školách a školkách na Pětce to žije! Nabízíme Vám výběr toho nejzajímavějšího,
Ve
co naši školáci i předškoláci v poslední době zažili.
měli řadu „externích“ autorů, kteří pro rádio
několik týdnů připravovali pravidelnou rubriku.
Často byli z jiných škol a měst. Cílem je také
určitá pravidelnost pořadů během dne a týdne.
Dramaturgie je tedy spíše v tom, aby to celé do
sebe zapadalo a odpovídalo i tomu, kdo v kterou dobu může rádio poslouchat. V mezerách
mezi našimi pořady pak ve vysílání běží převzatá hudba, někdy je to i na přání posluchačů.
Samozřejmě k pořadům si vyrábíme znělky
a upoutávky, které pak taky mohou posluchači
slyšet během celého dne.
Jak vypadal jeden běžný vysílací den?
Jak jste si rozdělili úkoly?
První týdny to bylo velmi živelné. Prostě co bylo
nutné udělat, udělal ten, kdo to uměl a mohl.
Zvukaři ve studiu začali získávat potřebné
dovednosti a pak se učili i navzájem, aby si
mohli rozdělit práci. Postupně se to dařilo a nyní
už každý z nich umí vysílat, natáčet, zpracovávat záznamy a také komunikovat s posluchači
a učiteli při přípravě pořadů. Už od počátku se
řada pořadů vyrábí pro konkrétní třídy a učitele
a mnohé ani nejsou určeny pro vysílání, putují
ke svým posluchačům prostřednictvím rodičovského portálu.
pořad má své nezastupitelné místo, začíná to
ranní rozcvičkou, pokračuje výukovými pořady
– živá výuka češtiny a matematiky, výukové
bloky hudební, angličtina, němčina, pověsti
a legendy, čtení na pokračování, dějepisné,
životopisné a přírodovědné pořady. Odpolední
a večerní doménou jsou hudební pořady, autorské povídky, pohádky na dobrou noc, divadla,
besedy a rozhovory s našimi hosty, povídky
a rozhlasové dramatizace převzaté i z naší dílny.
Na přání řady posluchačů jsme většinu z nich
začali umisťovat na webový portál rádia, kde si
je lze poslechnout i po jejich odvysílání.
Já osobně jsem měl možnost autorsky či
herecky vstoupit do pořadů mé kolegyně Renaty
Krásové pro její žáky, do rozhlasové dramatizace Fausta a do moderování pořadů o vážné
hudbě a rozhovorů s našimi hosty, například
také se svými kolegy – řediteli škol – a paní
starostkou. A jsem za tato setkání a zkušenosti
velmi vděčný, protože atmosféra ve studiu je
něčím zvláštní, zklidňující, čas plyne trochu
jinak a je to ve studiu i ve vysílání, myslím, znát.
A možná je to podobné i u dalších pořadů pro
jejich tvůrce a aktéry.
A která chvíle byla nejnapínavější?
To je vždycky ráno, když se vysílá živě. V našem
studiu často řádí „šotek“, zvláště když tam
nikdo není a vysílání jede automaticky. Občas se
pak stane, že všechno nefunguje, jak má. A pak
někdo volá nebo píše, že v tom nejlepším, třeba
při pohádce, se najednou vysílání přeruší nebo
není slyšet, a ve studiu se pak hledá a opravuje.
Na který z odvysílaných projektů jste
zvláště pyšní? A mohou jej posluchači
ještě někde najít?
Všechny pořady, myslím, mají to podstatné:
někdo je s láskou a pílí připravil a vyrobil, většinou v týmu ve vzájemné spolupráci. Každý
PÁŤÁK 27