Pětka

leden /2019

Fórum

Ať rodiče vyberou

pro sebe i pro své dítě

to nejlepší

Zkušenosti hovoří

pro jednu spádovou

oblast

Podporuji nastavení jednotné spádovosti

pro školky (všechny školky v Praze 5 spádové pro celou Prahu 5). Rodičům to dává

možnost vybrat pro svoje dítě jakoukoli

školku v Praze 5 a mít stejné podmínky pro

přijetí – jediným kritériem pro přijetí bude

věk dítěte.

V prosinci jsem osobně navštívil většinu

školek v Praze 5. Všechny jsou řediteli a ředitelkami vedené velmi dobře, mají výborné

učitelky a další zaměstnance (kuchařky, asistentky, chůvy…), všechny školky jsou dobře

vybavené. Nemáme školky lepší a horší.

Máme školky, které jsou všechny jedinečné.

Někde volí věkově smíšené třídy, někde

nikoli. Někde se rozhodli pro některý ze speciálních vzdělávacích programů (Začít spolu,

Zdravá škola…), někde si vybírají z každého

něco a speciální program nemají.

Každé dítě je jiné, každé dítě se dobře

cítí v jiném prostředí, vyhovuje mu jiný

způsob komunikace apod. Nejlépe své děti

znají rodiče, kterým by tedy mělo patřit

hlavní slovo v rozhodnutí, do které školky

dítě přivedou k zápisu. Úkolem Prahy 5 jako

zřizovatele je především zajistit dostatečný

počet míst ve školkách a to, aby všechny

školky byly kvalitní. Pokud je toto splněno,

pak zbytek už lze nechat na vůli rodičů

– ať už se rozhodnou podle vzdělávacího

programu školky nebo podle místa bydliště

či místa své práce.

Jednotnou spádovost již mají zavedenu

všechny ostatní městské části v Praze

a zatím se neobjevily výrazné problémy

typu rozdělování sourozenců do různých

školek nebo nutnosti dojíždění dětí přes

celou městskou část. Jednotnou spádovost

také podporují ředitelé i ředitelky školek

a je i administrativně jednodušší. n

Jak bude nastavena spádovost mateřských

škol, zajímá asi každého rodiče malého

dítěte. Způsob nastavení spádovosti totiž

určuje, jak velký prostor bude mít rodič při

výběru školky a zda bude pro přijetí rozhodující konkrétní ulice uchazeče, či bude

stačit pouze to, že uchazeč má trvalý pobyt

v Praze 5. A protože v životě není nic pouze

černé nebo bílé, obě možnosti při určování

spádovosti mají svá pozitiva i negativa.

Výhodou spádovosti podle ulic je

skutečnost, že dítě se do jedné ze dvou či

tří školek vybraných pro konkrétní ulici dostane. Rodič tedy bude mít jistotu blízkosti

školky od bydliště. Nevýhody tohoto nastavení jsou dvě. Je to malá šance, že se dítě

dostane do školky, která není pro danou ulici spádová. To může rodině komplikovat organizaci chodu domácnosti, kdy například

rodiče chtějí dávat dítě do školky v místě

svého zaměstnání. Další nevýhodou je malý

prostor pro výběr vzdělávacího programu.

A jak jsem měla možnost při návštěvách

mateřských škol poznat, programy se od

sebe mohou podstatně lišit, například při

věkovém utváření tříd. Zkušenosti z ostatních městských částí jsou při volbě jedné

spádovosti velmi dobré. Jedinými kritérii

pro přijetí vždy zůstávají trvalý pobyt dítěte

v dané městské části a věk.

Na závěr bych chtěla ještě dodat dvě

věci. O spádovosti jsem hovořila se všemi

ředitelkami a řediteli našich školek, dokonce i členové školské komise se tomuto tématu věnovali. Obě skupiny byly pro jednu

spádovou oblast. Dále je potřeba připomenout, že nárok na přijetí mají všechny děti

starší tří let, to ale neznamená, že rodiče

mají povinnost své dítě do školky umístit.

Povinnost platí až pro děti předškolní. n

Filip Karel

předseda školské komise RMČ Praha 5

Mgr. Renáta Zajíčková

1. místostarostka MČ Praha 5

Ing. Jiří Vejmelka,

předseda klubu

Bc. Lukáš Herold,

předseda klubu

t 607

 069 054

e jiri.vejmelka@praha5.cz

e lukas.herold@praha5.cz

i www.ods.cz/os.praha5

i praha5.pirati.cz, www.snop5.cz

f www.facebook.com/odspraha5



f www.facebook.com/PiratiP5



www.facebook.com/snop5

14

Každá změna má své

klady a zápory

V první řadě je nutné zdůraznit, že oba

systémy spádovosti při přijímání dětí do

mateřských škol mají své výhody i nevýhody. Současná debata o změně dosavadního

systému lokálních spádových obvodů nesmí

zastřít to nejdůležitější – městská část Praha 5 potřebuje postavit nové mateřské školy.

Současně nastavené lokální spádové

obvody, vzhledem k volným kapacitám mateřských škol, vytváří prostředí, ve kterém

si rodiče mohou de facto vybrat mateřskou

školu pro svoje děti pouze na základě svého

bydliště. Byť toto opatření rodičům dává

určitou garanci přijetí dítěte do spádové mateřské školy s tím, že jejich dítě má přednost

před dětmi s bydlištěm mimo spádovou

oblast, problém kapacit mateřských škol

v naší městské části to v zásadě neřeší.

Rodiče by měli mít právo výběru mateřské

školy i na základě jiných preferencí,

např. přístupu mateřské školy ke vzdělávání,

místu zaměstnání rodiče atd.

Přeměna územního nastavení přijímání

dětí do mateřských škol na systém jednotné

spádovosti pro mateřské školy v rámci celé

městské části je správná za předpokladu,

že bude provedena v souladu s potřebami

rozvoje naší městské části. Za této situace

si rodiče budou moci vybírat pro své dítě

mateřskou školu podle vlastních preferencí,

aniž by je současný systém limitoval na

základě jejich spádové oblasti (bydliště).

Přeměna nastavení přijímání dětí do

mateřských škol na základě jednotné spádovosti dané územím městské části Praha

5 může také zjednodušit administrativní

proces při přijímání dětí do mateřských

škol. Současně umožní rodičům jednodušší

hledání jimi preferované mateřské školy

v rámci celé páté městské části. n

Bc. Jan Klusoň

člen školské komise

Jan Trojánek,

předseda klubu

t 257

 000 502

e jan.trojanek@praha5.cz

i www.praha5.anobudelip.cz

f www.facebook.com/anobudelip