Co se odehrává za zavřenými dveřmi tříd? Tato otázka napadne nejednoho rodiče.

Pojďte s námi nahlédnout do škol mateřských i základních.

chodí postupně k tabuli, a mají zde průběžné

hodnocení. Systém je navíc nastavený na různé

úrovně: když se dětem daří, směřují automaticky k těžším úkolům.

Všichni soustředěně pracují a svým tempem

řeší různé úkoly. Paní učitelka je obchází

a v případě potřeby poradí. Na svém notebooku

vidí aktivitu ostatních počítačů, a když chce přitáhnout pozornost žáků a něco jim sdělit, jejich

notebooky jednoduše jedním tlačítkem zhasne.

Funguje to. Ve třídě panuje klid a soustředění.

Blíží se konec hodiny. Paní učitelka vyzývá

k vypnutí počítačů a k přesunu do kroužku

na koberec. Zde společně bilancují, jak se jim

ve dvojicích pracovalo, zda se jim dařilo lépe

než posledně a jaké pokroky kdo udělal. Děti

se chlubí, jaké úrovně už dosáhly a jak často

doma matematiku trénují.

„Proč notebooky ve výuce používáme?“ ptá se

úplně na závěr paní učitelka. „Abychom věděli,

že nejsou jen na hraní her,“ říká Šimon. „A také

že s nimi můžeme i něco procvičovat. A něco

se naučit,“ dodávají Jaro s Dominikem.



- Mgr. Michaela Žalská -

Z

 AHRADA LÁKÁ DĚTI K UČENÍ

I HRÁM V PŘÍRODĚ

P

řed dvěma lety přestaly v Mateřské

škole Peroutkova bezpečně sloužit původní herní prvky v jedné části

zahrady. Tehdy se nám naskytla jedinečná

příležitost radikálně pozměnit ráz a celkovou koncepci této důležité součásti školy.

Již pátým rokem pracujeme s prvky školního

vzdělávacího programu Začít spolu. Jeho

cílem, a tedy i naším, je dosáhnout samostatnosti dětí, vést je k individuálnímu získávání

kompetencí, které budou moci uplatňovat

v dalším životě a vzdělávání, a dopřát jim

radost z dobře vykonané práce. K dosažení

těchto cílů využíváme různých forem a metod

práce. Jednou z nich je rozšíření výchovy

a vzdělávání dětí mimo budovu školy, kde jim

nabízíme činnosti spojené s přírodou především na zahradě.

Naše myšlenky na obnovu zahrady se

postupně soustředily na řemeslnou, polytechnickou a environmentální výchovu. Na

společném plánu se podílel celý kolektiv

mateřské školy, děti, jejich rodiče i prarodiče. Podporu jsme získali i u zřizovatele MČ

PÁŤÁK 9