Pětka
září /2018
rozhovor
Dirigent Pražského filmového
orchestru Jiří Korynta:
Filmová hudba
je lidem nejblíž,
dobře ji znají
Pražský filmový orchestr, který jak už název
napovídá, nabízí posluchačům především hudbu
z nejznámějších filmů, založil dirigent Jiří Korynta
v roce 2004, když mu bylo 19 let. „Hlásil jsem se
do London Symphony Orchestra, ale nemohli mě
vzít, v tu chvíli to nešlo, protože jsme ještě nebyli
v Evropské unii, a tak jsem založil orchestr v Praze
sám,“ zmínil jeden z důvodů třiatřicetiletý umělec.
R
epertoár uměleckého tělesa,
který v současnosti čítá více
než 200 titulů, tvoří například
hudba z Pána prstenů, Titaniku,
Vetřelce, Star Treku, Harryho Pottera
nebo Indiany Jonese. Specialitou jsou
vánoční koncerty, kam přináší oblíbenou hudbu z filmů Sám doma, Polar
Express a mnohých dalších. Letos se
tento koncert uskuteční 2. prosince ve
velkém sále Lucerny společně se sbory
Canti di Praga a Pražským filmovým
sborem.
Obyvatele Prahy 5 a nejen je zve
dirigent do Kinského zahrady, kterou
8. září rozezní koncert pod širým
nebem. Začíná v 17 hodin. Vstup je
zdarma.
n Kde se vzala myšlenka založit
Pražský filmový orchestr?
Filmový orchestr
hraje se šedesáti
až osmdesáti
umělci
Důvodem bylo také to, že se na našich
pódiích tehdy ještě téměř vůbec nehrála filmová hudba a já měl filmovou muziku vždycky hrozně rád. I proto jsem
si chtěl postavit orchestr, který by se
na ni specializoval. Nyní čítá od 60 do
80 lidí. Díky své multiinstrumentalitě
jsem mohl rychle oslovit hráče. První
zkouška se konala 2. listopadu 2004.
Největší obtíží na začátku bylo sehnat
noty. Teď je dostupnost lepší, ale dřív to
bylo skoro absolutně nemožné.
n Uslyší od vás diváci i jinou než
filmovou hudbu?
Postupně jsme přibrali hudbu z muzikálů, popovou i klasickou, ale filmová
je pro nás to hlavní.
Foto: Radoslav Vnenčák
n Čím to podle vás je, že lidé mají zájem o takový druh hudby a zábavy?
16
Symfonická hudba se vyvíjí. Filmová hudba má největší publikum a je
lidem nejblíž, protože ji znají, je jim
blízká. Všichni chodí na filmy. Hudby
si ve filmu i okrajově prostě všimnou,
třeba i podprahově, a ocení, když mají
možnost slyšet ji koncertně.