Nahlédnutí do výuky

PO STOPÁCH BROUČKŮ – JAK SE DAŘÍ



VE ŠKOLCE DĚTEM MLADŠÍM 3 LET?

Z

řídit v ZŠ a MŠ Barrandov třídu dětí

mladších tří let byl společný nápad

paní ředitelky a zřizovatele. U učitelek se zpočátku nesetkal s velkým nadšením, nikomu se k batolatům příliš nechtělo.

Chyběly zkušenosti a materiální i personální

zabezpečení.

Velké přípravy zabraly více než rok. Bylo třeba

zařídit třídu tak, aby malé děti měly k dispozici

dostatečně velký volný prostor pro bezpečnou

hru a pohyb, nábytek musel být přizpůsoben

jejich drobným postavám a samozřejmě komplet se zaoblenými rohy. Nezbytný je přebalovací pult, odpadkový koš na pleny a hygienické

ubrousky, „dudlíkovník“, prostory pro náhradní

oblečení, pleny a jiné hygienické potřeby.

Velkým oříškem bylo také smysluplné vybavení

třídy hračkami a venkovního prostoru hracími

prvky atestovanými pro děti mladší tří let.

Co se týče personálu, péče o dvacet dvouletých

dětí je velmi náročná, proto má třída k dispozici

dvě učitelky a dvě chůvy. Zejména v prvních

týdnech docházky, kdy si děti na školku teprve

zvykají, je nutné, aby pokaždé našly otevřenou

náruč a prostor pro své potřeby.

První Broučci nastoupili v září 2016. Nyní jsou

ve školce už třetím rokem, letos jim bude pět let

a při každém shledání s učitelkami či chůvami

ze třídy batolat jim stále běží skočit do náruče

a sdělují vše, co mají na srdci. Bývá to velmi

emotivní zážitek na obou stranách.

Je nutné dodat, že se všechny dvouleté děti

adaptovaly na nové prostředí a nové lidi do

tří měsíců. Žádné dítě neodešlo z důvodu

neschopnosti se odloučit od rodiče, pouze

jeden chlapec odešel z důvodu neschopnosti

matky odloučit se od svého dítěte.

Z dvacetičlenné skupiny batolat se na konci

prvního školního roku stala sebevědomá

třída Broučků. Děti se rozvíjely po všech stránkách. Jediné, co potřebovaly, bylo najít důvěru

v nové lidi, v nové prostředí a v rodiče, že si je

vždy z mateřské školy vyzvednou. Druhý

školní rok, po prvních letních prázdninách, se

Broučci do školky vrátili. Ke skupině dvaceti

dětí se přidalo dalších osm nově příchozích.

S dětmi postupovala i jedna „původní“ učitelka.

Trvalo přibližně měsíc, než si vše sedlo a bylo

možné pokračovat dále.

Na první pohled byl znatelný rozdíl mezi dětmi,

které ve školce již jeden školní rok pobývaly,

a dětmi novými. Broučci znali prostředí,

zaměstnance, režim, jídla, pití, sebe navzájem.

Byli komunikativní, dokázali sdělit své potřeby,

přání, i to, co se jim nelíbí. Třída se ale velmi

rychle sjednotila a procházela pospolu druhým

školním rokem. Do třetího školního roku již

postupovala stálá, pevně spojená skupina.

Od původních Broučků získaly nové děti návyk

sedět v „komunitním kruhu“. První rok se po

kruhu posílal kamínek či pohlazení, druhý rok

se děti učily rozeznávat emoce, třetí rok se už

plynule baví o tématu. Od února letošního roku

6 PÁŤÁK