Pětka
leden /2019
Fórum
Ať rodiče vyberou
pro sebe i pro své dítě
to nejlepší
Zkušenosti hovoří
pro jednu spádovou
oblast
Podporuji nastavení jednotné spádovosti
pro školky (všechny školky v Praze 5 spádové pro celou Prahu 5). Rodičům to dává
možnost vybrat pro svoje dítě jakoukoli
školku v Praze 5 a mít stejné podmínky pro
přijetí – jediným kritériem pro přijetí bude
věk dítěte.
V prosinci jsem osobně navštívil většinu
školek v Praze 5. Všechny jsou řediteli a ředitelkami vedené velmi dobře, mají výborné
učitelky a další zaměstnance (kuchařky, asistentky, chůvy…), všechny školky jsou dobře
vybavené. Nemáme školky lepší a horší.
Máme školky, které jsou všechny jedinečné.
Někde volí věkově smíšené třídy, někde
nikoli. Někde se rozhodli pro některý ze speciálních vzdělávacích programů (Začít spolu,
Zdravá škola…), někde si vybírají z každého
něco a speciální program nemají.
Každé dítě je jiné, každé dítě se dobře
cítí v jiném prostředí, vyhovuje mu jiný
způsob komunikace apod. Nejlépe své děti
znají rodiče, kterým by tedy mělo patřit
hlavní slovo v rozhodnutí, do které školky
dítě přivedou k zápisu. Úkolem Prahy 5 jako
zřizovatele je především zajistit dostatečný
počet míst ve školkách a to, aby všechny
školky byly kvalitní. Pokud je toto splněno,
pak zbytek už lze nechat na vůli rodičů
– ať už se rozhodnou podle vzdělávacího
programu školky nebo podle místa bydliště
či místa své práce.
Jednotnou spádovost již mají zavedenu
všechny ostatní městské části v Praze
a zatím se neobjevily výrazné problémy
typu rozdělování sourozenců do různých
školek nebo nutnosti dojíždění dětí přes
celou městskou část. Jednotnou spádovost
také podporují ředitelé i ředitelky školek
a je i administrativně jednodušší. n
Jak bude nastavena spádovost mateřských
škol, zajímá asi každého rodiče malého
dítěte. Způsob nastavení spádovosti totiž
určuje, jak velký prostor bude mít rodič při
výběru školky a zda bude pro přijetí rozhodující konkrétní ulice uchazeče, či bude
stačit pouze to, že uchazeč má trvalý pobyt
v Praze 5. A protože v životě není nic pouze
černé nebo bílé, obě možnosti při určování
spádovosti mají svá pozitiva i negativa.
Výhodou spádovosti podle ulic je
skutečnost, že dítě se do jedné ze dvou či
tří školek vybraných pro konkrétní ulici dostane. Rodič tedy bude mít jistotu blízkosti
školky od bydliště. Nevýhody tohoto nastavení jsou dvě. Je to malá šance, že se dítě
dostane do školky, která není pro danou ulici spádová. To může rodině komplikovat organizaci chodu domácnosti, kdy například
rodiče chtějí dávat dítě do školky v místě
svého zaměstnání. Další nevýhodou je malý
prostor pro výběr vzdělávacího programu.
A jak jsem měla možnost při návštěvách
mateřských škol poznat, programy se od
sebe mohou podstatně lišit, například při
věkovém utváření tříd. Zkušenosti z ostatních městských částí jsou při volbě jedné
spádovosti velmi dobré. Jedinými kritérii
pro přijetí vždy zůstávají trvalý pobyt dítěte
v dané městské části a věk.
Na závěr bych chtěla ještě dodat dvě
věci. O spádovosti jsem hovořila se všemi
ředitelkami a řediteli našich školek, dokonce i členové školské komise se tomuto tématu věnovali. Obě skupiny byly pro jednu
spádovou oblast. Dále je potřeba připomenout, že nárok na přijetí mají všechny děti
starší tří let, to ale neznamená, že rodiče
mají povinnost své dítě do školky umístit.
Povinnost platí až pro děti předškolní. n
Filip Karel
předseda školské komise RMČ Praha 5
Mgr. Renáta Zajíčková
1. místostarostka MČ Praha 5
Ing. Jiří Vejmelka,
předseda klubu
Bc. Lukáš Herold,
předseda klubu
t 607
069 054
e jiri.vejmelka@praha5.cz
e lukas.herold@praha5.cz
i www.ods.cz/os.praha5
i praha5.pirati.cz, www.snop5.cz
f www.facebook.com/odspraha5
f www.facebook.com/PiratiP5
www.facebook.com/snop5
14
Každá změna má své
klady a zápory
V první řadě je nutné zdůraznit, že oba
systémy spádovosti při přijímání dětí do
mateřských škol mají své výhody i nevýhody. Současná debata o změně dosavadního
systému lokálních spádových obvodů nesmí
zastřít to nejdůležitější – městská část Praha 5 potřebuje postavit nové mateřské školy.
Současně nastavené lokální spádové
obvody, vzhledem k volným kapacitám mateřských škol, vytváří prostředí, ve kterém
si rodiče mohou de facto vybrat mateřskou
školu pro svoje děti pouze na základě svého
bydliště. Byť toto opatření rodičům dává
určitou garanci přijetí dítěte do spádové mateřské školy s tím, že jejich dítě má přednost
před dětmi s bydlištěm mimo spádovou
oblast, problém kapacit mateřských škol
v naší městské části to v zásadě neřeší.
Rodiče by měli mít právo výběru mateřské
školy i na základě jiných preferencí,
např. přístupu mateřské školy ke vzdělávání,
místu zaměstnání rodiče atd.
Přeměna územního nastavení přijímání
dětí do mateřských škol na systém jednotné
spádovosti pro mateřské školy v rámci celé
městské části je správná za předpokladu,
že bude provedena v souladu s potřebami
rozvoje naší městské části. Za této situace
si rodiče budou moci vybírat pro své dítě
mateřskou školu podle vlastních preferencí,
aniž by je současný systém limitoval na
základě jejich spádové oblasti (bydliště).
Přeměna nastavení přijímání dětí do
mateřských škol na základě jednotné spádovosti dané územím městské části Praha
5 může také zjednodušit administrativní
proces při přijímání dětí do mateřských
škol. Současně umožní rodičům jednodušší
hledání jimi preferované mateřské školy
v rámci celé páté městské části. n
Bc. Jan Klusoň
člen školské komise
Jan Trojánek,
předseda klubu
t 257
000 502
e jan.trojanek@praha5.cz
i www.praha5.anobudelip.cz
f www.facebook.com/anobudelip