Co se odehrává za zavřenými dveřmi tříd? Tato otázka napadne nejednoho rodiče.
Pojďte s námi nahlédnout do škol mateřských i základních.
chodí postupně k tabuli, a mají zde průběžné
hodnocení. Systém je navíc nastavený na různé
úrovně: když se dětem daří, směřují automaticky k těžším úkolům.
Všichni soustředěně pracují a svým tempem
řeší různé úkoly. Paní učitelka je obchází
a v případě potřeby poradí. Na svém notebooku
vidí aktivitu ostatních počítačů, a když chce přitáhnout pozornost žáků a něco jim sdělit, jejich
notebooky jednoduše jedním tlačítkem zhasne.
Funguje to. Ve třídě panuje klid a soustředění.
Blíží se konec hodiny. Paní učitelka vyzývá
k vypnutí počítačů a k přesunu do kroužku
na koberec. Zde společně bilancují, jak se jim
ve dvojicích pracovalo, zda se jim dařilo lépe
než posledně a jaké pokroky kdo udělal. Děti
se chlubí, jaké úrovně už dosáhly a jak často
doma matematiku trénují.
„Proč notebooky ve výuce používáme?“ ptá se
úplně na závěr paní učitelka. „Abychom věděli,
že nejsou jen na hraní her,“ říká Šimon. „A také
že s nimi můžeme i něco procvičovat. A něco
se naučit,“ dodávají Jaro s Dominikem.
- Mgr. Michaela Žalská -
Z
AHRADA LÁKÁ DĚTI K UČENÍ
I HRÁM V PŘÍRODĚ
P
řed dvěma lety přestaly v Mateřské
škole Peroutkova bezpečně sloužit původní herní prvky v jedné části
zahrady. Tehdy se nám naskytla jedinečná
příležitost radikálně pozměnit ráz a celkovou koncepci této důležité součásti školy.
Již pátým rokem pracujeme s prvky školního
vzdělávacího programu Začít spolu. Jeho
cílem, a tedy i naším, je dosáhnout samostatnosti dětí, vést je k individuálnímu získávání
kompetencí, které budou moci uplatňovat
v dalším životě a vzdělávání, a dopřát jim
radost z dobře vykonané práce. K dosažení
těchto cílů využíváme různých forem a metod
práce. Jednou z nich je rozšíření výchovy
a vzdělávání dětí mimo budovu školy, kde jim
nabízíme činnosti spojené s přírodou především na zahradě.
Naše myšlenky na obnovu zahrady se
postupně soustředily na řemeslnou, polytechnickou a environmentální výchovu. Na
společném plánu se podílel celý kolektiv
mateřské školy, děti, jejich rodiče i prarodiče. Podporu jsme získali i u zřizovatele MČ
PÁŤÁK 9