Nahlédnutí do výuky
PO STOPÁCH BROUČKŮ – JAK SE DAŘÍ
VE ŠKOLCE DĚTEM MLADŠÍM 3 LET?
Z
řídit v ZŠ a MŠ Barrandov třídu dětí
mladších tří let byl společný nápad
paní ředitelky a zřizovatele. U učitelek se zpočátku nesetkal s velkým nadšením, nikomu se k batolatům příliš nechtělo.
Chyběly zkušenosti a materiální i personální
zabezpečení.
Velké přípravy zabraly více než rok. Bylo třeba
zařídit třídu tak, aby malé děti měly k dispozici
dostatečně velký volný prostor pro bezpečnou
hru a pohyb, nábytek musel být přizpůsoben
jejich drobným postavám a samozřejmě komplet se zaoblenými rohy. Nezbytný je přebalovací pult, odpadkový koš na pleny a hygienické
ubrousky, „dudlíkovník“, prostory pro náhradní
oblečení, pleny a jiné hygienické potřeby.
Velkým oříškem bylo také smysluplné vybavení
třídy hračkami a venkovního prostoru hracími
prvky atestovanými pro děti mladší tří let.
Co se týče personálu, péče o dvacet dvouletých
dětí je velmi náročná, proto má třída k dispozici
dvě učitelky a dvě chůvy. Zejména v prvních
týdnech docházky, kdy si děti na školku teprve
zvykají, je nutné, aby pokaždé našly otevřenou
náruč a prostor pro své potřeby.
První Broučci nastoupili v září 2016. Nyní jsou
ve školce už třetím rokem, letos jim bude pět let
a při každém shledání s učitelkami či chůvami
ze třídy batolat jim stále běží skočit do náruče
a sdělují vše, co mají na srdci. Bývá to velmi
emotivní zážitek na obou stranách.
Je nutné dodat, že se všechny dvouleté děti
adaptovaly na nové prostředí a nové lidi do
tří měsíců. Žádné dítě neodešlo z důvodu
neschopnosti se odloučit od rodiče, pouze
jeden chlapec odešel z důvodu neschopnosti
matky odloučit se od svého dítěte.
Z dvacetičlenné skupiny batolat se na konci
prvního školního roku stala sebevědomá
třída Broučků. Děti se rozvíjely po všech stránkách. Jediné, co potřebovaly, bylo najít důvěru
v nové lidi, v nové prostředí a v rodiče, že si je
vždy z mateřské školy vyzvednou. Druhý
školní rok, po prvních letních prázdninách, se
Broučci do školky vrátili. Ke skupině dvaceti
dětí se přidalo dalších osm nově příchozích.
S dětmi postupovala i jedna „původní“ učitelka.
Trvalo přibližně měsíc, než si vše sedlo a bylo
možné pokračovat dále.
Na první pohled byl znatelný rozdíl mezi dětmi,
které ve školce již jeden školní rok pobývaly,
a dětmi novými. Broučci znali prostředí,
zaměstnance, režim, jídla, pití, sebe navzájem.
Byli komunikativní, dokázali sdělit své potřeby,
přání, i to, co se jim nelíbí. Třída se ale velmi
rychle sjednotila a procházela pospolu druhým
školním rokem. Do třetího školního roku již
postupovala stálá, pevně spojená skupina.
Od původních Broučků získaly nové děti návyk
sedět v „komunitním kruhu“. První rok se po
kruhu posílal kamínek či pohlazení, druhý rok
se děti učily rozeznávat emoce, třetí rok se už
plynule baví o tématu. Od února letošního roku
6 PÁŤÁK