Pětka
LISTOPAD /2022
ŠKOLSTVÍ
VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGŮ
MAP II propojuje učitele a lídry škol
Vedení Prahy 5 již od roku 2017 pořádá pravidelné
výroční vzdělávací výjezdy ředitelů základních
a mateřských škol. Tyto již tradiční aktivity jsou
v současnosti financovány v rámci projektu Místní akční
plán rozvoje vzdělávání II pro MČ Praha 5 (reg. č. CZ.02.3.
68/0.0/0.0/17_047/0010677).
V
roce 2022 se povedlo
uspořádat dva výjezdy
pro učitele – lídry a zástupce ředitelů škol. První z nich
proběhl letos v květnu v Kutné
Hoře, druhý ve dnech 11.–12.
října 2022 v Trnové.
Akce se konají s finanční podporou
Evropské unie
Říjnový výjezd byl určen
pro zástupce ředitelů a učitele
v dalších významných pozicích
ze základních škol Prahy 5 a jeho
názvem bylo Hořet, ale nevyhořet.
Lektoři Libuše Daňhelková a Radek Plíhal si dali za cíl dotknout se
tématu „hoření a vyhoření“ v učitelské profesi a dát účastníkům
možnost zhodnotit svou kondici
vzhledem k němu. Byly jim
předloženy teoretické předpoklady a praktická východiska řešení
a nabídnuty modelové situace
formou zážitkových aktivit.
Lídři škol si stejně jako
u minulého výjezdu pochvalovali
možnost sdílení zkušeností lidí
pracujících na stejných pozicích
v různých školách, neformální
setkávání na inspirativním místě, pohyb v přírodě a společné
pozitivní zážitky. Doplněním
tématu a východiskem pro práci
Vzdělávací výjezdy pedagogů z Prahy 5 se pořádají již pět let.
Při tom říjnovém se učili, jak ve své profesi nevyhořet
se strachem byla kulturní vsuvka
v podobě ohňové show.
Výjezd byl účastníky hodnocen jako velmi užitečně strávený
čas. Pedagogové by uvítali pravidelnou péči prostřednictvím
koučinku či mentoringu a určitě
by se vypravili na další společné
setkání. Zajímá je hlavně téma
komunikačních dovedností
v komplikovaných situacích
s praktickými ukázkami a návrhy
konkrétních řešení a také téma
eliminace stresu.
Další výjezd, tentokrát pro
ředitele základních i mateřských škol, je plánován na měsíc
listopad a jeho hlavním tématem
bude vyhodnocení dotazníku
potřeb škol na Praze 5. n
ZŠ A MŠ KOŘENSKÉHO
Ve škole dominuje symbióza a spolupráce
N
ový školní rok začínáme v základní škole
Kořenského se stavbou
nad hlavami. Nový polytechnicko-výtvarný ateliér, počítačová
a jazyková učebna, klubovny
a zázemí pro pedagogy snad
dorazí s prvním jarním počasím.
Měl by zaručit i možné navýšení kapacity školy. Na základní
i mateřské škole se věnujeme
rozvoji komunikace s rodiči dětí
a žáků. Vyjasnění vzájemných
očekávání a nastavení pravidel
je velmi podstatnou součástí pro
dobrou spolupráci mezi rodinou
a školou. Připravili jsme proto
brožurky Kořenda a Kořínek,
v nichž jsou shrnuty každodenní
procesy v našich školách.
Je nám jasné, že proces učení
může probíhat jedině v prostředí,
kde se děti, žáci i dospělí cítí bezpečně. Téma wellbeingu pro naši
školu začíná být žitým modelem.
18
Vedeme proto své zaměstnance
k rozvoji dobrých vztahů mezi
dětmi a podpoře pozitivního
klimatu ve třídách, nabízíme jim
společné vzdělávání i konzultace
školního psychologa.
Pestrá nabídka kroužků
dokládá naši snahu o rozvoj žáků
i v jejich volném čase. Příkladem
je mezinárodní dáma – duševní sport, v němž se naši žáci
probojovali na mistrovství České
republiky. Někteří si dokonce na
přelomu října a listopadu vyzkouší v turecké Antalyi, jak chutná
účast na mistrovství světa.
Vyrovnáváme se s náročností
doby a dělíme se o zkušenosti
s výukou žáků s odlišným jazykem. Zůstáváme školou, která
vede žáky k otevřenosti a vlastní
zodpovědnosti. n
Výuku dětem zpestřují v ZŠ a MŠ Kořenského například i využíváním ozobotů
Libuše Daňhelková, ředitelka školy
Pavel Čingl, zástupce ředitelky školy