou pružnost
i vtip ve starověkých olympijských disciplínách, ale také v rétorice a dramatu. Každý
rok hostí olympioniky jiná waldorfská škola
a loňský pořadatel, ZŠ Na Dědině v Praze 6,
předala štafetu do Pardubic, které o víkendu
víkend byl 18. a 19. – je to dobře? května
zaplnila skoro tisícovka dětí s jejich průvodci, organizátory her i rodiči, všichni
v bělostných starověkých chitonech.
Olympiáda má jen vítěze. Její podstatou není
zvítězit nad ostatními, ale překonat sám sebe.
Děti se tím vedou ke spolupráci bez rivality
a učí se vítězit jen nad sebou samými. Druhým
a velmi důležitým prvkem je spolupráce. Žádná
disciplína neprobíhá jako výběrová a účastní se
jí všichni soutěžící, tedy i ti méně zdatní.
ušít sportovní oděv – chiton – a ozdobit jej
řeckými ornamenty, naučit se překonat ostych
a recitovat verše Iliady a Odyssey, nakonec
je nutné seznámit se i s olympijským slibem
a hymnou. To už má většina dětí za sebou také
první setkání s diskem a oštěpem a vyzkoušely
i řecký zápas podle jasných pravidel.
„S nácvikem běhu jsme začali už na podzim,
každý týden jsme dvakrát za jakéhokoliv počasí
zahajovali výuku na kilometr a půl dlouhém
lesním okruhu, kterému jsme začali říkat olympijský. Divadelní zkoušky měly nejprve poněkud
chaotický rozjezd, pak ale vznikl úžasný útvar,“
říká s úsměvem Luboš Vedral, třídní učitel
páťáků ze Základní školy waldorfské z pražských Jinonic.
Samotnému olympijskému víkendu předchází
spousta práce, zkoušek a tréninků. Děti se
ve výuce na celý měsíc ponoří do doby, která
dala základ celé evropské civilizaci. Nejdříve
se setkávají ve vyprávění s obrazy udatných
činů řeckých reků, s příběhy, které nesou
významné morální poselství. Příprava se ale
prolíná i do jiných předmětů, protože je potřeba
PÁŤÁK 7