Jak jsme to zvládli

vyvolává vzpomínky, ovlivňuje vztahy, zbavuje strachu a evokuje pocit jistoty a bezpečí.

Metoda je určena zejména pro děti s vývojovými

poruchami, s mentálním, tělesným nebo vícenásobným postižením a pro děti s autismem.

Další projekt vychází z naší několikaleté snahy

alespoň část výchovně-vzdělávacího procesu

přesunout ven, do prostor zahrady mateřské

školy. Na chodnících, které byly dosud nevyužité, vznikly kresby na podporu nejen hrubé

motoriky (skákací panák, klikaté čáry, po kterých

děti chodí), ale také na rozvoj prostorové orientace, matematických představ a zrakového vnímání. Některé prvky jsou navíc vlastně zvětšené

interaktivní hry, které děti dobře znají ze svých

tříd. „Figurkami“ se ale venku stávají samy děti.

- MŠ Duha MŠ HLUBOČEPSKÁ

DĚTI NAŠLY POKLADY I NOVOU KNIHU

POHÁDEK

V prvních dnech jsme důkladně vyčistili a vydezinfikovali školku, od kliky u vchodových dveří

přes dětská lehátka až po tu nejmenší hračku. V

této době nás velmi povzbudily obrázky od dětí

a motivující e-maily od rodičů, které nám stále

přichází po celou dobu nouzového stavu a utvrzují nás v tom, že naše práce není marná. Začali

jsme dětem posílat pracovní listy, omalovánky,

abychom s nimi zůstali stále ve spojení a alespoň částečně, v mezích možností, plnili výchovnou práci. Snažili jsme se vymýšlet aktivity,

14 PÁŤÁK

které by děti mohly dělat samy, se svými sourozenci i s rodiči.

Tak vznikla například turistická hra po okolí ve

stylu geocachingu, kdy měly děti za doprovodu

rodičů najít v hlubočepské přírodě „poklad“

a nahradit jej jiným. Hra se setkala s velkým

ohlasem, spousta dětí poslala ze svého pátrání

i krásné fotografie.

Pro dny, kdy počasí příliš nepřálo vycházkám,

jsme vytvořili stolní společenskou hru, ve které

děti mohly hrát za maskoty své třídy – sovičky,

broučky či veverky. Pro ty, kteří neměli možnost

si hru doma vytisknout, byly hry k vyzvednutí

u vstupu do mateřské školy. Tam také děti

našly další omalovánky, pastelky nebo barevné

papíry, aby mohly doma samy tvořit. Výměnou

zde stále nacházíme spoustu krásných obrázků.

A z nich jsme uspořádali už několik výstav. Ke

stému výročí naší státní vlajky mohli cestující

z autobusu či kolemjdoucí obdivovat červenomodrobílý plot, na Velikonoce byly v oknech

vidět kraslice dětí, později se na plotě objevila další výstava – tentokrát rozkvetla jarními

květinami.

Pro děti vzniká nová knížka, vycházející z krásné

okolní přírody a propojení s jednotlivými maskoty třídy. Dvakrát týdně mohou rodiče svým

dětem před spaním přečíst novou autorskou

pohádku. Výhledově by si ji mohli stáhnout

a vytisknout v celku jako sešit, možná že se

rozhodneme k tisku. Kniha by se tak stala

součástí školky, která si na svázání s přírodou

založila svou vizi.

Současně jsme se rozhodli zpříjemnit dětem

i prostředí, ve kterém běžně tráví většinu svého

času. Málo využívanou místnost jsme změnili v překrásnou, prostornou tělocvičnu. Na

YouTube se objevila rozcvička, kterou učitelky

pro děti předcvičily právě v této nové místnosti.

Další nevyužitá místnost se stala sborovnou

a tím i příjemným zázemím pro učitelky. Z bývalé

sborovny vznikla prosluněná výtvarná dílna.

Děti budou jistě po návratu mile překvapené.